Gå til innhold

Vennskap blitt litt rart etter vektnedgang


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 
 

Jeg vet ikke hva jeg vil med dette innlegget egentlig, men jeg vil egentlig bare høre om flere har opplevd det samme eller om jeg er så «ufølsom» som noen skal ha det til.
 

En av venninnene mine ble slankeoperert like før jul, og har gått ned masse. Hun har vært kjempeflink, både med maten og hun trener og er aktiv, så jeg ser absolutt ikke på det som noen lettvint løsning, men noe som var rett verktøy for henne, og jeg ser jo at hun jobber for resultatene. 

I slutten av februar begynte jeg å gå i fjellet. Ikke lange turer, fordi jeg er svært overvektig jeg også, men jeg utfordret meg selv litt med ulike turmål etterhvert som formen ble bedre. I tillegg har jeg sluttet med lettbrus, og jeg drikker mye mer vann. Generelt mer grønnsaker i kosten, passer litt på mengden og d-vitamin-tilskudd.. Dette har ført til at jeg har gått ned i vekt og på litt over 3 måneder veier jeg 20 kg mindre (har fortsatt en del å ta av, så er ikke slik at jeg har gått fra 60 til 40 kg liksom).. og mesteparten var i starten på grunn av vannvekt osv tenker jeg.. 

Den slankeopererte venninna mi legger ut bilder både av nominell vekt og før-etterbilder på Facebook, insta og snapchat  hver uke og får mye skryt, også av meg.. Og forrige uke la jeg ut bilde av meg selv på fjelltoppen jeg oftest går på i hverdagene sammen med bildet fra den første turen min med de samme klærne (som nå begynner å bli greit for store) med teksten «hardt arbeid gir resultater» og nå lager venninna mi masse styr i vennegjengen fordi hun mener jeg disser hennes måte og mener slankeopetasjon er lettvint og juks og at jeg mener jeg er flinkere enn henne..  Hun har blokket meg fra Snapchat og insta. 

Jeg hadde jo bare lyst å vise mitt resultat og, hva jeg har «jobbet med» i «coronatidene» og det handler jo ikke om henne i heletatt, men om meg..  De aller fleste i vennegjengen synes jo at hun overreagerer litt, men noen sa «at det var unødvendig å legge ut noe slikt når jeg har en venn som er slankeoperert».. Er det virkelig ille å være stolt av sine resultater? Jeg har jo ikke skrevet noe slik som «slankeoperasjon er for pingler», jeg har jo bare sagt at JEG har fått lønn for strevet, på samme måte som HUN har fått lønn for sitt strev, selv om vi har valgt ulik tilnærming. 

Venninnegjengen skal ha samling om 2 uker med hagefest, og jeg kjenner jeg gruer meg. Hittil har vi holdt mye avstand så jeg har bare møtt 2 av venninnene mine fysisk (av en gjeng på 8 stk), på grunn av bosted, men skjønner at dette kommer til å bli et tema, både det at jeg har gått ned i vekt, og at noen tillegger meg meninger jeg ikke har, som at jeg mener slankeoperasjon er lettvindt, noe jeg ikke gjør.. Nå har jeg bare lyst å slette bildene, men vil ikke la meg påvirke heller, i tillegg er jo «skaden» allerede skjedd..



 

Anonymkode: 59e7b...ed9

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenkte du ikke på hvordan det kunne oppfattes i det hele tatt? Ikke merkelig at hun følte det som et spark rettet mot seg.

Anonymkode: 7f2b0...12f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ting å reagere på i det hele tatt. Den slankeopererte venninnen din har nok et sårt punkt der, så hun tolker det som kan tolkes som at det er rettet mot henne. Hadde jeg vært en tredje venninne i denne scenarioet, hadde jeg sagt klart fra til hun slankeopererte at hun hun overtolker og at dette ikke handler om henne. Det er måte på hvor hårsår man skal være! 

Anonymkode: 03d5a...e7f

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja. Jeg forstår at det ikke var vondt ment, men likevel forstår jeg faktisk at venninnen din kunne oppleve det sånn. Hva med å ta en prat?

Anonymkode: 0fa4c...b6f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at hun kjenner noe ift metoden hun har valgt ja.

Men dette handler ikke om henne, så vær stolt av deg selv. Bra jobba!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte du ikke på hvordan det kunne oppfattes i det hele tatt? Ikke merkelig at hun følte det som et spark rettet mot seg.

Anonymkode: 7f2b0...12f

Hvorfor skulle venninnen oppfatte det som et spark mot seg? Hun burde være like raus som TS og skryte tilbake.

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal være kjempestolt😁💪🏼 Hun venninna di må gro seg litt tykkere hud 

Anonymkode: e9762...1c3

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du kan ikke slanke deg, være stolt og legge ut før/etter bilder på Facebook fordi du har ei venninne som er slankeoperert. Dette visste jeg ikke at var en regel... Du skrev jo ikke "se jeg klarte å gå ned uten operasjon" akkurat. 

Jeg har gått ned 40 kilo uten slankeoperasjon, heldigvis er ikke dette et problem for de to slankeoperert kollegaene mine... 

Anonymkode: 52e2b...e3e

Selvsagt kan man det, men å skrive noe som åpenbart mange ville tolke som et stikk til venninna var kanskje ikke det lureste.

Anonymkode: 7f2b0...12f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kontakte venninna di, beklage og si at du absolutt ikke mente det sånn?

Anonymkode: c142a...1d0

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke enig! Jeg har også gått ned i vekt med trening og kostholdsendring, og det ligger mange merke til. Har også 3-4 i familie og vennekrets som har tatt slankeoperasjon. Har aldri tenkt på at jeg ikke kunne legge ut om mine ting? Da kan ikke folk legge ut bilder av barna, fordi en venninne har kanskje ikke barn, og kan bli såret. Man kan ikke si at man har verdens beste mor, for noen kan jo bli såret, osv. Her synes jeg venninnen overreagerer og lager drama! Eller så er hun ekstremt oppmerksomhetssyk og har dårlig selvtillitt.

TS, så lenge du ikke har kritisert hennes metode, så kan du være stolt av deg selv! Det ER sinnsykt vanskelig for mange å gjøre dette på egenhånd. 

Anonymkode: 17e3b...a3b

Det handler ikke om det, men når det er snakk om et så åpenbart stikk, om «hardt arbeid» kontra de som tar operasjon.

Angående familie husker jeg en bekjent en gang mistet sin førstefødte etter noen måneder, hvorpå er søsken et par dager etterpå la ut happy family-bilder med sine barn på en måte jeg syntes var svært upassende i den situasjonen søsteren var i. Det er lov å tenke seg om.

Anonymkode: 7f2b0...12f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt kan man det, men å skrive noe som åpenbart mange ville tolke som et stikk til venninna var kanskje ikke det lureste.

Anonymkode: 7f2b0...12f

Jeg regner med at TS skrev det på egen vegg. Hadde hun derimot skrevet det på FB-veggen til venninnen, så ville det vært et stikk. 

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en prat med henne og forklar henne at du bare så gjerne ville vise resultatet av din vei mot å bli slankere, og at du på ingen måte sammenlignet det med hennes måte å gå ned i vekt på. Si også at du er stolt av henne og det hun har oppnådd, og at din kamp mot kiloene ikke på noen måte sammenlignes med hennes. Dere er venner og burde støtte hverandre, uansett om vektnedgangen er på grunn av slankeoperasjon eller trening og kostholdsendring.
Her synes jeg faktisk det er venninna di som er veldig overfølsom, så her må hun nok gå litt i seg selv. Kanskje har hun vært redd for at andre skulle tenke at hun har valgt en lett utvei, og dermed gikk hun rett i forsvarsposisjon når du skrev at hardt arbeide gir resultater. Dette handler om hennes egne fordommer, ikke dine.

Håper dere får snakket sammen og at dere blir venner igjen, for det er da ikke noe gøy å unngå hverandre.
 

Anonymkode: e7f52...3a4

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hulderen skrev:

Jeg regner med at TS skrev det på egen vegg. Hadde hun derimot skrevet det på FB-veggen til venninnen, så ville det vært et stikk. 

Det er ikke sikkert det var ment slik, men ikke rart at det ble oppfattet slik.

Anonymkode: 7f2b0...12f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt kan man det, men å skrive noe som åpenbart mange ville tolke som et stikk til venninna var kanskje ikke det lureste.

Anonymkode: 7f2b0...12f

Mange vil tolke det som stikk til venninna? Folk har jo 400-500 venner på Facebook, og alle vil tolke en vektnedgang med bilder som et stikk til EN venninne som er slankeoperert? Sjangsen for at det er flere av TS sine Facebook venner som har vært igjennom dette, skal de føle seg tråkket på også? 

Anonymkode: 52e2b...e3e

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om det, men når det er snakk om et så åpenbart stikk, om «hardt arbeid» kontra de som tar operasjon.

Angående familie husker jeg en bekjent en gang mistet sin førstefødte etter noen måneder, hvorpå er søsken et par dager etterpå la ut happy family-bilder med sine barn på en måte jeg syntes var svært upassende i den situasjonen søsteren var i. Det er lov å tenke seg om.

Anonymkode: 7f2b0...12f

Død kontra vektnedgang, du ser ikke forskjellen i sammenligningen? 

Anonymkode: 52e2b...e3e

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia deg, for en fantastisk jobb du har gjort! 

Absolutt ingen grunn til at du skal ha dårlig samvittighet. 

Anonymkode: 2ba07...afc

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så er det ikke særlig modent av henne å gå til andre venner å klage om dette istedet for å ta det opp med deg. Fikk du i det heletatt snakka med henne før hun blokkerte deg? 

Endret av Jasmine9
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...