Gå til innhold

Jeg er i mot å finansiere russetid med salgsdugnad


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er vanvittig mange salgsdugnader, alle til inntekt for mer eller mindre gode formål. Derfor er jeg helt i mot at russetiden, som kun er fyll og surr, finansieres med salgsdugnader. Skal jeg kjøpe overprisede produkter, skal det være til et godt formål. Russetida bør finansieres med jobb og går ikke det,  får man stå over. 

Enig eller uenig?

Anonymkode: 2c268...814

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig. Kjøper ofte av folk som selger f.eks doruller til inntekt for idrettslaget, eller Polen-tur med klassen. Kjøper aldri av russen. Bare tull å forvente at andre skal bidra til å finansiere fest og moro, det bør man jobbe for eller spare til selv. 

Anonymkode: c04b9...4d0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe jeg gidder å hisse meg opp over det. Da blir jeg mer provosert over min sjef som sender melding og ber sine permitterte ansatte sponse sønnen hennes for han ville gjerne dra på fotballtur. 

Anonymkode: a17d7...76c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da kjøper du ikke fra russen da, om du syns at det er så fælt. Selv om min russetid ble litt avgrenset pga. sykdom, så husker jeg tilbake på det jeg fikk med meg med glede. Jeg har masse gode minner fra den tiden, som jeg unner andre ungdom å få med seg videre i livet. 

Anonymkode: 04ef9...16a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Kjøper ofte av folk som selger f.eks doruller til inntekt for idrettslaget, eller Polen-tur med klassen. Kjøper aldri av russen. Bare tull å forvente at andre skal bidra til å finansiere fest og moro, det bør man jobbe for eller spare til selv. 

Anonymkode: c04b9...4d0

Dugnadssalg er jo en jobb. De selger et produkt som de leverer til kjøperne. Det er også en måte å skaffe pengene som de sparer til russetiden. 

Anonymkode: 04ef9...16a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper ikke, uansett om det er for barn med kreft eller Kåre som vil ha penger til fyll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Solgte masse lodd da jeg var liten og husker godt de sure folkene som ikke bare aldri kjøpte, men som var gretne i tillegg. Derfor kjøper jeg alltid fra alle barn og unge som ringer på min dør. Med glede! 😊

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanvittig mange salgsdugnader, alle til inntekt for mer eller mindre gode formål. Derfor er jeg helt i mot at russetiden, som kun er fyll og surr, finansieres med salgsdugnader. Skal jeg kjøpe overprisede produkter, skal det være til et godt formål. Russetida bør finansieres med jobb og går ikke det,  får man stå over. 

Enig eller uenig?

Anonymkode: 2c268...814

Russetiden var en helt fantastisk tid og jeg må innrømme at det plager meg ikke at mange ønsker å selge ting. Det er jo bare å takke nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper aldri disse overprisede, dårlige produktene, uansett hva inntekten går til. 
De eneste som virkelig tjener penger på dette er de som står bak. 
Vi har gjort et vedtak i klassen til datteren min om at vi aldri skal selge noe på dugnad, men heller finansiere klasseturer og slikt ved hjelp av annen type dugnad. Til nå har vi hatt noen hyttevasker, vi har sortert flasker for Røde kors og vi har malt en liten låve for kommunen. Har samlet inn over 100.000 i løpet av de siste årene helt uten å selge så mye som en dorull.
Er man litt kreativ er det mange måter å tjene penger til klassekassa, russebussen og idrettslaget uten å måtte prakke på venner og familie dyre og dårlige produkter. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Sol79 skrev:

Solgte masse lodd da jeg var liten og husker godt de sure folkene som ikke bare aldri kjøpte, men som var gretne i tillegg. Derfor kjøper jeg alltid fra alle barn og unge som ringer på min dør. Med glede! 😊

Samme her!

Ok, så er russetiden ikke øverst på lista over gode formål jeg ønsker å støtte, men da det kom to dyvåte tenåringsjenter på døra en mørk novemberkveld og helt sikkert hadde fått 20 avslag (noen sikkert gretne og sure i tillegg) for hvert ja, var det en glede å si at jeg gjerne tok en sekk doruller. Why not, liksom. Kjøper lodd fra både fotball og speider også.

Hvis noe "irriterer" meg, så må det være foreldre som pusher ungenes salgsdugnader på kolleger og venner. Barn og ungdom irriterer meg overhodet ikke. 

Anonymkode: d9f97...22d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I disse tider hvor folk i ser ut til å få nok av papir til å tørke seg i ræva med må det da være kjempefint å få levert dette i enorme kvanta rett på døren?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dugnad?

Er det å legge ut følgende melding på facebook:

"Per skal på tur til Danmark med håndballaget. Vil du kjøpe fire doruller for 200 kroner for å støtte laget?"

I min verden er ikke dette dugnad. Dugnad er en frivillig innsats der du selv yter noe. Ikke ber andre kjøpe varer av ymse kvalitet, høyt overpriset. 

Ja, det er frivillig om man vil kjøpe. Men like fullt må det være lov å påpeke at man finner praksisen direkte forkastelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.6.2020 den 13.23, Fredelig skrev:

Hva er dugnad?

Er det å legge ut følgende melding på facebook:

"Per skal på tur til Danmark med håndballaget. Vil du kjøpe fire doruller for 200 kroner for å støtte laget?"

I min verden er ikke dette dugnad. Dugnad er en frivillig innsats der du selv yter noe. Ikke ber andre kjøpe varer av ymse kvalitet, høyt overpriset. 

Ja, det er frivillig om man vil kjøpe. Men like fullt må det være lov å påpeke at man finner praksisen direkte forkastelig.

Enig!

 

Også feil bruk av ordet når man må jobbei f.eks kiosk el l ved barnas idrettsarrangement. Er jo ikke frivillig, man må stille opp, som en del av kostnaden med å ha barn i et idrettslag. Helt ok at man må bidra, men dugnad er det strengt tatt ikke.

Anonymkode: 2c268...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 4.6.2020 den 13.23, Fredelig skrev:

Hva er dugnad?

Er det å legge ut følgende melding på facebook:

"Per skal på tur til Danmark med håndballaget. Vil du kjøpe fire doruller for 200 kroner for å støtte laget?"

I min verden er ikke dette dugnad. Dugnad er en frivillig innsats der du selv yter noe. Ikke ber andre kjøpe varer av ymse kvalitet, høyt overpriset. 

Ja, det er frivillig om man vil kjøpe. Men like fullt må det være lov å påpeke at man finner praksisen direkte forkastelig.

Du har et poeng. Hele inntekten av salget går vel ikke i russens lommer heller, men går til de som har produsert produktet. Bedre å selge lodd eller noe så pengene går direkte til russen og ikke bare en liten andel av pengene for dorullsalget.

Anonymkode: 1c606...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg har ingen problemer med å kjøpe produkter jeg ellers ville kjøpt. Men jeg har ikke plass til eller bruk for en palle med doruller. Ei heller ørten esker med pepperkaker eller kjeks. Kluter kan jeg kjøpe, syltetøy/saft også.

Jeg foretrekker å kjøpe av folk jeg kjenner - da er jeg god kollega / nabo / venn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...