Gå til innhold

Hvorfor ønsker ikke besteforeldre å hjelpe ? Ønsker man ikke gjøre det greit for sine barn ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kanskje mange kommer til å svare :

- Det er dere som har valgt å få barn.

- Ansett en barnevakt.

- Ta ut ulønnet ferie. 

For meg handler det mer om prinsipp, om godhet og at man hjelper hverandre. Av og til er det kjipt å hjelpe noen og man må sette andre ting til side, men ønsket om å hjelpe burde stå sterkere. 

Mine foreldre er desverre død, så er den ene bestemoren vi har.

Barnas bestemor sa seg villig til å hjelpe oss med overlapp i ferien. Jeg begynner i jobb etter studier og skal jobbe turnus, mannen skal også starte i jobb og må jobbe dagtid. Jeg har fått ordnet så mye helg som mulig, men må også ta noen kvelder. Derfor er det to timer overlappe fra jeg må reise til mannen kan hente barna hos barnevakt. Barnehagen er stengt tre uker, og er disse ukene vi har problem.

Jeg har fått fordelt flere av dagene og gjenstår bare noen få dager. Nå sier bestemoren at hun ikke ønsker å hjelpe, fordi hun ønsker ferien fri for forplikforplikte, og om hun må hjelpe oss så må hun si ja til annet barnebarn og. 

Hva mener dere om dette? Hva skal jeg svare? Jeg blir jo såret, samtidig som jeg forstår. Jeg tenker likevel at det er forskjell på barnevakt for å gå på fest enn for hjelp så man kan jobbe. Også når man vet om datoene mange uker i forveien.

Anonymkode: ebc28...4b4

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kunne ikke ha hjulpet, jeg jobber 100% og skift. Skulle jeg tatt ulønnet permisjon kunne ikke jeg betalt mitt hus. Når besteforeldre er i 40 og 50 årene så jobber de. 

jeg ser godt bestemors side her. Ha ork til to barnebarn i ferien er faktisk ikke barebre for alle. Selv om jeg er reltiv ung så er mine barn i 20 årene, passe på småbarn nå sliter meg totalt ut, en dag i ny å ne er greit ( har ikke barnebarn) men flere dager i strekk.

Man kan ikke dømme noen før man er i deres kropp. Det å ikke orke må da være lov, uten at noen skal føle det er egoistisk.

Anonymkode: d6796...56e

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er kipt, men der må nesten bare fikse det på annet vis. Kan ikke mannen din komme til en ordning der han går to timer før og så evt. jobbe inn det inn en helgedag eller kveld?  tante onkler som kan hjelpe? 

 

 

Anonymkode: 4d557...1db

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor er nok selv litt beskjeden i å hjelpe oss. Tror det har mye med at hun driver på med så mye. Hun har stadig venninnekvelder, middager, eller er på kafe, arrangement osv

Min foreldre er skilte. Min far er uegnet grunnet voldtektsdom . 

Så kanskje det er noe i det? At din mor har sitt eget liv og er travel? 

 

Anonymkode: c7f18...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne ikke ha hjulpet, jeg jobber 100% og skift. Skulle jeg tatt ulønnet permisjon kunne ikke jeg betalt mitt hus. Når besteforeldre er i 40 og 50 årene så jobber de. 

jeg ser godt bestemors side her. Ha ork til to barnebarn i ferien er faktisk ikke barebre for alle. Selv om jeg er reltiv ung så er mine barn i 20 årene, passe på småbarn nå sliter meg totalt ut, en dag i ny å ne er greit ( har ikke barnebarn) men flere dager i strekk.

Man kan ikke dømme noen før man er i deres kropp. Det å ikke orke må da være lov, uten at noen skal føle det er egoistisk.

Anonymkode: d6796...56e

Det er absolutt og selvsagt ikke snakk om å ta seg fri fra jobben. Det ville vært vanvidd å forvente! Er snakk om i sommerferien til denne bestemoren om to timer kanskje to dager. Er snakk om prinsipp.

Anonymkode: ebc28...4b4

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne ikke ha hjulpet, jeg jobber 100% og skift. Skulle jeg tatt ulønnet permisjon kunne ikke jeg betalt mitt hus. Når besteforeldre er i 40 og 50 årene så jobber de. 

jeg ser godt bestemors side her. Ha ork til to barnebarn i ferien er faktisk ikke barebre for alle. Selv om jeg er reltiv ung så er mine barn i 20 årene, passe på småbarn nå sliter meg totalt ut, en dag i ny å ne er greit ( har ikke barnebarn) men flere dager i strekk.

Man kan ikke dømme noen før man er i deres kropp. Det å ikke orke må da være lov, uten at noen skal føle det er egoistisk.

Anonymkode: d6796...56e

Du må nesten lese teksten. Er snakk om kanskje tre dager ett par TIMER.

Anonymkode: ebc28...4b4

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må nesten lese teksten. Er snakk om kanskje tre dager ett par TIMER.

Anonymkode: ebc28...4b4

Men bestemoren sier jo at da må hun også hjelpe til med det andre barnebarnet, som så klart hun da må. Man gjør ikke forskjell. Så da blir svaret nei til begge, sikkert fordi hun ikke har mer okr. Dette må da respekteres. Helt uten å mene bestemor ikke vil det beste for sine barn. Vi har tross alt brukt 20 år av livene våre for å gi barna våre en god oppvekst. 

Anonymkode: d6796...56e

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du blir såret, spesielt når det er snakk om kun 3-4 ganger og da kun to timer hver gang. 
 

Går det ikke an å be barnevakten ha dem 2 timer mer akkurat de dagene? 

Anonymkode: 2f320...231

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at du blir såret, spesielt når det er snakk om kun 3-4 ganger og da kun to timer hver gang. 
 

Går det ikke an å be barnevakten ha dem 2 timer mer akkurat de dagene? 

Anonymkode: 2f320...231

BarneVakten? Jeg er jo hjemme med barna før kveldsvakt. 😲

Anonymkode: ebc28...4b4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men bestemoren sier jo at da må hun også hjelpe til med det andre barnebarnet, som så klart hun da må. Man gjør ikke forskjell. Så da blir svaret nei til begge, sikkert fordi hun ikke har mer okr. Dette må da respekteres. Helt uten å mene bestemor ikke vil det beste for sine barn. Vi har tross alt brukt 20 år av livene våre for å gi barna våre en god oppvekst. 

Anonymkode: d6796...56e

Det handler om godhet.

At den andre familien har mange andre man kan få hjelp av, alt kan ikke være likt alltid. Sånn er det ikke i samfunnet. Man hjelper de man kan hjelpe, og tilpasser seg de enkelte gangene. Noe annet om vi hadde bedt om masse hjelp.

Anonymkode: ebc28...4b4

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis nå litt godhet ovenfor denne bestemoren, og respekter hennes valg!

Godhet innebærer sannelig en god dose respekt.

Anonymkode: 65993...82c

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler om godhet.

At den andre familien har mange andre man kan få hjelp av, alt kan ikke være likt alltid. Sånn er det ikke i samfunnet. Man hjelper de man kan hjelpe, og tilpasser seg de enkelte gangene. Noe annet om vi hadde bedt om masse hjelp.

Anonymkode: ebc28...4b4

Det handler ikke om godhet. Det er faktisk et prinsipp og ikke forskjellsbehandle. 

Anonymkode: d6796...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vis nå litt godhet ovenfor denne bestemoren, og respekter hennes valg!

Godhet innebærer sannelig en god dose respekt.

Anonymkode: 65993...82c

Heller ett individ her som kun ser sin side av saken og legger alle ord inn for at folk skal se den siden. Bruke ord som prinsipp og godhet, men ikke se at andre også kan akte utifra prinsipper. Et av dem som TS selv skrev om i sitt startinnlegg, skal 1 få hjelp, må alle.

Anonymkode: d6796...56e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke besteforeldre er forpliktet til barnepass av prinsipp, men når man først har sagt seg villig til å hjelpe til synes jeg det er litt dårlig gjort å trekke seg uten noen god grunn. 

Anonymkode: 2004c...ff9

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit dere mener det.

Jeg tenker at man klarer hjelpe alle en eller to ganger i løpet av en sommer.

Anonymkode: ebc28...4b4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns det er rart å gjøre dette til en "besteforeldre-nekter-å-hjelpe"sak, det handler jo om at hun først lovte dere noe, men det vil hun ikke likevel. Og det er vel idiotisk, om det er besteforeldre eller andre som spørres om hjelp. 

Da vet du jo i framtiden at det er vanskelig å skulle stole på henne og så finner dere andre løsninger. Det må dere jo uansett da, i lys av at både du og far må ha jobb. Fokuser heller på hvordan dere løser den situasjonen som har oppstått, i stedenfor å bruke energi på å være sur og skuffet. 

 

 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt prinsipp når man først har barn jeg da.. og ønsker ikke besteforeldre selv å få et godt forhold til barnebarn? 

Jeg skjønner meg ikke helt på den hvis jeg hjelper en må de andre også få hjelp. Hva med de som har et barn som er alenemor og et annet som er gift. Jeg kjenner noen av disse og det er ikke sånn at all hjelp fordeles likt her. Rettferdig er ikke nødvendigvis at alt er nøyaktig likt for alle vet dere, men må tenke ut fra utgangspunktet og forutsetningene til folk..

I dette tilfellet synes jeg det et kjipt av bestemor, men ville ikke lagd noen dårlig stemning over det (opplever absolutt ikke at du lager dårlig stemning altså) og ville bare merket meg dette til en annen gang.

Håper dere finner en løsning! Ikke alltid lett å få det der til å gå opp og det er jo sårt å bli skuffet av egne foreldre.

Anonymkode: 89006...b51

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ingen rolle hva "besteforeldre" generelt ønsker. Det du vet er at akkurat denne bestemoren ønsker ikke å binde seg til å hjelpe dere de dagene i denne ferien, fordi hun ønsker ferien fri for forpliktelser og hvis hun sier ja må hun si ja til andre barnebarn også.
Om hun har andre, ikke uttalte grunner som -ønsker ikke det beste for sine barn, - er mer sliten enn dere vet, -ikke føler seg trygg som ansvarlig barnevakt, -er egentlig på datern og vil ha dagene fri til det, -er lat, -tar oppgaven så alvorlig at hun ikke får sove om natten av bekymring, -har allerede sagt nei til andre barnebarn, -ikke skjønner hvor vanskelig det er for dere, -syns dere prioriterer feil, -tror det er en enkelt sak for dere å fikse det på andre måter, -bare ikke vil, -tror at hvis hun sier ja denne gangen blir det mye mer neste gang---- Alt blir bare spekulasjoner. Hvorfor ikke bare forholde seg til det hun sier?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at argumentet om at må hun hjelpe dere, må hun også hjelpe andre ikke er et godt argument. At hun passer deres barn en sommerferie pga en spesiell situasjon betyr jo ikke at det andre barnebarnet også må har barnepass akkurat da.

Jeg kan godt forstå deres side, men jeg kan også forstå bestemoren. Det virker veldig heftig å måtte holde seg hjemme i 3 uker av 3-4 ukers ferie for å passe enkelte dager. Om svigermoren din fremdeles jobber så verner hun nok om ferien sin. 
 

Jeg er likevel ganske sikker på at barna mine sine besteforeldre hadde stilt opp. Men jeg er også ganske sikker på at vi hadde klart å løse det på en annen måte så de ikke hadde måtte bruke sin egen sommerferie. 

Anonymkode: a78ac...bf1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...