Jump to content
Sign in to follow this  
AnonymBruker

pizza uten gluten

Recommended Posts

AnonymBruker

jeg elsker pizza, men pga at jeg skulle gått ned 6-8 kg, så må jeg prøve å finne alternativer. tror også jeg har gluten allergi, siden jeg får mageproblemer når jeg spiser gluten. har sett sånne blomkålsbunner, men det frister ikke veldig. er ikke superfan av glutenfrie produkt; hverken smak eller innhold(mye fett og sukker). noen «fete»🤭tips?😁

Anonymkode: 7b3a8...3bb

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg bruker fin mix fra semper. Sist jeg sjekka inneholdt ikke den mer fett og sukker enn vanlig mel, det er i alle fall 0,5 g fett pr 100 gram mix. Anbefaler deg ikke å kutte ut gluten om du ikke har tatt cøliakitester hos fastlegen og gastroskopi enda, men om du blir bra med en gang du spiser glutenfritt er det uansett tvilsomt at det er det siden det tar månedsvis å bli bra siden tarmene er skadet av gluten. Hvordan vet du at det er gluten du reagerer på og ikke hvete?

Anonymkode: ddcb7...d4c

AnonymBruker

Slutt å si at du har Cøliaki. Ta en blodprøve. Ta en pizzapause hvis du skal slanke deg, det er sykt mye kalorier i pizza.

Anonymkode: 9f3a9...721

AnonymBruker

Ikke la deg skremme av den litt energiske starten, Vito er en av de beste pizzaiolos jeg har testet oppskrifter av. Kjempegode resultater!

Anonymkode: 7aaba...9bf

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å si at du har Cøliaki. Ta en blodprøve. Ta en pizzapause hvis du skal slanke deg, det er sykt mye kalorier i pizza.

har jeg sagt jeg har cøliaki? jeg får forstoppelse og magesmerter av mel. har tatt undersøkelse som ikke indikerte noe cøliaki. fikk beskjed om ibs, og å prøve fodmap.

så tenkte å finne oppskrifter på favorittmat som pizza, og gjerne pannekaker.

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker fin mix fra semper. Sist jeg sjekka inneholdt ikke den mer fett og sukker enn vanlig mel, det er i alle fall 0,5 g fett pr 100 gram mix. Anbefaler deg ikke å kutte ut gluten om du ikke har tatt cøliakitester hos fastlegen og gastroskopi enda, men om du blir bra med en gang du spiser glutenfritt er det uansett tvilsomt at det er det siden det tar månedsvis å bli bra siden tarmene er skadet av gluten. Hvordan vet du at det er gluten du reagerer på og ikke hvete?

takk for svar, kanskje jeg prøver semper☺️har ikke fått utslag på tester, bare magen som krangler. leddsmerter har også dempet seg litt, men det kan være tilfeldig, siden det er blitt mer grønnsaker de siste mnd☺️

Annonse

AnonymBruker

*lav fodmap, var tipset. har ikke satt meg godt nok inn i det

AnonymBruker

Jeg har cøliaki og gikk voldsomt opp i vekt de første årene etter at jeg fikk diagnosen, fordi jeg spiste mye av den glutenfrie maten som selges i butikkene. De er fylt av næringsfattig stivelse. Les ingredienslisten til Sempers melmixer, sånt vil man virkelig ikke spise. Så hvis du virkelig vil spise glutenfritt og også er opptatt av å spise sunt, bland dine egne melmixer fremfor å kjøpe ferdig. 

Anonymkode: 6ace4...b69

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har cøliaki og gikk voldsomt opp i vekt de første årene etter at jeg fikk diagnosen, fordi jeg spiste mye av den glutenfrie maten som selges i butikkene. De er fylt av næringsfattig stivelse. Les ingredienslisten til Sempers melmixer, sånt vil man virkelig ikke spise. Så hvis du virkelig vil spise glutenfritt og også er opptatt av å spise sunt, bland dine egne melmixer fremfor å kjøpe ferdig. 

ja jeg har lest at mye av den glutenfrie maten ikke er spesielt sunn. har kjøpt noen brød som i tillegg har smakt høgg. hva slags mel blander du da? jyttemel?

har kjøpt quinoa. og blender glutenfrie havregryn til mel. 

ang pizza: kunne det passet å raspet gulrøtter i deigen? jeg må ha minst mulig mel; kjente jeg fikk treg mage bare av tre dager med pannekaker laget med quinoa og havregryn. veldig rart, for havregrøt er null problem. og det var mest havre i pannekakene🤷‍♀️

AnonymBruker
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker melmix og mixer det sammen med frø og annet mel og fiberhusk. Spiser nok svært mye mer næringsrikt enn de aller fleste. Man går ikke opp i vekt av å spise glutenfri mat som selges i butikkene. Man går opp i vekt fordi tarmene dine begynner å ta opp mye mer næring når tarmtottene dine begynner å komme tilbake etter å ha blitt ødelagt av glutenholdig mat når du har cøliaki. Når du da tar opp mer mat enn du forbrenner så går du opp i vekt. 

Jeg spiser da mye av disse miksene og møllerens fiberbrød og grove rundstykker, spiser fria grova brød når jeg ikke baker selv og jeg er sylslank og det har jeg alltid vært. Thermodynamiske lover endrer seg ikke av glutenfritt mel om de så inneholder mer stivelse. Man må fortsatt spise mer enn man forbrenner for å gå opp i vekt. 

AnonymBruker

Semper melmix syntes jeg er bra. Søk på "pappa uten gluten" han har mange gode oppskrifter

hilsen en med cøliaki

Anonymkode: 56b23...1e0

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:har jeg sagt jeg har cøliaki? jeg får forstoppelse og magesmerter av mel. har tatt undersøkelse som ikke indikerte noe cøliaki. fikk beskjed om ibs, og å prøve fodmap.

Tså tenkte å finne oppskrifter på favorittmat som pizza, og gjerne pannekaker.

Du insinuerer at du har cøliaki. Irriterede for de som absolutt ikke kan røre hvetemel.

Kan anbefale intermittent faste mot og lett keto diet for deg. Google it.

Annonse

AnonymBruker

den såg utrolig god ut; skal prøve den! takk for tips😍hilsen ts

AnonymBruker
På 4.6.2020 den 0.24, AnonymBruker skrev:

Du insinuerer at du har cøliaki. Irriterede for de som absolutt ikke kan røre hvetemel.

Kan anbefale intermittent faste mot og lett keto diet for deg. Google it.

Hvor har ts sagt at h*n har cøliaki? Irriterer du deg så voldsomt så gå et annet sted 

Anonymkode: 7e8b5...391

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har ts sagt at h*n har cøliaki? Irriterer du deg så voldsomt så gå et annet sted 

Anonymkode: 7e8b5...391

ja det var utrolig merkelig å irritere seg over spørsmålet mitt. kjipt å måtte veie ordene sine på gullvekt, da jeg ofte får masse gode tips her. og så nedlatende...jeg har drevet med intermittent faste i ca 2 år nå.

AnonymBruker
På 3.6.2020 den 22.54, AnonymBruker skrev:

jeg elsker pizza, men pga at jeg skulle gått ned 6-8 kg, så må jeg prøve å finne alternativer. tror også jeg har gluten allergi, siden jeg får mageproblemer når jeg spiser gluten. har sett sånne blomkålsbunner, men det frister ikke veldig. er ikke superfan av glutenfrie produkt; hverken smak eller innhold(mye fett og sukker). noen «fete»🤭tips?😁

Jeg lager en pizzabunn med jyttemel.  Den inneholder mye fiber, er blodsukkervennlig, og relativt lavt kaloriinnhold.  Jeg liker konsistensen på bunnen også. 

1,5 dl vann

2 ss nøytral olje

ca 120-130 gram jyttemel + litt til utkjevling (jyttemel arv, blå,)

litt salt

en halv pose tørrgjær.

Heves i ca 30 minutter, forstekes i ca 10 minutter ved 225 grader, stekes i ca 10 minutter ved høy varme etter at den er "montert".

Denne oppskriften gir en stor porsjonsstørrelse på bunnen, jeg får alltid litt rester av den.  :)

Anonymkode: 9fb20...99a