Gå til innhold

Konfirmasjon, hvor mye bør jeg gi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er alenemor i ordets rette forstand til to barn og har en nevø som skal konfirmeres nå. Er så i tvil om hvor mye jeg burde gi. Vil jo ikke skuffe konfirmanten, men samtidig har jeg ikke så mye penger. Da min sønn ble døpt i fjor fikk han gave for 800 av min nevø sine foreldre, de var også faddere. Burde jeg legge meg på samme beløp nå, eller burde man gi mer til en konfirmasjon?

Neste år har jeg to andre tantebarn som skal konfirmeres så vil derfor ikke legge meg for høyt i år, da jeg må gi tilsvarende x 2 til neste år. 

Takk for svar!

 

Anonymkode: a209c...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du legger deg ikke høyere enn hva du har råd til. Man skal ikke blakke seg på gaver. Hadde gitt 500. 

Anonymkode: a103d...502

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ikke sånn at gaver må speile kostnaden på det man har fått tidligere 

Anonymkode: a103d...502

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det holder med 500! Det er en fin sum, og ikke for lite. Skriv noe personlig på kortet, for har han vare på det, så er det det som vil bety mest tenker jeg. 

Jeg hadde selv en tante som jeg ikke husker EN gave fra! Men hun skrev brev og kort. De betød myye  🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk aldri noe penger av foreldrene mine og det var heller ikke noe som var forventet, selvom de hadde en god økonomi. Gi det du har råd til, om så det er en 50-lapp. Synes det holder med at foreldrene betaler for både festen og maten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det var en kristen konfirmasjon ville jeg gitt en bibel eller noe, hadde det vært noe annet hadde jeg ikke gitt en gave. Problem løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har råd til 500 kr er det mer enn nok

Anonymkode: 5528d...f92

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Jolene skrev:

Dersom det var en kristen konfirmasjon ville jeg gitt en bibel eller noe, hadde det vært noe annet hadde jeg ikke gitt en gave. Problem løst.

Man får bibel ved kristen konfirmasjon, den brukes i undervisningstiden. (Mer eller mindre) Har sett ved flere anledninger der folk spør etter gavetips, gjerne noe som ikke koster så mye, så gir folk tips om å kjøpe Bibelen. Hvis man skal kjøpe en som ser bedre ut enn den konfirmantene mottar av kirken, må man betale en god del. Har inntrykk av at mange tror at Bibelen er en rimelig gave. Det er gjerne ikke det! Hvis du var i ts sin situasjon, hadde du virkelig ikke gitt gave til din nevø, bare fordi han ikke valgte det du syns var rett eller ga mening for deg? Snakk om å respektere andres valg, og snakk om å være en hyggelig tante! "Problem løst". Noe så sært. Godt man er forskjellig, tenker jeg nå! Ts, som @SoWhat? skrev, så betyr ofte kortene svært mye! Skriv noe hyggelig om personligheten hans for eksempel, et inspirerende dikt, eller annet som gleder og oppløftet ved utallige lesninger! Hvis du vil legge deg på sanne nivå som foreldrene hans, så husk de var to stk som ga til 800kr, noe som da blir 400kr for deg. Man kan finne fine ting med symbolikk også, som ikke koster all verdens, men som er hyggelig å få. Innenfor eks smykker, turutstyr, bøker, en trendy cap el. Har han noen spesielle interesser? Vil du kun gi penger? Ellers kan du kjøpe noe til eks 100-200, samt legge ved 200kr? Du kan også eks gi 300kr, samt et gavekort (hjemmelaget, eller skrive på kortet) på en aktivitet sammen med deg. Da blir noe å se frem til, som i tillegg vil skape gode minner. Mener her noe svært hyggelig, som dere kan gjøre sammen hjemme/nærmiljø. En dag eller en helg, med eks nistetur i skogen og filmkveld. Vet om noen som ga 300kr og en bakedag sammen, til sin niese. Det var en av hennes beste gaver, og hun lever godt på minnene nå årevis etterpå. På denne måten vil du også spre utgift på gave, slik at du kan gi mindre der og da, om det kan føles bedre. Det blir ofte et stort gavedryss ved konfirmasjon, med en samlet litt som er stas, uansett hva hver enkelt har gitt. At du stiller opp, og viser at du er der for han, vil uansett bety mer enn alle verdens gaver!❤

Endret av Lykkehjerte
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden han fikk 800kr til dåp, så gi likt beløp til konfirmasjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SmithID skrev:

Siden han fikk 800kr til dåp, så gi likt beløp til konfirmasjon. 

Nei! Man gir etter lommeboken, ikke etter hva som har blitt gitt i gave før!!!

Anonymkode: f3dbe...d3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lykkehjerte skrev:

Man får bibel ved kristen konfirmasjon, den brukes i undervisningstiden. (Mer eller mindre) Har sett ved flere anledninger der folk spør etter gavetips, gjerne noe som ikke koster så mye, så gir folk tips om å kjøpe Bibelen. Hvis man skal kjøpe en som ser bedre ut enn den konfirmantene mottar av kirken, må man betale en god del. Har inntrykk av at mange tror at Bibelen er en rimelig gave. Det er gjerne ikke det! Hvis du var i ts sin situasjon, hadde du virkelig ikke gitt gave til din nevø, bare fordi han ikke valgte det du syns var rett eller ga mening for deg? Snakk om å respektere andres valg, og snakk om å være en hyggelig tante! "Problem løst". Noe så sært. Godt man er forskjellig, tenker jeg nå! Ts, som @SoWhat? skrev, så betyr ofte kortene svært mye! Skriv noe hyggelig om personligheten hans for eksempel, et inspirerende dikt, eller annet som gleder og oppløftet ved utallige lesninger! Hvis du vil legge deg på sanne nivå som foreldrene hans, så husk de var to stk som ga til 800kr, noe som da blir 400kr for deg. Man kan finne fine ting med symbolikk også, som ikke koster all verdens, men som er hyggelig å få. Innenfor eks smykker, turutstyr, bøker, en trendy cap el. Har han noen spesielle interesser? Vil du kun gi penger? Ellers kan du kjøpe noe til eks 100-200, samt legge ved 200kr? Du kan også eks gi 300kr, samt et gavekort (hjemmelaget, eller skrive på kortet) på en aktivitet sammen med deg. Da blir noe å se frem til, som i tillegg vil skape gode minner. Mener her noe svært hyggelig, som dere kan gjøre sammen hjemme/nærmiljø. En dag eller en helg, med eks nistetur i skogen og filmkveld. Vet om noen som ga 300kr og en bakedag sammen, til sin niese. Det var en av hennes beste gaver, og hun lever godt på minnene nå årevis etterpå. På denne måten vil du også spre utgift på gave, slik at du kan gi mindre der og da, om det kan føles bedre. Det blir ofte et stort gavedryss ved konfirmasjon, med en samlet litt som er stas, uansett hva hver enkelt har gitt. At du stiller opp, og viser at du er der for han, vil uansett bety mer enn alle verdens gaver!❤

Dersom kinfirmanten har tatt et valg om kristen konfirmasjon, regner jeg også med at konfirmanten er kristen. Dermed ville jeg funnet en gave som hadde vært passende å gi i en slik anledning. Takk for oppdatering om at de får bibel, det gir meg andre ideer for fremtiden. Man kan også gi penger i konfirmantens navn til en veldedighet, for som en konfirmant som konfirmerer seg kristent. regner jeg med tenker på de som ikke har det like bra som seg selv.

Dersom man velger noe annet enn en kristen konfirmasjon, gjør man det jo kun på grunn av pengene, og sånt vil jeg ikke støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi 800 eller 1000 kr til nevøen din. 
 

Anonymkode: 0660b...dd4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

500! Barn i dag får så mye penger, han har sikkert mer enn deg fra før av TS.

En konfirmasjon er en markering, ikke en måte å hove inn penger på.

Anonymkode: e7f7a...8c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 27.5.2020 den 22.23, SoWhat? skrev:

Syns det holder med 500! Det er en fin sum, og ikke for lite. Skriv noe personlig på kortet, for har han vare på det, så er det det som vil bety mest tenker jeg. 

Jeg hadde selv en tante som jeg ikke husker EN gave fra! Men hun skrev brev og kort. De betød myye  🙂

Det med at kort betyr så mye tror jeg må være en «jentegreie». Har aldri hørt noen av mine mannlige venner vektlegge slike ting i nærheten av kvinners glede over å gi/få dikt osv. Bare som et innspill ettersom dette er en nevø.

Det sagt synes jeg 400 er nok. Det er halvparten av det de (som er to) gav. 500 er uansett rikelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt fra 1000 og oppover er vanlig å  gi blant de jeg kjenner

Anonymkode: 5a625...57b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ga 1000 i fjor til min niese. Hadde jeg vært alene hadde jeg gitt mindre pga økonomi. 500 er fint 

Anonymkode: 99752...797

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 28.5.2020 den 20.35, SmithID skrev:

Siden han fikk 800kr til dåp, så gi likt beløp til konfirmasjon. 

For noe tull

Anonymkode: a103d...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...