Gå til innhold

Lyst å studere noe nytt. Har jeg rett på permisjon fra jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt litt på å ta en ny utdannelse. Jobber i helsevesenet og er så lei turnus. Jeg vil ikke slutte helt, men tenker evt ny utdannelse på sikt kan hjelpe meg å få en mer normal hverdag med "normale" arbeidstider. Ser for meg å jobbe feks 50/50 i nåværende jobb og evt ny jobb. 

Utdannelsen er deltid. Samlingene er i bolker (4-5 dager per gang). 

Har man noen rettigheter hvis man blir student igjen? Kan man søke permisjon fra deler av stillingen? Og hvis man kan det, er det noe alle får lov til eller bestemmer arbeidsgiver? Evt andre rettigheter som er lurt å vite om?

Anonymkode: 3d673...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er utdannelsen en videreutdanning av den jobben du har,så er det en ting.....er det noe heeelt annet, så kan du neppe kreve permisjon for det.

Anonymkode: 7fa64...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tenkt litt på å ta en ny utdannelse. Jobber i helsevesenet og er så lei turnus. Jeg vil ikke slutte helt, men tenker evt ny utdannelse på sikt kan hjelpe meg å få en mer normal hverdag med "normale" arbeidstider. Ser for meg å jobbe feks 50/50 i nåværende jobb og evt ny jobb. 

Utdannelsen er deltid. Samlingene er i bolker (4-5 dager per gang). 

Har man noen rettigheter hvis man blir student igjen? Kan man søke permisjon fra deler av stillingen? Og hvis man kan det, er det noe alle får lov til eller bestemmer arbeidsgiver? Evt andre rettigheter som er lurt å vite om?

Anonymkode: 3d673...1c8

Du må spørre din arbeidsgiver. KG har ikke peiling på hvilke regler som gjelder på din arbeidsplass. 

Anonymkode: 3f9f2...a12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett på utdanningspermisjon 🙂👍 trenger ikke være relevant for arbeidsplassen heller. 

Jeg jobbet ved en poliklinikk(onkologisk) og tok videreutdanning i intensivsykepleie. 

Anonymkode: c0330...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha rett på studiepermisjon, men det er ikke sikkert du får den lønnet. Sjekk AML, der står det litt om permisjon. Bl.a tror jeg du må ha jobbet i bedriften i x antall år, og noen ting til...jeg husker ikke. Men sjekk arbeidsmiljøloven.

Anonymkode: a3198...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har jobbet fullt de siste tre årene og hos din nåværende arb.giver de siste to år har du rett til studiepermisjon uten lønn så lenge det ikke er til vesentlig ulempe for arb.plassen din. Denne informasjonen er bare et raskt googlesøk unna. Studiet trenger overhodet ikke være relatert til nåværende jobb. 

Anonymkode: 609bf...a7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...