Gå til innhold

Hvordan håndtere utrolig slitsomt barn som krever og ødelegger ting


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kompis av sønnen min ringer på i tide og utide, og ofte rundt middagstider for å få middag hos oss. Jeg synes det er helt greit at han og andre barn spiser hos oss. Jeg tilbyr alltid mat til gjester og lekekamerater. Problemet med han er at han er utrolig frekk, f. eks så tar han 4 poteter 4 kjøttkaker til seg selv, spise 1/3 av maten og lar resten stå. Jeg løste dette i går ved å dekke opp tallerkenene med passende mengde middag selv. Type 2 kjøttkaker til hver, denne gutten sa: jeg spiser minst 4, og krevde å få to til. Spiste likevel bare halvparten av maten. 
 

Han ber alltid min sønn om at han skal spørre meg om brus, godteri, middag you name it. Har til og med sett at han går i kjøleskapet hos oss å henter seg juice, yoghurt, åpner gjerne en brus hvis det står i kjøleskapet. Han skal alltid prøve den elektriske sparkesykkelen eller hoverboarden til sønnen min, bruker den mer enn han når han er her. Hvis han ikke får leke med det, så drar han bare til neste kompis. Han er utrolig energisk, har ved flere anledninger knust/ veltet ting hjemme hos oss. 
 

Jeg tørr ikke å prate med moren hans for hun er utrolig vanskelig å prate med. Husker hun skjelte ut en annen forelder på skoleavslutning fordi vedkommende snakka til sønnen hennes, sønnen stod å kastet steiner på parkerte biler. Jeg tørr ikke å prate til gutten heller fordi jeg er redd for å bli utskjelt av moren. Hun er kjent for å gjøre det. 
 

Gutten kan fint sykle forbi hagen og be om pølse/ is hvis vi griller. Får han nei står han å stirrer på oss/ maser til han får det. 
 

Hva hadde dere gjort her? Føler det er helt håpløst. Vi har til nå bedt sønnen vår om å la være å invitere han hjem. Ringer han på, sier vi at sønnen vår er opptatt. Men veldig ofte går han inn gjennom Hagen og bare «dukker opp». Har funnet han hoppende på trampolinen vår mange ganger, selvsagt uten å spørre først. 

Anonymkode: 6bd62...a6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Alterego666

Du forteller barnet at han alltid er velkommen, men at i ditt hus er det dine regler som gjelder. 
Dersom moren hans har problemer med det, forteller du henne på en rolig og sindig måte at derom barnet ikke klarer å forholde seg til dette, kan han leke andre steder.

Dersom hun blir ufin etter å ha blitt snakket til på en ordentlig måte, er det open season.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si nei? Forklar at det skal være mat til alle. Si i fra tydelig.

Anonymkode: 80bbf...1a1

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ditt hus setter du grenser for ikke-akseptabel adferd og språk på en tydelig måte. 

.... også sender du han hjem når dere skal spise i det generelle eller når det er nok besøk. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor serverer du mat til han? Det er lov å si nei, det er lov å være streng. Ditt hus, dine regler. 

Hva så om mammaen hadde kjeftet på deg? Du vet hvordan hun er, og det er bare å heve deg over det og snakke rolig til henne. 

Anonymkode: 317db...969

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han sier at han «må» ha 4 poteter så sier du at «du kan få mer når du har spist opp» 

ellers sier du enkelt og greit at i huset deres må han følge de reglene dere har. Liker han det ikke så kan han gå hjem. Forklar dette til moren også, ikke vær så konfliktsky, hun duret jo frem slik fordi folk ikke tørr å hisse henne opp, ett sted kommer den dårlige oppdragelsen til ungen fra. 

Anonymkode: c1c36...acc

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grensesetting gjelder også andres unger.

Anonymkode: 57d57...b63

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tilsvarende nabo før. Det var uutholdelig. Mor nektet å ta til seg kritikk og sønnen «overkjørte» alle rundt ham. 
endte med at jeg sa direkte til ham at han ikke fikk komme til oss mer. 
når han likevel dukket opp gikk jeg ut og ba ham gå hjem. Han var da ca 10 år. 
heldigvis flyttet vi fra stedet. 

Vær tydelig og bestemt. 
ikke la deg overkjøre av hverken moren eller barnet. 
hvis mor er kjent for å kjefte på andre foreldre ville jeg ikke tatt d så tungt. 
da vet «alle» hvilke type hun er og kommer ikke til å ta henne seriøst. 

Anonymkode: 92304...b60

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor inviterer du han på middag? 
Si at du kun har nok til dere, og at han må vente ute. 
Det er faktisk helt normalt! 
Her får mine kun ha middagsgjester hvis det er avtalt på forhånd. 
hvis ikke beregner jeg kun mat til oss. 

Anonymkode: 92304...b60

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnnaW
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kompis av sønnen min ringer på i tide og utide, og ofte rundt middagstider for å få middag hos oss. Jeg synes det er helt greit at han og andre barn spiser hos oss. Jeg tilbyr alltid mat til gjester og lekekamerater. Problemet med han er at han er utrolig frekk, f. eks så tar han 4 poteter 4 kjøttkaker til seg selv, spise 1/3 av maten og lar resten stå. Jeg løste dette i går ved å dekke opp tallerkenene med passende mengde middag selv. Type 2 kjøttkaker til hver, denne gutten sa: jeg spiser minst 4, og krevde å få to til. Spiste likevel bare halvparten av maten. 
 

Han ber alltid min sønn om at han skal spørre meg om brus, godteri, middag you name it. Har til og med sett at han går i kjøleskapet hos oss å henter seg juice, yoghurt, åpner gjerne en brus hvis det står i kjøleskapet. Han skal alltid prøve den elektriske sparkesykkelen eller hoverboarden til sønnen min, bruker den mer enn han når han er her. Hvis han ikke får leke med det, så drar han bare til neste kompis. Han er utrolig energisk, har ved flere anledninger knust/ veltet ting hjemme hos oss. 
 

Jeg tørr ikke å prate med moren hans for hun er utrolig vanskelig å prate med. Husker hun skjelte ut en annen forelder på skoleavslutning fordi vedkommende snakka til sønnen hennes, sønnen stod å kastet steiner på parkerte biler. Jeg tørr ikke å prate til gutten heller fordi jeg er redd for å bli utskjelt av moren. Hun er kjent for å gjøre det. 
 

Gutten kan fint sykle forbi hagen og be om pølse/ is hvis vi griller. Får han nei står han å stirrer på oss/ maser til han får det. 
 

Hva hadde dere gjort her? Føler det er helt håpløst. Vi har til nå bedt sønnen vår om å la være å invitere han hjem. Ringer han på, sier vi at sønnen vår er opptatt. Men veldig ofte går han inn gjennom Hagen og bare «dukker opp». Har funnet han hoppende på trampolinen vår mange ganger, selvsagt uten å spørre først. 

Anonymkode: 6bd62...a6e

Fortsett å si at dere opptatt, la sønnen deres oppdage andre venner. Ville rett og slett sagt at vi ikke har nok mat og han må gå hjem å spise. Litt streng tone lønner seg, siden det viser seg at gutten er vant med dette hjemme.

Hage som er inngjerdet lønner seg her...selv om jeg trur det ikke hadde holdt gutten ute,,,høres som en grunn til å skaffe seg et par skumle, m ufarlige vakthunder (siste var en spøk men😅)

Kanskje si til mor at han ikke er velkommen hvis han oppfører seg slik.

Føler med dere, glad sønnen min er venner med de greie gutta😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må presentere deres regler i deres hus for han. 
Her i huset tar vi to poteter osv så kan man ta mer når man har spist opp. 
Og forklar det med å bare gå å ta, det er heller ikke greit hos dere. 
Barn liker klare retningslinjer, det er ikke sikker han har noen regler hjemme? 
Kanskje han får masse mat og bare spiser det han vil? 
Det kan altså være normalen for han og da er det vanskelig å gjøre ting annerledes hos andre, men får de det forklart på en ordentlig måte så vil de aller fleste respektere det, mulig det må gjentakelser til.  
Hadde dette fortsatt så hadde jeg tatt det opp med mor, så kan hun bare bli så sint hun vil. 
Vi liker veldig godt å ha NN på besøk, men det er visse regler han ikke vil følge så håpte du kanskje kunne minne han på det, sikkert bedre for han om du som mor sier det til han. 
At mor blir sint på andre når de snakker til barnet kan jo ha et hav av underliggende årsaker, ikke at det er noen unnskyldning, men det kan være sånn. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det høres ut som du ikke ønsker å ha ham det i det hele tatt (det hadde ikke jeg heller ønsket!) hadde jeg bare konsekvent sagt at det ikke passer.

Og jeg hadde ikke brydd meg en prikk om den psyke moren hans skjelte meg ut.

I verste fall, om han av en eller annen grunn likevel skulle spise hos dere en sjelden gang hadde jeg gitt ham en potet og en kjøttkake og så påfyll når alt på tallerkenen er spist opp, og hadde han gått i kjøleskapet hadde jeg gitt ham streng beskjed om man snoker ikke i andres kjøleskap, og sendt ham rett på dør. Men det er da i gen grunn til at denne drittungen skal innenfor dørene i ditt hus! Du må bare si NEI.

Anonymkode: 8ad94...33c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg sjenert eller redd for konfrontasjoner 😅

Hadde sagt klinkende klart i fra til gutten at under mitt tak gjelde mine regler og om han ikke forholder seg til det må han gå.
 

Skulle moren hans kjefte på meg for det hadde jeg bedt henne ta seg en bolle.

«Ærlig talt kvinne. Barnet ditt må faktisk følge være regler i vårt hus og om ikke dere liker det så får han la være å kommer på besøk til oss.«

 

Endret av WhisperingWind
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grensesetting og veiledning er en del av omsorgen et barn trenger. Når guttten får kaste steiner på biler og mor synes at dette er greit og skjeller ut andre som sier i fra er dette en form for omsorgssvikt. Hun gjør ikke jobben sin som forelder. Jeg hadde meldt til barnevern. Hvis dette fortsetter vil gutten aldri få hjelp til å forstå sosiale spilleregler og han vil ende opp som en outcast uten venner og det er hjerteskjærende. Han vil falle ut av samfunnet. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor inviterer du han på middag? 
Si at du kun har nok til dere, og at han må vente ute. 
Det er faktisk helt normalt! 
Her får mine kun ha middagsgjester hvis det er avtalt på forhånd. 
hvis ikke beregner jeg kun mat til oss. 

Anonymkode: 92304...b60

Vi inviterer han ikke på middag. Han inviterer seg selv på middag, dvs spør om han kan få middag, spiser hos oss hver gang han er på besøk. 

Anonymkode: 6bd62...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært for at jeg er motstander av å tvinge barn til å spise når de er mett, hadde jeg anbefalt deg å tvinge ham til å spise opp alle fire kjøttkakene og potetene. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnnaW skrev:

Hage som er inngjerdet lønner seg her...selv om jeg trur det ikke hadde holdt gutten ute,

Vi har faktisk inngjerdet hage, men han hopper lett over gjerde eller går inn hageporten. 

Anonymkode: 6bd62...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kompis av sønnen min ringer på i tide og utide, og ofte rundt middagstider for å få middag hos oss. Jeg synes det er helt greit at han og andre barn spiser hos oss. Jeg tilbyr alltid mat til gjester og lekekamerater. Problemet med han er at han er utrolig frekk, f. eks så tar han 4 poteter 4 kjøttkaker til seg selv, spise 1/3 av maten og lar resten stå. Jeg løste dette i går ved å dekke opp tallerkenene med passende mengde middag selv. Type 2 kjøttkaker til hver, denne gutten sa: jeg spiser minst 4, og krevde å få to til. Spiste likevel bare halvparten av maten. 
 

Han ber alltid min sønn om at han skal spørre meg om brus, godteri, middag you name it. Har til og med sett at han går i kjøleskapet hos oss å henter seg juice, yoghurt, åpner gjerne en brus hvis det står i kjøleskapet. Han skal alltid prøve den elektriske sparkesykkelen eller hoverboarden til sønnen min, bruker den mer enn han når han er her. Hvis han ikke får leke med det, så drar han bare til neste kompis. Han er utrolig energisk, har ved flere anledninger knust/ veltet ting hjemme hos oss. 
 

Jeg tørr ikke å prate med moren hans for hun er utrolig vanskelig å prate med. Husker hun skjelte ut en annen forelder på skoleavslutning fordi vedkommende snakka til sønnen hennes, sønnen stod å kastet steiner på parkerte biler. Jeg tørr ikke å prate til gutten heller fordi jeg er redd for å bli utskjelt av moren. Hun er kjent for å gjøre det. 
 

Gutten kan fint sykle forbi hagen og be om pølse/ is hvis vi griller. Får han nei står han å stirrer på oss/ maser til han får det. 
 

Hva hadde dere gjort her? Føler det er helt håpløst. Vi har til nå bedt sønnen vår om å la være å invitere han hjem. Ringer han på, sier vi at sønnen vår er opptatt. Men veldig ofte går han inn gjennom Hagen og bare «dukker opp». Har funnet han hoppende på trampolinen vår mange ganger, selvsagt uten å spørre først. 

Anonymkode: 6bd62...a6e

Er jo bare til å være tydelig og si nei!

Sønnen min har en venn som spør etter is, snop, brus og alt mulig. Noen ganger kan det være de får en is hvis vi har, men jeg bare ler og sier det ikke er lørdag. De slutter å mase hvis de bare får beskjed nok ganger, og du er konsekvent.

Skjønner ikke hvorfor han fikk 4 kjøttkaker etter du sa nei? Eller misforsto jeg? 
 

Ang å forsyne seg i kjøleskap; spør om han er sulten og vil ha et knekkebrød i stedet for eller vann hvis han er tørst. 
 

Du trenger ikke være kjeftete, bare snakk vanlig, men det kan være du må repetere 1000 ganger. Barn er barn:) 
 

Hadde gitt en stor f i om mora hadde skjelt meg ut. (Eller ikke, hater å bli kjeftet på..) Hun må oppdra sønnen sin så hadde hun sluppet dette. Husk, det er ikke gutten sin skyld at han er slik, det er foreldrene!

Anonymkode: fa0f5...3d7

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk, det er ikke gutten sin skyld at han er slik, det er foreldrene!

Dette! It takes a village to raise a child.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sendt han hjem, hver eneste gang. Gitt klar beskjed om at så lenge han ikke følger dine regler så er han ikke velkommen til å spise med dere. Hvis mor kjefter, hva så? Si fra at du skal servere alle, så når han vil ha mer enn det som er tilgjengelig må han spise hjemme. 

Anonymkode: a2c8d...f8f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...