Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Viser dagpengekalkulatoren på nav sine sider helt korrekt beløp? Jeg tjente i fjor ca 500k og i 2018 430k. Har jobbet deltid grunnet små barn. I januar begynte jeg i full jobb igjen, og hittil i år har jeg tjent 480k. Har en god lønn nå, og ville nok i år tjent opp mot 850k i år. 

Men så mistet jeg jobben da! Har jobb en mnd til. Presset arbeidsmarked her, til tross for at jeg er høyt utdannet osv. Så regner med jeg må en periode på dagpenger.

Kalkulator viser at jeg skal få brutto ca 34500k. Synes det var mye siden jeg ikke hadde så høy inntekt i 2018, og ok inntekt i 2019. Bruker de de siste 6 mnd da, siden jeg har høy inntekt nå?

Anonymkode: 0724f...9f2

Skrevet (endret)

Det er en besteårsregel, det som gir deg best uttelling for enten siste 12 måneder eller snitt av 3 siste år.  NAV har tilgang til AA registeret, så alle registrerte inntekter tas med i beregningen. Merk at det ikke nødvendigvis følger kalenderår; har du tjent over 600k fra mars 2019 til mars 2020 er du berettiget maksimal sats.

Maks sats er 62.8% av 6G, som totalt utgjør ca 375.000,- pr år i ledighetstrygd.  Omregnet pr uke blir det  6.742,- som maksimal sats, uansett hva du har tjent før inntruffet full arbeidsledighet; altså nedgangen er mer dramatisk for de som tjener over 600.000,- da alt over dette ikke tas med i beregning av dagpenger. Ytterligere kr 17,- pr dag pr barn under 18 som du forsørger.  Tar du ferie uteblir dagpengene, du må være reell arbeidssøker og opparbeider deg heller ikke feriepenger av trygden til året etter.  Altså lite greit å forbli ledig over tid, det blir veldig økonomisk belastende.

Endret av Fantorang1
Skrevet
2 timer siden, Fantorang1 skrev:

Det er en besteårsregel, det som gir deg best uttelling for enten siste 12 måneder eller snitt av 3 siste år.  NAV har tilgang til AA registeret, så alle registrerte inntekter tas med i beregningen. Merk at det ikke nødvendigvis følger kalenderår; har du tjent over 600k fra mars 2019 til mars 2020 er du berettiget maksimal sats.

Maks sats er 62.8% av 6G, som totalt utgjør ca 375.000,- pr år i ledighetstrygd.  Omregnet pr uke blir det  6.742,- som maksimal sats, uansett hva du har tjent før inntruffet full arbeidsledighet; altså nedgangen er mer dramatisk for de som tjener over 600.000,- da alt over dette ikke tas med i beregning av dagpenger. Ytterligere kr 17,- pr dag pr barn under 18 som du forsørger.  Tar du ferie uteblir dagpengene, du må være reell arbeidssøker og opparbeider deg heller ikke feriepenger av trygden til året etter.  Altså lite greit å forbli ledig over tid, det blir veldig økonomisk belastende.

Etter korona-regler er det vel 80% av lønn opp til 3G (299.574), og 62,4% av lønn mellom 3G og 6G (599.148).

Skrevet

Oops..  Det er korrekt; 62.4% av 6G, en ørliten skrivefeil der..  For de som ikke har fullt opp 6G er de nye reglene noe gunstigere, de får mer enn 62.4%, eksempelvis på årslønn 400.000,- er nåværende sats 75.6% i stedet for 62.4% som før Koronakrisen.

Tabell for de som gjerne vil se dette ferdigutregnet:

https://www.tekna.no/aktuelt/slik-pavirkes-du-av-endringene-i-dagpengeregleverket/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...