Gå til innhold

Hvordan føles en spinalbedøvelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fyller med noe annet? Hva «annet» fyller man på med da tenker du? Vet du i det hele tatt forskjellen på spinal og epiduralbedøvelse?

Anonymkode: 6d7b4...67f

Man fyller den ofte med noe annet istedet for standardblanding. Da den ikke tar nok. Man kobler av posen og fyller den opp med naropin eller xylocain tilsatt adrenalin og fentanyl. Ja jeg vet forskjellen. 

Anonymkode: da03a...0f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man fyller den ofte med noe annet istedet for standardblanding. Da den ikke tar nok. Man kobler av posen og fyller den opp med naropin eller xylocain tilsatt adrenalin og fentanyl. Ja jeg vet forskjellen. 

Anonymkode: da03a...0f9

Er ikke forskjellen på epidural og spinal bedøvelse hvor man setter inn nålen og at spinal settes i spinalkanalen litt lenger inn? 

Anonymkode: 5379d...fd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trenger ikke være uten førlighet i mange timer etterpå. Som jeg skrev så doserer anestesilegene hos oss mengden bedøvelse ut fra inngrepets lengde, så da får man igjen førligheten relativt raskt på mindre inngrep, noen ganger til og med på vei ut av operasjonsstua. 

Anonymkode: 6d7b4...67f

Høres veldig rart ut at det ikke blir satt kateter. 

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ikke stappe innpå mat i helgen 😉

Ts

Anonymkode: 5379d...fd3

Ta klyster kvelden før. 

Anonymkode: 78f31...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man fyller den ofte med noe annet istedet for standardblanding. Da den ikke tar nok. Man kobler av posen og fyller den opp med naropin eller xylocain tilsatt adrenalin og fentanyl. Ja jeg vet forskjellen. 

Anonymkode: da03a...0f9

Hele poenget med at f.eks fødende med risikosvangerskap/risikofødsler har epidural fra innkomst er at man kan skru opp infusjonen med en gang dersom det må gjøres KS, uten å måtte legge ny bedøvelse, blandet noe annet, eller bruke tid på å endre anestesien. Bupivarcain brukes både til vanlig fødeanalgesi og øh keisersnitt, det trengs ikke tilsettes noe annet, det er hele poenget med at epiduralkateteret allerede ligger inne. Har man ikke tid til å skru det opp og vente 10 min gis pas narkose. Tviler litt på at du vet forskjellen.

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres veldig rart ut at det ikke blir satt kateter. 

 

Ta klyster kvelden før. 

Anonymkode: 78f31...c97

Hvorfor høres det rart ut? Kateter er ikke uten risiko, det er en fordel for pasienten å slippe kateter hvis mulig. 

Anonymkode: 6d7b4...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på sykehuset i går og snakket med anestesilegen, nevnte hun ingenting om kateter. Men det er jo ikke sikkert at de informerer om alt, men jeg hadde satt pris på å vite om jeg skulle hatt det. 

Ts

Anonymkode: 5379d...fd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hele poenget med at f.eks fødende med risikosvangerskap/risikofødsler har epidural fra innkomst er at man kan skru opp infusjonen med en gang dersom det må gjøres KS, uten å måtte legge ny bedøvelse, blandet noe annet, eller bruke tid på å endre anestesien. Bupivarcain brukes både til vanlig fødeanalgesi og øh keisersnitt, det trengs ikke tilsettes noe annet, det er hele poenget med at epiduralkateteret allerede ligger inne. Har man ikke tid til å skru det opp og vente 10 min gis pas narkose. Tviler litt på at du vet forskjellen.

Hvorfor høres det rart ut? Kateter er ikke uten risiko, det er en fordel for pasienten å slippe kateter hvis mulig. 

Anonymkode: 6d7b4...67f

Siden jeg har jobber med dette i 10 år vet jeg nok det. Vi prioriterer at mor og far får oppleve at babyen blir født derfor bruker vi midler som virker raskere. Og bruker kun narkose ved katastrofesectio ( eller sectio 1) eller hvis bedøvelsen ikke virker. Man legger da ikke ny bedøvelse . Man skrur av proppen på epiduralen tar en sprøyte og setter inn et nytt stoff. Tar et minutt. Narkose er en helt annen risiko. Vet du forskjellen egentlig? 

Anonymkode: da03a...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var på sykehuset i går og snakket med anestesilegen, nevnte hun ingenting om kateter. Men det er jo ikke sikkert at de informerer om alt, men jeg hadde satt pris på å vite om jeg skulle hatt det. 

Ts

Anonymkode: 5379d...fd3

Er ikke sikkert anestesilegen hadde sagt det om det var aktuelt, men det avhenger nok av lengden på operasjonen og hva du skal gjøre. Forskjell på kneprotese og livmorfremfall.

Anonymkode: 6d7b4...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke sikkert anestesilegen hadde sagt det om det var aktuelt, men det avhenger nok av lengden på operasjonen og hva du skal gjøre. Forskjell på kneprotese og livmorfremfall.

Anonymkode: 6d7b4...67f

Skal ha utskraping av livmor&fjerne polypp

Ts

Anonymkode: 5379d...fd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal ha utskraping av livmor&fjerne polypp

Ts

Anonymkode: 5379d...fd3

Da tviler jeg på at du trenger kateter, det er ikke så veldig langvarig. Lykke til :)

Anonymkode: 6d7b4...67f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da tviler jeg på at du trenger kateter, det er ikke så veldig langvarig. Lykke til :)

Anonymkode: 6d7b4...67f

Takk😇

Anonymkode: 5379d...fd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får ikke spinal under fødsel, du får epidural. Vesentlig forskjell

Anonymkode: 01e9c...f93

Nei jeg fikk spinal. Det var ikke tid til epidural. Vil du ha kopi av fødselspapirene mine? Men i min første fødsel fikk jeg epidural. 

Anonymkode: de609...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...