Gå til innhold

3-åring som skal rolleleke seg gjennom daglige rutiner. Normalt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mitt barn elsker rollelek. Være doktor, ulike dyr, baby etc. Hen har en sprudlende fantasi og finner mange morsomme scenarioer i lek.

Så til poenget: I de daglige rutinene har hen gjort det til vane å være i en rolle. Hen vil bli tiltalt som den hen er i rolleleken mens vi pusser tenner, går til barnehagen, skal spise etc. F.eks: Hen er lett å be om jeg sier "kom t-rex. Nå pusser vi de skarpe tennene dine", men vil ikke lystre om jeg sier "kom (barnets navn), så pusser vi tenner".

Hen varierer mellom ulike roller, og er som regel veldig lydig så lenge jeg følger lekereglene mens vi gjør det vi skal.

Jeg synes ikke det er et problem, for så lenge jeg forholder meg til reglene i leken så får vi gjort det vi skal. Men lurer på om andre kjenner til "fenomenet"? 

Lurer også litt på om jeg bør være bekymret, men ikke forstår det selv..

Noen erfarne folk som vil svare?

Anonymkode: 4201d...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Er ikke apesielt erfaren, men vår treåring er akkurat på samme måten😀 tror det er helt normalt.

Anonymkode: 8d4f9...b5e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres vanlig ut siden de er barn og de liker å gjøre litt rollespill. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres helt herlig ut. Jeg hadde blitt glad om barnet mitt var så godt utviklet. Mitt barn nr. to er forsinket i utvikling. 

Anonymkode: 31795...631

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle barn er forskjellige . 
mine to første var ikke sånn, men nr3 derimot har en hinsides fantasi. Veldig morro å se på!😄

Anonymkode: 9371a...52a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min var aldri sånn, men gutten til en i barselgruppen var sånn helt til de begynte på skolen. Fikk raserianfall hvis noen tiltalte ham med navn, for han var XX.

Anonymkode: 33479...022

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig, sånn er min også - han begynte med rollelek for noen måneder siden og i går var han stegosaurus hele dagen. 

Anonymkode: f04a3...e99

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 4-åring vil være en robot. Leggingen blir noe ala «nå må roboten pusse tennene». Så må jeg putte batteri på roboten etc 😛 

Anonymkode: f5584...f7d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et kreativt barn som viser god lekekompetanse. Håper du griper sjansen og er med på leken!

 

Anonymkode: 493ea...bd7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skriver du hen? Tenker du at hvis du avslører kjønn så vil vi kjenne deg igjen? 😅

Anonymkode: 391c3...de0

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn holder vi på også. Nesten hver dag begynner med «i dag er vi....» Varierer litt hvor godt og hvor lenge rollen sitter, men alt fra påkledning til å komme set til  barnehagen og spise middag går lettere om de voksne følger reglene. 🤪

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: i dag er min sønn en blind gepard mens resten av familien er gaseller 😂

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det er helt normalt, TS. 

Forresten, kjempebra at du skriver hen om barnet. Ellers hadde nok alle skjønt hvem dere er med det samme 😅

Anonymkode: 87dfa...f5a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skriver du hen? Tenker du at hvis du avslører kjønn så vil vi kjenne deg igjen? 😅

Anonymkode: 391c3...de0

Hvorfor er du i alle trådene å arresterer folk som skriver hen. Finn deg noe annet å gjøre 😂

Anonymkode: d7367...670

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt:) 

blir det for mye så går det fint ann å be barnet «gå ut» av leken litt. Feks: nå vil jeg gjerne at «barnets navn» skal spise middag med oss jeg, så kan t-rex komme tilbake etter vi har spist.. en er en fin øvelse å gå inn og ut av rollelek. Pluss at alt i livet er ikke en lek :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

43 minutter siden, Bokdamen skrev:

Oppdatering: i dag er min sønn en blind gepard mens resten av familien er gaseller 😂

Herlig sønn du har! 😅

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Bokdamen skrev:

Oppdatering: i dag er min sønn en blind gepard mens resten av familien er gaseller 😂

😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Blatter skrev:

Helt normalt:) 

blir det for mye så går det fint ann å be barnet «gå ut» av leken litt. Feks: nå vil jeg gjerne at «barnets navn» skal spise middag med oss jeg, så kan t-rex komme tilbake etter vi har spist.. en er en fin øvelse å gå inn og ut av rollelek. Pluss at alt i livet er ikke en lek :) 

Dette var et godt tips. Takk 👍

Og takk til alle som forteller at de kjenner seg igjen og at jeg ikke har noe å bekymre meg for ♥️

Det er absolutt veldig skjønt og underholdende. Så er det jo fint for barnet å holde på både i forhold til lek og utvikling av ferdigheter. 

Bare litt bekymret for om jeg på denne måten "ikke blir sjefen". Men er jo jeg som bestemmer hva vi skal gjøre da.

Anonymkode: 4201d...4d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt. Jeg har en liten pusekatt her som snart skal pusse kattetennene😅

Anonymkode: e64a1...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...