Gå til innhold

Er det norske samfunnet egentlig bra som vi skal ha det til?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis ensomheten er et stort problem, hvor mye viser det at folk bryr seg om hverandre da?

Jeg bare lurer...

 

Er så lei sånne tomme ord ''Vi står sammen'' osv, når det ikke har noe betydning uansett...

Hva tenker dere....

Anonymkode: b373a...b66

Jeg skjønner hva du mener, og det norske samfunnet er ikke perfekt.

Men jeg tror egentlig det er umulig for et samfunn å favne alle. Det vil alltid være noen som ikke trives, faller utenfor, er ensomme eller lider under for sterk sosial kontroll. Hvis gullstandarden er at absolutt ingen i et samfunn føler seg mistilpass, tror jeg ikke det er mange steder som kvalifiserer.

Enig med flere her, Norge er i bunn og grunn et veldig trygt og priviligert hjørne av verden. Vi har det jevnt over veldig bra, selv om det dessverre ikke gjelder alle, og jeg tror livet er langt tøffere og mer krevende andre steder.

Anonymkode: 1bd8d...13b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde vært så interessant om folk som skriver sånt (og mener det) ville flyttet til andre land. Men de fleste gjør det ikke, merkelig nok.

Anonymkode: 4a5d8...ebf

Mest sannsynlig fordi de elsker trygda. 💚

Anonymkode: 7ca25...66b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest warpen
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bortsett fra normer, er jeg svært uenig og tenker du hadde hatt godt av å bo noen år i andre land. Så klart har Norge forbedringspotensiale, men sammenlignet med andre land er det særdeles godt og ikke minst trygt å bo i Norge. 

Anonymkode: bde74...571

Jeg har bodd i flere land og synes helt ærlig folk i feks spania og italia er mer imøtekommende enn folk her i Norge.

Og ja trygt er det her i Norge men når Nordmenn flest er en gjeng med introverter som holder seg til sin lille clique så er vel ikke det spesielt rart.

Personlig utenom naturen vår som er fin så har ikke Norge så jævlig mye å by på og vi har fått sånne USA tendenser der vi veiver nasjonalromantikken i trynet på folk spesielt Nordmenn på ferie i utlandet.

Kjenner jeg blir flau når jeg ser hvordan Nordmenn preiker om Norge og skal være så patriotiske i utlandet til det punktet de fornærmer vertsnasjonen de er i.



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Fallabella skrev:

Enig. Du glemmer at vi har muligheter for et godt liv for den ressurssterke og/eller den sleipeste og mest utspekulerte.
Naiviteten har virkelig vist seg de foregående ukene, store deler av flokken er lydig. Eksperiment vel gjennomført og statsministeren fremstår som en Superhelt for veldig mange. 
Jeg kan virkelig ikke fatte at folk tenker at vårt rettssystem er «rettferdig... Det er til å bli helt matt av.... Bare ta en titt på hva enkelte tisper får til av ødeleggelser i barnefordelingssaker... Det er ikke bare han tvpastoren som er hakke gal, han har mye selskap.

Stemmer det, nordmenn er så sinnsykt naive. Altfor lite evne til å tenke selv, se til land der man gå ut i gatene å demonstrerer når man uenig.

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde vært så interessant om folk som skriver sånt (og mener det) ville flyttet til andre land. Men de fleste gjør det ikke, merkelig nok.

Anonymkode: 4a5d8...ebf

Jeg bor ikke i norge lenger, men eier bolig der som jeg leier ut. Har reist rundt i store deler av verden siden 90-tallet, bodd forskjellige steder.

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bortsett fra normer, er jeg svært uenig og tenker du hadde hatt godt av å bo noen år i andre land. Så klart har Norge forbedringspotensiale, men sammenlignet med andre land er det særdeles godt og ikke minst trygt å bo i Norge. 

Anonymkode: bde74...571

Dette er typisk norsk kommentar, alltid sammenligne seg med andre å tro at man har det bedre. Du kan bo i et fattig afrikansk land å ha det bedre enn i norge som menneske, vi norske måler alt i penger og materialisme. Vi har liten menneskelighet, null sosial kultur.

29 minutter siden, warpen skrev:

Jeg har bodd i flere land og synes helt ærlig folk i feks spania og italia er mer imøtekommende enn folk her i Norge.

Og ja trygt er det her i Norge men når Nordmenn flest er en gjeng med introverter som holder seg til sin lille clique så er vel ikke det spesielt rart.

Personlig utenom naturen vår som er fin så har ikke Norge så jævlig mye å by på og vi har fått sånne USA tendenser der vi veiver nasjonalromantikken i trynet på folk spesielt Nordmenn på ferie i utlandet.

Kjenner jeg blir flau når jeg ser hvordan Nordmenn preiker om Norge og skal være så patriotiske i utlandet til det punktet de fornærmer vertsnasjonen de er i.



 

Spania og italia er helt opp å bo i. Bra helsevesen også.

Nordmenn er en gjeng kua sauer som er totalt inneslutta, alt i norge er best! Nordmenn holder seg bare til flokker, gjerne små flokker. Totalt tilbakestående sosialt er de også gjennomsnittlig, lever kun etter normene og reglene som er innad i flokken.

Tror på ALL info de får av myndighetene, så naive er nordmenn. Stiller ikke spørsmål om noen ting! 

Anonymkode: 881f5...a95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut den serien av Harald Eia. «Sånn er Norge», heter den vel. Der tar han opp mye av det som diskuteres her inne. 
 

Vi er individualister i større grad her i Norge enn andre land, men det er fordi vi har en så sterk stat. I andre land MÅ man ha hjelp av familie og venner, fordi man ikke klarer seg alene. Det er derfor en større kultur for å spørre om hjelp og være med i store fellesskap i andre land.

I Norge får vi såpass mye hjelp og trygghet fra staten, at vi er ikke avhengig av hverandre. Vi har ikke en kultur for å samles mange og hjelpe hverandre. Tenk litt over det selv: Du skal flytte, og trenger hjelp til å bære sofaen. Du kjenner ikke så mange der du bor, men naboen er en ung, sterk kar som hadde vært perfekt for jobben. Men du har bare sagt hei til han et par ganger. Som nordmann vil du kvie deg litt for å spørre. Du vil ikke forstyrre ham. Det er ikke selvsagt at han skal hjelpe deg. Kanskje velger han å si nei, fordi han ikke må, og han gidder ikke å hjelpe noen han ikke kjenner. 
 

Mens i andre land er det selvsagt at man hjelper hverandre og er et fellesskap. 
 

Men som sagt, de må hjelpe hverandre fordi staten ikke gjør det. 
 

De fellesskapene vi har i Norge handler stort sett kun om vennskap, familie og type jobb-relasjoner. Og vi kan i større grad være selektive når det gjelder hvem vi vil være venner med. Fordi vi MÅ ikke ha venner for å overleve. 

Anonymkode: 987b9...94b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som skrevet over her:

Norge er blant annet det landet med flest uskrevne regler/normer, som ikke akkurat er sunt og gjør oss nok litt lukket og fokuset flyttes vekk fra det som egentlig er viktig. Norge er ekstremt når det kommer til sosial kontroll, der er vi på linje med div land i midtøsten og nord-korea. Nordmenn ser ikke dette selv, pga det innføres sakte men sikkert. Vi hjernevaskes hele veien fra barnehagen at alt er best i norge, at staten vil oss godt. Dette stemmer ikke.

Er så lei av naive norske.

Anonymkode: 881f5...a95

Er så enig i alt skrevet her.

Og jeg har bod halve livet i en annen europeisk land.

 

I Norge skal man vare snill ,følge løver og regler og betale alle slags avgifter. Så når du blir ferdig med det kan du gå i huset dit og sitte alene og utvikle alle slags psykiske lidelser. God forby at du skal klage over lover ,regler og avgifter. Nei …. det går ikke. Fordi det er ikke lov da !

Usj..

Har aldri sett så tafatte folk i forhold til staten sin (politikere). Tør ikke å heve stemme sin. Pingler ….

 

Nei ,jeg er helt enig at Norge er Russlands siste sosialistiske stat.

 

Og ja ,jeg har barn her så jeg må holde ut 10 år til og etter det adios amigos. 

 

 

 

Anonymkode: e5bc8...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Vi har ikke en kultur for å samles mange og hjelpe hverandre.

Anonymkode: 987b9...94b

Jo ,dere har kultur for å hjelpe hverandre. Det heter dugnad det ….

 

Anonymkode: e5bc8...768

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bortsett fra normer, er jeg svært uenig og tenker du hadde hatt godt av å bo noen år i andre land. Så klart har Norge forbedringspotensiale, men sammenlignet med andre land er det særdeles godt og ikke minst trygt å bo i Norge. 

Anonymkode: bde74...571

Vel, hva om en har erfaring som viser at det ikke er så trygt likevel?

Anonymkode: b373a...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er så enig i alt skrevet her.

Og jeg har bod halve livet i en annen europeisk land.

 

I Norge skal man vare snill ,følge løver og regler og betale alle slags avgifter. Så når du blir ferdig med det kan du gå i huset dit og sitte alene og utvikle alle slags psykiske lidelser. God forby at du skal klage over lover ,regler og avgifter. Nei …. det går ikke. Fordi det er ikke lov da !

Usj..

Har aldri sett så tafatte folk i forhold til staten sin (politikere). Tør ikke å heve stemme sin. Pingler ….

 

Nei ,jeg er helt enig at Norge er Russlands siste sosialistiske stat.

 

Og ja ,jeg har barn her så jeg må holde ut 10 år til og etter det adios amigos. 

 

 

 

Anonymkode: e5bc8...768

Norge og Russland har jo ikke veldig lik kultur.. men kanskje det stemmer med at Norge er den siste sosialistiske stat. 

 

Hvor blir du å dra etter Norge om jeg kan spørre? :) Takk.

 

TS

Anonymkode: b373a...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo ,dere har kultur for å hjelpe hverandre. Det heter dugnad det ….

 

Anonymkode: e5bc8...768

Og alle nordmenn møter gladelig opp i borettslagets dugnad? 

Anonymkode: 987b9...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, hva om en har erfaring som viser at det ikke er så trygt likevel?

Anonymkode: b373a...b66

Vet ikke helt hva du tenker på da? Det må du nesten utdype. 

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer det, nordmenn er så sinnsykt naive. Altfor lite evne til å tenke selv, se til land der man gå ut i gatene å demonstrerer når man uenig.

Jeg bor ikke i norge lenger, men eier bolig der som jeg leier ut. Har reist rundt i store deler av verden siden 90-tallet, bodd forskjellige steder.

Dette er typisk norsk kommentar, alltid sammenligne seg med andre å tro at man har det bedre. Du kan bo i et fattig afrikansk land å ha det bedre enn i norge som menneske, vi norske måler alt i penger og materialisme. Vi har liten menneskelighet, null sosial kultur.

Spania og italia er helt opp å bo i. Bra helsevesen også.

Nordmenn er en gjeng kua sauer som er totalt inneslutta, alt i norge er best! Nordmenn holder seg bare til flokker, gjerne små flokker. Totalt tilbakestående sosialt er de også gjennomsnittlig, lever kun etter normene og reglene som er innad i flokken.

Tror på ALL info de får av myndighetene, så naive er nordmenn. Stiller ikke spørsmål om noen ting! 

Anonymkode: 881f5...a95

Jeg har også bodd i andre land. Restriksjoner hvor en kunne gå, korrupt politi så man prøvde alt man kunne for å unngå de, for å ikke snakke om elendig og /eller svindyrt helsevesen. Ikke uvanlig å se døde folk eller kriminalitet. Har aldri følt meg så utrygg. 

Har også reist i fattige land, folk som lever blant kloakk, i "hus" bygget av søppel, syltynne desperate mennesker, mennesker som gråter etter hjelp. 

Om du så bor i de rikere landene og plassene i Afrika, så er kriminaliteten skyhøy. Det er gitter på vinduer, og høye gjerder med piggtrå rund, og likevel mange innbrudd og drap. Barn kan ikke løpe fritt, og man har på ingen måter den friheten vi har i Norge. 

Spania og Italia er fantastiske land, men f.eks nå når coronaviruset kom var det mange som mistet jobben/virksomheten deres, ingen som helst økonomisk hjelp å få. De har ikke det samme økonomiske trygghetsnettet vi har. 

Sosialt så er jeg enig at det kan være langt bedre andre plasser. Men det kommer også litt an på hvor man bor i Norge, det samme i utlandet. 

Demonstrasjoner skjer hyppig i Norge også. 

 

Anonymkode: bde74...571

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor folk som ikke liker seg her, ikke bare flytter? Enten er det latskap, hykleri eller dumhet. Liker man seg ikke her burde man flytte

Anonymkode: e8361...64e

Jeg hadde tre jobbtilbud stående for et par måneder tilbake, i to andre land. Men kan ikke flytte fordi jeg har barn med en nordmann, og han godtar aldri at jeg flytter. Derfor sitter jeg her uten nettverk. Har bare meg, samboeren og barna. Ingen andre vil ha noe med meg å gjøre. 

Anonymkode: 67c62...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnnaW

Jeg liker Norge veldig godt. Nå er jeg litt asosial, og bryr meg ikke særlig om andre enn nær famile eller nære venner...

Hadde blitt smårar å sosialisere meg som i visse kulturer, og siden helsa er dårlig i mer eller mindre grad er jeg glad i trygdeordninger som er mye bedre her enn andre steder;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke helt hva du tenker på da? Det må du nesten utdype. 

 

Jeg har også bodd i andre land. Restriksjoner hvor en kunne gå, korrupt politi så man prøvde alt man kunne for å unngå de, for å ikke snakke om elendig og /eller svindyrt helsevesen. Ikke uvanlig å se døde folk eller kriminalitet. Har aldri følt meg så utrygg. 

Har også reist i fattige land, folk som lever blant kloakk, i "hus" bygget av søppel, syltynne desperate mennesker, mennesker som gråter etter hjelp. 

Om du så bor i de rikere landene og plassene i Afrika, så er kriminaliteten skyhøy. Det er gitter på vinduer, og høye gjerder med piggtrå rund, og likevel mange innbrudd og drap. Barn kan ikke løpe fritt, og man har på ingen måter den friheten vi har i Norge. 

Spania og Italia er fantastiske land, men f.eks nå når coronaviruset kom var det mange som mistet jobben/virksomheten deres, ingen som helst økonomisk hjelp å få. De har ikke det samme økonomiske trygghetsnettet vi har. 

Sosialt så er jeg enig at det kan være langt bedre andre plasser. Men det kommer også litt an på hvor man bor i Norge, det samme i utlandet. 

Demonstrasjoner skjer hyppig i Norge også. 

 

Anonymkode: bde74...571

Hm, interessant. Men hvorfor er det så svart/hvitt? enten bor man i Norge hvor husene og alt det der har generelt bra levestandard, eller så bor man i en slum med kloakk? x) Finnes vel mange europeiske land med minst like bra levestandard, OG andre ting?

 

Joda, jeg skjønner hva du vil frem til... Vi er heldige som ikke bor slik i Norge. Men jeg mener at man må ha det andre til også for å ha et godt liv? Et sunt samfunn med sunne verdier kanskje?

Anonymkode: b373a...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnnaW skrev:

Jeg liker Norge veldig godt. Nå er jeg litt asosial, og bryr meg ikke særlig om andre enn nær famile eller nære venner...

Hadde blitt smårar å sosialisere meg som i visse kulturer, og siden helsa er dårlig i mer eller mindre grad er jeg glad i trygdeordninger som er mye bedre her enn andre steder;)

Er ikke nødvendigvis å hypersosialisere folk savner, men at relasjoner ikke er tomme? At folk sier ting også er det bare tomme ord... hmm.. f.eks politikere her, bare tomme ord...

Anonymkode: b373a...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OGså hvor vanskelig det kan være å få nye venner i voksen alder, så og si umulig om man ikke vil bli dømt for utdannelse osv.

Folk her er veldig dømmende med folk som bare har VGS utdanning osv, virker det som... leser ting som folk henger seg oppi om andre og bare stusser... har hatt venner som har ganske, spesielle synspunkter, men har respektert det uansett.. her er det liksom , ''Hun går med klær som ikke matcher, droppe venn?''

Har aldri trodd at dette er like utbredt i utlandet..

Anonymkode: b373a...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Vet ikke helt hva du tenker på da? Det må du nesten utdype. 

 

Jeg har også bodd i andre land. Restriksjoner hvor en kunne gå, korrupt politi så man prøvde alt man kunne for å unngå de, for å ikke snakke om elendig og /eller svindyrt helsevesen. Ikke uvanlig å se døde folk eller kriminalitet. Har aldri følt meg så utrygg. 

Har også reist i fattige land, folk som lever blant kloakk, i "hus" bygget av søppel, syltynne desperate mennesker, mennesker som gråter etter hjelp. 

Om du så bor i de rikere landene og plassene i Afrika, så er kriminaliteten skyhøy. Det er gitter på vinduer, og høye gjerder med piggtrå rund, og likevel mange innbrudd og drap. Barn kan ikke løpe fritt, og man har på ingen måter den friheten vi har i Norge. 

Spania og Italia er fantastiske land, men f.eks nå når coronaviruset kom var det mange som mistet jobben/virksomheten deres, ingen som helst økonomisk hjelp å få. De har ikke det samme økonomiske trygghetsnettet vi har. 

Sosialt så er jeg enig at det kan være langt bedre andre plasser. Men det kommer også litt an på hvor man bor i Norge, det samme i utlandet. 

Demonstrasjoner skjer hyppig i Norge også. 

 

Anonymkode: bde74...571

Jeg har ikke bodd i andre land, men har reist mye. Gått rundt i «rike» storbyer med fine restauranter, gode shoppingmuligheter, sett mennesker gå rundt som virket oppegående og rene, sikkert med en god jobb og et fint sted å bo. Så kommer det noen små barn gående, skitne, bærende på en søppelpose med alt de eier, uten sko. Foreldreløse gatebarn. 
 

Skal man sammenligne hvor «bra» land er, bør man ikke nødvendigvis se på de som har en jobb, et sted å bo og har det greit her i livet. Man må se på hvordan de svakeste blir behandlet. Jeg vil heller være fattig i Norge enn USA, Afrika eller Asia. Å ha god økonomi kunne jeg hatt i hvilket som helst land. Kanskje til og med hatt det bedre. Men da har jeg det godt pga økonomien, ikke pga hvordan landet er styrt eller hvordan folka er der. 

Anonymkode: 987b9...94b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Norge og Russland har jo ikke veldig lik kultur.. men kanskje det stemmer med at Norge er den siste sosialistiske stat. 

 

Hvor blir du å dra etter Norge om jeg kan spørre? :) Takk.

 

TS

Anonymkode: b373a...b66

Jeg er fra Russland selv. Og nei, har aldri følt meg ensom der. Selv om jeg var mobbeoffer på skolen. Der går folk på besøk, hjelper hverandre med det praktiske. Da jeg ble alenemor i Norge var det derimot null hjelp å få. 

Anonymkode: 67c62...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hm, interessant. Men hvorfor er det så svart/hvitt? enten bor man i Norge hvor husene og alt det der har generelt bra levestandard, eller så bor man i en slum med kloakk? x) Finnes vel mange europeiske land med minst like bra levestandard, OG andre ting?

 

Joda, jeg skjønner hva du vil frem til... Vi er heldige som ikke bor slik i Norge. Men jeg mener at man må ha det andre til også for å ha et godt liv? Et sunt samfunn med sunne verdier kanskje?

Anonymkode: b373a...b66

Det er litt svart/ hvitt. Med en sterk stat, så ofres fellesskapet. Folk har ikke behov for å hjelpe hverandre når de havner i krise. Staten fikser det. Du blir en byrde som spør etter hjelp fra andre mennesker, for det forventes at staten klarer den jobben. 
 

Med en svakere stat, er du mer avhengig av å ha et sterkt fellesskap. Du får ikke hjelp med mindre du spør naboen, familien, osv. Når man hjelper hverandre såpass mye, oppstår det jo vennskap. Vi går ikke til hverandre med problemene våre i Norge.  Vi skriver en søknad til NAV eller ringer fastlegen. 
 

Og begge deler har både en positiv og en negativ side. Selv trives jeg godt i Norge. Men jeg har gode og hjelpsomme venner og familie, samtidig som jeg har en trygg og god jobb og en sterk stat som støtter meg om det skulle skje noe. 
 

Anonymkode: 987b9...94b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hm, interessant. Men hvorfor er det så svart/hvitt? enten bor man i Norge hvor husene og alt det der har generelt bra levestandard, eller så bor man i en slum med kloakk? x) Finnes vel mange europeiske land med minst like bra levestandard, OG andre ting?

 

Joda, jeg skjønner hva du vil frem til... Vi er heldige som ikke bor slik i Norge. Men jeg mener at man må ha det andre til også for å ha et godt liv? Et sunt samfunn med sunne verdier kanskje?

Anonymkode: b373a...b66

Grunnen til at jeg tok opp slummen var på kommentar til den jeg siterte 😊

Ja, man kan ha like bra levestandard i andre land, men da forutsetter ofte at  man er blant de rikere i landet. I Norge er den generelle levestandarden høy i forhold til de aller fleste andre land, fattigdomsgrensen er høy i Norge og generell lite fattigdom. Vi har også et vanvittig godt sikkerhetsnett svært få andre land har. Om man blir syk, uføre, permisjoner, mister jobben, sykdom i familie, syke barn osv. Ikke perfekt, men dersken å heldige vi faktisk er på den biten. 

Men ja, på den sosiale biten vakler vi nok litt. Jeg bodde i USA å gikk på skole der noen år. Det var fantastisk å slippe janteloven. Folk heiet på deg, løftet deg frem, praten satt løst og var ingen problem å bli kjent med folk. De var veldig dyktige på å få frem hva man var god på og aldri fått så mange rosende ord før. De elsket den sarkastiske, sjenerte nordmannen som jeg er. 

Men så kommer det også litt an på hvor i Norge man bor. Her jeg bor nå hilser folk, slår av en prat og man blir inkludert. Idrett blant både voksne og barn står høyt, samme med andre aktiviteter/sammenkomster i alle aldre. Vi har flere veldidighetsorg som har lokaler hvor folk samles. På sommeren samler folk seg på stranden og er sosial der, på vinteren samles vi på isen. Lite mobbing på skolen. Vi har egne Facebook sider hvor folk kan spørre om hjelp, råd, informere om sammenkomster etc. Kommer aldri til å flytte herfra så lenge jeg har mulighet til å bo her. Svært få flytter herfra, og veldig mange ønsker å bo her. Der jeg har bodd før har det vært langt mer lukket samfunn. 

Men ja, vi har mye å lære av andre land. Ikke minst bli kvitt den jækla janteloven og bli flinkere på smalltalk og inkludering🥴

Anonymkode: bde74...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...