Gå til innhold

Hvorfor får noen urolige babyer? Kan foreldrene ha noe skyld selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er ikke dette en godt kjent problemstilling, arv eller miljø?

Har hatt både kattunger og hundevalper,

når jeg ser hvor forskjellig disse er i personlighet, selv etter noen få dager, heller jeg mer mot arv / genetiske tilfeldigheter, enn miljø.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest DislayName

Utifra hva jeg har lest er ca 20% født viljesterke/temperamentsfulle, 20% er født engstelige og forsiktige, og 60% er "vanlige". Så har man i tillegg samspillet, dvs om man er en god match (foreldre og barn) til hverandre. Dette vil spille inn på hvordan barnet utvikler seg. Det er et helt nytt forskningsfelt om dette, kalt epigenetikk. Veldig interessante greier. Ingen enkle og korte svar. Det er både og. Et temperamentsfullt barn født til engstelige foreldre kan lett bli en dårlig match fordi foreldrene ikke takler temperamentet til ungen. Et engstelig barn født til temperamentsfulle foreldre blir kanskje ikke forstått og møtt på engstelsen sin også får man et uheldig samspill som påvirker barnet negativt. Fascinerende greier! (Dette er svært forenklet. Jeg er ingen vitenskapskvinne). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan virke inn i noen tilfeller, men at det sjelden er hovedårsaken til at et barn er urolig. Vi har to veldig rolige barn, og kan jo godt like å tro at det er vår fortjeneste. Men i så fall er det nok gjerne genene våre, i kombinasjon med at vi har vært heldige å få barn som ikke har noen spesielle helseplager, det handler om. Barn arver temperament, så en forelder som lett engster seg har større sjanse for å få et barn som lettere kjenner på uro. 

Man skal i hvert fall være forsiktig med å gå ut i fra at det handler om hva foreldrene gjør når man ser et barn som er urolig. En vanligvis rolig og avballansert mor eller far kan jo også fort virke mer stresset når babyen gråter og gråter hver gang de prøver å dra ut blant folk og de ikke har sovet godt en eneste natt de siste månedene. 

Anonymkode: 402b0...9cc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart, nevrotiske foreldre får urolige barn.

Anonymkode: 458d9...29b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jo, selvsagt, små barn blir urolige av urolige og stressa foreldre. Og foreldre blir stressa av urolige barn. 
Men hva som skyldes hva... det må vel nesten skyldes urolig barn til å begynne med.

Og barn kommer i svært mange ulike varianter, svært får er helt like. 
Noen er roen selv om bryr seg ikke om noenting, andre er sensitive for mye.
Så syns det er å dra det langt å legge skylden for urolig baby på foreldrene. med mindre de bevisst forer barnet noe det ikke tåler eller noe. Men de færreste gjør vel det. Men feks skjulte matallergier kan ha stor påvirkning på uro hos barn, så kanskje påvirker hjemmets kosthold f.eks,
 

Anonymkode: 5c932...ada

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en av hver type, under helt like forhold ellers, og kan garantere at det var medfødte forskjeller, og ikke vårt stressnivå!

Anonymkode: df640...480

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja, jo, selvsagt, små barn blir urolige av urolige og stressa foreldre. Og foreldre blir stressa av urolige barn. 
Men hva som skyldes hva... det må vel nesten skyldes urolig barn til å begynne med.


Og barn kommer i svært mange ulike varianter, svært får er helt like. 
Noen er roen selv om bryr seg ikke om noenting, andre er sensitive for mye.
Så syns det er å dra det langt å legge skylden for urolig baby på foreldrene. med mindre de bevisst forer barnet noe det ikke tåler eller noe. Men de færreste gjør vel det. Men feks skjulte matallergier kan ha stor påvirkning på uro hos barn, så kanskje påvirker hjemmets kosthold f.eks,
 

Anonymkode: 5c932...ada

Dette er et godt poeng. Det er lett å tenke at i tilfeller hvor både foreldre og baby stresser er det fordi foreldrene stresser opp babyen, men det er vel like sannsynlig at foreldrene stresser nettopp fordi babyen er urolig. 

Anonymkode: 791a7...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt sikker på at dette ikke stemmer. Ja, kanskje teorien stemmer med noen bekjente jeg har, men de resterende 35 parene med ett/flere barn jeg kjenner så stemmer det ikke. 

Kjenner de som har en av hver, rake motsetninger, og da kom den rolige som nr 1. Så ikke noe erfaring heller. 

Men at det har mye å si når barnet vokser opp, hvordan barnet takler stress, regulerer følelser, engster seg osv det er noe helt annet  :) 
 

Det er så mye som gjør babyer urolige av kroppslige, fysiske ting. Det er nok der det ligger. Etter hvert kommer det frem at de urolige barna har refluks, og blir rolige på medisiner. Eller er overfølsom for melk. Eller er stive i muskulaturen. Eller har øreproblematikk. Eller en av tusen andre ting.

Anonymkode: ca531...ebe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.6.2020 den 15.47, AnonymBruker skrev:

Har dere lagt merke til hvorfor noen har urolige babyer og andre ikke? Kan det være at man kan bidra selv til urolig baby eller er det tilfeldig?

Feks: rolig par med baby. Paret samarbeider godt om baby. Stresser lite. Tar ting mer som det kommer. Styrer og stresser ikke om baby gråter, men forsøker å roe ned rolig. 

Eller: par som stresser. Forsøker gjøre alt  riktig. Samarbeider lite. Blir stresset om baby gråter offentlig og begynner med intens trilling, bussing, hysjing.

Anonymkode: 4485e...02c

Jeg og samboer samarbeider dårlig og jeg er utålmodig og stressa generelt, takler motgang dårlig osv 😅 Vi hadde en kjemperolig baby. 

Anonymkode: 01834...a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...