Gå til innhold

Hvordan selge inn hjemmekontor for arbeidsgiver?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en introvert person som den siste tiden virkelig har innsett et par ting når det kommer til fordelene med hjemmekontor. Jeg har alltid likt (og heldigvis så langt også fått lov til) å ha hjemmekontor innimellom ved behov, men har også tenkt at det beste er en kombinasjon av å jobbe hjemmefra og på kontoret. Nå som jeg har hatt sammenhengende hjemmekontor i to måneder pga Korona har jeg imidlertid innsett hvor utrolig mye høyere livskvalitet dette har gitt meg. For det første sparer jeg en masse tid hver dag på transport, morgenstell, matlaging osv., og i tillegg jobber jeg mye mer effektivt. Siden jeg ikke er omgitt av folk hele dagen på kontoret har jeg også betydelig mer overskudd til å være sosial etter jobb. I tillegg har jeg søvnproblemer som gjør at jeg til vanlig ofte bruker lang tid på å sovne og dermed sjeldent føler meg helt opplagt, noe som igjen går ut over både jobbprestasjoner og privatliv. Nå som jeg har fått muligheten til å sove 1-2 timer lenger hver dag over en lang periode har jeg aldri følt meg mer opplagt, og jeg har fått en helt annen energi enn jeg har hatt siden jeg begynte i arbeidslivet. 

Jeg har derfor innsett at en løsning med minst 40% hjemmekontor utvilsomt vil være den beste løsningen både for meg og bedriften. I tillegg er det slik at jeg har familien min og mange av vennene mine i en annen by enn den jeg bor og jobber i, og denne situasjonen har også fått meg til å innse hvor mye det gir meg å få muligheten til å tilbringe mer tid med de. Jeg tenker derfor at den aller mest optimale løsningen for meg vil være at jeg bor i byen der familien min bor og pendler til kontoret ca. én uke i måneden, slik at jeg da jobber 80% på hjemmekontor. I teorien er det lite (mener jeg) som skulle tilsi at dette vil være problematisk, da jeg har en typisk konsentrasjonsjobb i en kunnskapsbedrift, har en såkalt "særlig uavhengig stilling" og i prinsippet er helt uavhengig av min fysiske kontorplass.

I praksis vet jeg imidlertid at det er mange av den "eldre skole" i ledelsen som foretrekker å ha de ansatte fysisk til stede på kontoret, og som ikke har helt tiltro til at de ansatte jobber som de skal når de har hjemmekontor. Jeg føler meg også ganske sikker på at dette gjelder min personalansvarlig og at vedkommende mest sannsynlig vil være svært skeptisk til en ordning med fast hjemmekontor. Jeg lurer derfor på hvordan jeg skal gå frem for å selge inn dette forslaget når jeg vet at det vil være en vinn-vinn situasjon både for meg og arbeidsplassen. I utgangspunktet tenker jeg som nevnt at en løsning med 80% hjemmekontor i måneden ville vært den perfekte løsningen for meg, men siden jeg ser for meg at det kan være vanskelig å få gehør for dette tenker jeg at det meste jeg kan håpe på kanskje er 40-50%. Jeg er imidlertid en utrolig dårlig selger og vet at jeg har store svakheter når det kommer til forhandlinger og det å overbevise andre, da jeg nok er ganske føyelig av natur. Jeg trenger derfor litt hjelp til hvordan jeg skal gå frem for å overbevise leder om at dette er en god idè. Bør jeg gå rett på forslaget om 80% og evt. jobbe meg nedover, eller bør jeg forsøke meg først med 20-40%, også eventuelt foreslå å øke andelen senere? Hvilke argumenter bør jeg legge frem, og hvordan kan jeg best mulig få frem fordelene dette vil ha for bedriften? Og hvilke motargumenter fra ledelsen bør jeg forberede et svar på? Og til sist: Er det andre som har erfaringer med å legge frem lignende forslag for ledelsen? Hvordan gikk det i så fall?

 

 

 

 

Anonymkode: 9f0cd...818

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bytt arbeidssted. Slik du beskriver der burde det være null problem for deg å finne en jobb hos en arbeidsgiver som er ok med hjemmekontor. 

Anonymkode: 80937...9e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt. Jeg har selv hjemmekontor, 100%, hatt i snart 5 år. Helt fantastisk, sparer ca 2 timer hver dag i reisevei, + reisepenger. Får sett barna mine mye mer, har mere overskudd . Heldigvis hos oss så velger vi dette selv, men vi kan ikke ha delt, vi må velge 100%. Er det ledig plass på kontoret så kan vi dra inn og jobbe, men ikke noe vi har krav på. Jeg stortrives og håper det ordner seg for deg. Her bør arbeidsgiveren din se verdien av at du trives så det blir vinn vinn for  begge parter

Anonymkode: e1f41...4ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bytt arbeidssted. Slik du beskriver der burde det være null problem for deg å finne en jobb hos en arbeidsgiver som er ok med hjemmekontor. 

Anonymkode: 80937...9e2

Jeg vet ikke helt, har egentlig inntrykk av at de fleste ledere fortsatt er skeptiske til hjemmekontor, uavhengig av om de praktiske mulighetene er til stede. Riktignok tenker jeg at dette vil endre seg mye i årene fremover etter hvert som yngre generasjoner kommer i ledelsen, men det er fortsatt mange "gammeldagse" holdninger der ute. Samtidig vet jeg jo også om flere som har den type ordning jeg ønsker meg, så umulig er det jo ikke. Kan jeg spørre hva du jobber med, og om du selv har hjemmekontor?

Ts

Anonymkode: 9f0cd...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner deg godt. Jeg har selv hjemmekontor, 100%, hatt i snart 5 år. Helt fantastisk, sparer ca 2 timer hver dag i reisevei, + reisepenger. Får sett barna mine mye mer, har mere overskudd . Heldigvis hos oss så velger vi dette selv, men vi kan ikke ha delt, vi må velge 100%. Er det ledig plass på kontoret så kan vi dra inn og jobbe, men ikke noe vi har krav på. Jeg stortrives og håper det ordner seg for deg. Her bør arbeidsgiveren din se verdien av at du trives så det blir vinn vinn for  begge parter

Anonymkode: e1f41...4ed

Det høres fantastisk ut, du er heldig :) Hvilken type stilling/bransje jobber du i?

Anonymkode: 9f0cd...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som om jeg skulle skrevet det selv. Er tilbake på kontoret nå, og det er så kjipt etter å ha hatt masse overskudd og «sosial kapasitet» siden 12. mars, og hatt effektive arbeidsdager i tillegg. Jeg jobber også i et selskap hvor det ikke har noe å si hvor folk jobber fra, men ledelsen er gammeldags og mener hardnakket at alle jobber bedre fra kontoret. 

Anonymkode: 89faf...cd4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en introvert person som den siste tiden virkelig har innsett et par ting når det kommer til fordelene med hjemmekontor. Jeg har alltid likt (og heldigvis så langt også fått lov til) å ha hjemmekontor innimellom ved behov, men har også tenkt at det beste er en kombinasjon av å jobbe hjemmefra og på kontoret. Nå som jeg har hatt sammenhengende hjemmekontor i to måneder pga Korona har jeg imidlertid innsett hvor utrolig mye høyere livskvalitet dette har gitt meg. For det første sparer jeg en masse tid hver dag på transport, morgenstell, matlaging osv., og i tillegg jobber jeg mye mer effektivt. Siden jeg ikke er omgitt av folk hele dagen på kontoret har jeg også betydelig mer overskudd til å være sosial etter jobb. I tillegg har jeg søvnproblemer som gjør at jeg til vanlig ofte bruker lang tid på å sovne og dermed sjeldent føler meg helt opplagt, noe som igjen går ut over både jobbprestasjoner og privatliv. Nå som jeg har fått muligheten til å sove 1-2 timer lenger hver dag over en lang periode har jeg aldri følt meg mer opplagt, og jeg har fått en helt annen energi enn jeg har hatt siden jeg begynte i arbeidslivet. 

Jeg har derfor innsett at en løsning med minst 40% hjemmekontor utvilsomt vil være den beste løsningen både for meg og bedriften. I tillegg er det slik at jeg har familien min og mange av vennene mine i en annen by enn den jeg bor og jobber i, og denne situasjonen har også fått meg til å innse hvor mye det gir meg å få muligheten til å tilbringe mer tid med de. Jeg tenker derfor at den aller mest optimale løsningen for meg vil være at jeg bor i byen der familien min bor og pendler til kontoret ca. én uke i måneden, slik at jeg da jobber 80% på hjemmekontor. I teorien er det lite (mener jeg) som skulle tilsi at dette vil være problematisk, da jeg har en typisk konsentrasjonsjobb i en kunnskapsbedrift, har en såkalt "særlig uavhengig stilling" og i prinsippet er helt uavhengig av min fysiske kontorplass.

I praksis vet jeg imidlertid at det er mange av den "eldre skole" i ledelsen som foretrekker å ha de ansatte fysisk til stede på kontoret, og som ikke har helt tiltro til at de ansatte jobber som de skal når de har hjemmekontor. Jeg føler meg også ganske sikker på at dette gjelder min personalansvarlig og at vedkommende mest sannsynlig vil være svært skeptisk til en ordning med fast hjemmekontor. Jeg lurer derfor på hvordan jeg skal gå frem for å selge inn dette forslaget når jeg vet at det vil være en vinn-vinn situasjon både for meg og arbeidsplassen. I utgangspunktet tenker jeg som nevnt at en løsning med 80% hjemmekontor i måneden ville vært den perfekte løsningen for meg, men siden jeg ser for meg at det kan være vanskelig å få gehør for dette tenker jeg at det meste jeg kan håpe på kanskje er 40-50%. Jeg er imidlertid en utrolig dårlig selger og vet at jeg har store svakheter når det kommer til forhandlinger og det å overbevise andre, da jeg nok er ganske føyelig av natur. Jeg trenger derfor litt hjelp til hvordan jeg skal gå frem for å overbevise leder om at dette er en god idè. Bør jeg gå rett på forslaget om 80% og evt. jobbe meg nedover, eller bør jeg forsøke meg først med 20-40%, også eventuelt foreslå å øke andelen senere? Hvilke argumenter bør jeg legge frem, og hvordan kan jeg best mulig få frem fordelene dette vil ha for bedriften? Og hvilke motargumenter fra ledelsen bør jeg forberede et svar på? Og til sist: Er det andre som har erfaringer med å legge frem lignende forslag for ledelsen? Hvordan gikk det i så fall?

 

 

 

 

Anonymkode: 9f0cd...818

Godt å lese at vi er flere som liker hjemmekontor. Det er nesten så jeg vurderer be deg gi sjefen din det du har skrevet her, du får frem et hav gode argumenter på en ryddig og god måte.

Anonymkode: fcf65...338

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig. Dessverre har jeg en sjef som insisterer på at vi må tilbake på kontoret så snart som mulig, det til tross for at hun innrømmer at vi har blitt mer effektive. Hun er ikke av den gamle skolen, tvert imot, men hun synes visst det sosiale og "synergiene" er så viktige at det trumfer både effektivitet og besparelser for bedriften. Vet ikke helt hvilke råd jeg kan gi deg, men synes du argumenterte godt i innlegget ditt. Så alt kommer an på hva slags sjef det er. Jeg ville lagt vekt kun på argumenter som er til beste for bedriften, ikke at du selv sparer reisepenger osv. 

Anonymkode: 03e87...0f9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet gjelder "anchoring bias". Dersom du vil ha hjemmekontor 80% av tiden, så bør du foreslå hjemmekontor 100% av tiden. Dersom arbeidsgiver er uenig i dette, så forhabdler dere med 100% som utgangspunkt. Da kan det være at arbeidsgiver blir fornøyd med 80% eller 50%, fordi det er mindre enn det du i utgangspunktet krevde. 

Arveidsgiveren din vil være bekymret for hvordan hjemmekontor vil påvirke produktiviteten din. Argumentasjonen din bør derfor være fokusert på dette. Du skriver at du har en særlig uavhengig stilling, så da spiller det egentlig ingen rolle hvor og hvor mye du jovber, så lenge jobben blir gjort. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du faktiske resultater å vise til, som tilsier at du jobber mer effektivt hjemme vs på kontoret? I så fall, bruk disse

Anonymkode: fb700...c3e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner deg godt. Jeg har selv hjemmekontor, 100%, hatt i snart 5 år. Helt fantastisk, sparer ca 2 timer hver dag i reisevei, + reisepenger. Får sett barna mine mye mer, har mere overskudd . Heldigvis hos oss så velger vi dette selv, men vi kan ikke ha delt, vi må velge 100%. Er det ledig plass på kontoret så kan vi dra inn og jobbe, men ikke noe vi har krav på. Jeg stortrives og håper det ordner seg for deg. Her bør arbeidsgiveren din se verdien av at du trives så det blir vinn vinn for  begge parter

Anonymkode: e1f41...4ed

Høres perfekt ut. Kan jeg spørre hva du jobber med?

Anonymkode: a6346...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er leder, og skal ærlig innrømme at jeg ikke er noe særlig tilhenger av hjemmekontor. Årsaken er at enkelte ansatte mister fokus og arbeider dårlig, men det gjelder selvfølgelig ikke alle. 

En god strategi vil være å fremheve at du har bedre resultater, er mer produktiv og dermed mer lønnsom for bedriften med hjemmekontor. Og du bør vise til konkrete ting, viss ikke blir det bare synsing. Ville også droppet alt det personlige om mer tid til familie og venner osv. 

Anonymkode: 202d6...aef

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 29.5.2020 den 22.09, 0991 skrev:

Du skriver at du har en særlig uavhengig stilling, så da spiller det egentlig ingen rolle hvor og hvor mye du jovber, så lenge jobben blir gjort. 

Ledere har «særlig uavhengig stilling», men det betyr jo ikke at de bør sitte på hjemmekontor hver dag. 

Mange gode ideer og løsninger kommer faktisk av den uformelle kaffepraten, og det mister man jo helt ved hjemmekontor. 

Er man spesialist med eget arbeidsfelt, kan det fremdeles være fruktbart at du er tilgjengelig på uformelt vis hvis noen vil spørre deg om noe. 

Anonymkode: 3ab0a...a71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telenor slenger seg på bølgen og tilbyr permanent hjemmekontor.

Jeg har bestemt meg. Når arbeidsgiver kaller oss tilbake til kontoret skal jeg ta en prat med sjefen. Enten tilbyr han permanent hjemmekontor, eller så vil jeg umiddelbart lete etter ny jobb. For meg finnes det nå ikke andre alternativer enn de to.

Anonymkode: 96778...7aa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Telenor slenger seg på bølgen og tilbyr permanent hjemmekontor.

Jeg har bestemt meg. Når arbeidsgiver kaller oss tilbake til kontoret skal jeg ta en prat med sjefen. Enten tilbyr han permanent hjemmekontor, eller så vil jeg umiddelbart lete etter ny jobb. For meg finnes det nå ikke andre alternativer enn de to.

Anonymkode: 96778...7aa

Lykke til! 
 

Jeg ønsker selv mest mulig hjemmekontor, men vet at lederen ønsker å ha de ansatte på kontoret 100% (av helt uforståelige grunner) Selv jobber jeg også mer effektivt hjemmefra, og økningen i livskvalitet som kommer av å slippe reisetid og morgenstell er helt formidabel. Selv har jeg blitt kalt tilbake til kontoret og det kjennes meningsløst ut, for ikke å nevne at jeg blir langt mer trøtt, sliten og mindre produktiv av å jobbe fra kontoret. 

Anonymkode: a4b69...f2a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 29.5.2020 den 22.39, AnonymBruker skrev:

Har du faktiske resultater å vise til, som tilsier at du jobber mer effektivt hjemme vs på kontoret? I så fall, bruk disse

Anonymkode: fb700...c3e

Du forklarer selv godt hvorfor hjemmekontor fungerer for deg, og så lenge du også viser til resultater ja, så bør du kunne få gjennomslag hos ledelsen. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan forankre dine påstander i forskning også, hvis du leter godt og finner noen gode studier.

Når jeg har forhandlet har jeg ofte bare gått rett til "både du og jeg er klar over hvor godt jeg leverer, så dette blir rett og slett et prinsipp om å gi og ta. Dette er det jeg ønsker, hva kan du tilby meg?". Det kan jeg gjøre fordi jeg har gode resultater. Gir man mye bør man også kunne forvente mye. Jeg bytter ikke bare arbeid mot lønn, det er et helt liv som kretser rundt dette.

Anonymkode: f1a97...07e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan forankre dine påstander i forskning også, hvis du leter godt og finner noen gode studier.

Anonymkode: f1a97...07e

Det der har vi prøvd hos oss noen ganger når det gjelder åpent landskap, men uten hell. Selv om så godt som alle studier viser flest negative sider ved det. Men det handler om økonomi, og på det feltet kommer jo hjemmekontor langt bedre ut for bedriften. Spørsmålet er bare om ledere har nok tillit til at jobben gjøres like godt (eller bedre) hjemmefra.

Anonymkode: 03e87...0f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar og råd 😊 Jeg har ikke tatt det opp med sjefen enda, men tenker å gjøre det når vi begge er tilbake på kontoret. Det høres fornuftig ut å fokusere på de positive effektene hjemmekontor vil ha for bedriften, og å trekke frem mest mulig konkrete eksempler. Siden jeg har en veldig variert stilling med få faste oppgaver er det dessverre vanskelig å vise til konkrete produktivitetsforbedringer, men jeg får forsøke å legge det frem så troverdig som mulig. Jeg registrerer i tillegg at flere og flere bedrifter åpner opp for mer hjemmekontor, så forhåpentligvis blir det uansett et bedre jobbmarked for oss introverte i nær fremtid 😊

Ts

Anonymkode: 9f0cd...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...