Gå til innhold

Hva synes du om mennesker som tuller med psykisk helse?


Banankaka04

Anbefalte innlegg

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har gitt opp å pirke på det. Er kommet for å bli, virker det som, medn det er i stor grad et middelklassesyndrom. Vet et par-tre stykker som sier de har psykisk sykdom som ikke har fått det diagnostisert. Men de påstår hardnakket at de har det eller har hatt det likevel. Så lenge de har symptomer som ligner så er det liksom greit. Det viser at det å ha psykiske problemer faktisk også har litt status i en del miljøer. Hadde ei som sa hun var i dyp depresjon, men hun gikk på skole og jobba ved siden av. Hun var inne i en vanskelig periode med mye stress og kjærlighetsproblemer, men dyp depresjon? Nei. Fikk piller hos legen sin og etter å ha gått på det et par uker var hun i strålende humør. Sånn er det en del av. Men jeg er ferdig med å være irritert over det. De får bare holde på.

Anonymkode: 72e55...4f1

Nå kan det faktisk være slik at man truer seg til å gjøre ting med en alvorlig depresjon, slik den ikke går til en klinisk depresjon, Har man hatt det en gang, så gjør man alt for å unngå det.

Anonymkode: 10527...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Nnilm skrev:

Det er jo akkurat sånne uttalelser som gjør at folk ikke tør å innrømme frykten sin og dermed sitter å strever alene. 

Er talsperson for de som har psykiske lidelser? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at det er en konkuranse om hvem som har mest angst da altså? Mange har psykiske lidelser uten at de går til psykolog. For det kan være en terskel å komme over det å oppsøke fagfolk. Så joda, man kan har både angst og depresjon uten at man har satt sin fot innafor noe helseforetak. 

Anonymkode: 16001...68c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Vhgj skrev:

Du kan heller ikke si at du har angst hele tiden hvis det skjer sånn aldri. 

Angst og panikkangst er ikke samme sak. Panikkangst kaller man de anfallene som kommer helt plutselig gjerne og har masse fysiske tegn som svette, uro, hjertebank osv. Dette er ikke noe man har konstant, det hadde ingen overlevd.

Anonymkode: 65aa7...ca8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nnilm skrev:

Hvis du er diagnostisert med astma, bruker medisiner, men enkelte mnd trenger du ikke astmamedisiner, har du ikke astma lenger da? 

Jo, selvfølgelig. Men har du ikke brukt astmamedisin på flere år kan du ikke si at du lider av astma. Du har astma, men det er ikke et problem. Har du kun to angstanfall i året, er det skammelig å gå rundt å si at du lider av angst som om det skulle vært hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Vhgj skrev:

Er talsperson for de som har psykiske lidelser? 

Skjønte du ikke hva jeg mente? 
Noen mennesker viser ikke forståelse for de med angstlidelser og sammenligner det med å brekke noe. 
Hvor man åpner seg til noen, sier at man har hatt gjentatte panikkanfall men har ikke hatt noen på noen mnd, får til svar, jeg brakk hånden for to mnd siden og den er fin nå så du er også frisk nå. 
 

Til info så brukte jeg nå dine sammenligninger slik at du skulle forstå hva jeg mente med setningen du siterte meg på. 
Altså man er redd for å ikke få forståelse for sin psykiske sykdom og når man da endelig tør å åpne seg for noen, så sammenligner de det med en brekt kroppsdel og at man ikke trenger å tenke på det lenger siden det ikke pågår akkurat nå. 
Frykten for når neste anfall skal komme er ganske ille den også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Angst og panikkangst er ikke samme sak. Panikkangst kaller man de anfallene som kommer helt plutselig gjerne og har masse fysiske tegn som svette, uro, hjertebank osv. Dette er ikke noe man har konstant, det hadde ingen overlevd.

Anonymkode: 65aa7...ca8

Mente ikke at man hadde det hele tiden, men at man gikk rundt å sa det som om man hadde det hele tiden.  

Ganske stor forskjell å ha angst to ganger i året vs. å ha det flere ganger i uken/måneden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Vhgj skrev:

Mente ikke at man hadde det hele tiden, men at man gikk rundt å sa det som om man hadde det hele tiden.  

Ganske stor forskjell å ha angst to ganger i året vs. å ha det flere ganger i uken/måneden. 

Jeg har angst hver dag, hvert minutt, ja hver sekund av dagen. Panikkangst har jeg lært meg å kontrollere. Er nå i 40 årene. Og hatt angst i hele livet. Ikke noe jeg blir kvitt, ikke en gang medisiner fjerner den. Men som alt annet, lærer man seg å leve med den. Men selv om jeg har det døgnet rundt, så er det mye verre for andre som har det i ny å ne skulle jeg tro, for jeg er jo vant til den forbanna angsten. Samme som smerter av leddgikt og andre kroniske smerter, det gjør like vondt, man venner seg bare til det. Så tror at angsten er verre for de som ikke konstant lever med den, og mye verre de første årene, enn for meg som lever med det i årtier. Vi lærer oss å takle alle våre mangler i løp av et liv, men man trenger nok øvelse på det. Så at en som for 4 mnd siden opplevde sitt første panikkanfall er mer opptatt av den, enn jeg er, sier seg vel kanskje selv.

Anonymkode: 10527...2b9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har angst hver dag, hvert minutt, ja hver sekund av dagen

Og jeg er kongen av Afrika. I så fall er den jævla mild. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Vhgj skrev:

Og jeg er kongen av Afrika. I så fall er den jævla mild. 

Så bra du tror og mener det. Men nei, den er ikke det. Og det å være bastant på andres følelser og psykdommer er faktisk ikke et fint personlighetstrekk. Du må gjerne få tro hva du vil, men får du har vært inni et annets menneskes hode, så vet du ingenting om hvordan de har det. Og svaret ditt henviser til at du er rimelig umoden. Slik svarer ikke voksne mennesker. Litt trist du føler for å rakke ned på andres følelser, dog er jeg gammel nok til å takle det ;)

Anonymkode: 10527...2b9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vhgj skrev:

Nå er det ikke akkurat mulig å bekrefte psykiske lidelser. At en psykolog sier at du har, eventuelt ikke har, en psykisk lidelse er basert på den kunnskapen psykologen sitter på, og ikke noen tester som vil bekrefter diagnosen. 

Jo, når man blir utredet så blir man testet og diagnosen blir bekreftet. Ikke synsing og sansing basert på terapauten man går til. Jeg ble utredet i 3 måneder, av en psykolog og en psykriater før jeg fikk diagnosene. 

Ts: jeg er helt enig. Man skal på INGEN måte diagnostisere seg selv. Hva som står på nettet kan fort mistolkes og svært mye info er luket vekk når man f.eks leser symptomer. Omfanget kan også misforstås. Ingen går f.eks rundt å sier de har kreft uten at legen har undersøkt en og bekreftet at man har det. 

Ser det ofte her inne, folk som diagnostisere seg selv. Det er leit og ikke minst utvanner ulike psykiske diagnoser, diagnosene blir misoppfattet og tolket feil. Man kan selvfølgelig ha mistanke om at man har en psykisk lidelse, men da oppsøker man en terapaut. Hvis ikke er det helt meningsløst å gå rundt å mene man er syk. 

Jeg har også vært borti folk som mener de har opplevd traumer og er traumatisert over ting "alle" opplever. F.eks at personen datt på grusen som unge og ble redd. Derfor tør ikke personen å gå på grus som voksen og er traumatiser. Da forstår de ikke omfanget av en traume. Eller en venninne som mener hun har angst fordi hun hater og blir litt svett av å stå på en scene eller ha muntlig eksamen. 

Ikke rart at psykisk sykdom blir såpass sett ned på av enkelte når det blir misbrukt i stor grad. 

Anonymkode: d7667...818

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Banankaka04 skrev:

Hva synes du om mennesker som sier at de feks sliter med alvorlig angst når de i realiteten ikke har blitt diagnostisert eller noe som helst? Jeg synes ikke at en bør drive å si at en har en psykisk lidelse når en faktisk ikke har fått det bekreftet av psykolog... Angst er så mye mer enn å bare være litt redd, og depresjon er så mye mer enn å bare ha en dårlig dag... Jeg, som faktisk har fått diagnosen min skrevet ned på papiret, blir veldig irritert når mennesker som bare har panikkanfall noen få ganger i året skal diagnostisere seg selv... Tenk på de som har panikkanfall så ofte som hver eneste dag... Tenk på de som isolerer seg inne fordi de ikke klarer å komme seg ut... Tenk på de som sliter med negative, skremmende tanker som de ikke klarer å kontrollere... Det er altfor mange mennesker som «tuller» med psykisk helse! Psykisk helse er veldig alvorlig, og det bør bli tatt på alvor! Til alle dere som sliter: Jeg føler med dere! Husk at det finnes hjelp å få! Du skal ikke ha det vondt! Stå opp for deg selv og husk at dette ikke varer evig!

For et rart innlegg. Jeg er enig i at det er en uting feks med alle rosabloggerne som står fram som deprimerte mobbeoffer etc. Men det er et langt stykke derfra og til å nekte folk å snakke om psykisk helse om de ikke har en diagnose skrevet på papir. Vet du - jeg er faktisk ikke så vant med at folk gjør på en slik ureflektert måte som du hevder heller.

Når jeg leser innlegget ditt forstår jeg at du er en som sliter med å finne din plass i verden. Men jeg vet ikke om du finner den på en god måte ved å insistere på at psykisk sykdom er en «klubb» bare for spesielt inviterte.

Anonymkode: 13596...b21

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For et rart innlegg. Jeg er enig i at det er en uting feks med alle rosabloggerne som står fram som deprimerte mobbeoffer etc. Men det er et langt stykke derfra og til å nekte folk å snakke om psykisk helse om de ikke har en diagnose skrevet på papir. Vet du - jeg er faktisk ikke så vant med at folk gjør på en slik ureflektert måte som du hevder heller.

Når jeg leser innlegget ditt forstår jeg at du er en som sliter med å finne din plass i verden. Men jeg vet ikke om du finner den på en god måte ved å insistere på at psykisk sykdom er en «klubb» bare for spesielt inviterte.

Anonymkode: 13596...b21

Hvorfor skal man ha en psykisk diagnose med mindre man får behandling for det eller får hjelp for det? 

Og hva er forskjellen på en rosa blogger som står frem som deprimert og andre som diagnostisere seg selv? Hva om faktisk rosabloggeren har fått diagnose? 

Så klart kan folk snakke om psykisk og fysisk helse, men man diagnostisere da ikke seg selv. 

Anonymkode: d7667...818

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For et rart innlegg. Jeg er enig i at det er en uting feks med alle rosabloggerne som står fram som deprimerte mobbeoffer etc. Men det er et langt stykke derfra og til å nekte folk å snakke om psykisk helse om de ikke har en diagnose skrevet på papir. Vet du - jeg er faktisk ikke så vant med at folk gjør på en slik ureflektert måte som du hevder heller.

Når jeg leser innlegget ditt forstår jeg at du er en som sliter med å finne din plass i verden. Men jeg vet ikke om du finner den på en god måte ved å insistere på at psykisk sykdom er en «klubb» bare for spesielt inviterte.

Anonymkode: 13596...b21

Det er helt i orden å snakke om psykisk helse og at man sliter i perioder, men veien derfra til selvdiagnostisering er ganske lang. Ser at noen her absolutt sliter psykiske og har psykiske lidelser uten å ha blitt diagnostisert, som hun med selvmordsforsøk, men det man kritiserer er jo nettopp rosabloggerne, eller mennesker som lever helt vanlige liv med vanskeligheter som stress, periodevis ensomhet, tøffe perioder på jobb, sorg, etc, og som psykologiserer vanlige menneskelige tilstander. Det er vanlig å slite som menneske. Å ikke gjøre det er vel nesten det som er mest unormalt. Det er også forholdsvis vanlig å ha et par angstanfall i livet. Jeg snakker mye om en venninne med psykisk helse - hun kan få panikkanfall ved altfor høyt stressnivå eller hvis hun går ledig uten å gjøre noe for lenge. Men forskjellen fra slike konkrete panikkanfall og til å ha en panikklidelse, som en venn av meg hadde, som har gjort at han måtte gjennom dps og ulike behandlingsopplegg, den er ganske stor. Kan hende du ikke er vant med folk som snakker sånn på en ganske ureflektert måte, men jeg har derimot erfaring med en del som gjør det. For dem er nesten alt "psykt".

Anonymkode: 72e55...4f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nnilm skrev:

Nei men du kan ha en angst lidelse. 
Det er ikke en diskusjon om man har angstanfall HELE TIDEN, men om man har angst eller ikke. 
Skal du fortsette i denne standarden så kan jeg komme med en annen fysisk sammenligning. 
Hvis du er diagnostisert med astma, bruker medisiner, men enkelte mnd trenger du ikke astmamedisiner, har du ikke astma lenger da? 

Det blir som om en epileptiker bare har epilepsi når han har anfall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, FrittgåendeBurugle skrev:

Det blir som om en epileptiker bare har epilepsi når han har anfall.

Nettopp. 
Man kan ha angstlidelse selv om det går lang tid mellom hvert panikkanfall/angstanfall. 
Man lærer etterhvert hva som er triggere og man kan lære seg mange metoder for å forhindre at et anfall «tar overhånd»

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du har din angst og dine plager som du må forholde deg til, og gjøre det du må for å bli bra. Noen kan være deprimerte men ikke tør å innse det og sier bare at de er litt deppa. Kanskje poste noe morsomt på SoMe og sjule hvor ille de har det. Du kan ikke sette deg som dommer over andre med psykiske plager. Din angst er din, og andres angst kan være ulik din. Alle kjemper med sine demoner selv om en ikke snakker høyt om det. Du kan ikke definere hva som er angst for andre. Psyk helse vises ikke utenpå. 
 

Anonymkode: 7cda4...49b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg synes det er en uting med folk som selvdiagnostiserer seg.

Ellers synes jeg det er bra at folk er åpne om diagnostiserte psykiske lidelser. 

Ja til åpenhet om ekte sykdom

Nei til selvdiagnostisering 

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.6.2020 den 14.00, Banankaka04 skrev:

Hva synes du om mennesker som sier at de feks sliter med alvorlig angst når de i realiteten ikke har blitt diagnostisert eller noe som helst? Jeg synes ikke at en bør drive å si at en har en psykisk lidelse når en faktisk ikke har fått det bekreftet av psykolog... Angst er så mye mer enn å bare være litt redd, og depresjon er så mye mer enn å bare ha en dårlig dag... Jeg, som faktisk har fått diagnosen min skrevet ned på papiret, blir veldig irritert når mennesker som bare har panikkanfall noen få ganger i året skal diagnostisere seg selv... Tenk på de som har panikkanfall så ofte som hver eneste dag... Tenk på de som isolerer seg inne fordi de ikke klarer å komme seg ut... Tenk på de som sliter med negative, skremmende tanker som de ikke klarer å kontrollere... Det er altfor mange mennesker som «tuller» med psykisk helse! Psykisk helse er veldig alvorlig, og det bør bli tatt på alvor! Til alle dere som sliter: Jeg føler med dere! Husk at det finnes hjelp å få! Du skal ikke ha det vondt! Stå opp for deg selv og husk at dette ikke varer evig!

Jeg tenker at dette er mennesker som aldri selv har hatt psykisk sykdom eller har noen i sin omgangskrets de vet om som har en psykisk sykdom, så de klarer ikke å forstå problematikken. Har man ikke foten i gips, så er man ikke syk liksom..
Det er jo en binær måte å tenke helse på og vitner om et litt gammeldags syn på virkeligheten.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det er greit å gjøre narr av andres utfordringer.

Anonymkode: e05a1...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...