Gå til innhold

Legalisering av marihuana, for eller imot?


Kvinneforkjemper1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 hour ago, Fallabella said:

Har dere lest noe på IOGT sin side om dette? De belyser konsekvens for barn og unge. Verdt en titt!

 

https://www.foreldreoppropet.no/


 

IOGT, Norsk Narkotikapolitiforening og FMR er de soleklart minst pålitelige og redelige aktørene i rusdebatten. De vet godt at rusreformutvalget har gått gjennom tilgjengelig forskning og funnet ut at straffrihet for bruk IKKE ser ut til å øke bruken, derfor vil du se at de konsekvent sier "jeg tror," "jeg frykter," "vi er redd for" at bruken vil øke. De ignorerer også konsekvent alle skadevirkningene straff har, og later som om de vil bli helt hjelpeløse hvis de ikke får lov til å straffe ungdom og andre som bruker f.eks hasj. Merkelig nok ønsker de ikke å kriminalisere bruk av alkohol for mindreårige - de trenger visst ikke trussel om straff for å avbryte fester, kontakte foreldre og barnevern og kjøre hjem mindreårige som har drukket. Og det trenger heller ikke være straffbart for sekstenåringer å drikke for at politiet skal kunne etterforske f.eks hvem som har solgt dem spriten. Men når det gjelder andre stoffer, nei DA står de helt på bar bakke og kan liksom ikke gjøre noe som helst! Selv om de faktisk skal beslaglegge stoffet, og ved mistanke om salg (som fortsatt skal være straffbart) har de akkurat de samme muligheter som før.

De vet at de ikke kan vinne denne kampen hverken ved å vise til forskning, prinsipper om frihet, likhet og straff, eller erfaringer fra andre land. Det eneste de har igjen er "jeg frykter at" - som om kriminaliseringen ikke har hatt noen negative konsekvenser. De vegrer seg ikke for å si rett ut at folk som vil ha dekriminalisering egentlig bare er ute etter å ruse seg selv, samtidig som de har begynt å sutre over at "liberaliseringstilhengerne" sjikanerer dem. "Foreldreoppropet" er for øvrig slett ikke noe foreldreopprop, men en desperat krampetrekning fra NNPF osv, i en kamp de heldigvis er i ferd med å tape.

"Ikke driv sjansespill med ungdommen vår!" Jeg er HELT ENIG. Ikke bøtelegg og straff dem for å ha røykt en joint. Gjør som med ungdom som drikker: kjør dem hjem, meld fra til foreldrene, pass på dem, advar dem mot farlig hjemmebrent. Gi dem hjelp, ikke påfør dem (flere) problemer enn de har.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
2 timer siden, linsejesus skrev:

IOGT, Norsk Narkotikapolitiforening og FMR er de soleklart minst pålitelige og redelige aktørene i rusdebatten. De vet godt at rusreformutvalget har gått gjennom tilgjengelig forskning og funnet ut at straffrihet for bruk IKKE ser ut til å øke bruken, derfor vil du se at de konsekvent sier "jeg tror," "jeg frykter," "vi er redd for" at bruken vil øke. De ignorerer også konsekvent alle skadevirkningene straff har, og later som om de vil bli helt hjelpeløse hvis de ikke får lov til å straffe ungdom og andre som bruker f.eks hasj. Merkelig nok ønsker de ikke å kriminalisere bruk av alkohol for mindreårige - de trenger visst ikke trussel om straff for å avbryte fester, kontakte foreldre og barnevern og kjøre hjem mindreårige som har drukket. Og det trenger heller ikke være straffbart for sekstenåringer å drikke for at politiet skal kunne etterforske f.eks hvem som har solgt dem spriten. Men når det gjelder andre stoffer, nei DA står de helt på bar bakke og kan liksom ikke gjøre noe som helst! Selv om de faktisk skal beslaglegge stoffet, og ved mistanke om salg (som fortsatt skal være straffbart) har de akkurat de samme muligheter som før.

De vet at de ikke kan vinne denne kampen hverken ved å vise til forskning, prinsipper om frihet, likhet og straff, eller erfaringer fra andre land. Det eneste de har igjen er "jeg frykter at" - som om kriminaliseringen ikke har hatt noen negative konsekvenser. De vegrer seg ikke for å si rett ut at folk som vil ha dekriminalisering egentlig bare er ute etter å ruse seg selv, samtidig som de har begynt å sutre over at "liberaliseringstilhengerne" sjikanerer dem. "Foreldreoppropet" er for øvrig slett ikke noe foreldreopprop, men en desperat krampetrekning fra NNPF osv, i en kamp de heldigvis er i ferd med å tape.

"Ikke driv sjansespill med ungdommen vår!" Jeg er HELT ENIG. Ikke bøtelegg og straff dem for å ha røykt en joint. Gjør som med ungdom som drikker: kjør dem hjem, meld fra til foreldrene, pass på dem, advar dem mot farlig hjemmebrent. Gi dem hjelp, ikke påfør dem (flere) problemer enn de har.

Nå ble det forklart at foreldre kan miste innsynsretten ved legalisering og derfor muligheten til å følge opp barn og unge som har prøvd rus. Det synes ikke som en ok konsekvens da foreldrene er de viktigste til å følge opp barna. Hvordan mener du dette skal løses?

Du har mange meninger ser jeg og utifra det antar jeg du er opptatt av rusproblematikk. Så hvilken organisasjon gjør en bra jobb opp mot dette feltet siden det ser ut til å du slakter IOGT som om deres jobb gjør temaet rus værre for samfunnet og individet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For marihuana. Men samtidig bør det innføres alko- og marihuanameter i bilene. Altså, du må blåse i et rør og få 0 på verdiene for å få startet bilen. Slik det er på busser ved offentlig transport. 

Aller helst er jeg for Cannabis uten THC (rus). Det betegner jeg som tebladet, som kan brukes til lindring av mange forskjellige sykdommer. 

Anonymkode: 8b037...2a4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/29/2020 at 11:42 AM, Fallabella said:

Nå ble det forklart at foreldre kan miste innsynsretten ved legalisering og derfor muligheten til å følge opp barn og unge som har prøvd rus. Det synes ikke som en ok konsekvens da foreldrene er de viktigste til å følge opp barna. Hvordan mener du dette skal løses?

Du har mange meninger ser jeg og utifra det antar jeg du er opptatt av rusproblematikk. Så hvilken organisasjon gjør en bra jobb opp mot dette feltet siden det ser ut til å du slakter IOGT som om deres jobb gjør temaet rus værre for samfunnet og individet.

Politiet varsler da stadig foreldre om at barna drikker eller gjør andre farlige ting? Ja, de mister noen muligheter til ransaking osv med mindre de mistenker salg, men jeg vil tro at med ressursene de sparer på å ikke straffe folk for simpelthen å bruke narkotika, så vil de kunne sette inn mer på å avdekke innførsel og salg. Det er uansett ikke riktig å straffe brukere for å ta selgere. Hvis det var straffbart å bruke svarte sokker, ville politiet hatt mulighet til å avdekke veldig mye kriminalitet siden de da ville hatt en unnskyldning for å ransake biler, beslaglegge telefoner osv, men det blir ikke riktig av den grunn. Det er fortsatt fundamentalt og prinsipielt galt å straffe folk for å ruse seg. Det er fint at politiet ønsker å følge folk opp, men de er ikke avhengige av å måtte true med straff for å kunne gjøre det. Tvert imot kvier folk seg for å søke hjelp hos politiet når de risikerer straff.

De som gjør en god jobb på dette feltet, som har forskningen og fornuften på sin side, er organisasjoner som Foreningen Human Narkotikapolitikk og Foreningen Tryggere Ruspolitikk. De har forstått at rusmidlene ikke forsvinner, at kriminaliseringen gjør mer vondt enn godt, og at det er bedre å tilby kunnskap og helsehjelp for å redusere skadene av rusbruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For legalisering gjennom regulert salg ala Vinmonopolet.

Jeg er på ingen måte noen Cannabis-evangelist, jeg ser bare absolutt ingen fordeler med å bruke straffeloven og enorme ressurser i politi og rettsaparatet til å jake folk som ruser seg, enten det kan klassifiseres som bruk eller misbruk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har alltid vært imot, men etter jeg fikk diagnosen MS og sliter med nervesmerter så skulle jeg ønske at dette kunne vært lovlig til iallfall medisinsk bruk.

Anonymkode: 2530e...2e8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
44 minutter siden, linsejesus skrev:

Politiet varsler da stadig foreldre om at barna drikker eller gjør andre farlige ting? Ja, de mister noen muligheter til ransaking osv med mindre de mistenker salg, men jeg vil tro at med ressursene de sparer på å ikke straffe folk for simpelthen å bruke narkotika, så vil de kunne sette inn mer på å avdekke innførsel og salg. Det er uansett ikke riktig å straffe brukere for å ta selgere. Hvis det var straffbart å bruke svarte sokker, ville politiet hatt mulighet til å avdekke veldig mye kriminalitet siden de da ville hatt en unnskyldning for å ransake biler, beslaglegge telefoner osv, men det blir ikke riktig av den grunn. Det er fortsatt fundamentalt og prinsipielt galt å straffe folk for å ruse seg. Det er fint at politiet ønsker å følge folk opp, men de er ikke avhengige av å måtte true med straff for å kunne gjøre det. Tvert imot kvier folk seg for å søke hjelp hos politiet når de risikerer straff.

De som gjør en god jobb på dette feltet, som har forskningen og fornuften på sin side, er organisasjoner som Foreningen Human Narkotikapolitikk og Foreningen Tryggere Ruspolitikk. De har forstått at rusmidlene ikke forsvinner, at kriminaliseringen gjør mer vondt enn godt, og at det er bedre å tilby kunnskap og helsehjelp for å redusere skadene av rusbruk.

Hører du det mange forklarer i «foreldreoppropet så sier de at vi som foreldre vil miste muligheten til å bli involvert hvis vår ungdom blir tatt med dop/for bruk av dop. At ungdom blir fulgt opp nå ja, det stemmer, men dette er snakk om konsekvens av en foreslått ny reform. Dette er sett fra barn og unges sin velferd, ikke den voksne misbruker. Det synes ikke for meg at de som prater varmt om foreldreoppropet er uerfarne eller kan og vet lite om feltet. Hva er det disse som snakker ikke har forstått i følge din oppfatning? Å hvordan mener du ungdom bør følges opp i forhold til rus? Skal vi bare la de starte fordi, som du sier «rus blir vi ikke kvitt uansett? Barn gjør som sine egne voksne ofte, de trenger gode forbilder.

Hva sier de organisasjonene du mener er best på feltet om akkurat dette? Å hvorfor er dette som IOGT ikke til å lytte til i det hele tatt? 
Du skriver om i nå tid, jeg skriver om dette etter vedtatt ny reform, det er hvordan det blir som er det interresante her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt ikke glad i cannabis selv, kunne ikke tenke meg å være i forhold med en som røyker eller henge med folk mens de røyker, men jeg er for legalisering. Synes det skal være regulert, aldersgrenser, avgifter, osv. Jeg tror bare ikke det hjelper samfunnet å gjøre folk til kriminelle fordi de røyker hasj og at alle disse pengene skal gå til kriminelle.

Anonymkode: 603a0...cd9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Fallabella said:

Dette er sett fra barn og unges sin velferd, ikke den voksne misbruker. Det synes ikke for meg at de som prater varmt om foreldreoppropet er uerfarne eller kan og vet lite om feltet. Hva er det disse som snakker ikke har forstått i følge din oppfatning? Å hvordan mener du ungdom bør følges opp i forhold til rus? Skal vi bare la de starte fordi, som du sier «rus blir vi ikke kvitt uansett? Barn gjør som sine egne voksne ofte, de trenger gode forbilder.

Jeg synes vi skal gjøre nøyaktig som vi gjør når ungdom har drukket, begynt å røyke eller å ha sex. Det vil si: veilede, opplyse, beskytte, legge til rette for at det ungdommen uansett vil gjøre, kan de gjøre tryggest mulig. Jeg ser virkelig ikke hvordan straff eller trussel om straff skulle være et gode på noen av disse områdene, så hvorfor tror vi det skal funke når det gjelder ulovlige rusmidler? Jeg tror svaret er både skremmende og banalt: fordi vi alltid har gjort det sånn. Selv om vi har hatt enorm suksess med å regulere de ekstremt farlige stoffene tobakk og alkohol. Da alkohol var ulovlig ble det mye farligere og man kom inn i en ond sirkel. Slik er det med cannabis i dag: hasj er ulovlig fordi det er farlig, og det er farlig(ere enn det trenger å være) fordi det er ulovlig.

Hvis straff faktisk hadde hindret folk i å ruse seg, ville man hatt et lite poeng. Men det er like nytteløst, kunnskapsløst og moralsk uforsvarlig som å straffe deprimerte som selvskader eller overvektige som spiser for mye sukker.

13 hours ago, Fallabella said:

Du skriver om i nå tid, jeg skriver om dette etter vedtatt ny reform, det er hvordan det blir som er det interresante her.

Akkurat hvordan det blir, både lovverket og håndhevelsen, vet vi jo ikke sikkert. Jeg tipper det blir et visst oppsving i bruk av de mildeste stoffene som hasj og psykedelika ("mildt" er kanskje ikke en treffende beskrivelse av psykedelika, men mtp. skadevirkninger er det blant de tryggeste), og så flater det ut eller går ned. Hasj er ikke like spennende for ungdom når det er ulovlig. Men kanskje noen flere voksne vil prøve det?  (Nå handler jo reformen om avkriminalisering, altså straffrihet for bruk og besittelse, ikke legalisering av kjøp og salg av noen stoffer.) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 28.5.2020 den 17.38, AnonymBruker skrev:

Mot avkriminalisering. For medisinsk bruk under gitte forutsetninger. Det at alkohol er lovlig er ikke et gyldig argument. At én ting er skadelig rettferdiggjør ikke legalisering av en annen skadelig ting. 

Anonymkode: 2b075...f2d

Hvilke argumenter har du selv for å mene at det ikke skal avkriminaliseres? Om det er «fordi det et skadelig» som er argumentet, hvor skadelig mener du det er, og hvordan vet du dette ?

Anonymkode: e52d2...326

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 6/2/2020 at 8:57 AM, AnonymBruker said:

Har alltid vært imot, men etter jeg fikk diagnosen MS og sliter med nervesmerter så skulle jeg ønske at dette kunne vært lovlig til iallfall medisinsk bruk.

Anonymkode: 2530e...2e8

Helt enig i dette, har MS selv

Ønsker heller legalisering enn avkriminalisering, heller å følge etter Canada med egne butikker, og evt. Spania med to egne planter pr. husstand. 

Ønsker først og fremst mer forskning på feltet, og da spesielt på områder som handler om sykdom og helse.

Anonymkode: 1ae89...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.5.2020 den 7.51, Fallabella skrev:

Har dere lest noe på IOGT sin side om dette? De belyser konsekvens for barn og unge. Verdt en titt!

 

https://www.foreldreoppropet.no/


 

IOGT lever ikke i den virkelige verden. De står fritt til å være anti dop og jeg vil heller ikke at ungdom og unge mennesker skal ruse seg, men virkeligheten banker på døra og ber oss finne løsninger som har en realistisk mulighet til å fungere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Narko er narko. Helt klart mot, vi har nok junkies som det er.

Anonymkode: 9481e...e10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

er imot, men det blir sikkert lov

Er imota fordi jeg er oppvokst i et land der det er lov, og det er jævelig

Anonymkode: 4891f...839

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

er imot, men det blir sikkert lov

Er imota fordi jeg er oppvokst i et land der det er lov, og det er jævelig

Anonymkode: 4891f...839

Hvor? 

Anonymkode: 1ae89...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig for, men under kontrollerte forhold.

Men trenger det virkelig ikke i livet mitt en gang til.

Anonymkode: 3da58...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.5.2020 den 18.11, AnonymBruker skrev:

Nei takk. Vi trenger ikke flere dophuer. Forby alkohol også.

Anonymkode: 28b3f...7f5

Alt med måte, eller? 
Vi snakker ikke akkurat heroin her .

Jeg røyker en joint kanskje 5/6 ganger i året ,og sist gang var vel 3 måneder siden . Bare for kos , i rolige og trygge omgivelser . Enten alene , eller sammen med en venninne mens vi hygger oss med vin, ler og har det artig.

Er jeg da et «dophue»?🤔

Du får ha din mening altså, men husk at ikke all bruk er misbruk og at alt ikke er sort/hvitt 🙂

 

Anonymkode: 71048...2ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...