Gå til innhold

Spise kylling som har ligget lenge i fryseboks?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, kan jeg spise kyllingfilet som gikk ut i sep-19, men har ligget i fryseren siden jeg kjøpte pakken i sannsynligvis aug-19?

Er det å bare kaste den, eller skal jeg tine den og ha den til middag?

Anonymkode: 3d19e...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AthenaRavenLuna

Dypfryst kylling har en holdbarhet på 4 måneder, i følge matprat.no, og det er jo langt over. Så jeg ville ikke spist kyllingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har aldri vært noe problem å spise frossen kylling selv etter et år eller to. Man kjøper jo kylling ferdig fryst, helt sikkert ikke fryst i går, som holder i lang, lang tid.

Den blir uansett ikke dårlig når den er fryst, du blir ikke dårlig av den, så det må være smaken eller konsistensen disse "reglene" er til for. De som sier fire måneder på kylling sier også to måneder på bacon. Det er derfor vanskelig å ta slikt seriøst.

Hadde ikke tvilt på å ha kyllingen til middag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte forresten frossen and i dag. Den har holdbarhet på 18 måneder sto det på plasten inni pappesken. Ville kanskje sjekket datoen nøyere, det viste seg at den var gått ut på dato. Mitt første forsøk på å tilberede and blir uansett interessant 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde spist det. Kjøttet i fryseren blir jo ikke nødvendigvis dårlig eller ødelagt, men fettet harsker og kan gi det litt rar smak.

Har selv spist 3 år gammelt elgkjøtt, smakte bra det. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke tenkt at det kunne vært et problem en gang. Lag, spis og kos deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 3.6.2020 den 22.57, Lisanna skrev:

Jeg hadde spist det. Kjøttet i fryseren blir jo ikke nødvendigvis dårlig eller ødelagt, men fettet harsker og kan gi det litt rar smak.

Har selv spist 3 år gammelt elgkjøtt, smakte bra det. :) 

Magert kjøtt holder seg mye bedre, det er ikke noe fett som harskner.  Jeg har også spist elgkjøtt som hadde ligget i fryseren i flere år, og det var fullt spiselig (men ikke like godt som fersk vare).

Anonymkode: f9f0d...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Magert kjøtt holder seg mye bedre, det er ikke noe fett som harskner.  Jeg har også spist elgkjøtt som hadde ligget i fryseren i flere år, og det var fullt spiselig (men ikke like godt som fersk vare).

Anonymkode: f9f0d...aa3

Ja, var derfor jeg skrev ts kunne fint spise det. Kylling er jo magert kjøtt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk det før du tilbereder det; se om det ser dårlig ut, lukt om det lukter vondt.
Mest sannsynlig går det fint å spise det.

Anonymkode: 276ae...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jo stor forskjell på kombiskap fryser og dypfryser. Uansett vil jeg tro kyllingen er helt fint spiselig 👍

Anonymkode: 67630...08f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Her er det jo stor forskjell på kombiskap fryser og dypfryser. Uansett vil jeg tro kyllingen er helt fint spiselig 👍

Anonymkode: 67630...08f

Det kommer an på kombiskapfryseren. På min er temperaturen satt til -20, og det er vel ikke mange som har kaldere dypfryser.

Anonymkode: 09a83...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på kombiskapfryseren. På min er temperaturen satt til -20, og det er vel ikke mange som har kaldere dypfryser.

Anonymkode: 09a83...3b3

Den ligger mye høyere enn det. Sier seg selv i grunn pga av utformingen på fryseboksen. Ta å mål selv temperaturen 😊

Anonymkode: 67630...08f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kommer an på kombiskapfryseren. På min er temperaturen satt til -20, og det er vel ikke mange som har kaldere dypfryser.

Anonymkode: 09a83...3b3

Det er ofte stor forskjell på faktisk temperatur og hva du har satt den til å være :)

Anonymkode: 3c614...7b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har kjøpt kyllingen frossen, og datoen er aug. 19, så må jo kyllingen være veldig gammel - derfor tenker jeg at du nok har fryst den selv? Eller tar jeg feil når jeg tenker at frossenvarer (altså, ferdig fryst når du kjøper) sin utløpsdato gjelder frossen tilstand.

Anonymkode: 3c614...7b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Donald kan man spise tusen år gammelt dypfryst kjøtt.

Anonymkode: e5b83...bc7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...