Gå til innhold

polycystiske ovarier?


Holly Hobbie

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke proever ennaa, saa jeg har ikke tenkt saa mye paa hvor lett/vanskelig jeg har for aa bli gravid. Men har begynt aa tenke at det kanskje ikke blir saa lett, da jeg har/har hatt veldig uregelmessige menstruasjoner. Tror ikke jeg har "full blown" pcos, da jeg ikke er overvektig, har masse haarvekst (har kanskje bittelitt mer enn normalt? ) eller noen andre symptomer. Synes dere at jeg burde faa henvisning til gynekolog for aa sjekke? Men det er kanskje ikke noe aa gjoere med dersom jeg skulle ha polycystiske ovarier, saa det er kanskje like greit aa vente til jeg evt. faar problemer med aa bli gravid? Bare lurer jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cinzia, ikke innlogget

Jeg har samme symptomer (evt. mangel på sådanne) som deg: Noe uregelmessige sykluser (dog ikke helt ute av kontroll) men ingen økt hårvekst, ingen cyster og er ikke overvektig. Legene mener jeg har mild grad av PCO. V har vært prøvere i 1,5 år, men det er funnet andre årsaker til vår barnløshet selv om min PCO naturligvis ikke gjør saken bedre. Min lege mener at de fleste med PCO blir gravide, men at det kan ta litt lengre tid. Når dere begynner å prøve, kan du sikkert få Pergo for å hjelpe på litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like greit å sjekke det først som sist. Det gjorde jeg, på oppfordring fra legen, selv om vi ikke hadde tenkt til å begynne å prøve rikitg enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja' date=' kanskje det er lurt...hva skjer egentlig under en slik undersoekelse?[/quote']

For min del begynte det med blodprøver, som tydet på pco. Fikk henvisning til gynekolog, som gikk gjennom mens-historie, regelmessighet og slikt, deretter gu med innvendig ultralyd for å se etter cyster (hvilket han fant).

Helt ok, ikke noe å grue seg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg fikk påvist PCOS da jeg var relativt ung.... fikk henvisning til gynekolog i og med at mensen ikke var regelmessig. Hun fant fort ut (ved hjelp av innvendig UL) at jeg hadde cyster på eggstokkene. Vi fannt tilslutt noen p-piller som gjorde at mensen kom når den skulle, men cystene forsvandt jo ikke... jeg kjennte innimellom at de sprakk, og noenganger gjorde det vanvittig vondt. Andre ganger bare registrerte jeg at det skjedde.... fikk noen piller som jeg kunne ta når det var på det værste.

Legen fortalte meg dengang at det kunne bli litt vanskeligere for meg å bli gravid når den dagen kom at vi ville prøve dette, men at jeg helt sikkert skulle få oppleve å bli gravid, men kanskje vi måtte ha litt hjelp.

Da vi startet prøvingen for nøyaktig 1 år siden, var vi helt klar over at det kunne drøye en stund, og vi følte at vi hadde tid nok til å bare se hvordan det gikk.... I PP5 testet jeg positivt.. til både mannens og min overraskelse, og nå er det 5 uker til termin!!! :):)

Ville bare fortelle deg denne solskinns historien, føler at vi har vært utrolig heldige, og lurer nesten på hvorfor akkurat vi har vært SÅ heldige, men slikt kan man nesten ikke spekulere i.

Mitt råd er: sjekk det med legen din, og få alle fakta, ta en tur til gynekolog slik at du VET hvordan det ligger an.... bedre å være realistisk og bli positivt overrasket, enn å tro at alt er tip-top, også drøyer det lenge....

Lykke til...!!

shy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt råd er: sjekk det med legen din, og få alle fakta, ta en tur til gynekolog slik at du VET hvordan det ligger an.... bedre å være realistisk og bli positivt overrasket, enn å tro at alt er tip-top, også drøyer det lenge....

Lykke til...!!

shy :)

Helt enig. Jeg synes jo det var en kjip beskjed å få, men tror ikke jeg tok det fullt så tungt som om jeg hadde funnet det ut etter flere års mislykket prøving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...