Gå til innhold

Eksempler på ressurssterke folk, tross dysfunksjonell familieforhold/oppvekst?


Coffee1234

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg bare lurer på om noen vet om en god bok eller lignende, på mennesker med en vanskelig oppvekst som har klart seg godt i livet- og da særlig med foreldre som ikke har utført foreldrerollen særlig godt. 

Personlig har jeg og har alltid hatt en fraværende far, og moren min misbruker periodevis alkohol og tabletter, og har alltid gjort det. Da hun igjen var sløv og snøvlete da jeg snakket med henne i stad, ble mye vondt fra ungdommen min trigget. Det verste er at hun alltid skal skjule det, og late som om alt er fint, mens det på undersiden ligger så mye skam og ting som er ubearbeidet. Uansett, selv har jeg klart meg greit i livet. Har tatt meg utdannelse og har fast jobb. Men har mye usikkerhet inni meg, og en utrygg tilknytning til mine foreldre. 

Noen som har noen bøker, blogger, artikler å vise til eller lignende, fra mennesker som kanskje har hatt dysfunksjonelle familieforhold, men klart seg veldig bra? 

 

Takknemlig for svar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer desverre ikke på noen konkrete i farten, men jeg vil bare si at det er fullt mulig ❤ min samboer hadde to foreldre som slet med pilleavhengighet, og en av foreldrene slet også med alkohol. Han måtte klare seg selv fra han var 15, og før det, ble han ikke mye ivaretatt, for å si det sånn. 

I dag er han en kjekk, ung, sterk kar. Han har en god utdannelse, egen bolig, gode venner og samboer rundt seg. Han har bakgrunnen sin i bagasjen, men det preger ikke hverdagen hans i stor grad.  

Håper noen har noen tips til deg ❤

Anonymkode: e3960...4b6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Educated kanskje. Og meg eier ingen den er veldig bra mener jeg å huske. 

Anonymkode: c5d01...749

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare si jeg kjenner meg igjen. Fraværende far som alltid var i garasjen og overlot barnepass til mor som var alkohol- og pillemisbruker og alvorlig psykisk syk. 

Synes det er veldig bra gjort av deg at du har klart utdanning og fast jobb 😊

Anonymkode: 448b8...07f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips og oppmuntrende ord - det betyr mye ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filmer som kan inspirere: Precious, The color purple, Forrest Gump, The secret life of bees, in her shoes, the ya-ya sisterhood. 

 

Anonymkode: 7f42e...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.6.2020 den 18.28, Coffee1234 skrev:

Hei! 

Jeg bare lurer på om noen vet om en god bok eller lignende, på mennesker med en vanskelig oppvekst som har klart seg godt i livet- og da særlig med foreldre som ikke har utført foreldrerollen særlig godt. 

Noen som har noen bøker, blogger, artikler å vise til eller lignende, fra mennesker som kanskje har hatt dysfunksjonelle familieforhold, men klart seg veldig bra? 

 

Du lese Krystallslottet av Jeanette Wells. Den er en  historie om hennes oppvekst (60-70 åra) i en mildt sagt dysfunksjonell familie med foreldre som ikke var så gode til å være nettopp det (det er ikke en historie om vold og overgrep, selv om det forekommer).  Selv om alle vil synes at hun har hatt en vanvittig oppvekst så er det ingen "offer-roman". Jeg lover deg at denne boka er verdt å lese!  Les mer her: https://en.wikipedia.org/wiki/Jeannette_Walls    https://www.haugenbok.no/Skjoennlitteratur/Romaner/Krystallslottet2/I9788279006541

Anonymkode: 77443...30f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alkoholist
På 5.6.2020 den 21.12, AnonymBruker skrev:

Du lese Krystallslottet av Jeanette Wells. Den er en  historie om hennes oppvekst (60-70 åra) i en mildt sagt dysfunksjonell familie med foreldre som ikke var så gode til å være nettopp det (det er ikke en historie om vold og overgrep, selv om det forekommer).  Selv om alle vil synes at hun har hatt en vanvittig oppvekst så er det ingen "offer-roman". Jeg lover deg at denne boka er verdt å lese!  Les mer her: https://en.wikipedia.org/wiki/Jeannette_Walls    https://www.haugenbok.no/Skjoennlitteratur/Romaner/Krystallslottet2/I9788279006541

Anonymkode: 77443...30f

Denne 👆 Skulle til å foreslå den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nobelprisvinneren Hamsun er ett av mange eksempler. Men han har aldri skrevet noen selvbiografi, om det er det du er ute etter.

Anonymkode: f0d2a...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Educated (Noe tapt og noe vunnet) er en svært god bok. 

Den er nok litt for "ekstrem" i begge ender til at alle kan identifisere seg med hovedkarakteren i boken - hennes oppvekst var veldig spesiell. Men jeg likte den godt, selv om jeg knapt kan kjenne igjen noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...