Gå til innhold

Hjelp - Overvektig og vanskelig å finne inspirasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger virkelig hjelp til å finne en kledelig klesstil. Jeg er godt voksen (53 år) og har ingen stil. Klesskapet er fullt av klær som ikke passer sammen, de er rene og ordentlige, men dørgende kjedelig. 

Har sett noen tråder her inne hvor overvektige har bedt om hjelp og hvor svaret har vært å finne en stil man liker og deretter finne liknende klær i rett størrelse. Men det funker ikke, har en kollega (eldre enn meg, slank) som jeg synes har en fin stil. Har forsøkt meg på liknende klær, men  det ble helt feil. 

Har søkt på Instra og Pinterest på f.eks curves og plus size, men finner ikke noe som hjelper meg. Enten er det skikkelig store damer (sikkert 50 kg tyngre enn meg), eller så er de skikkelig timeglass med svære pupper, smal midje og veldig bred over baken og kraftige lår. 

Jeg er mer «vanlig» tjukk. Jevnt fordelt utover, ganske store bryster, litt mage (men ikke så mye at jeg føler den henger), bred over rumpa og kraftige lår og legger. 

Jeg håper noen kan hjelpe, nekter å tro jeg er den eneste som sliter. Dessuten har jeg ikke råd til å kjøpe dyre klær, er alene med to tenåringer og klær til meg selv blir sjeldent prioritert. Har tilgang til de vanlige kjedebutikkene. 

Jeg veier nå ca 88 kg og er 1,67 cm høy. Har gått ned foreløpig 7 kg og holder på å rydde i klesskapet og håper å kunne bygge opp en basisgarderobe om noen kilo. Liker klassiske klær, ikke mye mønster, blomster, rysjer osv. Bruker sjeldent kjole eller skjørt, men skulle gjerne brukt det oftere. 

Noen?

Anonymkode: 19664...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :)

vi er like høye, men jeg veier myye mer enn deg!  Og jeg kjøper klærne mine på H&M, Lindex, kapp ahl, og finner også mye fint på Zalando for der fører de mange av utenlandske merker for plus size. De har også en egen guide der du kan se kroppsformen din og få tips til hvilke klær som kan passe deg.  Sett ut fra tallene dine ville jeg ikke sett deg som veldig overvektig, så ville ikke tro at det skal være vanskelig å finne klær for deg :) men hva liker du? hva føles bra å gå med?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Måneskinn skrev:

Hei :)

vi er like høye, men jeg veier myye mer enn deg!  Og jeg kjøper klærne mine på H&M, Lindex, kapp ahl, og finner også mye fint på Zalando for der fører de mange av utenlandske merker for plus size. De har også en egen guide der du kan se kroppsformen din og få tips til hvilke klær som kan passe deg.  Sett ut fra tallene dine ville jeg ikke sett deg som veldig overvektig, så ville ikke tro at det skal være vanskelig å finne klær for deg :) men hva liker du? hva føles bra å gå med?

Jeg er såpass stor at jeg kan ikke kjøpe de klærne jeg ønsker, men som oftest ender det med de jeg passer. Og jeg kjøper ganske vilkårlig, en bukse her og en genser det. Klarer ikke å se noen helhet. Derfor hadde det vært fint å få noe inspirasjon i form av blogg, insta eller Pinterest. 

Jeg liker ikke mye mønster, masse farger, blonder og generelt ikke «bling». 

Når jeg ser noen som jeg synes er pent kledd er det oftest:

- enkel blå/svart bukse, pen bluse, kanskje strikkejakke eller annen jakke til

- tykk strømpebukse, enkel kjole, lang cardigan

- mørk dongeri, blå skjorte  Litt maritim stil

Vet ikke om dette var til noe hjelp 😊

Anonymkode: 19664...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger Elorabee på Pinterest, ser etter klær som ligner. Oftest HM, men også BonPrix(!). HM har fått veldig godt utvalg av store størrelser! 
Søk etter klær på Pinterest og en stil du liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aniita

Klassiske klær er heldigvis ikke så vanskelig å style seg til :)

Jeg også liker best det, og går kun ut med det når jeg skal noe.

Jeg kjøper klærne mine hos Zalando, søker på klær i min størrelse og også noen ganger på materialet - velger da f.eks silke, lin, bomull. 

Kan jo prøve å komme med noen tips her da - litt vide "selskapsbukser", (silke) bluser, tunikaer som går nedenfor rompa, blazer, gode strikkede gensere, cardigans til å ha over en fin bluse eller tunika. Og til høst og vinter, en fin kåpe. Dette da gjerne i klassiske farger som svart, navy blå, camel, hvit, grå. Men aller helst de fargene som kler deg. Svart kan få deg til å se blek ut, likedan hvitt og camel, hvis man ikke har hudtonen til det. Et tips for å finne ut hvilke farger man kler best er å holde plagget helt opp til ansiktet og se hva det gjør med deg. Ser du blek ut? Eller ser du frisk og livlig ut?

Men man må begynne et sted. Det handler om å bruke litt tid på å tenke ut hva man kler og hva man liker. Prøve og feile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...