Gå til innhold

Vennskap blitt litt rart etter vektnedgang


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest theTitanic
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så du kan ikke slanke deg, være stolt og legge ut før/etter bilder på Facebook fordi du har ei venninne som er slankeoperert. Dette visste jeg ikke at var en regel... Du skrev jo ikke "se jeg klarte å gå ned uten operasjon" akkurat. 

Jeg har gått ned 40 kilo uten slankeoperasjon, heldigvis er ikke dette et problem for de to slankeoperert kollegaene mine... 

Anonymkode: 52e2b...e3e

Det var bare måten du sa det på. Selvsagt fortjener du kred. Og det ER mer hardt arbeid, heder og ære, til deg enn til henne. Men det må du ikke si. 

Kanskje kan du bøte på skaden med å si at du ble inspirert av hennes vei til sunt og bedre liv at du ville forsøke du også. Og at du ble så glad når dette ga resultater og ville vise det frem. Og synd hun opplevde det krenkende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, exictence skrev:

Kan du ikke bare si at du beklager, at det var dumt gjort av deg. Jeg mente/tenkte ikke på noen måte at det skulle vise til at jeg var bedre. Jeg tar det gjerne vekk igjen. Ville ikke såre deg over hodet. 

Jeg synes ikke TS har noe å beklage, hun har ikke gjort noe galt, hun har ikke gjort noe for å være slem, og hun har ikke gjort noe som har handlet om noen andre.

Den reaksjonen venninna har, med blokkering i some-kanaler og klaging til felles venner, er ikke på sin plass, og en fullstendig overreaksjon. Så kan man forstå at hun (venninna) i sin egen lille boble føler seg truffet, men det er altså en følelse hun bør håndtere selv, ikke legge til grunn for at TS har gjort noe galt.

Heia TS, godt jobba. Fortsett med det du driver med, og ikke la noen andre påføre deg skam i denne situasjonen.

Anonymkode: 72359...7b9

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer da an på hva slags venninneforhold det er snakk om. Om hun så vidt visste om operasjonen hadde det vært en ting, men det er jo et langt tettere forhold som beskrives her.

Anonymkode: 7f2b0...12f

Ja...? Det spiller da ingen rolle om det var den aller beste venninnen hennes. Venninnen til TS sin vektnedgang har ingenting med TS sin vektnedgang, de er to forskjellige personer og lever to forskjellige liv. Merkelig at venninnen skal ta TS sin vektnedgang som noe negativt mot henne fordi hun la ut bildet. 

Anonymkode: 52e2b...e3e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, theTitanic skrev:

Det var bare måten du sa det på. Selvsagt fortjener du kred. Og det ER mer hardt arbeid, heder og ære, til deg enn til henne. Men det må du ikke si. 

Kanskje kan du bøte på skaden med å si at du ble inspirert av hennes vei til sunt og bedre liv at du ville forsøke du også. Og at du ble så glad når dette ga resultater og ville vise det frem. Og synd hun opplevde det krenkende. 

Du siterte meg og jeg er ikke TS... 

Anonymkode: 52e2b...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tja. Jeg forstår at det ikke var vondt ment, men likevel forstår jeg faktisk at venninnen din kunne oppleve det sånn. Hva med å ta en prat?

Anonymkode: 0fa4c...b6f

Men den kommentaren dreier seg kun om venninna dersom hun velger å tolke det dit. Hun har ikke sagt et ORD om at hun ikke mener at venninna har jobba hardt for det. En operasjon er jo ikke enkelt.

Hun må ha lov til å skrive sånt uten at venninna tilter og blokkerer henne. 

Anonymkode: 4d2d2...1cf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har skrevet føler jeg at jeg ikke har vært noe annet enn støttende til venninna mi. Jeg har flere ganger sagt at hun er inspirerende, at hun er (og har vært flink).. «godt jobba» osv.. Jeg har absolutt hele veien anerkjent slankeoperasjon som et verktøy for å gå ned i vekt. Når vi snakka om det i forkant av valget hun tok var hun bekymret over at noen skulle oppfatte henne som «en som tok en snarvei», og det har jeg og alle de andre vært klare på at vi ikke synes og vi støttet henne i valget hele veien.. 

Hun skriver om hardt arbeid hver uke, og oppdaterer nøyaktig vektnedgang fra uke til uke, med bilder osv, så jeg synes det er veldig leit at hun ikke anerkjenner mitt resultat, men får dette til å handle om seg selv. 
 

Jeg skulle gjerne tatt en prat, men når jeg er blokkert fra alle kanaler så er det ikke så innmari lett for å være ærlig, og jeg føler ærlig talt ikke at det er jeg som skal komme krypende når det er hun som har hatt en massiv overreaksjon. Jeg har flere på vennelista mi som er slankeoperert som har likt og kommentert, så jeg tror ikke det jeg skrev noe kollektivt støtende mot vektopererte, derfor er det ekstra sårt når det skaper sånn uro i vennegjengen. Jeg la det heller ikke ut i «vennegruppa», men på min egen side der jeg har ganske mange flere venner enn den nære venninnegjengen. 
 

Vi har vært gode venninner i 20+++ år, så jeg mener at hun heller kunne kommet til meg hvis hun hadde blitt såret eller lei seg eller følt at kommentaren var rettet mot henne.. Men jeg har siden mars i fjor kommentert omtrent daglig hennes prosess og hvor hardt hun jobber og hvor flink hun er, så derfor er det egentlig mest sårende og forunderlig hvorfor hun ikke kan glede seg over at jeg har fått et litt lettere liv.. Men jeg ser det er litt delte meninger her og, så det er egentlig litt vanskelig å vite hvordan jeg skal ta det 😕

Anonymkode: 59e7b...ed9

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg har skrevet føler jeg at jeg ikke har vært noe annet enn støttende til venninna mi. Jeg har flere ganger sagt at hun er inspirerende, at hun er (og har vært flink).. «godt jobba» osv.. Jeg har absolutt hele veien anerkjent slankeoperasjon som et verktøy for å gå ned i vekt. Når vi snakka om det i forkant av valget hun tok var hun bekymret over at noen skulle oppfatte henne som «en som tok en snarvei», og det har jeg og alle de andre vært klare på at vi ikke synes og vi støttet henne i valget hele veien.. 

Hun skriver om hardt arbeid hver uke, og oppdaterer nøyaktig vektnedgang fra uke til uke, med bilder osv, så jeg synes det er veldig leit at hun ikke anerkjenner mitt resultat, men får dette til å handle om seg selv. 
 

Jeg skulle gjerne tatt en prat, men når jeg er blokkert fra alle kanaler så er det ikke så innmari lett for å være ærlig, og jeg føler ærlig talt ikke at det er jeg som skal komme krypende når det er hun som har hatt en massiv overreaksjon. Jeg har flere på vennelista mi som er slankeoperert som har likt og kommentert, så jeg tror ikke det jeg skrev noe kollektivt støtende mot vektopererte, derfor er det ekstra sårt når det skaper sånn uro i vennegjengen. Jeg la det heller ikke ut i «vennegruppa», men på min egen side der jeg har ganske mange flere venner enn den nære venninnegjengen. 
 

Vi har vært gode venninner i 20+++ år, så jeg mener at hun heller kunne kommet til meg hvis hun hadde blitt såret eller lei seg eller følt at kommentaren var rettet mot henne.. Men jeg har siden mars i fjor kommentert omtrent daglig hennes prosess og hvor hardt hun jobber og hvor flink hun er, så derfor er det egentlig mest sårende og forunderlig hvorfor hun ikke kan glede seg over at jeg har fått et litt lettere liv.. Men jeg ser det er litt delte meninger her og, så det er egentlig litt vanskelig å vite hvordan jeg skal ta det 😕

Anonymkode: 59e7b...ed9

Hvis dere har vært venner i 20 år, kjenner dere hverandre godt vel. Du trenger da ikke sosiale medier for å snakke med henne, du kan da ringe eller reise til henne. Snakk sammen.

Anonymkode: 2fb18...e2c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til - hun LATER neppe som om hun ble lei seg. Hun ble nok genuint lei seg! 

Anonymkode: 2fb18...e2c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Selvsagt kan man det, men å skrive noe som åpenbart mange ville tolke som et stikk til venninna var kanskje ikke det lureste.

Anonymkode: 7f2b0...12f

What?

Hvordan er det åpenbart når man legger ut ting på egen vegg for å vise det en selv er stolt over? Dette uten noe angrep på hva andre gjør. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke hun har noen grunn til å reagere, men jeg har inntrykk av at de fleste slankeopererte bare MÅ gjøre et poeng ut av at slankeoperasjon jammen ikke er noen "quick fix" og liksom understreke hvor mye jobb det er for dem å gå gjennom dette. 

Det er sikkert ikke noen dans på roser å følge opp en slankeoperasjon, heller, men jeg synes det blir selvmotsigende å si at det er like hardt som å gå ned med trening og kostholdsendring. Grunnen til at de får gjennomført slankeoperasjon er jo at de ikke klarer å gå ned på "naturlig" måte. Og når de først har gjennomført operasjonen MÅ de jo følge opplegget, ellers blir de kjempedårlige.

En som går ned naturlig, må jo ta de sunne valgene hver dag og hele tiden, og det krever mer viljestyrke enn å følge en oppsatt plan der riset bak speilet er at de blir syke der og da.

Anonymkode: 04ad0...57b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Dævendøtte skrev:

Som du ser i tråden her og som dine venner sier, noen synes hun overreagerer, mens andre synes det du gjorde var unødvendig. En god og oppklarende prat burde vært på plass nå, dere begge bør forstå hverandres reaksjoner og begge bør tenke seg om to ganger. Så kan dere bli venner igjen :)

Men reaksjonen til venninnen hennes er urimelig, så hvorfor skal TS tenke seg om to ganger? Skal hun virkelig ikke få lov til å skrive at det har vært hardt arbeid å gå ned i vekt pga. av at en venninne har tatt slankeoperasjon? Høres helt idiotisk ut. 

2 timer siden, theTitanic skrev:

Det var bare måten du sa det på. Selvsagt fortjener du kred. Og det ER mer hardt arbeid, heder og ære, til deg enn til henne. Men det må du ikke si. 

Kanskje kan du bøte på skaden med å si at du ble inspirert av hennes vei til sunt og bedre liv at du ville forsøke du også. Og at du ble så glad når dette ga resultater og ville vise det frem. Og synd hun opplevde det krenkende. 

Måten hun sa det på? Ved å si at det har vært hardt arbeid? Hvis dette er nok til å krenke venninnen til TS, tror jeg ikke det er TS som bør unnskylde seg. Jeg tror ikke jeg hadde fått til å skryte og si at jeg ble inspirert når vedkommende ikke tåler å høre at det er krevende å gå ned i vekt uten å ta det som en personlig fornærmelse. 

Anonymkode: 8daa6...712

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sikkert det var ment slik, men ikke rart at det ble oppfattet slik.

Anonymkode: 7f2b0...12f

Jo det er veldig rart det oppfattes slikt. 

Anonymkode: 130df...228

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hardt arbeid var ikke bare relatert til en fjelltur, men at mye hardt arbeid har ført til 20 kg vektnedgang og har dermed lønt seg. Mens andre har gått ned mye uten noe lignende, nemlig etter operasjon. Lett at venninna og felles venner tenker slik.

Anonymkode: 7f2b0...12f

Det er jo hennes eget valg å gjøre det hardt, og det er ikke utenkelig at det er for å kunne ha noe å skryte av. Jeg har gått ned mye uten hardt arbeid, og uten operasjon - og har dermed ingenting å skryte av, men det var heller ikke målet mitt.

Anonymkode: abbdc...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager. Bare fordi du har en venninne som er slankeoperert Så skal ikke du kunne legge ut bilder og fine seire? 
såklart kan du det! Stå på! Ikke la dette ødelegge motivasjonen din.

Anonymkode: 3d7f2...e9f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt, jo det er en lettvint løsning, en snarvei, å ta slankeoperasjon. Det beviser at man ikke har viljestyrke nok til å klare det på egen hånd. Dette vet alle. Jeg dømmer ingen som gjør det, men det er løgn at det ikke er en snarvei. Dette vet også venninnen til Ts, og det ligger en skam over framgangen hennes for det er en slags juks i det.

Når du derfor understreker « at hardt arbeid gir resultater» under ditt bilde treffer du hennes ømme punkt. Du er flinkere enn henne, du klarer det hun ikke klarte. Selv om du ikke tenkte på henne i det hele tatt, er sammenligningen ganske åpenbar. Tydeligvis for deres felles venner også (for de vet jo at det er sant). Jeg syns venninnen er uhyre barnslig og selvopptatt. Hun kunne enten oversett dette eller tatt det opp med Ts. Men hun baksnakker heller til felles venner og blokkerer på some. Du har valget mellom å holde på stoltheten din og drite i henne og risikere å miste venner. Eller du kan være raus og heve deg over dette; ringe henne å beklage at hun oppfatter det slik og det var ikke din hensikt. At du ikke ser ned på henne og håper dere kan legge dette bak dere. Du kan også legge til at du håper hun vil ta det meg deg direkte dersom hun føler på urettferdighet i framtiden.

Anonymkode: 2aa87...0f0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det ingen her som tenker at ts kan snu på flisa og hevde at alle oppdateringene denne venninna har hatt om sitt vekttap var små stikk til henne selv som ikke gikk ned i vekt (før hun begynte med turene sine)? 

 

Anonymkode: 4d2d2...1cf

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke enig! Jeg har også gått ned i vekt med trening og kostholdsendring, og det ligger mange merke til. Har også 3-4 i familie og vennekrets som har tatt slankeoperasjon. Har aldri tenkt på at jeg ikke kunne legge ut om mine ting? Da kan ikke folk legge ut bilder av barna, fordi en venninne har kanskje ikke barn, og kan bli såret. Man kan ikke si at man har verdens beste mor, for noen kan jo bli såret, osv. Her synes jeg venninnen overreagerer og lager drama! Eller så er hun ekstremt oppmerksomhetssyk og har dårlig selvtillitt.

TS, så lenge du ikke har kritisert hennes metode, så kan du være stolt av deg selv! Det ER sinnsykt vanskelig for mange å gjøre dette på egenhånd. 

Anonymkode: 17e3b...a3b

Men Ts HAR jo kritisert venninnens metode. Det har over lang tid vært fokus på en ting når det gjelder Ts venninne, og at Ts da poster «hardt arbeid gir resultater» under bildene kan vanskelig tolkes som annet enn et stikk. 
 

Har Ts rett i å være stolt over innsatsen? Ja. Aner vi mer enn litt sårhet fra Ts over at hennes innsats ikke er blitt like mye rost som venninnens? Ja. Og denne sårheten resulterte i et ganske konkret stikk. Det er selvsagt ikke bildene, men teksten, som er problematisk. Hadde Ts postet de to bildene med teksten «stolt over innsatsen» ville det vært helt uproblematisk. Hun kunne til og med skrevet «stolt over arbeidet denne våren». Ordlyd skal en være varsom med, og jeg tror nok både venninnen og Ts vet at ordlyden fra Ts var sår.

Anonymkode: 5cdd2...44b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Cleo88 skrev:

Føler at statusoppdateringer på sosiale medier stort sett alltid handler om å vise seg frem og eventuelt sende en eller annen "skjult" melding til andre. Eller er det bare jeg som er smårar? 

Det du skrev var kanskje ikke adressert til henne direkte, men de samme vennene ser jo postene dine, så "moralen" i din melding som du ønsket tolket av dem, er jo nettopp at man bør jobbe hardt for å oppnå det du har gjort. 

Synes igrunnen det er tøft av henne å konfrontere deg. Jeg hadde nok følt det samme som henne men ikke sagt noe, for da kunne man lett bli beskyldt for å tolke inn noe som ikke er der og skape dårlig stemning osv... Although EVERYBODY KNOWS... ;)

Alt på Facebook handler om å vise seg frem, det er jo det man gjør der.. Den paranoide delene med å lese skjulte meninger i andres oppdateringer derimot, det er noe du bør snakke med noen om. 

Venninnen konfronterte henne vel ikke,  hun baksnakket henne og blokkerte henne. 

Hun har jobbet hardt for å gå ned i vekt. Det betyr da ikke at hun mener det er hardere jobb en venninnen. Og hun må da få lov til å legge ut bilder på lik linje som venninnen.

Folk mener oppriktig at TS ikke skal få skryte på sin facebook side om sin vektnedgang, fordi en venninne er slankeoperert. Men hvis hun hadde vært slankeoperert hadde det vært greit.. 

Anonymkode: 52e2b...e3e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...