Gå til innhold

Når ble du gravid etter spontanabort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 
Har  nettopp vært igjennom en medisinsk abort etter en MA. Har fått så mye forskjellige beskjeder om når man kan prøve å bli gravid igjen. En sykepleier på sykehuset sa det bare var å begynne å prøve med en gang, mens en annen sa at man måtte vente minst til neste menstruasjon. Andre igjen sier man bør vente 3 måneder.

Så det jeg lurer på er når ble du gravid etter en MA eller spontanabort? Hadde tidspunktet du ble gravid på noe med utfallet av neste graviditet tror du?

Har lyst til å prøve med en gang igjen, det var jo en veldig ønsket graviditet.. 

Anonymkode: e2e63...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først, så trist å høre at du mistet! Håper du har god støtte rundt deg ❤️

Min første graviditet endte i SA i uke 12 (mest sannsynlig en MA som kroppen etterhvert ordnet opp i selv; like fullt et sjokk da vi hadde sett et bankende hjerte og alt så bra ut i uke 8). Vi fikk beskjed om at det i utgangspunktet ikke var noe i veien med å prøve å bli gravid igjen med en gang, rent fysisk sett. Men ble også anbefalt å vente en syklus, litt for å la både kroppen og psyken bli "ferdig" med aborten. Når du får mensen tilbake så vet du at kroppen har nullstilt seg og du er tilbake i syklus, og du har også en mensdato å gå ut ifra om du skulle bli gravid igjen med en gang. (Det med å vente tre måneder tror jeg er utdatert informasjon.)

Vi valgte å vente en syklus, og jeg er i ettertid veldig glad for at vi gjorde det. Jeg var litt redd for å havne der at det eneste som kunne gjøre ting bra igjen var å bli gravid med en eneste gang, og det var stressende nok med blødninger i ukevis osv. om jeg ikke også skulle prøve å finne ut når jeg hadde eggløsning. Det var deilig å ta en pause fra prøverbobla, være sammen bare vi to, og bruke tid på å bearbeide sorgen og komme oss videre.

Jeg fikk mensen tilbake etter fem-seks uker, og ble da gravid igjen allerede neste syklus. Og denne gangen gikk det bra, resultatet er straks ti måneder gammel 😊 

Anonymkode: ec25d...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mista i SA forrige syklus. Fikk beskjed av legen om at det bare var å prøve med en gang så lenge vi ønsket det selv. Vet ikke om det er likt som ved MA.

Vi prøver i allefall igjen nå. 

Har hørt om flere som ble gravide fort etter MA/SA, og noen som bruker mye lengre tid. Er vel veldig individuelt :)

Anonymkode: 0219a...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd to SA'er. Begge gangene var jeg involvert hos fertilitetspesialist, og han sa uttrykkelig at det ikke er noe i veien med å prøve med èn gang igjen om man ønsker. Han sa også at han var klar over at flere gynekologer ofte anbefalte å ha en menstruasjon i mellom, men han mente at dette kun gikk på det psykiske. At kvinnen kanskje trenger litt tid for å komme over det som ble mistet før man startet på'n igjen. Men fysisk er det ingenting i veien med å kjøre på. Tvert i mot er det mange som er ekstra fruktbare da - kroppen er 'klar' for å være gravid. Jeg er et typisk eksempel, for begge gangene jeg hadde SA ble jeg gravid på første eggløsning etter 👍 måtte bare jobbe litt for å finne EL, da den flyttet seg med noen dager.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,5 år siden, ikke blitt gravid enda. 

Så ikke tenk som meg at alle blir fort gravide igjen etter abort..

Anonymkode: 32c37...e1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Det nye Svangerskapet mitt begynte den dagen jeg mistet. Ingen mens imellom, SA datoen ble mensdato. 

Anonymkode: dc300...132

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ventet kun på 1 mensen og startet å prøve igjen etter MA. Ble gravid igjen i PP5😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gynekolog var veldig tydelig på at det å vente med å bli gravid er utdatert informasjon.. iallfall rent fysisk 🙂 

Han mener også at det er beviselig lettere å bli gravid med litt HCG i kroppen.. Dette har også stemt for min del - jeg har blitt gravid 3 ganger på rad. Først SA, så kjemisk/tidlig SA og så SA igjen. Ingen menstruasjon utover SA mellom. 

Vet ikke hva som er grunnen til at jeg mister er, men det er heller tvilsomt at det er fordi jeg blir gravid «for fort». 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snurrepurre skrev:

Min gynekolog var veldig tydelig på at det å vente med å bli gravid er utdatert informasjon.. iallfall rent fysisk 🙂 

Han mener også at det er beviselig lettere å bli gravid med litt HCG i kroppen.. Dette har også stemt for min del - jeg har blitt gravid 3 ganger på rad. Først SA, så kjemisk/tidlig SA og så SA igjen. Ingen menstruasjon utover SA mellom. 

Vet ikke hva som er grunnen til at jeg mister er, men det er heller tvilsomt at det er fordi jeg blir gravid «for fort». 🙂

Må også nevnes at jeg siste gangen ble gravid på eggløsning dagen etter jeg sluttet å blø. Så EL kan være vanskelig å finne ut av.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mistet i uke 6 +2, begynte prøve med en gang jeg sluttet å blø, men ble først gravid etter første mens. Tenker om du  er klar er det bare å prøve, tror ikke man blir gravid om kroppen ikke er det.

Jeg blødde en uke og 2 uker etter det fikk jeg min mens tilbake, etter 6 uker positiv test 🙂 

Anonymkode: d2d3d...9bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen brukte 5 mnd på å komme seg, og få tilbake menstruasjonen. Frustrerende 😣 Men ble heldigvis gravid på første forsøk når den kom tilbake. Så her tok det 6 mnd fra SA til graviditet. 

Anonymkode: ed541...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...