Gå til innhold

Lunsj i barnehage, trenger forslag!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!🙂 Jeg jobber i en ganske bra barnehage utenfor oslo som kokk. Vi serverer frokost, lunsj og mellom måltid hver dag. Frokost er bare enkel brødmat/youghurt, og mellom måltid er frukt, grønnsaker eller smoothie. Men jeg sliter litt med å finne på ting til lunsj. Vi har 3 dager varm, og 2 dager kald mat. Jeg har også med meg 2-3 av de store barna hverdag for å "hjelpe" meg🙂 har nå jobbet her i 3 uker, og begynner å slite med å finne på gode ideer til hva vi kan lage.

Er det noen som har noen bra forslag? Noe som barne deres er veldig glad for å få? Eller som dere vil at barna skal få? 🙂 Jeg har ikke barn selv, så står litt fast 😅

Anonymkode: afdc2...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barnehagen vår har varmmat fire dager i uka. Mandager får de bare brødmat, frukt og grønt, så da pleier de fleste foreldre å sende med middagsrester, frokostomeletter o.l.

Tirsdag er Toro-dag, og da lager de en form for gryterett (tandoori, stroganoff, amerikansk eller italiensk gryterett, tikka masala osv) sammen med ris og grønnsaker.

Onsdag er vegetardag, og de lager forskjellige bønneretter, taco med grønnsaker, rotgrønnsaker, pitapizza osv.

Torsdag får de litt forskjellig, som lasagne, spagetti, lapskaus, havregrøt med tilbehør, 

Fredag er fiskedag og de får fiskekaker, fiskeboller, stekt fisk av forskjellige slag, fiskepinner.

I tillegg får de oppskjært frukt og grønnsaker ved siden.

Personlig hadde jeg nok laget maten på torodagen fra bunnen av, men jeg er uansett veldig fornøyd med mattilbudet i barnehagen, og barnet mitt spiser godt hver dag :) 

Anonymkode: 05f2d...9ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med styrer og de ansatte? (men NB! Ikke foreldrene direkte, det er å be om bråk). Som forelder tror jeg det hadde vært bare bra med en ganske forutsigbar meny, kjedelig men enkelt for deg. Som hun over foreslår. Det er også bra for foreldrene å vite sånn cirka, så lager ikke vi det samme til middag den dagen.
Innkjøp er vel den største begrensningen du har? Ellers kan det jo være noe vegetar eller allergier eller anet du må ta hensyn til? Barn liker å få det samme, og liker de først en pastasaus, vil de ikke den skal varieres til neste gang. 

Så hva f.eks med fisk mandager (så har du for eksempel tre varianter til tre uker: panert, laks, gryte), noe med kjøttdeig på onsdager (pasta, chiliconcarne, gryte), og vegetar/suppe/lapsskaus fredag. Bytt ut med det du ønsker., men du trenger ikke mer enn 9-12 forskjellige retter, og grupper dem til faste dager.

Anonymkode: aa9b1...bde

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode forslag 😀 styrer har gitt meg ganske fri tøyler så lenge jeg tenker økonomisk og næringsrikt, men har ikke gitt meg noen særlig forslag. 

Jeg tror jeg har tenkt litt for avensert, og ser på forslagene deres at jeg bør gjøre det mye enklere 🙂 faste tema dager er jo kjempe smart! 😀 Så langt har den eneste faste de har hatt her vært grøt hver torsdag 🙂

Tenker jeg skriver ned en 3 ukers meny som kan gå på omgang. Gleder meg til kjøkkenet åpener igjen og jeg kan endelig fortsette!😀

Anonymkode: afdc2...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at du spør om råd og er engasjert i jobben din! :)

Barna mine har likt:

- fiskekaker, både kalde og varme. Kan serveres kalde etter gjennomvarming/riktig avkjøling.

- fiskepinner

- fiskegrateng

- risotto/stekt ris

- salat med pasta og kylling/crabsticks

- fiskepudding, både kald og varm

- karbonader, både kalde og varme

 

Anonymkode: 90f9c...9f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...