Gå til innhold

Greit å si at barnet ikke skal sove i barnehagen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg måtte også til slutt insistere på at barnehagen sluttet å legge mitt barn på dagen (hun var eldre, rundt 3-3,5 år) fordi hun ikke sovnet på kvelden før 22-23. De lot henne til og med sove istedenfor å få bli med på tur, hun ble jo kjempelei seg.

Å legge henne bare 45 min til en time funket heller ikke fordi hun var helt zombie når hun ble vekket. Det tok én uke hvor hun var trøtt i bhg, så gikk det seg til og hun fikk nok søvn på natta og var i fin form på dagen.

Nattesøvn må være førstepri, så får man heller ta en ny diskusjonsrunde om de fortsatt er trøtt på dagen med normal mengde søvn på natta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

28 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Fordi barnehagen lar ungen sove for mye i barnehagen.

Ja, jeg er helt enig. Det er en ond sirkel, hvor barnet ikke er trøtt før langt på kveld, så sover det ikke nok på natten, for å så sove for lenge på dagtid, og sånn går dagen. De må vekke barnet tidligere. Jeg støtter ikke vekking når noen foreldre ønsker at barnet bare skal sove 15-30 min, men det er jo helt hinsides å la et så stort barn sove i 3,5 time på dagtid 😅

Anonymkode: 3f66d...c37

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er det ikke opp til barnehagen å bedømme.

Anonymkode: c44d8...0aa

Selvsagt er det det, er da ikkr godt fir barnet å være trøtt

Anonymkode: 7fe58...ff1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette hadde jeg tatt opp med styrer.

3,5timer er altfor lenge for en over 2 år. Jeg hadde krevd 1,5time.

Jobber selv i barnehage, og selv om Vi ikke kan legge barna til forskjellig tid, så vekker vi dem alltid til forskjellig tid. Noe sier meg at disse ansatte i denne barnehagen ikke gidder å jobbe.

Anonymkode: 7d34d...f95

Du kan a ikke si at det er altfor lenge for en på 2,5 år, det finnes mange barn som sover så lenge, ingenting galt med det

Anonymkode: 7fe58...ff1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er det det, er da ikkr godt fir barnet å være trøtt

Anonymkode: 7fe58...ff1

Selv om barnet ikke sovner før langt utpå kvelden?

Anonymkode: d843c...57e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan a ikke si at det er altfor lenge for en på 2,5 år, det finnes mange barn som sover så lenge, ingenting galt med det

Anonymkode: 7fe58...ff1

Jo, jeg kan faktisk si det er for lenge når det fører til at mitt barn ikke sovner før kl.23.30 på kvelden pga av det. Det er for lenge når det ødelegger døgnrytmen til barnet! 

Anonymkode: 9d2e3...57e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om barnet ikke sovner før langt utpå kvelden?

Anonymkode: d843c...57e

Det foreldre tydeligvis ikke skjønner, er at vi har barn som sovner i matfatet fordi de er så trøtte. (Helt sant - har hatt flere bsrn hvor foreldrene har nektet søvn, og barna har sovnet av utmattelse)

 Selvsagt kan vi ikke da holde de våkne fordi foreldrene skal legge de 18.30. 

Anonymkode: ad217...b99

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg nok! Minsten lå og sov i vogna si igjen når jeg hentet kl.14.30, når jeg spurte den ansatte, sa hun at hun akkurat skulle til å vekke han. 
 

Jeg fikk nok, og nå har jeg skrevet en e-post til styrer der jeg har fortalt problemet. Skrev at jeg har sagt i fra flere ganger (skrev ned dato) og sendt e-post (la ved den som kopi). Uten at barnehagen har gått i dialog med meg eller fulgt det jeg har sagt. Har fortalt at 3,5 timer med søvn midt på dagen ødelegger døgnrytmen hans og han er kjempevanskelig å legge om kvelden. Han legger seg kl.23.30 og grunnet jobb blir vi nødt til å vekke han 6.30, dette resulterer i for lite søvn og en overtrøtt unge i barnehagen som igjen sover 3,5 timer i barnehagen. Det at barnehagen lar han sove 3,5 timer på dagen ødelegger hele døgnrytmen til mitt barn. Skrev også at vi hadde rutinen meg 1-1,5 time søvn på dagen når barnehagen var stengt, da sov han godt hele natten og la seg innen rimelig tid på kvelden, våkna uthvilt neste dag. 
 

Jeg er spent på svaret. 

Anonymkode: 9d2e3...57e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det foreldre tydeligvis ikke skjønner, er at vi har barn som sovner i matfatet fordi de er så trøtte. (Helt sant - har hatt flere bsrn hvor foreldrene har nektet søvn, og barna har sovnet av utmattelse)

 Selvsagt kan vi ikke da holde de våkne fordi foreldrene skal legge de 18.30. 

Anonymkode: ad217...b99

Det barnehagen tydeligvis ikke skjønner i mitt tilfelle er at barnet blir overtrøtt hvis de lar han sove 3,5 timer midt på dagen. Det fører til at han legger seg sent på kvelden og igjen er overtrøtt dagen etter. 
 

Det er litt ille når barnet mitt sover mer i barnehagen enn han er våken. 

Anonymkode: 9d2e3...57e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Uten at barnehagen har gått i dialog med meg eller fulgt det jeg har sagt.

Men du har heller ikke gått i dialog med bhg...

Anonymkode: ad217...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men du har heller ikke gått i dialog med bhg...

Anonymkode: ad217...b99

Jeg har snakket med de ansatte flere ganger, både muntlig og skriftelig, er ikke det dialog å regne? 
 

Eller hva definerer du som dialog? 

Anonymkode: 9d2e3...57e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har snakket med de ansatte flere ganger, både muntlig og skriftelig, er ikke det dialog å regne? 
 

Eller hva definerer du som dialog? 

Anonymkode: 9d2e3...57e

Dialog er ikke "barnet mitt skal ikke sove" og "dere hører ikke etter beskjedene mine". 

Anonymkode: ad217...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Du kan a ikke si at det er altfor lenge for en på 2,5 år, det finnes mange barn som sover så lenge, ingenting galt med det

Anonymkode: 7fe58...ff1

Prøver du å bare krangle for å ha noe å gjøre i dag?  Det er alt for lenge for HENNES barn, og det er hu og faren som bestemmer det, ikke barnehagen, deg eller Jan Thomas for den saks skyld. 

Anonymkode: dbbfb...3c8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 hours ago, AnonymBruker said:

Minsten her er umulig å legge, han sovnet ikke før kl.23.30 i kveld, det er enda vanskeligere å få han opp om morgenen. Dette er hovedsaklig fordi de lar han sove fra kl.11-14.30 i barnehagen, dette er altfor lenge. Jeg har sagt ifra flere ganger, både skriftlig og muntlig om at han bare skal sove en time og da kun fra 11-12, men det når ikke frem. Når jeg henta 14.10 i dag lå han i vogna og sov. Blir så oppgitt! Er det greit å si at de ikke skal legge han? 
 

 

Anonymkode: 9d2e3...57e

Nei du tar feil.

Barn trenger å sove flere ganger om dagen fram til 6-7 å. Det fordi hjernen vokser fort og må legges ned (sovn) for å gjøre det. 

De bør derfor sove egentlig fram til skole alder. Men mange bargehager og alle skoler er ren fabrikker og ikke villige å ordne dette. 

Barnet har ikke sovet før 23:30 ja med det er ikke fordi han eller hun sovet er par timer mind om dagen.

Anonymkode: 8a98b...9a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo, jeg kan faktisk si det er for lenge når det fører til at mitt barn ikke sovner før kl.23.30 på kvelden pga av det. Det er for lenge når det ødelegger døgnrytmen til barnet! 

Anonymkode: 9d2e3...57e

Det var ikke det jeg svarte på, for ditt barn ja men man kan ikke si at det er altfor lenge for 2,5 åringer for de er forskjellige 

Anonymkode: 7fe58...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dialog er ikke "barnet mitt skal ikke sove" og "dere hører ikke etter beskjedene mine". 

Anonymkode: ad217...b99

Hvor står det at jeg har sagt «barnet mitt ikke skal sove»? Jeg sa at de kunne prøve å vekke ham etter 1,5 time eller en time, fordi han er vanskelig å legge om kvelden, den lange duppen ødelegger døgnrytmen hans. Fikk respons «ja, vi skal vekke ham», men det har ikke skjedd. Jeg har funnet han sovende i vogna hver gang jeg har hentet før kl.14.30, uten unntak. 
 

 

Anonymkode: 9d2e3...57e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selv om barnet ikke sovner før langt utpå kvelden?

Anonymkode: d843c...57e

Ja , det er virkelig ikke moro å se barn som er så trøtte at de ikke orker noe, man bruker evighet på å vekke de, de sovner igjen ved maten , på stellebordet osv. Å ja det er altså barn som er så trøtte

Anonymkode: 7fe58...ff1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei du tar feil.

Barn trenger å sove flere ganger om dagen fram til 6-7 å. Det fordi hjernen vokser fort og må legges ned (sovn) for å gjøre det. 

De bør derfor sove egentlig fram til skole alder. Men mange bargehager og alle skoler er ren fabrikker og ikke villige å ordne dette. 

Barnet har ikke sovet før 23:30 ja med det er ikke fordi han eller hun sovet er par timer mind om dagen.

Anonymkode: 8a98b...9a5

Javel... 

 

Her sover ungen min i 3,5 timer sammenhengende og ikke ett par timer. Når jeg kun lar ham sove 1 time på dagen, sovner han 19.30 og våkner uthvilt neste dag. Dette har jeg gjort de 6 ukene barnehagen var stengt. 

Anonymkode: 9d2e3...57e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det foreldre tydeligvis ikke skjønner, er at vi har barn som sovner i matfatet fordi de er så trøtte. (Helt sant - har hatt flere bsrn hvor foreldrene har nektet søvn, og barna har sovnet av utmattelse)

 Selvsagt kan vi ikke da holde de våkne fordi foreldrene skal legge de 18.30. 

Anonymkode: ad217...b99

Det du tydeligvis ikke skjønner, er at barnet er trøtt FORDI det kanskje ikke sovnet før nærmere midnatt fordi det sov for lenge eller for sent på natten. Når barnet ikke får sove på kvelden, så må man faktisk endre på dagsøvn, ellers har man en evig ond sirkel. En som skal opp om morgenen og fungere i barnehagen, kan ikke sovne for kvelden så sent. Det er en overgangsfase når dette står på og da må faktisk barnehagen samarbeide. 

Anonymkode: f6a85...90b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du tydeligvis ikke skjønner, er at barnet er trøtt FORDI det kanskje ikke sovnet før nærmere midnatt fordi det sov for lenge eller for sent på natten. Når barnet ikke får sove på kvelden, så må man faktisk endre på dagsøvn, ellers har man en evig ond sirkel. En som skal opp om morgenen og fungere i barnehagen, kan ikke sovne for kvelden så sent. Det er en overgangsfase når dette står på og da må faktisk barnehagen samarbeide. 

Anonymkode: f6a85...90b

Øh,  jeg jobber jo med disse barna.. 

Vi kutter ut dagsøvn fordi foreldrene truer med å bytte barnehage om vi ikke adlyder. og det som skjer er at barna sovner i matfatet, hyler og griner seg gjennom resten av dagen, og sovner når de blir hentet av foreldrene, enten i vogn eller bil. DETTE ødelegger nattesøvn, ikke en time på formiddagen. 

Dette viser jo all forskning også - søvn før kl 14 ødelegger ikke nattesøvn 

Anonymkode: ad217...b99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...