Gå til innhold

George Floyd- hvorfor er ikke politimannen arrestert?


Isaccis

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Bombibit skrev:

Politiet i Norge har også sine svin på skogen. Så ingen grunn til å hovere.  

Hvorfor ikke?

Norsk politi holder en langt høyere standard enn amerikansk politi. Det at ting kan skje i Norge også, gjør ikke at man ikke kan kritisere amerikanerne.

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Example skrev:

gjør ikke at man ikke kan kritisere amerikanerne.

Ingen som har påstått at man ikke kan det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bombibit skrev:

Ingen som har påstått at man ikke kan det. 

Ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det plager meg at det bare blir opprør når fargete blir drept av hvite politimenn.Ta for eksempel denne videoen: (Grafisk innhold)

https://www.youtube.com/watch?v=qYRRSdjdcbo&feature=emb_title

Det var 7 bevæpnete politimenn i fullbody armor. Politimannen som skjøt han med 5 skudd, hadde inngravert "You're fucked" på sitt tjenestevåpen. Etter at han ble frikjent, fikk han jobb som politimann igjen, men ble pensjonert etter en måned av medisinske grunner. Politimannen hevdet at han fikk Post Traumatic Stress Disorder i etterkant. Han får nå 2500 dollar i pensjon hver måned.

Både offer og politimann var hvite.

Det brant ingen bygninger i etterkant, og ingen brøt seg inn i butikker og tømte de for varer mens de demonstrerte.

https://msutoday.msu.edu/news/2019/the-truth-behind-racial-disparities-in-fatal-police-shootings/

Quote

“Until now, there’s never been a systematic, nationwide study to determine the characteristics of police involved in fatal officer-involved shootings,” said Joseph Cesario, co-author and professor of psychology at MSU. “There are so many examples of people saying that when black citizens are shot by police, it’s white officers shooting them. In fact, our findings show no support that black citizens are more likely to be shot by white officers."

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DislayName
3 hours ago, ops2 said:

For det første, så har politimannen svarte hansker, han har ikke hendene i lomma på de mørke uniformsbuksene.

Bare for å få en ting ut av veien.

Jeg mener det er sannsynlig at politiet ikke blir dømt. Sannsynligvis henlegges saken. Eller, i beste fall, dømt for "uaktsomhet i tjenesten" eller lignende.

Det er ikke et raseproblem, det er et politiproblem. Politiet som hadde kneet i ryggen på en hvit mann til han døde, ble ikke dømt. https://www.cbsnews.com/news/tony-timpa-disturbing-video-shows-dallas-officers-joking-as-they-restrain-man-who-died/

 

Tilbake til denne saken, så har den foreløbige obduksjonen vist:

EZNvKbrWsAAXgTV?format=jpg&name=large

https://www.complex.com/life/2020/05/george-floyd-autopsy-underlying-health-conditions-likely-caused-death

Alle kan se at politiet bruker overvold i denne videoen. Men med mindre det kommer fram noe annet, så blir det ikke noen dom for mord her. Politiet i USA kan bruke ekstreme mengder lovlig vold før noen blir dømt for mord.

Familien til den avdøde har bedt om en ny obduksjon. Ingen av de fester tillit til obduksjonsrapporten.

GF motsatte seg ikke arrest. Han var ikke mistenkt for noe voldelig. Han hadde ikke våpen på seg. Hvorfor satte man han ikke bare rett i politibilen? Det er ingen grunn til å klæsje han ned på varm asfalt og sette seg 3 stk oppå han. Det er et bilde de ikke kan rettferdiggjøre på noe som helst vis. Om han hadde underliggende helseissues eller ikke spiller ingen rolle. Det var ingen grunn til å sette kneet på halsen hans. Alt det her pga en mulig falsk 20-dollarseddel brukt i en matbutikk. Det er godt mulig GF ikke visste han hadde brukt en falsk seddel engang. Eller kanskje han ikke hadde råd til å handle mat på noe annet vis? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig hvor rolige og tålmodige politiet forholdt seg da væpnede hvite menn demonstrete INNI en offentlig byggning mot corona-tiltakene i USA...mens gang på gang blir POC mistenkliggjort, skutt og behandlet som dritt.

 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, DislayName said:

GF motsatte seg ikke arrest. Han var ikke mistenkt for noe voldelig. Han hadde ikke våpen på seg. Hvorfor satte man han ikke bare rett i politibilen? Det er ingen grunn til å klæsje han ned på varm asfalt og sette seg 3 stk oppå han. Det er et bilde de ikke kan rettferdiggjøre på noe som helst vis. Om han hadde underliggende helseissues eller ikke spiller ingen rolle. Det var ingen grunn til å sette kneet på halsen hans. Alt det her pga en mulig falsk 20-dollarseddel brukt i en matbutikk. Det er godt mulig GF ikke visste han hadde brukt en falsk seddel engang. Eller kanskje han ikke hadde råd til å handle mat på noe annet vis? 

Hei, jeg er enig i at det blir brukt overvold. Men du ser denne saken som om det er i Norge. 99% av nordmenn tror at resten av verden er som Norge, har norske verdier og norske lover.

Men med en amerikansk jury, en amerikansk dommer, amerikanske lover og amerikansk rettspraksis, så mener jeg at politiet ikke blir dømt for noe mer enn uaktsom hendelse med døden til følge eller uforstand i tjenesten.

Mellom de to videoene - arrestasjonen og til hvor mobilfilmen begynner, så er det et mellomrom. Jeg regner med at alle har sett mobilfilmen. Og så er det et sikkerhetskamera som viser begynnelsen av arrestasjonen, hvor de begynner å føre Floyd mot en politibil. Men vi får ikke se når politiet kommer fram til bilen og prøver å få Floyd til å sette seg inn. Han protesterer, stritter imot og kaster seg selv på bakken.

Hvorfor får vi ikke se de minuttene? Har sikkerhetskameraet sluttet å filme? Det er der politiet sier han gjorde motstand. Hvis det blir lagt fram film i retten som viser at ja, han gjorde motstand, så er det avgjort. Det blir ikke dom for mord. Sånn er det i USA. Har politiet mistanke om noe, så setter de på håndjern straks og putter vedkommende inn i baksetet for å avhøre de. Nekter du å sette deg inn, så har du gjort motstand, og da kan politiet - helt lovlig - bruke harde midler. Spiller ingen rolle om det er mistanke om det vi sier er en flillesak som en falsk seddel.

Floyd hadde også et rulleblad, han hadde blitt dømt for å ha kokain to ganger, ran to eller flere ganger, og "trespassing". Han var ute i 2014 etter den lengste dommen, hvor han ærklærte seg skyldig i å ha brutt seg inn i et hus, truet kvinnen i huset med pistol, og ransaket huset på jakt etter penger og dop.

Igjen, i en norsk rett betyr ikke et rulleblad så mye som i en amerikansk rett. Ikke bli sint på meg for at jeg sier det som det er. Amerika er ikke Norge. Vi er annerledeslandet i forhold til hva politiet gjør.

 

 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Tanuki skrev:

Pussig hvor rolige og tålmodige politiet forholdt seg da væpnede hvite menn demonstrete INNI en offentlig byggning mot corona-tiltakene i USA...mens gang på gang blir POC mistenkliggjort, skutt og behandlet som dritt.

 

white privilege

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Tanuki said:

Pussig hvor rolige og tålmodige politiet forholdt seg da væpnede hvite menn demonstrete INNI en offentlig byggning mot corona-tiltakene i USA...mens gang på gang blir POC mistenkliggjort, skutt og behandlet som dritt.

 

Jada, de stakkars POC angrep CNNs kontor i Atlanta fordi de var sinte på politiet. Ingen har vært så ivrige i å formidle hvor vondt POC har det i USA som CNN, rart at de skulle bli herjet med av sine egne.

De som demonstrerte mot stengingen av samfunnet, brenner ikke ned hus og biler og skaper opptøyer. Det er det Black Lives matter og Antifa som gjør. De river ned en hel by og ødelegger for asiater, meksikanere, fargete og alle andre, ikke bare hvite. Det er de bydelene med størst andel POC som blir hardest rammet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ops2 skrev:

Det plager meg at det bare blir opprør når fargete blir drept av hvite politimenn.Ta for eksempel denne videoen: (Grafisk innhold)

https://www.youtube.com/watch?v=qYRRSdjdcbo&feature=emb_title

Det var 7 bevæpnete politimenn i fullbody armor. Politimannen som skjøt han med 5 skudd, hadde inngravert "You're fucked" på sitt tjenestevåpen. Etter at han ble frikjent, fikk han jobb som politimann igjen, men ble pensjonert etter en måned av medisinske grunner. Politimannen hevdet at han fikk Post Traumatic Stress Disorder i etterkant. Han får nå 2500 dollar i pensjon hver måned.

Både offer og politimann var hvite.

Det brant ingen bygninger i etterkant, og ingen brøt seg inn i butikker og tømte de for varer mens de demonstrerte.

https://msutoday.msu.edu/news/2019/the-truth-behind-racial-disparities-in-fatal-police-shootings/

 

Tror dette er grunnen.

 2015policekillingsunarmed.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, parmanoia said:

white privilege

Næ.... kan det ha noe med å gjøre at å rope slagord og å vifte med plakater er noe annet enn å brenne, plyndre og bruke vold? 🙄

Et lite tips, det er lov med ikkevoldelige protester.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Totiki said:

Tror dette er grunnen.

 2015policekillingsunarmed.jpeg

Må nesten ha linken på det. Jeg kan finne andre undersøkelser som sier det motsatte, men vil lese det du har der først.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest DislayName
19 minutter siden, ops2 said:

Hei, jeg er enig i at det blir brukt overvold. Men du ser denne saken som om det er i Norge. 99% av nordmenn tror at resten av verden er som Norge, har norske verdier og norske lover.

Men med en amerikansk jury, en amerikansk dommer, amerikanske lover og amerikansk rettspraksis, så mener jeg at politiet ikke blir dømt for noe mer enn uaktsom hendelse med døden til følge eller uforstand i tjenesten.

Mellom de to videoene - arrestasjonen og til hvor mobilfilmen begynner, så er det et mellomrom. Jeg regner med at alle har sett mobilfilmen. Og så er det et sikkerhetskamera som viser begynnelsen av arrestasjonen, hvor de begynner å føre Floyd mot en politibil. Men vi får ikke se når politiet kommer fram til bilen og prøver å få Floyd til å sette seg inn. Han protesterer, stritter imot og kaster seg selv på bakken.

Hvorfor får vi ikke se de minuttene? Har sikkerhetskameraet sluttet å filme? Det er der politiet sier han gjorde motstand. Hvis det blir lagt fram film i retten som viser at ja, han gjorde motstand, så er det avgjort. Det blir ikke dom for mord. Sånn er det i USA. Har politiet mistanke om noe, så setter de på håndjern straks og putter vedkommende inn i baksetet for å avhøre de. Nekter du å sette deg inn, så har du gjort motstand, og da kan politiet - helt lovlig - bruke harde midler. Spiller ingen rolle om det er mistanke om det vi sier er en flillesak som en falsk seddel.

Floyd hadde også et rulleblad, han hadde blitt dømt for å ha kokain to ganger, ran to eller flere ganger, og "trespassing". Han var ute i 2014 etter den lengste dommen, hvor han ærklærte seg skyldig i å ha brutt seg inn i et hus, truet kvinnen i huset med pistol, og ransaket huset på jakt etter penger og dop.

Igjen, i en norsk rett betyr ikke et rulleblad så mye som i en amerikansk rett. Ikke bli sint på meg for at jeg sier det som det er. Amerika er ikke Norge. Vi er annerledeslandet i forhold til hva politiet gjør.

 

 

Skjønner poenget ditt. Samtidig, det er noe med å se så mange minutter med kneet på nakken, mens han trygler etter moren sin og what not som kommer til 0 føre til sterkere fordømmelse enn når man ikke har tilsvarende bevis. Folkets opinion er i ferd med å snu. Hørte til og med på Fox news at det var et drap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EXlUwukWsAAVt9n.thumb.jpg.5546174af74170efce411e0c83ca36f7.jpg

EXlUxvNXsAAUCtl.jpg.8c8202f5f2f8e57dd69972e3de64197c.jpg

 

At svarte blir mer utsatt for dårlig politiarbeid er ikke overraskende ettersom det er fargede som er mest i kontakt med politiet. I tillegg begår de mest kriminalitet, så å forvente et lineært forhold mellom kontakt med politiet og offer for dårlig politiarbeid blir kanskje naivt, ettersom trusselnivået i utgangspunktet betraktes som høyere fra politiets ståsted.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, ole olafsen skrev:

At svarte blir mer utsatt for dårlig politiarbeid er ikke overraskende ettersom det er fargede som er mest i kontakt med politiet. I tillegg begår de mest kriminalitet, så å forvente et lineært forhold mellom kontakt med politiet og offer for dårlig politiarbeid blir kanskje naivt, ettersom trusselnivået i utgangspunktet betraktes som høyere fra politiets ståsted.

Det er mange faktorer en kan ta inn i det regnestykket som sosioøkonomiske forhold, alle kan bære våpen, det å være forutinntatt, kultur innad i politiet, politiets utdanning og kriminalitetsforebyggende tiltak rettet mot ungdom,, etc,,

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Apis skrev:

Det er mange faktorer en kan ta inn i det regnestykket som sosioøkonomiske forhold, alle kan bære våpen, det å være forutinntatt, kultur innad i politiet, politiets utdanning og kriminalitetsforebyggende tiltak rettet mot ungdom,, etc,,

Dette er jeg helt enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Totiki said:

Takk for linken. Jeg har bare skumlest hvordan de samler inn data, og jeg mener tallene er noe overdrevet. Slik siden opplyser det, så regner de med drap begått av politifolk ikke i tjeneste. Her er jeg uenig. Hvis en politimann ikke er på jobb, og skyter konas elsker, så kan det ikke regnes med i et slikt register. https://mappingpoliceviolence.org/aboutthedata

Quote

Police Killing: A case where a person dies as a result of being shot, beaten, restrained, intentionally hit by a police vehicle, pepper sprayed, tasered, or otherwise harmed by police officers, whether on-duty or off-duty.

Jeg er også uenig i dette:

Quote

A person was coded as Unarmed in the database if they were one or more of the following:

holding a toy weapon (BB gun, pellet gun, air rifle, toy sword)

an innocent bystander or hostage killed by a police shooting or other police use of force

a person or motorist killed after being intentionally hit by a police car or as a result of hitting police stop sticks during a pursuit

For det første - hvem kan si om et "toy weapon" er ekte? Tamir Rice ble skutt når han hadde et av disse i hånden. Hvilket er ekte?

Saken ble henlagt når dette bildet ble vist storjuryen. Tamir Rice hadde på seg en herrejakke XL når han ble skutt, vanskelig å si om han var mindreårig eller bare en kort voksen.

2FAA23D800000578-3377431-image-a-4_14513

"An innocent bystander" skal selvsagt ikke drepes. Men hvis en mann skyter mot politiet, som besvarer ilden, og et av skuddene går gjennom veggen og dreper en annen person, skal det regnes med som drept av politiet? Politiet har lov til å skyte for å redde sitt eget liv.

Jeg er uenig i at det skal regnes med i statistikken.

Hvis en dør etter at en politibil kjører inn i en bil med vilje, er det drap hvis han hadde  kidnappet sin eks og truet henne med i bilen? Eller hvis noen rømmer fra politiet og kjører inn i politisperringer?

Jeg mener ikke det heller passer i statistikken.

Det gjør det vanskelig for meg å si at jeg stoler på siden. Jeg er uenig i hvordan de samler inn materialet. Jeg stoler ikke på at de er nøytrale.

Det er en av de tingene som gjør det vanskelig, det er ikke lett å finne et 100% pålitelig og komplett sett med tall. USA er stort, og det er forskjeller på registrering fra stat til stat.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Bli medlem said:

Amerikanerne kan i stor grad skylde seg selv. Hvem som helst kan bli politimann. De henter inn rubbel og bit fra gata, og en gjennomsnittlig vekter i Norge har lengre utdanning enn en amerikansk politimann. Da er det uungåelig at det kommer inn mye rask i politistyrken.

Det har ikke noe med saken å gjøre.

Selv oppgaven til politiet i USA er å gjør nettop de gjør: brutalt holde folk med brun hud ned. Forstår du det ikke, lå være å snakk om saken. 

Merk at de fleste av disse saker handler om bagateller. Ingenting Floyd mulig har gjørt trenger handjern eller mer en diskusjon og skrive ned identifikasjon og sende en melding senere med anklagelse. Det var samme med Eric Garne og de fleste andre. Maktbrukt på et nivå som set meningsløs ut......med mindre man forstår at maktbruk og terrorisering av disse folk er selv polities kjerneoppgave. Terrorisering.

https://theconversation.com/the-racist-roots-of-american-policing-from-slave-patrols-to-traffic-stops-112816

The racist roots of American policing: From slave patrols to traffic stops

June 4, 2019 1.42pm BS

 

Det er også derfor politiet og FBI bryr seg lite om ekstremister med lysrosa:

https://www.theguardian.com/commentisfree/2019/aug/21/police-white-nationalists-racist-violence

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ops2 said:

Jada, de stakkars POC angrep CNNs kontor i Atlanta fordi de var sinte på politiet. Ingen har vært så ivrige i å formidle hvor vondt POC har det i USA som CNN, rart at de skulle bli herjet med av sine egne.

De som demonstrerte mot stengingen av samfunnet, brenner ikke ned hus og biler og skaper opptøyer. Det er det Black Lives matter og Antifa som gjør. De river ned en hel by og ødelegger for asiater, meksikanere, fargete og alle andre, ikke bare hvite. Det er de bydelene med størst andel POC som blir hardest rammet.

Så hvorfor ble hvite folk så sinte når Kapernick(?) knelte?  Han startet en fredlig protest mot politivold, men å demonstrere fredlig var vist også galt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...