Gå til innhold

Kraftig dysleksi i barndommen, egoistisk å få barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Nnilm skrev:

Veldig interessant, har du linker til noe forskning eller artikler vedr. dette? 

Stenbråtenmetoden ble i sin tid utviklet for å lære barn med, blant annet, Downs syndrom å lese. Fordelen med metoden er at den går «langt nok ned». «Normale» førskolebarn vil kunne jobbe med de tidligste trinnene. Der handler det mest om språklig- og fonologisk bevissthet, og ikke om å lære barnet å lese. Det «prepper» barnet til skolestart og den tidlige leseinnlæringen. 
 

Det finnes selvsagt mange slike metoder, og jeg sier ikke at Stenbråtenmetoden har på noen måte funnet opp kruttet, men den er enkel å følge, selv for ikke-pedagoger. 

Anonymkode: 6f71c...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er lærer på en ungdomsskole, og jeg ser virkelig ikke problemet. Muntlige språkvansker er veldig sjeldent, det har jeg aldri vært borti. Det som er viktig, er at dere er obs på symptomer, slik at en eventuell dysleksi oppdages tidlig. Det hjelper mye dersom den oppdages tidlig, for da får barnet riktig og tilpasset hjelp fra starten. En dyslektiker har krav på en del hjelpemidler til PC og utvidet tid ved prøver. Jeg har nesten utelukkende hatt skoleflinke dysleksi-elever, men jeg har også vært veldig oppmerksom på rettighetene og behovene deres, men dette er egentlig lovpålagt, så stå på kravene hvis skolen ikke innfrir.

Anonymkode: 11e1c...5a9

Nei det er det ikke, det er omentrent like vanlig som dysleksi,  men så sent som i ungdomsskolealder viser den seg gjerne på andre måter. 
 

Ellers enig i det du skriver. 

Anonymkode: 6f71c...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er det ikke, det er omentrent like vanlig som dysleksi,  men så sent som i ungdomsskolealder viser den seg gjerne på andre måter. 
 

Ellers enig i det du skriver. 

Anonymkode: 6f71c...1b5

Muntlige språkvansker knyttet til dysleksi var det jeg refererte til, ikke språkvansker alene. Jeg har selvsagt ikke forsket på dette, men jeg har aldri møtt en elev som kun har dysleksi som diagnose, som har problemer med å uttrykke seg godt/aldsersadekvat muntlig. 

Anonymkode: 11e1c...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Muntlige språkvansker knyttet til dysleksi var det jeg refererte til, ikke språkvansker alene. Jeg har selvsagt ikke forsket på dette, men jeg har aldri møtt en elev som kun har dysleksi som diagnose, som har problemer med å uttrykke seg godt/aldsersadekvat muntlig. 

Anonymkode: 11e1c...5a9

Ja, det er noe annet. Selv om språkvansker og dysleksi naturlig nok korrelerer. 

Anonymkode: 6f71c...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er det heller ingen som hevder, men når man trekker frem glanseksemplene, som Erna Solberg, så er det på sin plass å kommentere at det ikke går like strålende for alle. De med ellers gode evner, greier seg alltid, for andre blir dysleksien et stort problem.  

Anonymkode: 6f71c...1b5

Om du leser hva jeg skreiv så var det bare 1 eksempel på at mange lykkes med dysleksi.

Anonymkode: 025c4...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du leser hva jeg skreiv så var det bare 1 eksempel på at mange lykkes med dysleksi.

Anonymkode: 025c4...491

Ja, det er det eksempelet alle elsker å dra frem. Det er ikke nødvendigvis så representativt. 

Anonymkode: 6f71c...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man får vel ikke plutselig dysleksi? Og hvorfor måtte du lære alt på nytt? Sikker på at du ikke husker feil? Som oftes oppdages dysleksi når barn starter på skolen, men det betyr ikke at det var da det oppstod. 

Anonymkode: 81a38...4cf

Jeg fikk dysleksi i forbindelse med en annen kognitiv sykdom som dukket opp på mystisk vis(som ikke legene har noe svar på at kom når det kom), og mer enn det trenger jeg ikke utlevere her. Dette kom i sommeren mellom 1.og 2.klasse, og jeg hadde mistet all lærdom fra 1.klasse - så jeg måtte bruke hele 2.klasse og store deler av 3.klasse på å lære dette opp igjen:) så JO, det er faktisk mulig at noe slik «plutselig» dukker opp når det skjer noe annet oppi hodet på en;)

Anonymkode: be0c0...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke få et barn med dysleksi fordi han har det. Ja det er arvelig, men ikke nødvendigvis. Min mann har dysleksi, ikke sterk. Har tatt seg utdannelse og leser bøker hver kveld. Våre barn har ikke dysleksi 

Anonymkode: be3e3...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/30/2020 at 10:05 PM, AnonymBruker said:

Dysleksi kan "forebygges" ved målrettet og aktivt arbeid av dere foreldre, og det finnes flere gode hjelpemidler hvis barnet får dysleksi. 

Hvis alt annet gjør at du ønsker å få barn med han, så er ikke dysleksi en hindring. 

Det er langt verre ting man kan arve fra sine foreldre. For alt du vet kan dine gener skjult gi barnet en type handicap... 

Anonymkode: ff653...b73

Signerer denne. Gi barnet gode øvelser i språk. Og jobb videre med lesing og skriving i skolealder. Skap leselyst. 
 

Jeg er lærer, og har hatt noen elever med dysleksi. Ser stor forskjell på de som har fått stimulert språk, lesing og skriving hjemme, og de som ikke har det. 
 

Med god tilpasset opplæring på skolen i tillegg, vil det gå bra. 
 

I dag er det også mange gode hjelpemidler for større elever og studenter. De har rett på programvare som hjelper dem å lese og skrive, som Lingdys/ Lingwrite, brettboka, og Lydhør. De kan også få utvidet tid ved eksamen. Det finnes også mange gode apper som hjelper dyslektikere i hverdagen. Som å ta bilde av dn tekst og få den opplest. 
Om noen år vil nok disse programvarene være utviklet ytterligere. 

Anonymkode: b12f8...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er det eksempelet alle elsker å dra frem. Det er ikke nødvendigvis så representativt. 

Anonymkode: 6f71c...1b5

Jaha om du mener at alle "elsker og dra frem det eksempelet" så får du mene det da, skjønner ikke hvorfor du rar deg så nært av at folk gir ett eksempel på at veldig mange mennesker med dysleksi ikke alltid mislykkes men også lykkes. Du trengte heller ikke og svare eller og sitere meg for den saks skyld om det var så forferdelig at jeg nevnte at erna Solberg også har dysleksi. Albert Einstein nevnte du fint selv.

Anonymkode: 025c4...491

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jaha om du mener at alle "elsker og dra frem det eksempelet" så får du mene det da, skjønner ikke hvorfor du rar deg så nært av at folk gir ett eksempel på at veldig mange mennesker med dysleksi ikke alltid mislykkes men også lykkes. Du trengte heller ikke og svare eller og sitere meg for den saks skyld om det var så forferdelig at jeg nevnte at erna Solberg også har dysleksi. Albert Einstein nevnte du fint selv.

Anonymkode: 025c4...491

Tar**

Anonymkode: 025c4...491

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jaha om du mener at alle "elsker og dra frem det eksempelet" så får du mene det da, skjønner ikke hvorfor du rar deg så nært av at folk gir ett eksempel på at veldig mange mennesker med dysleksi ikke alltid mislykkes men også lykkes. Du trengte heller ikke og svare eller og sitere meg for den saks skyld om det var så forferdelig at jeg nevnte at erna Solberg også har dysleksi. Albert Einstein nevnte du fint selv.

Anonymkode: 025c4...491

Det er ikke forferdelig, det er bare ikke så representativt. Det er som at folk elsker å dra frem Tangerudbakken når det er snakk om Downs syndrom. Glanseksemplene på hvor bra det kan gå er kun anekdotiske eksempler. 

Anonymkode: 6f71c...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine foreldre er dyslektikere. Jeg er ikke dyslektiker, ig har vært klassens beste i grammatikk hele skoleløpet. Så barnet deres blir ikke nødvendigvis dyslektiker. 

Anonymkode: a9319...2b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 30.5.2020 den 21.55, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg er sammen med en fantastisk mann som jeg ønsker meg barn med. I løpet av forholdet vårt har det kommet frem at mannen hadde kraftig dysleksi. Det krevde mye ekstra ressurser for å lære han å lese og skrive, i form av spesialundervisning gjennom hele barne og ungdomsskolen. Han kom seg gjennom to år på vgs hvor han så vidt besto før han ble lærling. 

Etter å ha lest litt om dysleksi skjønner jeg at dette er arvelig, og kan ikke bare føre til lese og skrivevansker, men også språkvansker og dårligere ordforråd i voksen alder. 

Hjerte mitt mitt knuses når jeg tenker på å videreføre min manns dårlige gener, samtidig elsker jeg han og har ønsket meg barn i mange år. Det er jo heller ikke sikkert at barnet vårt vil slite med det samme som mannen min. Jeg er så lei av å tenke på det, og vet ikke helt hvordan jeg skal ta det opp med mannen 😔

Anonymkode: 0395e...34c

Jeg har en sønn - 4. klassing - med en mann som har kraftig dysleksi og måtte ha spesialundervisning gjennom ungdomsskolen. Våres sønn leser strålende og leser ganske tunge bøker for sin alder. :) Han har aldri måtte ha noen form for hjelp. Kunne bokstaver og sette sammen ord som 4-åring. 

Anonymkode: fe24e...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...