Gå til innhold

Kraftig dysleksi i barndommen, egoistisk å få barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke noe problem. Vi har alle 4 dysleksi i en form, ene ga lærene opp fordi han ikke "tok" lesingen i det heletatt og han er Ingeniør innen oljebransjen i dag. En annen gjennomførte hele norges lover-eksamen innen millitæret med glans. en tredje ble økonom og den siste som hadde størte lese skrivevansker, skriver og leser nå såpass bra at ingen ville trodd det er et problem.

Men altså... Hva er problemet med at de må jobbe hardere for det? Må vel være positivt hvis man er mer stolt av yrket sitt i siste omgang.

Anonymkode: 05676...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke det er egoistisk og velge og få barn selvom en har dysleksi. Jeg har selv dysleksi og har 2 barn og venter barn nr 3, barnefar har ikke dysleksi eller noen andre diagnoser, jeg klarer og lese utmerket men det er skrivingen jeg har mest problemer med. Vi har ingen "store" utfordringer og det har på ingen måte gått over på barna (at jeg har dysleksi) erna Solberg har også dysleksi hun har også mann og barn.

Anonymkode: 025c4...491

Til dels enig, men det irriterer meg også litt når folk skal komme med anekdotiske eksempler med at Erna Solberg, Albert Einstein etc. Har/hadde dysleksi. Sannheten er at dysleksi ikke er noe hinder hvis du har evner som er over middels. Har du ikke det, eller til og med evner litt i nedre sjiktet så kan dysleksi bli et stort problem. 

Anonymkode: 6f71c...1b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tiltakene kan ikke kort beskrives her, men blant annet: Starte tidlig med å klappe rim og stavelser, bevisstgjøre barnet på at ord består av flere lyder satt sammen Etc. Jeg har begynt med noe som heter Stenbråtenmaterialet på mitt førskolebarn. Vi har masse dysleksi og språkvansker i familien, så for oss er det viktig å starte før skolealder. 

Anonymkode: 6f71c...1b5

Her I familien min har vi I hvertfall ikke hatt større utfordringer en andre familier uten dysleksi,  her I hjemmet er det bare jeg som har dysleksi og det har ikke gått over på mine barn. de er utrolig smarte og både lege og helsestasjon sier at de er utrolig smarte,  og vi får masse skryt og gode kommentarer på at vi er gode omsorgspersoner får barna våre og at vi har utrolig fine barn.

Anonymkode: 025c4...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Her I familien min har vi I hvertfall ikke hatt større utfordringer en andre familier uten dysleksi,  her I hjemmet er det bare jeg som har dysleksi og det har ikke gått over på mine barn. de er utrolig smarte og både lege og helsestasjon sier at de er utrolig smarte,  og vi får masse skryt og gode kommentarer på at vi er gode omsorgspersoner får barna våre og at vi har utrolig fine barn.

Anonymkode: 025c4...491

Men da har dere vært heldige da, og vært på «riktig side» av den  50/50 sjansen det er. 
 

Og da er jo sjeldent dysleksi et problem, med gode evner, er dysleksi som regel ikke til hinder. Smarte barn kompenserer godt for svake leseferdigheter. 

Anonymkode: 6f71c...1b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Til dels enig, men det irriterer meg også litt når folk skal komme med anekdotiske eksempler med at Erna Solberg, Albert Einstein etc. Har/hadde dysleksi. Sannheten er at dysleksi ikke er noe hinder hvis du har evner som er over middels. Har du ikke det, eller til og med evner litt i nedre sjiktet så kan dysleksi bli et stort problem. 

Anonymkode: 6f71c...1b5

Jeg har I hvertfall ingen problem med dysleksien som jeg har. Ikke har det gått utover mine barn helller, hvorfor irriterer det deg at erna Solberg og Albert Einstein  hadde/ har dysleksi? Det stemmer jo at de hadde/har dysleksi så hva er det som er så irriterende med at jeg påpekte at erna Solberg har det? Jeg kom med ett eksempel på at en kan lykkes selvom en har dysleksi og en kan ha barn/få barn og lykkes like mye som alle andre som ikke har dysleksi.

En kan være smart selvom en har dysleksi. og jeg kan si det slik at det finnes mange som har dysleksi men som er mye mer oppegående og smart en en som fks ikke har det! Smarte og idiotiske mennesker finnes I mange varianter.

Anonymkode: 025c4...491

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, folk får det til å høres som at mennekser med dysleksi er helt tilbakeståenden. Jeg har dysleksi og begynte ikke å lese før jeg gikk i 2. klasse, men jeg har to mastergrader uten at jeg fikk tilrettelagt noe som helst. 

Anonymkode: 7244a...3a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da har dere vært heldige da, og vært på «riktig side» av den  50/50 sjansen det er. 
 

Og da er jo sjeldent dysleksi et problem, med gode evner, er dysleksi som regel ikke til hinder. Smarte barn kompenserer godt for svake leseferdigheter. 

Anonymkode: 6f71c...1b5

Ja vi er heldige, men  nå finnes det jo familier som ikke har dysleksi som ikke lykkes også. 

Anonymkode: 025c4...491

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Herregud, folk får det til å høres som at mennekser med dysleksi er helt tilbakeståenden. Jeg har dysleksi og begynte ikke å lese før jeg gikk i 2. klasse, men jeg har to mastergrader uten at jeg fikk tilrettelagt noe som helst. 

Anonymkode: 7244a...3a2

DETTE!

Anonymkode: 025c4...491

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her I familien min har vi I hvertfall ikke hatt større utfordringer en andre familier uten dysleksi,  her I hjemmet er det bare jeg som har dysleksi og det har ikke gått over på mine barn. de er utrolig smarte og både lege og helsestasjon sier at de er utrolig smarte,  og vi får masse skryt og gode kommentarer på at vi er gode omsorgspersoner får barna våre og at vi har utrolig fine barn.

Anonymkode: 025c4...491

Du er jo smart og har god helse selv om du har dysleksi da. :)
Må bare jobbe litt mer og får ikke like mye gratis, thats all.

Anonymkode: 05676...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er jo smart og har god helse selv om du har dysleksi da. :)
Må bare jobbe litt mer og får ikke like mye gratis, thats all.

Anonymkode: 05676...a11

Vel "jobbe hardt må vi velalle?" jeg er helt frisk, er bare skrivingen som er litt problematisk. men ellers har jeg ingen problemer ift min dysleksi den er ikke så kraftig. 

Anonymkode: 025c4...491

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har I hvertfall ingen problem med dysleksien som jeg har. Ikke har det gått utover mine barn helller, hvorfor irriterer det deg at erna Solberg og Albert Einstein  hadde/ har dysleksi? Det stemmer jo at de hadde/har dysleksi så hva er det som er så irriterende med at jeg påpekte at erna Solberg har det? Jeg kom med ett eksempel på at en kan lykkes selvom en har dysleksi og en kan ha barn/få barn og lykkes like mye som alle andre som ikke har dysleksi.

En kan være smart selvom en har dysleksi. og jeg kan si det slik at det finnes mange som har dysleksi men som er mye mer oppegående og smart en en som fks ikke har det! Smarte og idiotiske mennesker finnes I mange varianter.

Anonymkode: 025c4...491

Det irriterer meg absolutt ikke AT de har/hadde det, men at de skal brukes som eksempler på at «det går så bra å ha dysleksi«. Dette er mennesker med over middels evner, selvsagt går det bra for dem. Det betyr ikke at det går bra for alle dyslektikere. 
 

selvsagt kan man det, og da blir også dysleksien et mindre problem. Det er verre for de som ikke er så «smarte». For dem kan dysleksien bli det som gjør at de ikke får seg utdannelse etc. 

Anonymkode: 6f71c...1b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg er sammen med en fantastisk mann som jeg ønsker meg barn med. I løpet av forholdet vårt har det kommet frem at mannen hadde kraftig dysleksi. Det krevde mye ekstra ressurser for å lære han å lese og skrive, i form av spesialundervisning gjennom hele barne og ungdomsskolen. Han kom seg gjennom to år på vgs hvor han så vidt besto før han ble lærling. 

Etter å ha lest litt om dysleksi skjønner jeg at dette er arvelig, og kan ikke bare føre til lese og skrivevansker, men også språkvansker og dårligere ordforråd i voksen alder. 

Hjerte mitt mitt knuses når jeg tenker på å videreføre min manns dårlige gener, samtidig elsker jeg han og har ønsket meg barn i mange år. Det er jo heller ikke sikkert at barnet vårt vil slite med det samme som mannen min. Jeg er så lei av å tenke på det, og vet ikke helt hvordan jeg skal ta det opp med mannen 😔

Anonymkode: 0395e...34c

Jeg vokste opp med kraftig dysleksi men takket være min mor kom jeg meg greit gjennom pliktløpet, av alle mine barn har kun ett barn fått diagnosen og det barnet holder i dag på med profesjonsutdanning så nei det kan gå helt fint.

Husk og at hjelpemidlene blir flere og lettere tilgjengelig hele tiden.

Anonymkode: 5f320...d01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det irriterer meg absolutt ikke AT de har/hadde det, men at de skal brukes som eksempler på at «det går så bra å ha dysleksi«. Dette er mennesker med over middels evner, selvsagt går det bra for dem. Det betyr ikke at det går bra for alle dyslektikere. 
 

selvsagt kan man det, og da blir også dysleksien et mindre problem. Det er verre for de som ikke er så «smarte». For dem kan dysleksien bli det som gjør at de ikke får seg utdannelse etc. 

Anonymkode: 6f71c...1b5

Men det finnes folk uten dysleksi som også er veldig idiotiske og mindre smarte.  Denne tråden er jo ett vekdig godt eksempel, Det har ingenting med dysleksi og Gjøre!  Folk med dysleksi er ofte mer smarte selvom de kan ha problemer med lesing og skriving. Det har vært mennesker som har eller har hatt dysleksi som er over gjennomsnittet smarte, og det finnes mennesker som ikke har dysleksi som er under gjennomsnittet smarte. Som jeg sier smarte og idiotiske mennesker finnes I mange varianter. Jeg har ikke sagt at det går bra og ha dysleksi fordi erna Solberg har dysleksi. Jeg kom bare med ett eksempel. Omg

Anonymkode: 025c4...491

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det irriterer meg absolutt ikke AT de har/hadde det, men at de skal brukes som eksempler på at «det går så bra å ha dysleksi«. Dette er mennesker med over middels evner, selvsagt går det bra for dem. Det betyr ikke at det går bra for alle dyslektikere. 
 

selvsagt kan man det, og da blir også dysleksien et mindre problem. Det er verre for de som ikke er så «smarte». For dem kan dysleksien bli det som gjør at de ikke får seg utdannelse etc. 

Anonymkode: 6f71c...1b5

Har jeg sagt at det går bra får alle dyslektikere? Selvom en person ikke har dysleksi fks så behøver heller ikke det og bety at denne personen er garantert til og lykkes! 

Anonymkode: 025c4...491

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tiltakene kan ikke kort beskrives her, men blant annet: Starte tidlig med å klappe rim og stavelser, bevisstgjøre barnet på at ord består av flere lyder satt sammen Etc. Jeg har begynt med noe som heter Stenbråtenmaterialet på mitt førskolebarn. Vi har masse dysleksi og språkvansker i familien, så for oss er det viktig å starte før skolealder. 

Anonymkode: 6f71c...1b5

Veldig interessant, har du linker til noe forskning eller artikler vedr. dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det irriterer meg absolutt ikke AT de har/hadde det, men at de skal brukes som eksempler på at «det går så bra å ha dysleksi«. Dette er mennesker med over middels evner, selvsagt går det bra for dem. Det betyr ikke at det går bra for alle dyslektikere. 
 

selvsagt kan man det, og da blir også dysleksien et mindre problem. Det er verre for de som ikke er så «smarte». For dem kan dysleksien bli det som gjør at de ikke får seg utdannelse etc. 

Anonymkode: 6f71c...1b5

Jeg vet om en familie hvor den 1 parten ikke har utdannelse men fullført vgs, de har 3 barn mannen jobber moren har en diagnose som går utover en eventuell jobb. så hun er hjemmeværende med barna det går bra med de selvom den 1 ikke har fått bli ferdig med din utdannelse barna er smarte og oppegående og begge foreldrene er gode omsorgs personer.

Anonymkode: 025c4...491

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vet om en familie hvor den 1 parten ikke har utdannelse men fullført vgs, de har 3 barn mannen jobber moren har en diagnose som går utover en eventuell jobb. så hun er hjemmeværende med barna det går bra med de selvom den 1 ikke har fått bli ferdig med din utdannelse barna er smarte og oppegående og begge foreldrene er gode omsorgs personer.

Anonymkode: 025c4...491

Sin skulle det stå

Anonymkode: 025c4...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer på en ungdomsskole, og jeg ser virkelig ikke problemet. Muntlige språkvansker er veldig sjeldent, det har jeg aldri vært borti. Det som er viktig, er at dere er obs på symptomer, slik at en eventuell dysleksi oppdages tidlig. Det hjelper mye dersom den oppdages tidlig, for da får barnet riktig og tilpasset hjelp fra starten. En dyslektiker har krav på en del hjelpemidler til PC og utvidet tid ved prøver. Jeg har nesten utelukkende hatt skoleflinke dysleksi-elever, men jeg har også vært veldig oppmerksom på rettighetene og behovene deres, men dette er egentlig lovpålagt, så stå på kravene hvis skolen ikke innfrir.

Anonymkode: 11e1c...5a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men det finnes folk uten dysleksi som også er veldig idiotiske og mindre smarte.  Denne tråden er jo ett vekdig godt eksempel, Det har ingenting med dysleksi og Gjøre!  Folk med dysleksi er ofte mer smarte selvom de kan ha problemer med lesing og skriving. Det har vært mennesker som har eller har hatt dysleksi som er over gjennomsnittet smarte, og det finnes mennesker som ikke har dysleksi som er under gjennomsnittet smarte. Som jeg sier smarte og idiotiske mennesker finnes I mange varianter. Jeg har ikke sagt at det går bra og ha dysleksi fordi erna Solberg har dysleksi. Jeg kom bare med ett eksempel. Omg

Anonymkode: 025c4...491

Selvsagt gjør det det, hva er poenget ditt? Litt mindre smart med dysleksi, eller litt mindre smart uten dysleksi, hvem tror du greier seg best? Poenget mitt er at for de med gode evner er dysleksi «bare» noe de må jobbe seg igjennom, for andre blir det et større handikap. 

Nei det er de ikke, de har en like gjevne fordelt iq som alle andre. 

Anonymkode: 6f71c...1b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har jeg sagt at det går bra får alle dyslektikere? Selvom en person ikke har dysleksi fks så behøver heller ikke det og bety at denne personen er garantert til og lykkes! 

Anonymkode: 025c4...491

Det er det heller ingen som hevder, men når man trekker frem glanseksemplene, som Erna Solberg, så er det på sin plass å kommentere at det ikke går like strålende for alle. De med ellers gode evner, greier seg alltid, for andre blir dysleksien et stort problem.  

Anonymkode: 6f71c...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...