Gå til innhold

JYSK utnytter korona på det styggeste


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, AnonymBruker said:

Fy f@en!

Anonymkode: 8d945...ee8

Er helt likt i dag! Eneste måten butikksjefene klarer å få det til å gå rundt på sier de. Vi har 1-5 fra nav og alt mulig til enhver tid. Ytterst få får bli lengre enn 3-6 mnd. 

Anonymkode: deec4...177

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er helt likt i dag! Eneste måten butikksjefene klarer å få det til å gå rundt på sier de. Vi har 1-5 fra nav og alt mulig til enhver tid. Ytterst få får bli lengre enn 3-6 mnd. 

Anonymkode: deec4...177

Da fortjener JYSK å gå konk. Blir ikke noe stort savn. 

Anonymkode: 8d945...ee8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

så de 9 mnd. med arbeidspraksis sikrer deg en stilling et annet sted altså?

Kanskje du bør være litt takknemlig for den muligheten du fikk da?

Anonymkode: 0cfb9...c21

9mnd med dagpenger-lønn, da jeg ble lovt en stilling på plassen jeg jobbet, ikke 4 timer unna. Jeg ble lovet stilling etter 3mnd. Jeg ble også bedt om å jobbe helg og overtid GRATIS, da nav ikke lot meg jobbe mer enn 100% og jysk ville ikke betale meg en krone. Jeg måtte altså betale for å jobbe annenhver helg, da jeg måtte fylle det inn i meldekortet mitt, noe som gjorde at jeg mistet dagpenger fra nav. Om jeg forsøkte å ta opp dette med sjefen, fikk jeg beskjed om at jeg ikke måtte være så vanskelig og at jeg kunne se fram til stillingen som jeg var lovt. Når de da etter 9mnd har lovt meg en stilling på den plassen jeg jobbet, finner en jobb til meg milevis unna, synes jeg det er ganske råttent gjort ja. Så noe takknemlighet fra meg får de ikke.

Anonymkode: 2ee5d...154

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

9mnd med dagpenger-lønn, da jeg ble lovt en stilling på plassen jeg jobbet, ikke 4 timer unna. Jeg ble lovet stilling etter 3mnd. Jeg ble også bedt om å jobbe helg og overtid GRATIS, da nav ikke lot meg jobbe mer enn 100% og jysk ville ikke betale meg en krone. Jeg måtte altså betale for å jobbe annenhver helg, da jeg måtte fylle det inn i meldekortet mitt, noe som gjorde at jeg mistet dagpenger fra nav. Om jeg forsøkte å ta opp dette med sjefen, fikk jeg beskjed om at jeg ikke måtte være så vanskelig og at jeg kunne se fram til stillingen som jeg var lovt. Når de da etter 9mnd har lovt meg en stilling på den plassen jeg jobbet, finner en jobb til meg milevis unna, synes jeg det er ganske råttent gjort ja. Så noe takknemlighet fra meg får de ikke.

Anonymkode: 2ee5d...154

Det er ren og skjær bevisst utnytting. 

Anonymkode: 8d945...ee8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ren og skjær bevisst utnytting. 

Anonymkode: 8d945...ee8

Det er nok ganske vanlig flere plasser. Saksbehandleren min var ganske forbannet. Hun fortalte meg at de ikke kom til å la jysk ta imot flere praksiskandidater, men jeg vet jo at de gjør akkurat samme den dag i dag. Det er jo fint og flott at folk får prøve seg ut i arbeidslivet, men å utnytte folk på denne måten er pill råttent.

Anonymkode: 2ee5d...154

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok ganske vanlig flere plasser. Saksbehandleren min var ganske forbannet. Hun fortalte meg at de ikke kom til å la jysk ta imot flere praksiskandidater, men jeg vet jo at de gjør akkurat samme den dag i dag. Det er jo fint og flott at folk får prøve seg ut i arbeidslivet, men å utnytte folk på denne måten er pill råttent.

Anonymkode: 2ee5d...154

Det er viktig å si fra. Jeg vet at flere utnytter dette. De får jo også inn litt av hvert som egentlig ikke har noe i en butikkpraksis å gjøre, men det får de jaggu regne med når de på død og liv skal ha gratis arbeidskraft. 
 

Anonymkode: 8d945...ee8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange her som ikke forstår seg på økonomi...

Anonymkode: e9289...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mange her som ikke forstår seg på økonomi...

Anonymkode: e9289...b32

Jasså?

Anonymkode: 8d945...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere ansatt i Jysk er jeg ikke overrasket. Møkkabedrift. Å si opp er noe av det smarteste jeg har gjort. 

Anonymkode: 28aa5...8de

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.5.2020 den 22.26, AnonymBruker skrev:

Jeg blir så kvalm av bedriften jeg jobber i! Nå har endelig media fått nyss i bare noe av det de holder på med. Heldigvis. 

Her sitter jeg som taperen etter nesten to måneder med permittering. JYSK sier til avisa at de tapte penger og at de måtte nedbemanne deretter. JYSK har tjent LANGT over ønsket måloppnåelse! Samtidig fikk jeg høre fra salgsleder i dag at alle sjefene har bonusfest! Butikksjefene får 7500,- ekstra i bonus (på toppen av den allerede skyhøye bonusen) fordi de har stått på sånn under korona. Men det de ikke sier er at de får høyere bonus av å permiterte folk, fordi ett av punktene i bonusen er å ha lave lønnsutgifter. Snakk om å utnytte staten! Salgsleder skulle få 10% av den ekstra bonusen til sjefen om SL holdte tett om det. SL er også kjempe provosert for vedkommende har jobbet over 50 gratis timer under korona. Fikk beskjed om at nå var tiden for å vise seg frem, for å komme seg videre opp i systemet. 

Jeg får ingen bonus, fordi jeg har ikke fått lov til å gå på jobb. Bonusen til oss ansatte avhenger av hvor mange timer man jobber. Nabobutikken vår har vært i krise under korona pga mange hjemme med barn og syke. Hvorfor kunne jeg ikke få jobbe der? Jeg vet flere ansatte har hatt kjempestort jobbpress fordi de har vært for få på vakt. Neida, fordi de skal ha bonusfest på min, mine kollegaer og statens regning. 

Er så mye kvalmt i dette firmaet, håper avisen graver videre.  

https://www.nettavisen.no/okonomi/jysk-permitterte-98-ansatte---satte-salgsrekord/3423973486.html

Anonymkode: deec4...177

Jysk er ikke den eneste kjeden som har utnyttet de nye permitteringsreglene. Samtidig som blomstersalget skjøt i været holdt blomsterbutikken (stor kjede) på senteret nær meg stengt, før de åpnet med kraftig reduserte åpningstider og redusert bemanning. De stakkarene som var på jobb hadde mer enn nok å gjøre og jeg tenkte mer enn en gang at de burde vært flere på jobb med det trykket som var.

Ei venninne av meg jobber i en interiørkjede som holdt butikkene stengt i nesten to måneder, mens omsetningen i nettbutikken eksploderte. Hun mener kjeden kunne omsatt for mye mer om butikkene hadde vært åpne.

Anonymkode: 0c1c3...03a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også i en butikk som er francisedrevet, ligger på et stort kjøpesenter. Vi to faste ansatte har vært permittert 100% i to måneder. Sjefen har jobbet selv og satt inn ekstrahjelper for å avlaste henne litt innimellom. Vi har stor omsetningsøkning- til tross for reduserte åpningstider. Synes dette er å utnytte systemet. Så nå sitter hun der med med fetere lommebok enn noensinne pga corona. Hun har tross alt spart lønnsutgifter på oss faste ansatte. 

Anonymkode: 9bd08...f4f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta, ta kontakt med Fagforbundet ditt. Samme med dere andre her i tråden; si ifra, dette skal faen meg fram i lyset, for det går ikke ann at bedrifter skal få holde på sånn!

Anonymkode: 1c181...3b0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange her som ikke forstår seg på økonomi...

Anonymkode: e9289...b32

Nå er jeg spent på hva vi ikke skjønner. Oppdater oss gjerne...!

Anonymkode: 8b0af...d03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At det er for lite bemanning på Jysk for tiden er det ingen tvil om. Jeg var innom der 3 ganger i løpet av to uker (til ulike tidspunkt). Lange køer for å få betale, ingen hjelp å få. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ansattkostnadene for ansatte uten noen spesiell kompetanse er svært høye i Norge, og det er ofte et problem for konsern som Jysk, men Korona kan kanskje fikse litt av problemet, om konsekvensen blir at de ansatte står på mer.

Så vidt jeg vet har Jysk slitt med å ha mange ansatte som driver dank i arbeidstiden. Nå ser man at man klarer seg med færre ansatte. Da kan det bli bonuser også på de ansatte etter hvert, om de beviser at de klarer «more with less».
 

 

 

Anonymkode: 2d2b1...c0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ansattkostnadene for ansatte uten noen spesiell kompetanse er svært høye i Norge, og det er ofte et problem for konsern som Jysk, men Korona kan kanskje fikse litt av problemet, om konsekvensen blir at de ansatte står på mer.

Så vidt jeg vet har Jysk slitt med å ha mange ansatte som driver dank i arbeidstiden. Nå ser man at man klarer seg med færre ansatte. Da kan det bli bonuser også på de ansatte etter hvert, om de beviser at de klarer «more with less».
 

 

 

Anonymkode: 2d2b1...c0b

Da har du virkelig forstått feil! Det har alltid vært underbemannet! De må sko seg på arbeidspraksis og utplassering av folk som skal øve på språket og norsk arbeidsliv. Butikksjefene og salgslederne jobber døgnet rundt uten å få betalt ekstra. 

Anonymkode: deec4...177

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det i nesten hele arbeidslivet dessverre. Jobber i det offentlige, og det er mye stygt som skjer der for tiden....Man må bare ikke la seg true, fremsett trusler tilbake og gjør det personlig om du må. Da kan du gjøre hva du vil mot vedkommende :) 

Anonymkode: e47a9...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg snakket med avisa også. Orker ikke holde kjeft om all dritten vi må finne oss i. Måtte dessverre være anonym, om ikke hadde jeg blitt kjeppjaget fra bedriften. Alt skal liksom være så fint og flott, vel ikke bak fasaden. Nå prøver de å ro seg unna alt. Håper enda flere står frem med alt de opplever der.

Dagens nye artikkel:

https://www.nettavisen.no/okonomi/mobelgiganten-fikk-ekstrem-kundevekst-nektet-a-hente-inn-permitterte-ansatte/3423976570.html

 

Sjekk også hva nettavisen skriver i info boksen:

Nettavisen har vært nødt til å anonymisere kilder i denne saken, da alle har henvist til frykt for represalier for å uttale seg til mediene. Vi har publisert sakene med basis i et bredt kildetilfang og skriftlig kildemateriale.

Anonymkode: deec4...177

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/27/2020 at 10:26 PM, AnonymBruker said:

Jeg blir så kvalm av bedriften jeg jobber i! Nå har endelig media fått nyss i bare noe av det de holder på med. Heldigvis. 

Her sitter jeg som taperen etter nesten to måneder med permittering. JYSK sier til avisa at de tapte penger og at de måtte nedbemanne deretter. JYSK har tjent LANGT over ønsket måloppnåelse! Samtidig fikk jeg høre fra salgsleder i dag at alle sjefene har bonusfest! Butikksjefene får 7500,- ekstra i bonus (på toppen av den allerede skyhøye bonusen) fordi de har stått på sånn under korona. Men det de ikke sier er at de får høyere bonus av å permiterte folk, fordi ett av punktene i bonusen er å ha lave lønnsutgifter. Snakk om å utnytte staten! Salgsleder skulle få 10% av den ekstra bonusen til sjefen om SL holdte tett om det. SL er også kjempe provosert for vedkommende har jobbet over 50 gratis timer under korona. Fikk beskjed om at nå var tiden for å vise seg frem, for å komme seg videre opp i systemet. 

Jeg får ingen bonus, fordi jeg har ikke fått lov til å gå på jobb. Bonusen til oss ansatte avhenger av hvor mange timer man jobber. Nabobutikken vår har vært i krise under korona pga mange hjemme med barn og syke. Hvorfor kunne jeg ikke få jobbe der? Jeg vet flere ansatte har hatt kjempestort jobbpress fordi de har vært for få på vakt. Neida, fordi de skal ha bonusfest på min, mine kollegaer og statens regning. 

Er så mye kvalmt i dette firmaet, håper avisen graver videre.  

https://www.nettavisen.no/okonomi/jysk-permitterte-98-ansatte---satte-salgsrekord/3423973486.html

Anonymkode: deec4...177

Det er vel frivillig å jobbe der som alle andre steder? Og, burde ikke sånne ting adresseres internt før du sager av den grenen som du sitter på?

Anonymkode: 88eda...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...