Gå til innhold

George Floyd- hvorfor er ikke politimannen arrestert?


Isaccis

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Apis skrev:

Pågripelsen har jo alt med rasisme og gjøre, og for å være mer presis han passet til en beskrivelse av en mann som handlet med falske penger, man trenger ikke nødvendigvis vite at en har hjerte problemer, det du gjør her per å flytte skylden fra drapsmannen over til offeret. 

Hvorfor har det alt med rasisme å gjøre? Dårlige holdninger/rasisme kan være et element, men hvorfor utelukke alt annet? Hadde man gjort det hvis fargene var byttet om?

Å påpeke at offeret påvirker politimennenes handlingsmønster er ikke å flytte skyld. Det er å påpeke faktum.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, Grandidosa83 skrev:

Hvorfor har det alt med rasisme å gjøre? Dårlige holdninger/rasisme kan være et element, men hvorfor utelukke alt annet? Hadde man gjort det hvis fargene var byttet om?

Å påpeke at offeret påvirker politimennenes handlingsmønster er ikke å flytte skyld. Det er å påpeke faktum.

 

Hva har ikke med rasisme å gjøre? Hvorfor er svarte overrepresentert og topper alle dårlige statistikker fra kriminalitet, sosioøkonomiske forhold, helse, forventet levealder, utdannelse etc..?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Apis skrev:

Pågripelsen har jo alt med rasisme og gjøre, og for å være mer presis han passet til en beskrivelse av en mann som handlet med falske penger, man trenger ikke nødvendigvis vite at en har hjerte problemer, det du gjør her per å flytte skylden fra drapsmannen over til offeret. 

Det er ikke rasistisk å pågripe noen som passer beskrivelsen. Dessuten så hadde han bare sittet i bilen sin, tydelig påvirket av noe, helt fram til politiet kom. Så butikkmedarbeideren kunne identifisere ham der og da. Det er også videoopptak av hele hendelsesforløpet, ikke kun de siste sekundene.

Jeg bestrider påstandene at han ble drept med overlegg. Jeg bestrider også påstanden din at pågripelsen var rasistisk. Du er med på å utvanne begrepet rasisme. Nei, politimennene kunne ikke vite at han hadde hjerteproblemer, men man må se detaljene for å forstå hva som egentlig skjedde. Og at historien som BLM og de venstreekstreme pøblene selger stemmer ikke helt med virkeligheten og det som skjedde.

 

En svart mann som både passer beskrivelsen og viser seg å være den politiet leter etter har gjort noe kriminelt, nektet å gjøre opp for seg og gjort motstand ved pågripelsen. Han var også tydelig påvirket av noe (stoff), noe obduksjonsrapporten også viser. Å legge hele skylda på politimennene og si at de drepte ham med overlegg er drøyt. Man må se hva som skjedde i forkant og hva som kunne blitt gjort annerledes av ALLE involverte parter. Hvis man skal fordele skyld.

Endret av Drizzt
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.5.2020 den 11.15, Tanuki skrev:

NYPD politimannen Peter Liang fikk vel 10 år i fengsel for uaktsomt drap da han skøyt en svart mann i NY. ....men hvor mange hvite politimenn har sluppet billig unna? USA er et svært rasistisk land, fatter ikke at noen påstår noe annet.

Mange av disse sakene skjer jo i Sørstatene, hvor det nok ofte fortsatt hersker de gamle holdninger. Og vannskelig å få en hvit jury til å dømme en hvit politimann for drapet på en svart person.

Minnesota er vel omtrent så langt unna en sørstat som du kan komme i USA, så kan være og tro og håpe en mer uhildet jury enn hva som ville vært tilfelle i feks. Missouri eller Alabhama.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Maskot said:

Må si jeg syns det er synd at ordentlige protester for George Floyd saken skal bli ødelagt av plyndrere av bedrifter som blir styrt av nettopp minoritetsgrupper, ødelegger jo bare saken. Godt at den ene politimannen ble siktet og at konen nå søker skills misse. Så kan protestene fokusere på de 2 andre som bare sto å så på.

De var TRE politi som satt på han. Ikke kun en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Apis said:

Hva har ikke med rasisme å gjøre? Hvorfor er svarte overrepresentert og topper alle dårlige statistikker fra kriminalitet, sosioøkonomiske forhold, helse, forventet levealder, utdannelse etc..?

Om du kjenner ikke USA sin historie og at det var ikke ryddet opp hold deg unnå saken. Takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, Sam3 said:

De var TRE politi som satt på han. Ikke kun en. 

Å nei skrev jeg feil antall med uhell, uffa. Viktig å poengtere feilen jeg gjorde med å skrike TRE!! Ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når sivil lydiget fører til systematisk diskriminering av ditt folk, er det ingenting i veien å gjøre opprør mot hele samfunnsstrukturen. Det er et nødvendig onde man vanskelig kan forstå når diskrimineringen ikke rammer en selv. 

Kaoset som skjer i mange amerikanske byer i dag er synd, men det er enda mer synd at diskriminering av minoriteter fortsatt preger hele samfunnsstrukturen i "verdens ledende demokarati".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sam3 skrev:

Om du kjenner ikke USA sin historie og at det var ikke ryddet opp hold deg unnå saken. Takk. 

Det var et forsøk på retoriske spørsmål som svar på en påstand om at offeret selv hadde skyld i at han ble drept, i alle fall dele vis hadde seg selv å takke 

Endret av Apis
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Apis skrev:

Hva har ikke med rasisme å gjøre? Hvorfor er svarte overrepresentert og topper alle dårlige statistikker fra kriminalitet, sosioøkonomiske forhold, helse, forventet levealder, utdannelse etc..?

Det er er mange komplekse emner du lister opp der.

Å legge til grunn at denne politimannen + de tre «tilskuerne» hadde alt det i bakhodet er en ganske drøy påstand...

Hvis du ved et uhell eller med vilje skader noen av en annen etnisitet; ville du synes det var greit at skylden for ALLE utfordringer denne befolkningsgruppen noen gang har opplevd fra din folkegruppe ble tillagt deg?

Vanlige rettsstatsprinsipper tilsier at man skal få sine minutter i retten og ikke bli dømt av mobben. Sistnevnte i saker som dette en gruppering som vil protestere mot vold med å brenne, plyndre, slå og kaste stein på politiet.. og deretter bli «opprørt» fordi politiet ikke bare står og tar imot.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Apis skrev:

Flesteparten av disse butikkene som blir plyndret og ramponert er jo butikker eid av fargede også, ,, 

Nettopp. Svarte ødelegger for sine brødre og søstre. I stad så jeg på tv2 nyhetskanalen video av en hvit politimann/brannmann som forklarte med rolig og behersket stemme en gjeng ''demonstranter'' at de var der kun på grunn av brannen. Så kom en svart pøbel og begynte å skrike som gal ''han innrømte det! han innrømte det!''. 

Hva faen? Null sympati med slike pøbler som er ute kun for å skape kvalme.

4 timer siden, Apis skrev:

Hva har ikke med rasisme å gjøre? Hvorfor er svarte overrepresentert og topper alle dårlige statistikker fra kriminalitet, sosioøkonomiske forhold, helse, forventet levealder, utdannelse etc..?

Ja, hvorfor det? Er det på grunn av rasisme, mener du? Er det på grunn av rasisme i Norge at ikke-europeiske innvandrere fra Midt-Østen og Afrika er overrepresentert i samme statistikker?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.5.2020 den 17.50, ops2 skrev:

Takk for linken. Jeg har bare skumlest hvordan de samler inn data, og jeg mener tallene er noe overdrevet. Slik siden opplyser det, så regner de med drap begått av politifolk ikke i tjeneste. Her er jeg uenig. Hvis en politimann ikke er på jobb, og skyter konas elsker, så kan det ikke regnes med i et slikt register. https://mappingpoliceviolence.org/aboutthedata

Jeg er også uenig i dette:

For det første - hvem kan si om et "toy weapon" er ekte? Tamir Rice ble skutt når han hadde et av disse i hånden. Hvilket er ekte?

Saken ble henlagt når dette bildet ble vist storjuryen. Tamir Rice hadde på seg en herrejakke XL når han ble skutt, vanskelig å si om han var mindreårig eller bare en kort voksen.

 

"An innocent bystander" skal selvsagt ikke drepes. Men hvis en mann skyter mot politiet, som besvarer ilden, og et av skuddene går gjennom veggen og dreper en annen person, skal det regnes med som drept av politiet? Politiet har lov til å skyte for å redde sitt eget liv.

Jeg er uenig i at det skal regnes med i statistikken.

Hvis en dør etter at en politibil kjører inn i en bil med vilje, er det drap hvis han hadde  kidnappet sin eks og truet henne med i bilen? Eller hvis noen rømmer fra politiet og kjører inn i politisperringer?

Jeg mener ikke det heller passer i statistikken.

Det gjør det vanskelig for meg å si at jeg stoler på siden. Jeg er uenig i hvordan de samler inn materialet. Jeg stoler ikke på at de er nøytrale.

Det er en av de tingene som gjør det vanskelig, det er ikke lett å finne et 100% pålitelig og komplett sett med tall. USA er stort, og det er forskjeller på registrering fra stat til stat.

Jeg er enig i at det er vanskelig å finne data som har høy validitet. Personlig mener jeg ikke nødvendigvis at det er overflødig å ta med politifolk som ikke er i tjeneste, dersom det man ønsker å se på er effekten av verdigrunnlaget/kulturen/utdanningen i de amerikanske politistyrkene (eller andre karakteristika som gjør dette til en særegen gruppe) og effekten det har på voldsbruk. Her kan kausaliteten gå begge veier, men så lenge man er utdannet politi og har hatt det som yrke i en viss tidsperiode mener jeg at dette er greit å inkludere i utvalget man har trukket fra populasjonen. 

Jeg tror også at situasjoner hvor en politimann skyter igjennom en vegg og dreper en sivil vil være såpass få sammenlignet med andre, relevante eksempler i statistikken at det ikke har noe egentlig utslag på resultatene... Standardfeilen/konfidensintervallet ligger også på nivået man kan akseptere innenfor statistisk analyse. Derfor velger jeg personlig å se på denne databasen som en valid kilde, men det er jo selvfølgelig opp til hver enkelt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Drizzt skrev:

En svart mann som både passer beskrivelsen og viser seg å være den politiet leter etter har gjort noe kriminelt, nektet å gjøre opp for seg og gjort motstand ved pågripelsen. Han var også tydelig påvirket av noe (stoff), noe obduksjonsrapporten også viser. Å legge hele skylda på politimennene og si at de drepte ham med overlegg er drøyt. Man må se hva som skjedde i forkant og hva som kunne blitt gjort annerledes av ALLE involverte parter. Hvis man skal fordele skyld.

Derfor er det nødvendig å klemme han helt til han mister bevissthet og dør? Til tross for at han ikke engang hadde noe våpen på seg? 

Du tenker vel at det var helt OK og ikke rasistisk at en politimann tok kvelertak på Eric Garner og kvelte han til han døde i 2014? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de må straffer er det ingen tvil om. Problemet med systematisk rasisme i det amerikanske samfunnet er derimot mye større enn disse fire politimennene, og løsningen ligger veldig langt fram i tid. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Drizzt said:

Jeg har fulgt med nyhetene fra USA de siste dagene og har sett en rekke videoer på nettet. 

Hva i all verden er galt med amerikanerne?

Det som skjer der nå er ikke en normal reaksjon på det som har skjedd med denne G. Floyd.

Potlitiets reaksjon i vannlig ufarlig situasjon er det som er unormalt. Bestialsk egentlig,

Videre er denne mord kun det siste episode i pågående problem:

https://www.latimes.com/science/story/2019-08-15/police-shootings-are-a-leading-cause-of-death-for-black-men

https://www.washingtonpost.com/gdpr-consent/?next_url=https%3a%2f%2fwww.washingtonpost.com%2fpoliceshootings%2f

Det som er galt er at landets myndighetene er ute av kontrol. USA dreper sine folk på en absurd nivå - and putter mer folk i fengsel enn de fleste diktatører. En i 3 fengslende overalt i verder er i fengsel i USA.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, Drizzt skrev:

Det er ikke rasistisk å pågripe noen som passer beskrivelsen. Dessuten så hadde han bare sittet i bilen sin, tydelig påvirket av noe, helt fram til politiet kom. Så butikkmedarbeideren kunne identifisere ham der og da. Det er også videoopptak av hele hendelsesforløpet, ikke kun de siste sekundene.

Jeg bestrider påstandene at han ble drept med overlegg. Jeg bestrider også påstanden din at pågripelsen var rasistisk. Du er med på å utvanne begrepet rasisme. Nei, politimennene kunne ikke vite at han hadde hjerteproblemer, men man må se detaljene for å forstå hva som egentlig skjedde. Og at historien som BLM og de venstreekstreme pøblene selger stemmer ikke helt med virkeligheten og det som skjedde.

 

En svart mann som både passer beskrivelsen og viser seg å være den politiet leter etter har gjort noe kriminelt, nektet å gjøre opp for seg og gjort motstand ved pågripelsen. Han var også tydelig påvirket av noe (stoff), noe obduksjonsrapporten også viser. Å legge hele skylda på politimennene og si at de drepte ham med overlegg er drøyt. Man må se hva som skjedde i forkant og hva som kunne blitt gjort annerledes av ALLE involverte parter. Hvis man skal fordele skyld.

Kan du komme med en kilde til din påstand at han uten tvil var påvirket? Alle aviser jeg har lest har sagt at det var mulig, men ikke fastslått med sikkerhet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er arrestert og sitter i selvmordscelle, dvs at de sjekker hvert 15 min om han har tatt selvmord. Kausjonen er på 500 000 dollar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Drizzt skrev:

Det er ikke rasistisk å pågripe noen som passer beskrivelsen. Dessuten så hadde han bare sittet i bilen sin, tydelig påvirket av noe, helt fram til politiet kom. Så butikkmedarbeideren kunne identifisere ham der og da. Det er også videoopptak av hele hendelsesforløpet, ikke kun de siste sekundene.

Jeg bestrider påstandene at han ble drept med overlegg. Jeg bestrider også påstanden din at pågripelsen var rasistisk. Du er med på å utvanne begrepet rasisme. Nei, politimennene kunne ikke vite at han hadde hjerteproblemer, men man må se detaljene for å forstå hva som egentlig skjedde. Og at historien som BLM og de venstreekstreme pøblene selger stemmer ikke helt med virkeligheten og det som skjedde.

 

En svart mann som både passer beskrivelsen og viser seg å være den politiet leter etter har gjort noe kriminelt, nektet å gjøre opp for seg og gjort motstand ved pågripelsen. Han var også tydelig påvirket av noe (stoff), noe obduksjonsrapporten også viser. Å legge hele skylda på politimennene og si at de drepte ham med overlegg er drøyt. Man må se hva som skjedde i forkant og hva som kunne blitt gjort annerledes av ALLE involverte parter. Hvis man skal fordele skyld.

BLM? Har du dekning for påstandene dine at han var påvirket, motsatte seg arrestasjon, faktisk var den som brukte falske penger med vilje, nektet å gjøre opp for seg og hadde hjerteproblemer?

Endret av Apis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...