Gå til innhold

Sterkere symptomer på graviditet etter spontanabort og overvektig prøver


tito,lussi

Anbefalte innlegg

Hei

jeg er 21 år, jeg har BMI på rundt 45 
for litt siden ble jeg gravid uplanlagt. Men i uke 6 endte det dessverre i spontanabort. 
for en uke siden fikk jeg kraftig symptomer på eggløsning. Spesielt at veldig tykt og god el-slim. Jeg stusset over den utfloden/slimet så tok en eggløsning test som var positiv. 
hadde sex samme dag og dagen etterpå, og noen dager før positiv test. 
nå uken etterpå begynner jeg å kjenne veldig veldig smått i puppene innimellom, er veldig sliten og kjenner kvalmen kommer og går. 
Er for tidlig å ta test, men syns også det var litt tidlig med symptomer. 
jeg har ikke hatt mensen etter spontanaborten og kroppen fikset opp ganske fort og greit. Sluttet raskt å blø og HCG sank fort. På begge gynekologiske undersøkelse sa legene at alt så bra ut, før spontanaborten hadde fosteret festet seg perfekt og dem sa det ikke skulle være noe i veien å bli gravid 
 

nå vet ikke jeg om jeg innbiller symptomer eller hva som skjer. 
jeg vil veldig gjerne høre deres meninger, oppmuntrende ord eller tips. 

Endret av tito,lussi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I mitt andre svangerskap våknet jeg opp sende ut som Pamela en morgen.  Det så helt latterlig ut. 

Nøyaktig hvor tidlig det var husker jeg ikke, men det må senest ha vært i uke 4 (altså to uker etter befruktning). 

 

Har ikke fått tidlige symptomer med noen av mine andre svangerskap. 

Anonymkode: cae09...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde absolutt gjøre noe med vekten din før du blir gravid, både for din egen skyld, men også for barnets del. Du er bare 21 år, så det er ingenting som haster 🙂

Anonymkode: a6a0f...7cf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du burde absolutt gjøre noe med vekten din før du blir gravid, både for din egen skyld, men også for barnets del. Du er bare 21 år, så det er ingenting som haster 🙂

Anonymkode: a6a0f...7cf

Jeg holder på, og allerede gått ned noen kg. Men er ikke aktuelt å sette prøvingen på pause når babyønske er så sterkt. Har vært i dialog med jordmor og kommer til å få tett oppfølgelig før/under og etter et svangerskap 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, tito,lussi skrev:

Jeg holder på, og allerede gått ned noen kg. Men er ikke aktuelt å sette prøvingen på pause når babyønske er så sterkt. Har vært i dialog med jordmor og kommer til å få tett oppfølgelig før/under og etter et svangerskap 

Men når du vet om alt det kan medføre av problemer for deg selv og barnet ditt, er det ikke da verdt å vente? Burde ikke barnet få bli født med de beste forutsetningene? 21 år er ingen alder, tenk hvor mange år du har på deg, selv om ønsket er sterkt nå. 

Ønsker deg lykke til på veien. 

Anonymkode: a6a0f...7cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg men dette var for drøyt å si.  Jeg var 19 år når jeg først ble gravid, men tok abort etter kjæresten min sitt ønske. Dette angret jeg, og helt siden da har ønske vært så stort. 
jeg er nå 22 år og overvektig, ferdig utdannet, kjøpt hus og har alt på stell. Alder har ingen betydning! Jeg har selv gått igjennom en spontantabort for noen mnd siden og forsøker å bli gravid nå. Jeg har en del kilo ekstra men det betyr ikke at jeg kommer til å utsette prøvingen. Barnet kommer til å få det fint og man får nøye oppfølging. Er det noe jeg virkelig hater så er det når noen sier at man er ung og må roe seg ned! Men når ønske er så sterk så har alder ingen betydning! 

Anonymkode: 8cd69...f86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du burde absolutt gjøre noe med vekten din før du blir gravid, både for din egen skyld, men også for barnets del. Du er bare 21 år, så det er ingenting som haster 🙂

Anonymkode: a6a0f...7cf

Unnskyld meg men dette var for drøyt å si.  Jeg var 19 år når jeg først ble gravid, men tok abort etter kjæresten min sitt ønske. Dette angret jeg, og helt siden da har ønske vært så stort. 
jeg er nå 22 år og overvektig, ferdig utdannet, kjøpt hus og har alt på stell. Alder har ingen betydning! Jeg har selv gått igjennom en spontantabort for noen mnd siden og forsøker å bli gravid nå. Jeg har en del kilo ekstra men det betyr ikke at jeg kommer til å utsette prøvingen. Barnet kommer til å få det fint og man får nøye oppfølging. Er det noe jeg virkelig hater så er det når noen sier at man er ung og må roe seg ned! Men når ønske er så sterk så har alder ingen betydning! 

Anonymkode: 8cd69...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Unnskyld meg men dette var for drøyt å si.  Jeg var 19 år når jeg først ble gravid, men tok abort etter kjæresten min sitt ønske. Dette angret jeg, og helt siden da har ønske vært så stort. 
jeg er nå 22 år og overvektig, ferdig utdannet, kjøpt hus og har alt på stell. Alder har ingen betydning! Jeg har selv gått igjennom en spontantabort for noen mnd siden og forsøker å bli gravid nå. Jeg har en del kilo ekstra men det betyr ikke at jeg kommer til å utsette prøvingen. Barnet kommer til å få det fint og man får nøye oppfølging. Er det noe jeg virkelig hater så er det når noen sier at man er ung og må roe seg ned! Men når ønske er så sterk så har alder ingen betydning! 

Anonymkode: 8cd69...f86

Ansvarlighet er viktigere enn ønske. Du er for ung og for overvektig.

Anonymkode: 5a284...98d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg men dette var for drøyt å si.  Jeg var 19 år når jeg først ble gravid, men tok abort etter kjæresten min sitt ønske. Dette angret jeg, og helt siden da har ønske vært så stort. 
jeg er nå 22 år og overvektig, ferdig utdannet, kjøpt hus og har alt på stell. Alder har ingen betydning! Jeg har selv gått igjennom en spontantabort for noen mnd siden og forsøker å bli gravid nå. Jeg har en del kilo ekstra men det betyr ikke at jeg kommer til å utsette prøvingen. Barnet kommer til å få det fint og man får nøye oppfølging. Er det noe jeg virkelig hater så er det når noen sier at man er ung og må roe seg ned! Men når ønske er så sterk så har alder ingen betydning! 

Anonymkode: 8cd69...f86

Jeg tror du missa poenget....

Å være overvektig under svangerskap er ikke heldig, verken for mor eller barn. Å ha en BMI på 45 vil for en gjennomsnittlig høy kvinne i Norge være en vekt på over 125 kg og kvalifisere til ekstrem fedme. Uavhengig av alder. Uavhengig av om man har «alt på stell».

Gir man det et år med godt fokus kan man gå ned ganske mange av disse 125 kiloene, uten at det er snakk om noen ekstrem slanking.

Og som 21-åring har man alle muligheter og mye tid til å kunne ta tak i dette. Være ansvarlig, ovenfor seg selv og kommende barn, og gi muligheter for et tryggere svangerskap og en god start. Dét er poenget her, ikke at Ts er 21 og vil ha barn. 

Anonymkode: 42359...27f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen får symptomer veldig tidlig. I min første graviditet (som også førte til en baby,) fikk jeg symptomer få dager etter at egget ble befrukta. Jeg ble vanvittig trøtt og sliten, men skjønte ikke at det skyldtes graviditeten før flere uker seinere da jeg tok en graviditetstest. De andre gangene jeg har vært gravid (som har endt både i SA og baby) har jeg ikke hatt symptomer så tidlig. Ei venninne fikk med andremann bekkenløsning ca. en uke etter befruktning.

Samtidig er det veldig lett å kjenne symptomer selv om man ikke er gravid, spesielt dersom man er prøver. Det er veldig mange som er litt ekstra sliten, er kvalm, føler brystene er ømme m.m. når de er prøvere. "Symptomene" kan skyldes noe helt annet, det kan være innbilling eller det kan skyldes en graviditet som ender i SA kjempetidlig (før hormonproduksjonen er sterk nok til å gi utslag på test).

Ønsker deg lykke til!

Anonymkode: cb6a4...0ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Noen får symptomer veldig tidlig. I min første graviditet (som også førte til en baby,) fikk jeg symptomer få dager etter at egget ble befrukta. Jeg ble vanvittig trøtt og sliten, men skjønte ikke at det skyldtes graviditeten før flere uker seinere da jeg tok en graviditetstest. De andre gangene jeg har vært gravid (som har endt både i SA og baby) har jeg ikke hatt symptomer så tidlig. Ei venninne fikk med andremann bekkenløsning ca. en uke etter befruktning.

Samtidig er det veldig lett å kjenne symptomer selv om man ikke er gravid, spesielt dersom man er prøver. Det er veldig mange som er litt ekstra sliten, er kvalm, føler brystene er ømme m.m. når de er prøvere. "Symptomene" kan skyldes noe helt annet, det kan være innbilling eller det kan skyldes en graviditet som ender i SA kjempetidlig (før hormonproduksjonen er sterk nok til å gi utslag på test).

Ønsker deg lykke til!

Anonymkode: cb6a4...0ca

Vil legge til litt om min erfaring som gravid med svært høy BMI.

Anbefaler deg å leve sunt framover. Spis moderat og veldig, veldig sunt (masse, masse grønnsaker) og beveg på deg så mye som mulig (innenfor det kroppen klarer). Ikke start med hard fysisk aktivitet som kroppen ikke er vant med, men viderefør eller øk aktivitetsnivået som er i dag.

Jeg veide 112 kg (BMI over 35) da jeg ble uventet gravid med førstemann, og av en eller annen grunn klarte jeg å spise eksemplarisk sunt med masse grønnsaker (minst 600-700 gram grønnsaker og bær om dagen), havregrøt, rent kjøtt og fisk, null snacks/godteri/kaker/is (på 8 måneder), drakk kun vann (uten tilsatt søting). Det førte til at jeg gikk ned i vekt mens jeg var gravid. Fikk dog en del kilo vann de siste ukene, og veide 114 kilo dagen før fødsel. Tre uker etter fødsel veide jeg 96 kg, og jeg hadde ikke sett et tosifret tall på badevekta på lang tid (hadde jo egentlig ikke veid meg på evigheter heller, orket ikke se tallene som lyste mot meg).

Jeg syntes det var skamfullt å være gravid med så høy BMI, for innerst inne visste jeg jo at det ikke var bra for babyen. Jeg ble heldigvis tatt godt imot i helsevesenet og opplevde ikke fordømming. Den minste lille kommentar kunne fort ha gjort at jeg hadde havna langt nedi godteposen igjen, og at jeg igjen hadde begynt med overspising, og det hadde jo hverken vært bra for meg eller babyen. Som svært overvektig (les: meg) har man økt risiko for komplikasjoner som kan være farlig for babyen og en selv, men det betyr ikke at man får komplikasjoner. Jeg fikk ingen komplikasjoner, og jeg tror endring i matveien hjalp meg med å unngå komplikasjoner. 

Jeg var veldig redd for at babyen skulle bli skadelidende av min overvekt, og det hjalp meg med å kutte ut alt som ikke var sunt. Etter noen uker uten sukker, fristet det egentlig ikke med usunn mat. Det var som om kroppen hadde gjennomgått en detoks. De gangene det likevel fristet, leste jeg masse om mulige komplikasjoner for å holde fokus på at jeg gjorde dette for det lille, uskyldige barnet i magen som ikke hadde bedt om å bli født av tjukke meg.

Skal man spise færre kalorier enn man trenger,  man passe på at man spiser veldig sunt for å dekke behovet for næringsstoffer til babyen og en selv. Alt man inntar må ha masse gode næringsstoffer, ingen "tomme" kalorier. Egentlig kan man drite litt i hva man selv vil, for man har et ansvar for å gi babyen så optimalt vekstmiljø som mulig, og det innebærer å gi babyen god tilgang til god næring (ikke søppel med sukker) og å være i aktivitet i den grad det er mulig. Jeg synes det var spesielt vanskelig å stå over dessert og kakebord i familieselskap og på besøk hos andre.

Beklager at det ble mye matfokus, men tenker det kanskje kan være greit å høres andres erfaring med å være gravid med høy BMI. Håper det ordner seg for deg! :hjerte:

Anonymkode: cb6a4...0ca

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid kjent graviditetene i god tid før positiv test 2 uker etter el.
Har startet 6 svangerskap så etter første merket jeg med en gang om testen ble positiv eller ikke,
Så kjenner man følelsen og kroppen gir signalene så er det ikke vanskelig å merke den hormonendringen nei. Er den man merker da, ikke embryoet som vokser liksom. Men den bratte hcg-stigningen den kan merkes ganske godt den - bare man vet at det er det som skjer. Samtidig mye progesteron som gir skikkelig PMS hos noen. Men hos meg har følelsen av kvalme vært 100% pga HCG og den kom med en gang. Og særlig at kaffe om morgenen plutselig smakte helt annerledes, sånn 1 uker etter eggløsningen. Helt klassisk. Ble to barn ut av det og siden kaller mannen meg bare for en levende graviditetstest, haha 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt ts at du ønsker å bli gravid, men når du har bmi på 45, så er det mange komplikasjoner som kan skje i svangerskapet både med deg og barnet pga så mye overvekt. Det kan blandt annet føre til større sjans for spontan abort, misdannelser på fosteret, for tidlig fødsel, for stort foster, økt sjanse for svangerskapsdiabetes, økt sjanse for svangerskapsforgiftning og mye mer. Alle disse tingene er en risiko hos normalvektige/lettere overvektige også men jo mindre bmi du har jo mindre risiko for både mor og barn.

Det kan godt være at du allerede har diabetes også, utenat du vet. Fedme utvikler gjerne diabetes over tid, og da type 2. 

Jeg er overvektig selv, men bmi min er 33, og det er maks grense for hva de fleste offentlige klinikker setter for de som trenger hjelp til å kunne bli gravid. Bmi grensen på 33 er der for en god grunn. Jo høyere bmi du har jo mindre anbefalt er det å bli gravid.

Du er også ung, og er 21 år. Da har du kanskje hverken fullført utdanning eller har en fast jobb. Å utdanne seg først, for og så deretter få en fast inntekt er det minste du burde ha på plass før du i det hele tatt blir planlagt gravid. Et barn trenger stabile rammer, og det å få barn koster mye. Har du de mulighetene nå? 

Det er ikke bare å hoppe i det om man ønsker barn. Enn skal ta vare på dette barnet i minst 18 år, og da er det en del ting du burde tenke over først..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt utrolig hva UVITNE dumme mennesker får seg selv til å si på nettet. 
jeg spurte ikke om deres mening om jeg burde få barn eller ikke

jeg spurte etter SYMPOTOMER. 
jeg har snakket med flere FLINKE leger og alle sammen har sagt at jeg er helt frisk, alle prøver er helt perfekte og det er ingenting i veien for meg å få barn. Jeg røyker ikke, snuser ikke, drikker ikke, aldri hatt vitamin mangel, går minst 10 000 skritt hver dag og vekten går gradvis nedover. Legene sa at neste gang kommer det til å gå kjempe fint 

jeg er ja 21 år

har over 300 000 i årsinntekt

har KJØPT et 100 kvm hus

samboeren min tjener 600 000 i året

og vi har vært sammen i 4 år og snart gift

Så kan dere drittkjerringer som bare kommer med sånne spydigheter og kommer med kommentarer om mitt liv, min økonomi eller min helse uten å vite noe som helst plis klappe igjen også svare på spørsmålet mitt!? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, tito,lussi skrev:

Det er helt utrolig hva UVITNE dumme mennesker får seg selv til å si på nettet. 
jeg spurte ikke om deres mening om jeg burde få barn eller ikke

jeg spurte etter SYMPOTOMER. 
jeg har snakket med flere FLINKE leger og alle sammen har sagt at jeg er helt frisk, alle prøver er helt perfekte og det er ingenting i veien for meg å få barn. Jeg røyker ikke, snuser ikke, drikker ikke, aldri hatt vitamin mangel, går minst 10 000 skritt hver dag og vekten går gradvis nedover. Legene sa at neste gang kommer det til å gå kjempe fint 

jeg er ja 21 år

har over 300 000 i årsinntekt

har KJØPT et 100 kvm hus

samboeren min tjener 600 000 i året

og vi har vært sammen i 4 år og snart gift

Så kan dere drittkjerringer som bare kommer med sånne spydigheter og kommer med kommentarer om mitt liv, min økonomi eller min helse uten å vite noe som helst plis klappe igjen også svare på spørsmålet mitt!? 

Dessverre er det veldig mange som liker å mene noe om alt. Mange sier dem merker fort hvis de er gravide, men symptomer så tidlig kan like gjerne være før mens. De mnd jeg har vært gravid, er de gangene med minst symptomer. Får man symptomer på graviditet, så burde også en test slå ut, i og med at det er hcg som gir symptomer og positiv test. Så får du negativ test, så er muligens symptomene heller ikke relatert til graviditet så tidlig. Ønsker deg lykke til. 

Anonymkode: 4710a...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har symptomer på graviditet vil testen være positiv. Så enkelt og så vanskelig. 

Anonymkode: 287d0...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

59 minutter siden, tito,lussi skrev:

Det er helt utrolig hva UVITNE dumme mennesker får seg selv til å si på nettet. 
jeg spurte ikke om deres mening om jeg burde få barn eller ikke

jeg spurte etter SYMPOTOMER. 
jeg har snakket med flere FLINKE leger og alle sammen har sagt at jeg er helt frisk, alle prøver er helt perfekte og det er ingenting i veien for meg å få barn. Jeg røyker ikke, snuser ikke, drikker ikke, aldri hatt vitamin mangel, går minst 10 000 skritt hver dag og vekten går gradvis nedover. Legene sa at neste gang kommer det til å gå kjempe fint 

jeg er ja 21 år

har over 300 000 i årsinntekt

har KJØPT et 100 kvm hus

samboeren min tjener 600 000 i året

og vi har vært sammen i 4 år og snart gift

Så kan dere drittkjerringer som bare kommer med sånne spydigheter og kommer med kommentarer om mitt liv, min økonomi eller min helse uten å vite noe som helst plis klappe igjen også svare på spørsmålet mitt!? 

Vel, alder og bmi har forsåvidt ingen ting med spørsmålet ditt å gjøre. Ei heller har din årsinntekt, husstørrelse eller sivilstand. Så hvorfor du i det hele tatt nevner det er for meg en gåte. 

Du får teste i morgen. Eller om noen dager. Symptomer kan være tegn på graviditet eller mens. 

Og jeg vet ikke hvilke flinke leger du har gått til som kan love deg at det går kjempefint neste gang. Sjansen for at det  går galt er der, og den øker dersom man har overvekt eller fedme. 

Anonymkode: 42359...27f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, alder og bmi har forsåvidt ingen ting med spørsmålet ditt å gjøre. Ei heller har din årsinntekt, husstørrelse eller sivilstand. Så hvorfor du i det hele tatt nevner det er for meg en gåte. 

Du får teste i morgen. Eller om noen dager. Symptomer kan være tegn på graviditet eller mens. 

Og jeg vet ikke hvilke flinke leger du har gått til som kan love deg at det går kjempefint neste gang. Sjansen for at det  går galt er der, og den øker dersom man har overvekt eller fedme. 

Anonymkode: 42359...27f

Hun er jo ikke bare overvektig men direkte fet. Og det kan føre med seg store komplikasjoner. Men det vil hun jo ikke vite. For ifølge de FLINKE legene er hun perfekt! Nemlig. HI, du høres utrolig ureflektert og ung ut. Men et godt råd: den eneste måten å finne ut om man er gravid på er å ta en test. Værsågod. 

Anonymkode: 6d499...a56

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har BMI på 41. Førstegangsgravid. Jeg er i uke 5-6 (litt usikker, skal på tidlig ultralyd neste uke) og kjente symptomer som mensmurringer tidlig denne uken. Tok en test og fikk positiv test. Har hatt andre symptomer som spreng i bryst, kvalme, tretthet og utrolig mye kviser! 

Anonymkode: 05799...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.6.2020 den 22.29, AnonymBruker skrev:

Hun er jo ikke bare overvektig men direkte fet. Og det kan føre med seg store komplikasjoner. Men det vil hun jo ikke vite. For ifølge de FLINKE legene er hun perfekt! Nemlig. HI, du høres utrolig ureflektert og ung ut. Men et godt råd: den eneste måten å finne ut om man er gravid på er å ta en test. Værsågod. 

Anonymkode: 6d499...a56

Hun skriver vel strengt tatt ikke t hun er perfekt, men at det er ikke noen sykdommer eller noe annet som tilsier at hun ikke skulle kunne bli gravid, bortsatt fra høy vekt. 

Anonymkode: cb6a4...0ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...