Gå til innhold

Kjæresten min får ikke opptrening


kathen

Anbefalte innlegg

vet ikke om det her blir riktig men uansett,

Jeg blir så frustrert over hvordan min kjæreste blir behandlet eller ikke behandlet kan man vel heller si,han var i en ulykke og det gikk så ille at han havnet i rullestol derifra fikk han beskjed om å finne en fysioterapeut selv som kunne hjelpe med opptrening av beinet som var brukket. Han fant fysio men fysio kunne ikke hjelpe all verden siden han ikke hadde nok kunnskap om så komplisert brudd. Han og jeg har spurt både sykehus,lege og fysio om hjelp til å finne noen/ett sted med kompetansen. Men sykehus har sagt det er lege sitt ansvar og lege sier det er sykehus. Så har det vært en del bytting av leger på legekontoret også,så den siste legen sendte en henvisning til rehabiliteringssenter hvor han mente det var riktig kompetanse. Vi ble lettet da han fikk time,endelig skulle han få hjelp og slippe gå med så mye smerter,det gikk over ett år etter ulykken til time på rehabiliteringssenter. Så kom korona og satte en liten kjepp i det hjulet. Timen ble utsatt og tiden gikk. Tilslutt fikk han beskjed om at timen skulle skje via video og da fikk han prate med sosionom og andre i teamet. De alle så at han trengte hjelp både fysisk og psykisk. Helt til han pratet med legen,legen mente skaden ikke var stor nok og dermed ble han utskrevet. Jeg sitter her nå med en kjæreste som har gitt opp,og jeg vet ikke selv hva jeg skal gjøre. Hvor snur man seg for å få hjelp i en sånn her situasjon? Prøvd å forklare det kort men det ble langt alikavell. (Beklager for skrivefeil og manglende tegnsetting)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her ville jeg funnet ut hvor jeg skulle klage, for dette er faen meg slapt! Sorry, ingen tips, men bare frustrert på dine vegne.  

Anonymkode: 6dd40...28b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, dette er ikke bra. Har selv en alvorlig kneskade, og har fått god oppfølgning. Uten den vet jeg ikke hvordan jeg hadde vært i dag, selv om jeg enda ikke er frisk. Kan bare se for meg rullestol i tillegg, må være tungt. Skjønner også det er tungt mentalt, min lege sa at etter bare 3 mnd med kroniske smerter endrer kjemien i hjernen seg, så det er viktig at han får pratet med noen også. Jeg har ikke fått pratet med psykolog selv pga først alt rundt juletider og så korona. Det er ikke nok kapasitet til det, men jeg klarer meg greit. Har en snill fysio jeg kan prate med. 

Klag på den legen, og be om en ny vurdering fra samme rehabiliteringssenter. Dere har jo fått gjennom at han skal få behandling, så gjør et forsøk til der. Kan fastlegen skrive ny anbefaling om at de må vurdere rehab-senteret på nytt? Føler med dere ❤️ 

Anonymkode: 16a62...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første jeg ville gjort var å bytte fastlege.

Anonymkode: 471b4...1e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere prøvd å finne en annen fysioterapeut? Det må jo være mer enn én der dere bor. Dere bør ringe rundt å spørre om det er noen som kan om kompliserte brudd. 

Anonymkode: d6c02...1a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, dette er ikke bra. Har selv en alvorlig kneskade, og har fått god oppfølgning. Uten den vet jeg ikke hvordan jeg hadde vært i dag, selv om jeg enda ikke er frisk. Kan bare se for meg rullestol i tillegg, må være tungt. Skjønner også det er tungt mentalt, min lege sa at etter bare 3 mnd med kroniske smerter endrer kjemien i hjernen seg, så det er viktig at han får pratet med noen også. Jeg har ikke fått pratet med psykolog selv pga først alt rundt juletider og så korona. Det er ikke nok kapasitet til det, men jeg klarer meg greit. Har en snill fysio jeg kan prate med. 

Klag på den legen, og be om en ny vurdering fra samme rehabiliteringssenter. Dere har jo fått gjennom at han skal få behandling, så gjør et forsøk til der. Kan fastlegen skrive ny anbefaling om at de må vurdere rehab-senteret på nytt? Føler med dere ❤️ 

Anonymkode: 16a62...c40

Så bra du har fått god oppfølging ❤️

Ja han satt i rullestol i 8mnd ca,så sa sykehuset at han burde vært på beina,da gikk det en faen i han så han bare begynte gå på det uansett hvor vondt det gjorde,så han er da på beina nå. Men han må fremdeles ta en del smertestillende. Hmm det visste jeg ikke😧 har prøvd å få noen å snakke med hele tiden men det er like vanskelig som rehabilitering. 

Bra du har en snill fysio❤️

Ringte pasientombudet de sa vi kan klage når han får avslaget i posten,så venter på det i første omgang. Tusen takk for tips ❤️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kathen skrev:

Så bra du har fått god oppfølging ❤️

Ja han satt i rullestol i 8mnd ca,så sa sykehuset at han burde vært på beina,da gikk det en faen i han så han bare begynte gå på det uansett hvor vondt det gjorde,så han er da på beina nå. Men han må fremdeles ta en del smertestillende. Hmm det visste jeg ikke😧 har prøvd å få noen å snakke med hele tiden men det er like vanskelig som rehabilitering. 

Bra du har en snill fysio❤️

Ringte pasientombudet de sa vi kan klage når han får avslaget i posten,så venter på det i første omgang. Tusen takk for tips ❤️

Så godt du fikk svar, da syns jeg dere skal klage :) Men skal ikke bli behandlet sånn av norsk helsevesen.

Jeg ville også ha ringt rundt til fysio OG manuellterapaut (videreutdannet fysio) og spørre om dere kan få en time. Mulig dere må prøve litt forskjellige og lete i et større område (om dere kan dra til noen som kan sakene sine er det virkelig verd det selv om det koster tid og penger), forhåpentligvis finner dere en bedre match.

Jeg gikk først til en fysio, funket fint, og så dukket det opp et nytt problem som hun visste en annen i samme by kunne bedre enn henne. Hun sendte meg videre, og nå får jeg bedre hjelp på det som er problemet akkurat nå. Så ikke vær redd for å bytte behandler heller, de har samme grunnutdanning men noen er eksperter på sammensatt problematikk, andre på knær, og andre igjen på rygg. 

Håper virkelig det ordner seg, kjenner det på kroppen selv og får helt vondt av andre som ikke får samme gode hjelpen jeg gjør. Føler jeg har vært veldig heldig der, og at det er unntaket heller enn regelen....

Anonymkode: 16a62...c40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville definitivt ringt rundt og forhørt meg om andre fysioterapeuter.

Anonymkode: 79f28...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Suzanne

Jeg har masse erfaring med helse- Norge, både som pasient (alvorlig skadet i armene etter en ulykke) og som pårørende.

Mine generelle tips er: Fastlegen er din viktigste allierte. En god fastlege skal kunne skrive solide henvisninger til spesialisthelsetjenesten, basert på det pasienten forteller. Det finnes tverrfaglige tilbud for pasienter med stort behov for oppfølging/ opptrening etter sykdom/skader. Jeg vil anbefale kjæresten din et rehabiliteringsopphold (via fastlegen). Hvis kommunen han bor i har en smerteklinikk, kan fastlegen søke han dit. Det er veldig bra kjæresten din har deg. Du kan "mase" på kommunen på hans vegne. Vær bestemt og overdriv heller enn å underdrive. Rop hjelp! Han har krav på oppfølging fra kommunen. De skal sørge for at hans helse blir ivaretatt. Ring hver dag, send mail, elektroniske meldinger til kommunen. Det er vanskelig å komme i kontakt med sykehusleger og fysio direkte, så ikke bruk energi på det. Fastlegen har en koordinerende funskjon, og er den som sitter på alle epikrisene. 

Det er veldig leit å høre hva dere går gjennom. Mange pasienter har blitt neglisjert som følge av Covid- 19. Helsevesenet har åpnet opp igjen for alle pasientgrupper nå. 

PS: Ang. klage til f.eks pasientombudet, Fylkesmann osv. Jeg ville prioritert å få hjelpetilbud på plass først. Klagesaker tar lang tid og er utmattende. Dere kan ta den delen senere.

Lykke til.

Endret av Suzanne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre om hvilket type brudd det var? Jeg har hatt et komplisert ankelbrudd. Jeg startet hos fysio etter at jeg hadde begynt å gå igjen. Måtte finne fysio og bestille selv. Ifølge ortopeden var det strengt tatt ikke nødvendig. Jeg er nå friskmeldt, men det gjør likevel vondt. Det kommer det til å gjøre i lang tid, men etterhvert vil det bli stadig mer som må til for å fremprovosere smerte - og det ser jeg at stemmer, selv om jeg ikke trodde på det når jeg var ferdigbehandlet hos fysio. 

Du skriver ikke noe om hvordan livet fungerer fysisk for kjæresten din. Er han oppe å går, eller sitter han bare der? 

Anonymkode: ec908...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg forstår deg rett så er det et beinbrudd som er problemet? I så fall er det helt rett at han må finne fysio selv etter utskriving fra sykehuset. Kommunen har en liste over hvem som får driftstilskudd, så er det bare å ringe rundt, forklare problemet og spørre hvem som har ledig plass. Pleier ikke være noe ventetid når man er utskrevet fra sykehus etter operasjon. Evt kan man sjekke om det er private fysioterapeuter ledig dersom det er nærmere og de har time raskere (i påvente av en med tilskudd). Ved behov for ytterligere hjelp etter utskriving er det fastlegen som skriver henvisning. Men når dere har ventet i over 8 mnd så må jeg si dere virker rimelig tafatte på å finne hjelp selv, hvorfor i all verden har dere ikke kontaktet en annen fysio f.eks? At det gjør vondt lenge der man har hatt bruddet er ikke unormalt, som en over også skriver, opptrening handler jo mye om å styre muskulatur i området rundt bruddstedet og unngå feilbelastning. 

Anonymkode: 1bbb6...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...