Gå til innhold

Erfaringer med husleiekostnader og namsmann ved påleggstrekk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har fått godkjent boutgifter på 12.000kr hos namsmann når de gjennomføre påleggstrekk?  Og får man dekket internet/strøm eller går det under livsopphold?

Anonymkode: 5b010...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Noen som har fått godkjent boutgifter på 12.000kr hos namsmann når de gjennomføre påleggstrekk?  Og får man dekket internet/strøm eller går det under livsopphold?

Anonymkode: 5b010...f97

Og hvordan blir det hvis man eventuelt blir samboer?  Får de greie på det uten at man melder ifra selv?

Anonymkode: 5b010...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har fått godkjent boutgifter på 12.000kr hos namsmann når de gjennomføre påleggstrekk?  Og får man dekket internet/strøm eller går det under livsopphold?

Anonymkode: 5b010...f97

Det kommer an på hvor i landet du er bosatt og hvem du bor sammen med. Ettersom du har samboer får du neppe dekket mer enn halvparten av boutgiftene. 

Anonymkode: fa242...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Internett og strøm går under livsopphold.

Husleien skal også bli dekt, men bor du i en 4 roms til den summen, men ikke trenger 4 roms kan det hende at det blir et et ønske om flytting. Men det er ikke sånn at de kan nekte å dekke hele husleia så lenge du bor der..

Spørs jo hvor du bor også. Å betale 12000 for en 2 roms i Oslo og omegn er jo normalt, men betaler du 12000 i husleie i feks et bygdestrøk så vil 12000 kunne tilsvare at du leier et stort hus.

Om du har samboer dekkes din andel av husleien, halve..

Endret av tussi84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke samboer men kan ju være jeg får.  Men må flytte og leiligheten jeg vil flytte til er 2000kr dyrere enn jeg har nå. Så usikker på om de godkjenner det. Bor i en av de 10 største byene i Norge.  

Men hvordan får de greie på om jeg får meg samboer? 

Anonymkode: 5b010...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påleggstrekk er normalt maks to år på hvert krav.  Høy husleie gjør at trekkene varer lengre, Namsmann vil i første omgang ikke pålegge å bo rimeligere, det vil tvinge seg frem etter hvert.

Husleien dekker ikke strøm, forsikring, tv eller internett, det skal dekkes av livsoppholdet.  Deler du bolig trekkes halvparten av, din andel av husleien.  I ditt tilfelle vil det da dekkes 7000,- av 14.000,- i ny samboers leilighet; husleie må dokumenteres.

Med samboer er livsopphold 1300,- mindre enn alene, så jeg ser at det kan virke fristende å jukse litt.  Men, du bør absolutt ikke bløffe til Namsmann og SI, de har noen utvidete sjekkemuligheter som gir store problemer om du opptrer uærlig. Namsmann har adgang til din bolig, med eller uten ditt samtykke - og regn med den blir brukt om de gjør oppslag i folkeregisteret og finner flere beboere der.. Det vil ikke, du risikerer beslagleggelse av verdigjenstander hjemme som de normalt ellers ikke bruker tid på

Endret av Fantorang1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får neppe dekket 12000 i boutgifter. Det vanlige er mellom 7000-8000 når de regner lønnstrekk

 

strøm Ol skal dekkes av livsoppholdet

Anonymkode: 86956...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får neppe dekket 12000 i boutgifter. Det vanlige er mellom 7000-8000 når de regner lønnstrekk

 

strøm Ol skal dekkes av livsoppholdet

Anonymkode: 86956...dc2

Det stemmer ikke, har selv hatt husleie på over 10k, og det var ikke ansett for å være for høyt i 2019.  Avhenger litt på hvor man bor, i større bykommuner er det klart dyrere å bo enn i utkantskommuner. Det er ikke noen absolutte faste takster på maksimal husleie, vurderes av Namsmann/SI i forhold til bostedskommune, sivilstand og behov til skyldner. Forsørgere har krav på større boareal enn aleneboende bl.a., folk i rullestol bor enklest uten dørstokker og i første etasje, osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får neppe dekket 12000 i boutgifter. Det vanlige er mellom 7000-8000 når de regner lønnstrekk

 

strøm Ol skal dekkes av livsoppholdet

Anonymkode: 86956...dc2

Har 10.000kr i husleie nå.

Anonymkode: 5b010...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har 10.000kr i husleie nå.

Anonymkode: 5b010...f97

Da kan du gå ned til 8000 i Oslo. Er det fult mulig.

Anonymkode: 95029...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke samboer men kan ju være jeg får.  Men må flytte og leiligheten jeg vil flytte til er 2000kr dyrere enn jeg har nå. Så usikker på om de godkjenner det. Bor i en av de 10 største byene i Norge.  

Men hvordan får de greie på om jeg får meg samboer? 

Anonymkode: 5b010...f97

Du virker litt opptatt av det der å skulle skjule et evt samboerskap? Vet du, at sånne tanker synes jeg du skal legge fra deg. Får du innvilget gjeldsordning, er du virkelig heldig, det er din Golden Ticket ut av det økonomiske uføret. Det første du bør tenke på er å være ærlig hele veien og ikke fucke opp hele greia og være uærlig og tilbakeholde opplysninger som er av betydning for hva staten gir deg dekning for!

Får du samboer, melder du selvfølgelig i fra. Ja, da blir det en justering i hva du får dekket av husleien, men det får du vel faen bare akseptere, og ikke sitte og spekulere i om hvorvidt de kan "få greie på det" at han/hun har flyttet inn og bor der!

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier ikke noe av verdi. Har ikke bil, TV eller pc, har et kun nettbrett fra 2014.

Skal ikke skjule det over tid, vil bare få en måned der jeg kan legge 3000-4000 til siden så jeg kanskje kan gå til tannlegen eller ha de i bakhånd når ev vaskemaskin eller komfyr ryker.

Anonymkode: 5b010...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...