Gå til innhold

Vennskap blitt litt rart etter vektnedgang


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om det, men når det er snakk om et så åpenbart stikk, om «hardt arbeid» kontra de som tar operasjon.

Angående familie husker jeg en bekjent en gang mistet sin førstefødte etter noen måneder, hvorpå er søsken et par dager etterpå la ut happy family-bilder med sine barn på en måte jeg syntes var svært upassende i den situasjonen søsteren var i. Det er lov å tenke seg om.

Anonymkode: 7f2b0...12f

Helt ærlig, dette var heller ikke upassende.
Er vi virkelig der at vi forventer at alle rundt oss skal tilpasse alt de sier og gjør for å skåne våre følelser? Verden sentrerer ikke rundt hver enkelt, andre har også et liv som de må få lov å leve. Uansett hvor fælt man har det, så går faktisk verden videre for resten av venner og familie.
Selvsagt kan man tenke seg litt om i forhold til hva man sier direkte til den sørgende eller gjør når man er sammen med dem, men ellers må man faktisk få lov til å leve videre og gjøre som man pleier.

At trening og endring av kosthold er hardt arbeid er et faktum, og handler ikke om at det er bedre enn å ta slankeoperasjon. Hadde venninna tenkt seg om, hadde hun kanskje sett at TS også har behov for ros og anerkjennelse for sin vektnedgang. De har begge jobbet for å gå ned i vekt på hver sin måte, og begge fortjener ros. Venninna burde svelge de småsnurte følelsene og støtte TS, og det burde de andre vennene også. Det høres jo nesten ut som at TS burde føle skyldfølelse for at hun er stolt over å ha klart å gjøre endringer i livsstilen sin. Jeg mistenker at venninna hadde fått vonde følelser uansett hva TS hadde skrevet.

Anonymkode: e7f52...3a4

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte du ikke på hvordan det kunne oppfattes i det hele tatt? Ikke merkelig at hun følte det som et spark rettet mot seg.

Anonymkode: 7f2b0...12f

Ærlig talt. Når man har klatret opp på en fjelltopp synes jeg godt man kan få kalle det hardt arbeid uten at noen andre blir støtt av det. Jeg synes det er mange som bør "ta seg en bolle" og ikke tro at alt handler om dem! Makan...

Anonymkode: 059dc...758

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sikkert det var ment slik, men ikke rart at det ble oppfattet slik.

Anonymkode: 7f2b0...12f

Da må man være passe selvsentrert eller kanskje paranoid? Hvis man oppfatter en venn sitt innlegg til å handle om seg selv. Det er ikke bare venninnen som har gått ned i vekt her i verden, sjangsen er veldig stor for at det er mange av TS sine venner som har gjort det samme, skal alle ta det til seg som et stikk? 

Her er det venninnen som har et problem, og helt tydelig føler hun selv at hun valgte en lett utvei da hun tar TS sitt innlegg som et stikk.

Dette blir jo som at mine venninner hadde lagt ut eksamensresultater sitt og de visste jeg strøk, skulle de latt være fordi jeg kunne bli lei meg? Eller den gangen da jeg og en venninne ble gravid samtidig og hun måtte ta abort pga situasjonen, skulle jeg ikke ha lagt ut innlegget med nyheten i tilfelle hun ble støtt? Eller at jeg ikke skal legge ut bilder av min familie på Facebook fordi naboen går gjennom en skilsmisse? 

Altså, vi kan ikke la være å dele gledelige nyheter fordi det kan støte en eller annen person. Da må vi slutte å dele noe... 

Anonymkode: 52e2b...e3e

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg er overvektig og tillater meg å være stolt av meg selv hver gang jeg peser meg opp på en fjellknaus. Noen ganger deler jeg bilder fra disse turene i sosiale medier også. Burde jeg kanskje ta litt mer hensyn til de som ikke gidder å gå tur, så de ikke føler at jeg ser ned på dem eller mener jeg er mye bedre enn dem?

Verden er virkelig på styr.

Anonymkode: e7f52...3a4

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Verden er virkelig på styr.

Anonymkode: e7f52...3a4

Du sier det så jæklig godt med disse ordene. Jeg er 100 prosent enig med deg.

TS, du har ingen grunn til å ha dårlig samvittighet eller tenke at du har gjort noe dumt. Bruk heller energien på å være fornøyd med det flotte resultatet ditt, og på å fortsette den harde jobben💪🏻💪🏻💪🏻.

Anonymkode: e46c4...1f3

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, hvor hårsår og selvsentrert er det mulig å bli. Jeg hadde aldri i min villeste fantasi tenkt at en sånn bilde og en sånn kommentar var "et stikk". Hun høres ut som en slitsom dramaqueen som tydeligvis er flau over at hun måtte ty til tiloperasjon også lar hun det gå ut over deg.

Anonymkode: 73bdb...d10

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lirah
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte du ikke på hvordan det kunne oppfattes i det hele tatt? Ikke merkelig at hun følte det som et spark rettet mot seg.

Anonymkode: 7f2b0...12f

At venninnen til trådstarter er nærtagende og urimelig er virkelig ikke trådstarter sin feil, og akkurat disse følelsene som venninnen opplever, skal ikke trådstarter holdes ansvarlig for. Trådstarter har all grunn til å være stolt og at hun legger ut et bilde og skriver "hardt arbeid gir resultater" kan være motiverende for mange. Og sårende for de som velger å la seg såre av noe sånt. 

Begge har valgt sine kamper. Venninnen valgte slankeoperasjon og det som følger med det. Trådstarter valgte å begynne å gå i fjellet og legge om kostholdet. 

Sannheten er at hardt arbeid, gir resultater. Å gå ned i vekt er ikke en dans på roser, hadde det vært enkelt så hadde alle gått ned i vekt. Det krever dedikasjon og hardt arbeid over lengre tid, og de fleste klarer ikke være dedikert nok over tid og er avhengig av konstant påfyll av motivasjon. Dette blir begrenset i lengden, og så faller man av lasset. Det er iallefall en teori jeg syns stemmer overens med virkeligheten. 

Ts, venninnen din er åpenbart usikker på seg selv. Jeg ville tatt en prat med henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lirah
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, vi kan ikke la være å dele gledelige nyheter fordi det kan støte en eller annen person. Da må vi slutte å dele noe... 

Anonymkode: 52e2b...e3e

Svært mange i dagens samfunn blir støtt av å se andres fremgang. Det er mange som oppfatter før og etterbilder av vektnedgang som fatshaming og et hån mot det å være overvektig. Det oppleves diskriminerende for mange overvektige. Forstå det den som vil. Å glede seg på andres vegne og rose andre for hardt arbeid og dedikasjon er ikke innafor lenger, virker det som. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lettkrenkede "venninna" di kan ta seg en bolle altså. Gratulerer med vektnedgangen! Bra jobba! Det skal du være stolt av. Dere jobber hardt begge to. Slankeoperasjon er ingen enkel utvei det heller. Hva med heller å støtte hverandre?

Anonymkode: 006b8...957

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sikkert det var ment slik, men ikke rart at det ble oppfattet slik.

Anonymkode: 7f2b0...12f

Jo, det synes jeg faktisk er veldig rart. Det henger ikke på greip i det hele tatt.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er håpløst selvsentrert. Antakeligvis er dette et sårt punkt for henne, og hvis hun legger ut såpass med bilder og oppdatering, knytter hun veldig mye av sin selvtillit til dette.

For fredens skyld hadde jeg nok sendt henne en personlig melding. Sagt at "Jeg har hørt at det har vært noe diskusjon rundt dette fra felles venner, der bildet jeg la ut ble oppfattet negativt Jeg har bare beundring for det du har oppnådd, og synes det er trist om du tolker bildet mitt på den måten. Det handlet utelukkende om at jeg var stolt av å ha klatret den fjelltoppen, noe jeg fortsatt er, og det jeg legger ut hadde ingenting med deg å gjøre".

Sier du noe slikt synes jeg du har vært generøs. Dersom det fortsatt ikke er godt nok, så hadde jeg tenkt at det bare for være med det vennskapet. Hvem vil ha sånne venner?

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forteller mer om hva hun mener om å velge slankeoperasjon for å gå ned i vekt enn hva du mener om det. Du har selvfølgelig lov til å være stolt over det du har fått til, og til å legge ut bilder. Hun trenger å jobbe litt med seg selv hvis hun for alvor ser på det som spark til henne. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er tre grunnleggende ting ved dette som provoserer venninnen din:

1. Hun er ikke lenger den eneste som får oppmerksomhet for vektnedgangen sin.

2. Du klarer det uten operasjon.

3. Hun tåler ikke at du har suksess og at noe positivt skjer i livet ditt.

Anonymkode: ed17b...0d3

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange vil tolke det som stikk til venninna? Folk har jo 400-500 venner på Facebook, og alle vil tolke en vektnedgang med bilder som et stikk til EN venninne som er slankeoperert? Sjangsen for at det er flere av TS sine Facebook venner som har vært igjennom dette, skal de føle seg tråkket på også? 

Anonymkode: 52e2b...e3e

Det kommer da an på hva slags venninneforhold det er snakk om. Om hun så vidt visste om operasjonen hadde det vært en ting, men det er jo et langt tettere forhold som beskrives her.

Anonymkode: 7f2b0...12f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt. Når man har klatret opp på en fjelltopp synes jeg godt man kan få kalle det hardt arbeid uten at noen andre blir støtt av det. Jeg synes det er mange som bør "ta seg en bolle" og ikke tro at alt handler om dem! Makan...

Anonymkode: 059dc...758

Hardt arbeid var ikke bare relatert til en fjelltur, men at mye hardt arbeid har ført til 20 kg vektnedgang og har dermed lønt seg. Mens andre har gått ned mye uten noe lignende, nemlig etter operasjon. Lett at venninna og felles venner tenker slik.

Anonymkode: 7f2b0...12f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte du ikke på hvordan det kunne oppfattes i det hele tatt? Ikke merkelig at hun følte det som et spark rettet mot seg.

Anonymkode: 7f2b0...12f

TS har jobbet hardt, noe som har gitt resultater, hvorfor kan hun ikke skrive det? Hun skriver om sin egen prosess, og det må da være lov, like mye lov som den venninne som skriver om sin prosess. 

Anonymkode: 8daa6...712

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er tre grunnleggende ting ved dette som provoserer venninnen din:

1. Hun er ikke lenger den eneste som får oppmerksomhet for vektnedgangen sin.

2. Du klarer det uten operasjon.

3. Hun tåler ikke at du har suksess og at noe positivt skjer i livet ditt.

Anonymkode: ed17b...0d3

Neppe, ingen av punktene stemmer nok. Det venninna tenker er at dette er er stikk til henne for at hun tok operasjon mens denne personen henviser til at man kan klare lignende vektnedgang med hardt arbeid, som på en indirekte måte er å si til venninna at hun er lat og bare har tatt en snarvei. Neppe ment slik, men det er klart det kan oppfattes slik, og verre er det nok at hun kan tenke at felles venner oppfatter det på samme måte, og at alle ser ned på henne for at hun har tatt operasjon.

Anonymkode: 7f2b0...12f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, jeg er overvektig og tillater meg å være stolt av meg selv hver gang jeg peser meg opp på en fjellknaus. Noen ganger deler jeg bilder fra disse turene i sosiale medier også. Burde jeg kanskje ta litt mer hensyn til de som ikke gidder å gå tur, så de ikke føler at jeg ser ned på dem eller mener jeg er mye bedre enn dem?

Verden er virkelig på styr.

Anonymkode: e7f52...3a4

Ja, det er helt hårreisende å dele sånne bilder på some, tenk på de som ikke kan gå. 🙄🚩

Anonymkode: 468ce...1c6

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare si at du beklager, at det var dumt gjort av deg. Jeg mente/tenkte ikke på noen måte at det skulle vise til at jeg var bedre. Jeg tar det gjerne vekk igjen. Ville ikke såre deg over hodet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De aller fleste i vennegjengen synes jo at hun overreagerer litt, men noen sa «at det var unødvendig å legge ut noe slikt når jeg har en venn som er slankeoperert».. Er det virkelig ille å være stolt av sine resultater?

Som du ser i tråden her og som dine venner sier, noen synes hun overreagerer, mens andre synes det du gjorde var unødvendig. En god og oppklarende prat burde vært på plass nå, dere begge bør forstå hverandres reaksjoner og begge bør tenke seg om to ganger. Så kan dere bli venner igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...