Gå til innhold

Bidrag og hvem skal dekke hva..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men er du aldri i en situasjon hvor du trenger bilsete? Sitter på med noen, har bussen på større veier, osv? 

Selv ikke taxier har ordentlig barneseter, så ville uansett hatt en bilstol som passer i mange biler (beltemontert og ikke isofix) stående hjemme.

Anonymkode: 3e5f1...fea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Alterego666
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er hvertfall ikke riktig i praksis 

Jeg har min sønn 50/50

jeg må betale min x 3000 kr pr mnd 

hun får ca 2000 barnetrygd 

skattelette 

ekstra forsørger stipend  

altså en 7-8 tusen pr mnd . 
 
En gutt på 10 koster ikke så mye pr mnd . 
 

Anonymkode: 14a82...7b8

Det er slutt på skatteklasse II. Ekstra forsørgerstipend er vel så barnet har et sted å bo? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom far trenger bilsete når han har barnet på samvær så må han stå for dette. Det at han betaler bidrag fritar han jo ikke for å ha det nødvendige når barnet er hos ham, det er jo derfor han får et saftig fradrag i bidraget, nettopp for å ha penger når ungen er der. 

Dersom dere ikke eksplisitt har avtalt annet, så er det samværsforelder som skal hente/bringe ved samvær. Dette står klart i enten barneloven eller dens forarbeider, og det kan man ved et enkelt google søk finne ut av. Altså hvor det står svart på hvitt. 

Dersom det er store kostnader forbundet med henting/bringing, så skal dette deles mellom foreldrene, etter samme brøk som bidraget. Men dette gjelder kun dokumenterte kostnader ved reising. 

I din situasjon, TS, så skal du selvsagt ikke betale bilsete. Hva slags avtale dere har som gjør at du både henter og bringer er naturligvis deres sak, og med gåavstand mellom er det vel heller ikke allverden. Som man også kan snu på- hvorfor skal ikke også far være med på dette`. 

Til slutt: det er alltid svært mange som svarer i like tråder som 1) ikke har peiling på hva lover og regler faktisk sier, og 2) har sin egen agenda hva gjelder barn og samvær etter brudd. Det beste rådet er alltid å sjekk ordentlig hos de riktige kildene, ikke tro på det tilfeldige personer på en nettside hevder er riktig. I alt som har med barn/samvær/økonomi å gjøre er det viktig at du VET hva som gjelder, ikke bare tror. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...