Gå til innhold

Legalisering av marihuana, for eller imot?


Kvinneforkjemper1

Anbefalte innlegg

For. Selg det kontrollert (som et vinmonopol) og med aldersgrense. Da kan folk kontrollere styrke og vite eksakt hva de får i seg, enn at man oppsøker farlige miljøer der man ikke vet noe og kan ende opp med syntetiske, livsfarlig greier eller bli tilbudt andre stoffer.

Hvis mine barn noen gang har tenkt å prøve noe så er det mer betryggende å vite at man får kjøpt ordentlige, trygge saker fra et kontrollert sted enn på gata hos shabby folk altså, eller syntetisk dritt på nett som selges som "legal high".

Skremmende at politikere ikke ser dette. 

 

Anonymkode: 62b5f...9f4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Alexz
På 29.5.2020 den 11.46, AnonymBruker skrev:

 

Aller helst er jeg for Cannabis uten THC (rus). Det betegner jeg som tebladet, som kan brukes til lindring av mange forskjellige sykdommer. 

Anonymkode: 8b037...2a4

Men det er litt kjedelig, da 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mot. Det er ikke så uskadelig potheads skal ha det til. 

Anonymkode: 42041...106

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexz
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I mot. Det er ikke så uskadelig potheads skal ha det til. 

Anonymkode: 42041...106

Ikke om man røyker seg potte tett 24/7, men sporadisk bruk / måtehold er helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker said:

I mot. Det er ikke så uskadelig potheads skal ha det til. 

Anonymkode: 42041...106

Spørsmålet er ikke egentlig hvor skadelig selve stoffet er, men hvilken tilnærming som gir minst skadevirkninger totalt sett. Vi har jo den erfaringen med både alkohol og tobakk, at selv om begge deler er ekstremt skadelige og uten gode helseeffekter (selv om VG o.l. prøver seg med "rødvin er bra for hjertet" et par ganger i året), så er det likevel best for folkehelsen at de er lovlige og strengt regulert. Lovverket rundt alkohol og tobakk er noe vi kan være stolte av i Norge. Vi har funnet den sannsynligvi beste balansen når det gjelder pris og tilgjengelighet: billig og tilgjengelig nok til at de aller fleste kjøper lovlig og kvalitetskontrollert vare, samtidig dyrt og utilgjengelig nok til å begrense spontan fyll (jeg er veldig godt fornøyd med at man ikke kan kjøpe vodka på Shell kl 4 om natta). Røyking er også fullt lovlig, men dyrt og strengt regulert. I tillegg til den direkte positive effekten dette har på folks helse, har det den meget gode bivirkningen at det svarte markedet for disse varene er forsvinnende lite (se for deg hva som ville skjedd om alkohol ble totalforbudt), og staten drar inn enorme summer på avgifter. Så neste gang du får frikort hos legen kan du sende en takknemlig tanke til Vinmonopolet som har sponset deg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For. Ønsker selvsagt at det blir regler på linje med alkohol (ikke kjør/jobb i påvirket tilstand osv) - men ser ikke hvorfor marihuana ikke skal være lovlig når folk bælmer innpå alkohol og blir helt idioter, voldelige, sloss, gjør masse ugang etc. Men å sitte inne og røyke og spiste potetgull skal være så himla kriminelt. Planten vokser jo opp fra bakken. 

Men det burde jo reguleres på et vis. Og det er såklart ikke uskadelig. Men jeg syns det er feil at alkohol, som ofte går utover så mange når noen er påvirket, skal være greit - mens hasjrøyking, som ikke akkurat gjør folk aggro og blodtørste, skal være huff og fysjom.

Anonymkode: d45a4...034

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig MOT !!! Har sett nok eksempler på unge mennesker som har fått livet sitt ødelagt - så NEI bare NEI !!!

Anonymkode: 90e64...919

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Veldig MOT !!! Har sett nok eksempler på unge mennesker som har fått livet sitt ødelagt - så NEI bare NEI !!!

Anonymkode: 90e64...919

Ødelagt kun av cannabis? Ingenting annet å tilføye? Ingen problemer med foreldre og/eller harde stoffer?

Anonymkode: 1ae89...c2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Veldig MOT !!! Har sett nok eksempler på unge mennesker som har fått livet sitt ødelagt - så NEI bare NEI !!!

Anonymkode: 90e64...919

Spørsmålet er ikke "er det bra om folk røyker mer hasj" men "er skaden/nytten ved regulering bedre enn ved kriminalisering?"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det trenger vi ikke. 

Anonymkode: 247bc...72f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg alltid holdt meg unna de søte saftene til Mary Jane. Men hvis substanser som nikotin og alkohol er lovlig, ser jeg ingen vitenskapelig eller logisk forklaring hvorfor MJ burde være ulovlig. Alkohol absitenser fks kan bli så alvorlige at man kan dø av det, så hvis en såpass potent nevrologisk gift er lovlig ser jeg ingen grunn til at godeste MJ ikke burde bli legalisert når potensialet for avhengighet ifl tilgjengelige studier er mangefoldige ganger lavere enn både nikotin/tobakk og alkohol.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.5.2020 den 0.07, K.B. skrev:

For min del så handler det ikke om for eller mot. Realiteten er at rus politikken ikke fungerer og det er på alle måter mer gunstig for samfunnet å innse a marihuana er her for å bli og at å regulere salget for å kunne få litt kontroll er det eneste fornuftige å gjøre.

Dette er bare vås.

Ruspolitikken fungerer. Ungdom i Norge er blant dem som bruker minst narkotika i Europa (ESPAD, SIRUS m.fl.). I Norge oppgir 95 prosent av befolkningen at de ikke har brukt narkotika siste år. Den trenden bør vi bevare.

Det amerikanske tall derimot viser, er at både liberal medisinsk bruk og legalisering av cannabis i USA har gitt stor økning i bruken. Det er ikke en utvikling vi bør ønske oss.

Noen særinger på KG som prøver å overbevise om at "ruspolitikken ikke fungerer" er ikke representativt for hva nordmenn mener, og for hva som er realiteten.

Det som er virkeligheten, er at narkomane og problematikken rundt dem betyr enorme omkostninger for samfunnet hvert år. Det brukes store ressurser og midler på disse menneskene, og med økt tilgjengelighet og bruk vil disse omkostningene stige drastisk. Dette er virkelig midler som vi kunne brukt til samfunnsnyttige formål.

Anonymkode: 04a60...dd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Annonse

  • 3 måneder senere...

Politifolk skal gå inn i klasserom fullt av barn under 18 år, med våpen på hofta, og holde skremselspropaganda om "livsfarlige" stoff som cannabis. Hva med å heller lære ungdommer om langtidseffektene, avhengighet, mulige senskader, istedenfor å skremme ungdommer med falske opplysninger på denne måten?

Problemet er ikke at folk blir redd av å se et skytevåpen. Problemet er hvilken rolle politiet velger å ta i samfunnet. Hvilke signaler politiet sender har noe å si for hva folk tenker om dem - og hvordan møtene deres med publikum blir. Å stille bevæpnet i et klasserom for å true med straff bare på grunn av hasj-bruk, er selvfølgelig et VELDIG tydelig signal. Politfolk har tydeligvis glemt at folk ikke lever på 1970-tallet lenger, og dagens  ungdom har tilgang på all mulig informasjon på Internett. Er helt merkelig at politiet skal få "ansvar" for forebyggende arbeid, når de åpenbart ikke er "kvalifiserte" til jobben.

Anonymkode: 6974c...a98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig for!

Om jeg måtte velge, vil jeg mye heller at mitt barn skal kjøpe seg et gram hasj enn en flaske vodka. 

 

Anonymkode: 9d944...313

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...