Gå til innhold

10.000 igjen etter faste kostnader er betalt...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har det budsjettet, 5.000 til mat og bensin (dvs vi er to så har det dobbelte). Og 5.000 i «gjøre hva en vil penger» (vi sparer utenom). Dette er vårt luksus budsjett, og kunne helt fint klart å kutte ved behov. Så du får det nok til du også;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger et budsjett TS.

Anonymkode: 94aa2...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livsopphold for enslig er beregnet av SIFO til ca 8800,- /mnd, av dette skal strøm, forsikring, busskort, mobil, internett, drivstoff, Netflix, Spotity, etc forbrukes.  For meg blir det litt under 5000,-/mnd til forbruk etter at slike faste utgifter er betalt.

Har du 10.000,- igjen etter at slikt er betalt har du romslig økonomi og trenger bare å sette opp et budsjett, det burde være greit spillerom med såpass mye frie midler.  Stusser på at en aleneboende bruker 1000,- på Kiwi uten å ukehandle, det blir mye mat for 1000,- på Kiwi og sikkert rom for forbedringer på overinnkjøp av mat..

Endret av Fantorang1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 12000 igjen etter alt er betalt, er alene med tre barn. Går helt fint. Kunne sikkert vært flinkere med ukeshandling. 

Anonymkode: 755c6...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ti tusen i måneden er ikke mye. Det skal dekke mat, transport, lege, tannlege, medisiner, hobby, gaver, frisør, bufferkonto og helst en billig ferie. Men fellesutgiftene som ts skisserer virker høye. Er det i tillegg til lån? 

Forstår ikke hvordan dere som har mindre får det til å gå opp hvis dere ikke bare lever på nudler og havregrøt? Eller henter dere mat i containere? Ikke alle har helse til å drive på med det siste. Mistenker en del av dere for å trolle på samme måte som det gjøres i andre uføretråder. 

Anonymkode: 79bf0...be9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ti tusen i måneden er ikke mye. Det skal dekke mat, transport, lege, tannlege, medisiner, hobby, gaver, frisør, bufferkonto og helst en billig ferie. Men fellesutgiftene som ts skisserer virker høye. Er det i tillegg til lån? 

Forstår ikke hvordan dere som har mindre får det til å gå opp hvis dere ikke bare lever på nudler og havregrøt? Eller henter dere mat i containere? Ikke alle har helse til å drive på med det siste. Mistenker en del av dere for å trolle på samme måte som det gjøres i andre uføretråder. 

Anonymkode: 79bf0...be9

Siterte feil. Det med fellesutgiftene var rettet til en bruker i en annen tråd. 

Anonymkode: 79bf0...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ti tusen i måneden er ikke mye. Det skal dekke mat, transport, lege, tannlege, medisiner, hobby, gaver, frisør, bufferkonto og helst en billig ferie. Men fellesutgiftene som ts skisserer virker høye. Er det i tillegg til lån? 

Forstår ikke hvordan dere som har mindre får det til å gå opp hvis dere ikke bare lever på nudler og havregrøt? Eller henter dere mat i containere? Ikke alle har helse til å drive på med det siste. Mistenker en del av dere for å trolle på samme måte som det gjøres i andre uføretråder. 

Anonymkode: 79bf0...be9

HAHAHAH.. Regner med at du aldri har vært student. Har levd fint på under 3000 etter husleie i fem år.

Anonymkode: d3393...c7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ti tusen i måneden er ikke mye. Det skal dekke mat, transport, lege, tannlege, medisiner, hobby, gaver, frisør, bufferkonto og helst en billig ferie. Men fellesutgiftene som ts skisserer virker høye. Er det i tillegg til lån? 

Forstår ikke hvordan dere som har mindre får det til å gå opp hvis dere ikke bare lever på nudler og havregrøt? Eller henter dere mat i containere? Ikke alle har helse til å drive på med det siste. Mistenker en del av dere for å trolle på samme måte som det gjøres i andre uføretråder. 

Anonymkode: 79bf0...be9

Jeg synes det er kjempemye:) men det er sikkert litt hva man er vant til. Brukte mer før, så kunne sikkert vendt meg til det igjen;)

5000 - mat, transport (drivstoff, buss)

Tar ingen medisiner, er nesten aldri til lege, tannlege er vel 750 en gang i året. Så si 100 kr pr mnd på dette.

Kjøper ikke mye gaver, kanskje 500 kr pr mnd i snitt (hovedsakelig til jul). Frisør, 500 kr. Hudpleie 400 kr. Så er det 3500 kr igjen til hobby og annen morro. Som kunne vært satt av til sparing eller ferie (jeg har sparing utenom mitt budsjett og vi reiser sjeldent på ferie). 

Men kommer jo veldig an på, om man er vant med litt mer «luksus» og et par ferier i året vil det ikke rekke langt. Vi har ikke dårlig råd, vi velger bare å være bevisst på forbruket. Så kan være det gjør det lettere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

HAHAHAH.. Regner med at du aldri har vært student. Har levd fint på under 3000 etter husleie i fem år.

Anonymkode: d3393...c7d

Jeg har vært student. Mine foreldre hjalp meg litt, pluss at jeg jobbet deltid. Før jeg fikk jobb måtte jeg stjele mat i butikkene av og til. Var sjelden hos lege, brukte ingen medisiner, ferier og hjemreise ble dekket av foreldrene mine. Fikk også ekstra par ganger i året til kjøp av klær. Den gangen tror jeg studielån og stipend var større enn i dag i forhold til prisnivået, og vi hadde ikke dyre mobiler eller utgifter til pc. 

Hvordan ser budsjettet ditt ut og hva spiser du? 

Anonymkode: 79bf0...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Er 1 person. Har 10.000 disponibelt igjen til rent forbruk etter faste kostnader er betalt. Hvordan skal jeg greie å leve på det?

1 tur til Kiwi koster deg fort 1.000 kr. Ukeshandler du har du kun bare 6.000 igjen å dra på byen for, kjøpe klær for, bussbillett osv. 6.000 er ikke engang 6 take-aways i måneden fra restaurant :(

Anonymkode: 243eb...bfc

Tuller du?  Sitter igjen med 4 tusen.

 

 

Anonymkode: 1df43...5f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thea82 skrev:

Jeg synes det er kjempemye:) men det er sikkert litt hva man er vant til. Brukte mer før, så kunne sikkert vendt meg til det igjen;)

5000 - mat, transport (drivstoff, buss)

Tar ingen medisiner, er nesten aldri til lege, tannlege er vel 750 en gang i året. Så si 100 kr pr mnd på dette.

Kjøper ikke mye gaver, kanskje 500 kr pr mnd i snitt (hovedsakelig til jul). Frisør, 500 kr. Hudpleie 400 kr. Så er det 3500 kr igjen til hobby og annen morro. Som kunne vært satt av til sparing eller ferie (jeg har sparing utenom mitt budsjett og vi reiser sjeldent på ferie). 

Men kommer jo veldig an på, om man er vant med litt mer «luksus» og et par ferier i året vil det ikke rekke langt. Vi har ikke dårlig råd, vi velger bare å være bevisst på forbruket. Så kan være det gjør det lettere.

Men en som er uføretrygdet bruker ofte medisiner, er mer avhengig av lege og fysioterapi og har kanskje barnebarn som skal ha gaver. For å være sosial må man ut av huset siden man ikke får sosialisert seg på jobb. Alt koster. Det er de små summene som blir store. Synes du er dyktig som får til et jordnært budsjett. Dere er to så dere har fordelen av å f.eks. dele på utgifter til bil, strøm, forsikring og andre uforutsette utgifter. 

Anonymkode: 79bf0...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å bytte ut fois gras med leverpostei, samt cava i stedet for champagne. Skjortesnippene kan sendes på rens i stedet for å kastes, alle monner drar.

Selv fyrer jeg med bjørkeved om vinteren, det ble så dyrt å fyre med mahogny. Ikke den samme lune varmen, men alt går om man er innstilt på å prøve.

Anonymkode: 873ef...1c7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troll, idiot eller sykelig overvektig som bruker ei formue på mat. Sitter selv igjen med mye meir penger og bruker ikke så mye penger på mat. 

Anonymkode: edc62...ba3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har god råd, men bruker ikke i nærheten så mye i måneden. 
10 000 i måneden?! Er du sprø😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville spart minst halvparten. Begynn å bestille takeaway som koster under 1000, så er du godt på vei allerede 😛 

Anonymkode: 42ff6...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

6.000 er ikke engang 6 take-aways i måneden fra restaurant

Tror du blir scammet hvis du betaler over 1000 kr for take-away.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Troll, idiot eller sykelig overvektig som bruker ei formue på mat. Sitter selv igjen med mye meir penger og bruker ikke så mye penger på mat. 

Anonymkode: edc62...ba3

Jeg bruker selv fort 5000 kr i mnd på mat. Har cøliaki og ikke søkt om støtte i forhold til det da jeg har bedre råd enn folk flest. Men når jeg bruker over 200 kr i uka på brød og at det i tillegg er masse matvarer jeg ikke kan spise fordi jeg har skjør mage så blir det fort dyrt. Jeg kunne nok ha strammet inn litt, men når jeg har god råd ser jeg ikke vitsen. 

Anonymkode: c1b19...ad7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2000 kr igjen når regninger (husleie, strøm, mobil, Spotify og internett) er betalt. De 2000 kr må jeg bruke på mat, klær, medisiner og legetimer. Det går opp, og jeg lever greit. Kjøper sjeldent klær, spiser aldri ute, er ikke ute på byen, går ikke til frisør. Hadde jeg hatt 10000 kr igjen, hadde jeg levd som en konge. 

Anonymkode: 0b280...44e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men en som er uføretrygdet bruker ofte medisiner, er mer avhengig av lege og fysioterapi og har kanskje barnebarn som skal ha gaver. For å være sosial må man ut av huset siden man ikke får sosialisert seg på jobb. Alt koster. Det er de små summene som blir store. Synes du er dyktig som får til et jordnært budsjett. Dere er to så dere har fordelen av å f.eks. dele på utgifter til bil, strøm, forsikring og andre uforutsette utgifter. 

Anonymkode: 79bf0...be9

Takk som kaller oss nøysomme, det hender vi blir kalt gjerrig... (det sårer meg faktisk endel, selv om jeg ikke liker å innrømme det). Det har bare gått litt sport i det å spare, og som du sier er det mye hjelp i å være to om det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bruker du 4000 kr på en ukeshandling?😂 Vi er en familie på 4, hvor jeg og mannen har inn totalt 75.000 i mnd. Vi har matbudsjett på 6.500 kr i MND(!!) 

andre utgifter ca 30.000, resten sparer vi. Bruker ikke penger på takeaway og dritt, mye bedre å hive inn på sparekontoen, unne seg noe hvis man absolutt må eller sparer til det 😉

Anonymkode: def00...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...