Gå til innhold

Hvorfor ønsker ikke besteforeldre å hjelpe ? Ønsker man ikke gjøre det greit for sine barn ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Denne tråden med AKKURAT like problemstilling har vært på KG før, enten tidligere i år eller i fjor, skulle nesten tro du og skrev den. Jeg syns det er dårlig å trekke seg fra en avtale som er laget. Men jeg syns ikke du kan forvente at hun skal være en barnevaktreserve for dere hver gang det ikke går opp med jobb og barnepass mellom deg og mannen. Dette kommer jo til å skje jevnlig i årene som kommer, hva er planen da? Er det noen andre dere kan spille på som din eller mannens søsken, venner, naboer? Evt så må jo en av dere avspasere de timene, enten må mannen komme hjem tidligere eller så må du begynne senere. 

Anonymkode: 1710b...d91

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne tråden med AKKURAT like problemstilling har vært på KG før, enten tidligere i år eller i fjor, skulle nesten tro du og skrev den. Jeg syns det er dårlig å trekke seg fra en avtale som er laget. Men jeg syns ikke du kan forvente at hun skal være en barnevaktreserve for dere hver gang det ikke går opp med jobb og barnepass mellom deg og mannen. Dette kommer jo til å skje jevnlig i årene som kommer, hva er planen da? Er det noen andre dere kan spille på som din eller mannens søsken, venner, naboer? Evt så må jo en av dere avspasere de timene, enten må mannen komme hjem tidligere eller så må du begynne senere. 

Anonymkode: 1710b...d91

Man kan ikke la andre bli på vakt lenger for at jeg skal komme senere.

Anonymkode: ebc28...4b4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke la andre bli på vakt lenger for at jeg skal komme senere.

Anonymkode: ebc28...4b4

Nei,dere har et stort problem der. Et problem som kunne ha blitt løst hvis bestemor ville forplikte seg til å passe de dagene. Men det vil hun ikke. 

Anonymkode: 44436...4ae

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er dårlig gjort av bestemor å si ja til å hjelpe i en håpløs situasjon for så å si nei. Men på den andre siden har hun fått tenkt litt over saken siden hun fikk spm første gang, og kommet frem til st det ikke passer. Og skal hun passe deres barn 6 timer i uka, føler hun seg forpliktet til det samme for resterende barnebarn også. Det handler kanskje ikke så mye om å passe barnebarn som å hjelpe sine egne barn, skal hun bare hjelpe sin sønn men ikke hans søsken med barnepass. Hun har nok, som foreldre flest, gitt avkall på mye i sitt liv for barna sine mens de var små. Må hun det når de er voksne å? 2 timer 3 ganger i uka er ikke mye hver gang, men man blir bunnet til å være der da. Det kan påvirke alle andre planer man har. 

 

Anonymkode: 9ac42...9bc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke la andre bli på vakt lenger for at jeg skal komme senere.

Anonymkode: ebc28...4b4

Nei, og dette burde du jo tenkt på når du takket ja til jobb uten barnevakt. Evt må de klare seg uten deg de par timene, og så blir du arbeidsplassens mest upopulære nyansatte. Jeg har nemlig en slik kollega som deg, som kommer og går etter når mannen jobber (hans jobber jo så klart myyyye viktigere enn hennes). Da må gjerne din man avspasere noen timer så han kommer hjem til du skal gå, var jo bare 3-4 dager iflg deg. 

Anonymkode: 1710b...d91

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemoren skylder dere ingenting. Og nei, det er ingen prinsippsak heller, hun har fri vilje og kan takke nei.
Synes det blir litt drøyt å forvente at hun skal stille opp når det er deres EGNE barn og derfor dere selv som må finne ut av hvordan dere skal løse tidsklemma. Dette visste du vel før dere valgte å bli foreldre?

Anonymkode: 381ed...352

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men i all verden, henger du fast i denne bitterheten enda? Det er jo to måneder siden den forrige tråden din om dette, dere må vel ha klart å finne en barnevakt etter så lang tid? Heng opp en lapp på nærbutikken eller spør folk rundt dere. Sikkert en tenåring som har lyst.

Anonymkode: 81d91...928

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i bestemoralder. I ferien trenger jeg ferie. Ikke å passe småbarn, om det så bare er noen timer, man blir bundet og man blir sliten. Norge renner over av studenter som ikke får sommerjobb for tiden, dere får finne en av dem.

Anonymkode: c251b...2ef

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan foreldrene til det andre barnebarnet hjelpe dere? 

Bestemor er egoistisk. 

Anonymkode: 5542a...e16

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa hun først at hun kunne hjelpe og så trakk hun seg? Det er i så fall råttent dårlig gjort.

 

Å si nei med en gang er hun derimot i sin fulle rett til.

 

At det er snakk om 2 timer 2 dager spiller vel ingen rolle hvis jeg f.eks. har ferie de tre første ukene i juli, og så skal låse meg til å passe lille Amanda 2 timer den 8. juli og 2 timer den 14. juli - da blir på en måte hele ferien låst av de usle fire timene.

Anonymkode: 93985...a48

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsippgreiene er en dårlig unnskyldning. Tenk hvis et av barna mine hadde ødelagt støvlene sine, og så kunne han ikke få nye fordi jeg ikke hadde råd til å gi nye til alle tre? Man gir der det trengs, og så jevner det seg gjerne ut. Om noen år trenger gjerne de 🥈 barnebarna noe ekstra. Om 20 år trenger gjerne bestemor ekstra hjelp. Skal man si nei av prinsipp da også?

Uansett. Hvis dette var noe bestemor ikke ville gjøre, så måtte hun sagt nei, ikke ja, før du begynte å sette opp vaktene du skulle jobbe! Å holde det man lover burde også være en prinsippsak!

Anonymkode: f49f2...e2b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan foreldrene til det andre barnebarnet hjelpe dere? 

Bestemor er egoistisk. 

Anonymkode: 5542a...e16

Bestemor er ikke egoistisk. Ts som forventer at bestemor skal hjelpe til er egoistisk.

Anonymkode: 381ed...352

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat i denne saken tenker jeg at bestemoren burde stått ved det hun lovde, og hjulpet til. 

Når det gjelder de andre barnebarna, så spørs det jo hvor mye hjelp som forventes. Er det slik at ved å hjelpe til noen dager i et par timer disse tre ukene, så forventes det at hun skal stille opp i tre uker for de andre barnebarna? Da er det jo foreldrene til disse som er urimelige.

Selv fikk jeg barn flere år etter min bror. Han og konen fikk masse hjelp av mine foreldre. De var da spreke og hadde overskudd og lyst til å være med barnebarna. Dessverre tror jeg de ble litt "oppbrukt" og 7 år senere var det fint lite hjelp å få. Da prioriterte de å reise, noen ganger var de vekke i flere måneder. Jeg husker jeg syntes det var urettferdig, for jeg var sliten og ønsket noen som kunne ta barna av og til. Samtidig, nå som jeg selv har voksne barn, tenker jeg at jeg kanskje kommer til å gjøre det samme - reise og oppleve verden på mine eldre dager.

Besteforeldre er forskjellig. Kjenner noen som lever og ånder for barnebarna, nesten så det kan bli kvelende å høre på. Og andre som tenker som så - vi har hatt vår tid med småbarn, nå vil vi reise og oppleve, leve mens vi kan.

Anonymkode: aa08e...411

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som kan ha skjedd her, er at hun sa ja til å passe TS sitt barn disse timene, og så begynte de andre å dra urettferdig-kortet og mase om barnevakt i ferien også. Plutselig så bestemor hele ferien gå opp i røyk. Hun ble spist opp av dårlig samvittighet. I stedet for å bryte avtalen, burde heller de andre få beskjed om de skulle få pass de også, men at resten av ferien ville hun ha fri

Anonymkode: f49f2...e2b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

forstår at det var skuffende. kanskje la vær å spørre hun de neste mnd, og finne feks en tenåring som er flink med barn, som kan passe. jeg ville også heller brukt denne betalte barnevakten i fremtiden også. ikke for å «straffe» bestemor, men for å løse fremtidige barnevaktaproblemer. tenker det er et problem hvis denne bestemoren er eneste utvei.

Anonymkode: 6c101...67c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke igjen i dette. Her har jeg en svigermor som skal passe min sønn i 3 måneder, frem til vi får barnehageplass. Min mor tar også ut ferie i to uker for å passe sønnen min. Det er uten tvil vanskelig å få kabalen til å gå opp barn og jobb. 
 

Men nå skal det sies at jeg er svært heldig og min mor har kun ett barnebarn dvs min sønn. Min svigermor har to barnebarn og hun jobber ikke. Så begge to her har tid og overskudd til å stille opp. 
 

Har bestemoren mange barn? Hvis hun er i jobb i  tillegg så er det ikke lett å si ja til så mye barnepass. Så må hun også tenke på de andre barnebarna, de fleste ønsker å gjøre det likt i sånne situasjoner. 

Anonymkode: 2f320...231

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje mange kommer til å svare :

- Det er dere som har valgt å få barn.

- Ansett en barnevakt.

- Ta ut ulønnet ferie. 

For meg handler det mer om prinsipp, om godhet og at man hjelper hverandre. Av og til er det kjipt å hjelpe noen og man må sette andre ting til side, men ønsket om å hjelpe burde stå sterkere. 

Mine foreldre er desverre død, så er den ene bestemoren vi har.

Barnas bestemor sa seg villig til å hjelpe oss med overlapp i ferien. Jeg begynner i jobb etter studier og skal jobbe turnus, mannen skal også starte i jobb og må jobbe dagtid. Jeg har fått ordnet så mye helg som mulig, men må også ta noen kvelder. Derfor er det to timer overlappe fra jeg må reise til mannen kan hente barna hos barnevakt. Barnehagen er stengt tre uker, og er disse ukene vi har problem.

Jeg har fått fordelt flere av dagene og gjenstår bare noen få dager. Nå sier bestemoren at hun ikke ønsker å hjelpe, fordi hun ønsker ferien fri for forplikforplikte, og om hun må hjelpe oss så må hun si ja til annet barnebarn og. 

Hva mener dere om dette? Hva skal jeg svare? Jeg blir jo såret, samtidig som jeg forstår. Jeg tenker likevel at det er forskjell på barnevakt for å gå på fest enn for hjelp så man kan jobbe. Også når man vet om datoene mange uker i forveien.

Anonymkode: ebc28...4b4

Kan skjønne henne litt etter prinsippet deres barn deres ansvar.

Nå er jeg i den litt uvanlige situasjonen at jeg er både småbarnsmor og bestemor så for meg er det en selvfølge at vi alle hjelper hverandre ut.

Kan være helt ærlig på at hadde jeg ikke hatt voksne barn som og stilte opp som barnevakt og at jeg gjør det tilbake så hadde ikke familie kabalen gått opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har bestemoren mange barn? Hvis hun er i jobb i  tillegg så er det ikke lett å si ja til så mye barnepass. Så må hun også tenke på de andre barnebarna, de fleste ønsker å gjøre det likt i sånne situasjoner. 

Anonymkode: 2f320...231

Ikke lett å si ja? Problemet var jo at bestemoren SA ja, men trakk seg i etterkant!

Anonymkode: f49f2...e2b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det snakk om 2 timer i 3-4 dager etter hverandre? Dvs 6-8 timer totalt?

Eller er du den som skrev om 3 ukers pass tidligere?

Det første er dårlig gjort.. Er det snakk om mange uker er det noe annet.

Anonymkode: 0adc1...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min mor er nok selv litt beskjeden i å hjelpe oss. Tror det har mye med at hun driver på med så mye. Hun har stadig venninnekvelder, middager, eller er på kafe, arrangement osv

Min foreldre er skilte. Min far er uegnet grunnet voldtektsdom . 

Så kanskje det er noe i det? At din mor har sitt eget liv og er travel? 

 

Anonymkode: c7f18...988

Har ingenting med tråden å gjøre, så beklager det 🙈 Men du bruker ordet beskjed helt feil. Det at dom mor har så mye på programmet at hun ikke tar seg til til å passe barnebarn, har ingenting å gjøre med at hun er beskjeden 🙄

Anonymkode: 79f95...7db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...