Gå til innhold

George Floyd- hvorfor er ikke politimannen arrestert?


Isaccis

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke du som (hvit, etnisk norsk?) nordmann skjønner hvordan det er å leve som mørkhudet i USA. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sitronmelisse
Akkurat nå, Loff77 skrev:

Ha ha  12 ukers intensivkurs er nok i det drittlandet:)

Ah, OK, det forklarer jo saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Zokutine skrev:

Jeg tror ikke du som (hvit, etnisk norsk?) nordmann skjønner hvordan det er å leve som mørkhudet i USA. 

Er dette din begrunnelse for at folk oppfører seg som pøbler og driver med kriminelle handlinger? Det er deres unnskyldning? ''Å, vi har det så vanskelig her i statene at det er helt rimelig og rettferdiggjort å ramponere, plyndre og sette fyr på andres eiendom''. Virkelig? Og hvis man skal blande rasisme i bildet, så må man ikke glemme den svært utbredte rasismen mot hvite. Eller det er også rettferdiggjort og ''som fortjent'' fordi det er tross alt snakk om hat og rasisme mot de hvite?

Det er ALDRI løsningen på problemene. ''Jeg føler meg urettferdig behandlet av X, da har jeg rett til å stjele fra den butikken der og sette fyr på dette bankkontoret der''. 

 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet man dette helt sikkert? Er det noen oversikt over hvor mange hvite og hvor mange svarte politimennene dreper i året? 
Altså jeg er kanskje dum angående dette temaet, men jeg trodde det bare var noen sykt få spesielle mennesker som var rasister. Jeg henger virkelig ikke med? Ante ikke at dette var et stort problem i USA før alt nå eksploderer på sosiale medier. Har dere linker som faktisk bekrefter at dette er HELT sant? Send, send, send! 

Endret av mammaemma
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig @Drizzt. Jeg er også enig med deg @Sitronmelisse. Politiet i USA, i hvert fall på et generelt nivå, mangler tilstrekkelig utdannelse. Dessuten finnes det helt klart rasistiske holdninger innenfor politivsesenet. Men det vi ser nå er ikke annet en pøbler som ødelegger mer enn hva de gjør nytte. Demonstrasjonene har blitt fullstendig kuppet av venstreekstreme grupper. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Drizzt skrev:

Er dette din begrunnelse for at folk oppfører seg som pøbler og driver med kriminelle handlinger? Det er deres unnskyldning? ''Å, vi har det så vanskelig her i statene at det er helt rimelig og rettferdiggjort å ramponere, plyndre og sette fyr på andres eiendom''. Virkelig? Og hvis man skal blande rasisme i bildet, så må man ikke glemme den svært utbredte rasismen mot hvite. Eller det er også rettferdiggjort og ''som fortjent'' fordi det er tross alt snakk om hat og rasisme mot de hvite?

Det er ALDRI løsningen på problemene. ''Jeg føler meg urettferdig behandlet av X, da har jeg rett til å stjele fra den butikken der og sette fyr på dette bankkontoret der''. 

 

Sett deg inn i amerikansk historie. Noe du bør sette deg ekstra godt inn i er slavetiden. Deretter kan du se nærmere på undertrykkelsen og rasisme som hvite amerikanere utsatt, og fortsatt utsetter afroamerikanere for. Kanskje du da får en liten forståelse for naget, sinnet og frustrasjonen de bærer på? Du skjønner vel at dette drapet må ses i sammenheng med historiske og sosiokulturelle årsaker? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, bordogstol skrev:

Sett deg inn i amerikansk historie. Noe du bør sette deg ekstra godt inn i er slavetiden. Deretter kan du se nærmere på undertrykkelsen og rasisme som hvite amerikanere utsatt, og fortsatt utsetter afroamerikanere for. Kanskje du da får en liten forståelse for naget, sinnet og frustrasjonen de bærer på? Du skjønner vel at dette drapet må ses i sammenheng med historiske og sosiokulturelle årsaker? 

Problemet er at pøbelen ikke rammer myndighetene, eller strukturene i samfunnet de hevder seg undertrykket av. Pøbelen rammer helt vilkårlig, og først og fremst den vanlige generelle borgeren. Det de gjør nå er alt annet enn konstruktivt for saken de ønsker å belyse. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rasisme selvfølgelig og det ble ikke gjort med vilje heller. Det har med politiets kompetanse å gjøre og vedkommendes egne handlinger. Hvis man får med seg førhistorien, så ser man at den døde kunne gjort mye annerledes selv. Han kjøpte tobakk med falske penger, han nektet å levere tilbake tobakken, han gjorde motstand da politiet kom og han hadde hjerteproblemer og andre helseproblemer. Men ''demonstrantene'' presenterer bare resultatet - han døde. Obduksjonsrapporten viser at han ikke døde fra kvelning, men at han hadde hjerteproblemer fra før. Den stressende situasjonen, at han motsatte seg pågripelse, osv, bidro sikkert mye.

Rasisme er dessverre et ganske misbrukt begrep som utvanner det til de grader. Statistikken er at afroamerikanere er overrepresentert i kriminelle handlinger og amerikanske fengsler, arbeidsledighet og fattigdom. Det er ikke rasistisk å påpeke det.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, bordogstol skrev:

Sett deg inn i amerikansk historie. Noe du bør sette deg ekstra godt inn i er slavetiden. Deretter kan du se nærmere på undertrykkelsen og rasisme som hvite amerikanere utsatt, og fortsatt utsetter afroamerikanere for. Kanskje du da får en liten forståelse for naget, sinnet og frustrasjonen de bærer på? Du skjønner vel at dette drapet må ses i sammenheng med historiske og sosiokulturelle årsaker? 

Hvorfor må det det? 

Det er liten tvil om at det er nok et bevis på elendige og hardhendte politibetjenter, men her trekkes det konklusjoner ganske fort. Det hadde aldri blitt noen sak uten dette filmklippet. 

De historiske årsakene man kan sammenligne det med er andre opptøyer av denne typen. 

Problemet er at dette er selvforsterkende. For rasister ser nå kun det de hevder hele veien, når svarte bøller ramponerer, stjeler og tyr til vold i gatene. 

Det er en grunn til at et stemningsskifte skjedde med Martin Luther King. Han stod for noe, og gjorde det på en sivilisert måte. Black Lives Matter vil aldri endre noe som helst. De fremstiller svarte som voldelige kriminelle. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Drizzt skrev:

Er dette din begrunnelse for at folk oppfører seg som pøbler og driver med kriminelle handlinger? Det er deres unnskyldning? ''Å, vi har det så vanskelig her i statene at det er helt rimelig og rettferdiggjort å ramponere, plyndre og sette fyr på andres eiendom''. Virkelig? Og hvis man skal blande rasisme i bildet, så må man ikke glemme den svært utbredte rasismen mot hvite. Eller det er også rettferdiggjort og ''som fortjent'' fordi det er tross alt snakk om hat og rasisme mot de hvite?

Det er ALDRI løsningen på problemene. ''Jeg føler meg urettferdig behandlet av X, da har jeg rett til å stjele fra den butikken der og sette fyr på dette bankkontoret der''. 

 

Nei absolutt ikke, er såklart ikke enig i det de gjør. Har forståelse for at de reagerer, og at det er fryktelig mye rasisme ute og går, men det er jo feil måte å reagere på, vil jo ikke gjøre saken noe lettere å holde på sånn. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for personangrep og brukerdebatt, og svar til det. 

_popcorn_, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ble mitt siste innlegg slettet? Det var hverken persondebatt, avsporing eller annet. 

 

Jeg gjentar

Som @HalldirV2 påpekte er opptøyene kuppet av venstreekstremister nå. 

@Zokutine Det er nettopp det - feil måte å reagere på og dette ødelegger budskapet.  

Endret av Drizzt
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Example skrev:

Å se på enkelte tall isolert sett er ikke noe vits. Ja, svarte er overrepresentert i å bli skutt av politiet, men de er også overrepresentert i det å være kriminelle, og en fare for politiet.

Det er liten tvil om at det er mye rasisme i USA, og sånn har det alltid vært. Problemet er at det angripes på feil måte. Hvis man overforenkler statistikker eller lager skyttergraver, da kommer man ingen vei. Hvorfor er kriminalitet fra hvite mot svarte automatisk rasisme? Sannsynligheten er langt større for at en hvit blir utsatt for kriminalitet av en svart.

Da er det lett å trekke konklusjoner i saker som dette. Politiet er dårlig trent, ansetter feil folk, har gruppetenkning som er på viddene og er for voldsomme. Da vil man få saker som dette. Skal man trekke konklusjoner om at det skjedde fordi offeret var svart? Etter å ha sett nok politiserier og filmklipp fra statene, føler jeg denne overreaksjonen politimennene gjorde mer er et bilde av hvordan en del politifolk jobber, uansett hvem som legges i bakken.

Man kommer ingen vei med dette. Nå kommer alle trøbbelelskende folk til å gå i gatene å skape kaos. Og det bias en del hvite har av svarte vil bare forsterkes. Det man ser på TV nå er svarte "white liberals" som går amok i gatene og ødelegger biler, butikker og andre bygninger, og med det rammer uskyldige ofre. Reaksjonen vil være et ønske om et sterkt politi for å slå ned på dette.

Dette her er god gammeldags strukturell rasisme, intet annet. BLACK LIVES MATTER. Du må vel være en av de korttenkte menneskene som roper all lives matter eller?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sparks skrev:

Dette her er god gammeldags strukturell rasisme, intet annet. BLACK LIVES MATTER. Du må vel være en av de korttenkte menneskene som roper all lives matter eller?

Er det korttenkt å påpeke at all lives matter? Jøss. Det er renspikka rasisme å hevde at bare svartes liv har verdi. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sparks skrev:

Dette her er god gammeldags strukturell rasisme, intet annet. BLACK LIVES MATTER. Du må vel være en av de korttenkte menneskene som roper all lives matter eller?

Av ren nysgjerrighet, gi oss konkrete eksempler på hva som var rasistisk i det innlegget? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo allerede blitt bevist at flere av de som har startet vold og plyndring har vært sivile politibetjenter og høyreekstremister. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Drizzt skrev:

Jeg har fulgt med nyhetene fra USA de siste dagene og har sett en rekke videoer på nettet. 

Hva i all verden er galt med amerikanerne?

Det som skjer der nå er ikke en normal reaksjon på det som har skjedd med denne G. Floyd. Ja, helt klar må politimennene som var involvert bli straffeforfulgt, men det er ingen grunn til å drive med hærverk og ødeleggelser. Det er uskyldige som lider av pøblenes handlinger. Butikker blir ramponert, bygninger blir satt i fyr, folk blir banket opp og ikke minst er det mye aggresjon mot politiet. Det er samme politi man ringer til når man ringer 911 for å melde om en kriminell handling, men nå ble folk kriminelle selv.

Jeg har for øvrig null sympati med ''demonstranter'' som er ute kun for å ødelegge for andre. 

Flesteparten av disse butikkene som blir plyndret og ramponert er jo butikker eid av fargede også, ,, 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sitronmelisse skrev:

Det er politiet det er noe riv ruskende galt med i USA. Hvor lang utdannelse har de? To-tre år? De evner ikke reagere proporsjonalt i forhold til forbrytelsene som er begått. Det vitner om et politikorps der maktmisbruk har blitt standard. 
 

Politiet har også en svært lav oppklaringsgrad, hva det kommer av vet jeg ikke, men de fremstår stokk dumme. Det er mulig det er et tungrodd byråkrati mellom statene som gjør at mange forbrytere slipper unna.

Å bare legge skyld på politiet blir helt feil. Ja, utdanning og metoder kan og bør forbedres der hvor det er nødvendig.

Likevel er det et poeng at politiet ikke har en enkel oppgave i et land hvor voldsbruken og terskelen for bruk hos de kriminelle er mye lavere enn i Norge. Crips, Bloods, m13 osv er bare et fåtall gjenger av kriminelle som teller mange titusener hver. Og hva er kjennetegnet? De er stort sett alle POC blant annet.

Fra den enkeltes politimanns ståsted skjønner jeg godt man er forsiktig og velger en føre var fremgangsmåte. Dessverre medfører det at man innimellom begår feiltrinn. 

Jeg ser ikke at disse voldelige venstreekstreme som hamrer på politibiler med stokker, kaster stein og setter fyr på det de finner kan sies å være noe bedre i alle fall.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Drizzt skrev:

Det er ikke rasisme selvfølgelig og det ble ikke gjort med vilje heller. Det har med politiets kompetanse å gjøre og vedkommendes egne handlinger. Hvis man får med seg førhistorien, så ser man at den døde kunne gjort mye annerledes selv. Han kjøpte tobakk med falske penger, han nektet å levere tilbake tobakken, han gjorde motstand da politiet kom og han hadde hjerteproblemer og andre helseproblemer. Men ''demonstrantene'' presenterer bare resultatet - han døde. Obduksjonsrapporten viser at han ikke døde fra kvelning, men at han hadde hjerteproblemer fra før. Den stressende situasjonen, at han motsatte seg pågripelse, osv, bidro sikkert mye.

Rasisme er dessverre et ganske misbrukt begrep som utvanner det til de grader. Statistikken er at afroamerikanere er overrepresentert i kriminelle handlinger og amerikanske fengsler, arbeidsledighet og fattigdom. Det er ikke rasistisk å påpeke det.

Pågripelsen har jo alt med rasisme og gjøre, og for å være mer presis han passet til en beskrivelse av en mann som handlet med falske penger, man trenger ikke nødvendigvis vite at en har hjerte problemer, det du gjør her per å flytte skylden fra drapsmannen over til offeret. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...