Gå til innhold

Har jeg trent feil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

På grunn av sykdom, har jeg ikke kunnet trene. I går startet jeg forsiktig med å trene meg opp igjen og var nøye på å strekke og tøye meg ut etter en forsiktig økt.

I dag opplever jeg at jeg er voldsomt øm i magen, men ikke andre steder ellers.

Hvordan skal jeg tolke det som? At jeg trente feil, eller at treningen virker, at musklene i magen jobber som de skal? Jeg skjønner at jeg gjorde noe riktig når jeg tøyde meg både i beina og armer. Men litt vanskelig å tøye mage.

Noen erfaringer/ innspill?

Anonymkode: b1b27...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg opplever at jeg blir like stiv og støl selv om jeg tøyer ut, så vil tro du bare fant noen "nye" muskler du ikke har brukt skikkelig på en stund. Går nok over iløpet av et par dager. 

Eneste måten jeg vet det går an å tøye mage på er hvis du ligger på magen, reiser deg opp på hendene med bena fortsatt liggende bak. Sånn hvalross posisjon. For å så snu blikket og strekk ut til høyre og venstre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man blir støl selv om man tøyer og strekker ut etter økta. Tøyning er for å opprettholde blodgjennomstrømning, hjelpe kroppen å kvitte seg av avfallsstoffer, få bedre restitusjon og opprettholde bevegelighet.

Men som "pia mater" sier så har du antageligvis aktivert noen muskler som du ikke har brukt på lenge.

Anonymkode: 1e26a...c78

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du trent noe som involverer magemuskler da? Du sier du har tøyd, men å tøye betyr ikke  at du blir mindre støl, spesielt ikke om det er første økt på lenge :) Og du nevner ikke hva du har trent, så det er vanskelig å svare deg.

Har du gått en rolig tur i nabolaget er det rart om du er støl i magen, men om du har tatt planken eller situps gir det mening. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, pia mater skrev:

Jeg opplever at jeg blir like stiv og støl selv om jeg tøyer ut, så vil tro du bare fant noen "nye" muskler du ikke har brukt skikkelig på en stund. Går nok over iløpet av et par dager. 

Eneste måten jeg vet det går an å tøye mage på er hvis du ligger på magen, reiser deg opp på hendene med bena fortsatt liggende bak. Sånn hvalross posisjon. For å så snu blikket og strekk ut til høyre og venstre. 

Ah, takk for info og tips, hvalrossmetoden skal prøves neste gang :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, Navani skrev:

Har du trent noe som involverer magemuskler da? Du sier du har tøyd, men å tøye betyr ikke  at du blir mindre støl, spesielt ikke om det er første økt på lenge :) Og du nevner ikke hva du har trent, så det er vanskelig å svare deg.

Har du gått en rolig tur i nabolaget er det rart om du er støl i magen, men om du har tatt planken eller situps gir det mening. 

Jeg trente ved bruk av kroppen/ kroppsvekten min med ulike metoder, der flere muskelgrupper ble trent, samt en liten joggetur (det var joggeturen jeg ble minst støl fra, men er jeg nok mer vant til jogging enn å trene på matte).

Var disse metodene jeg brukte på matte: 

* Sit-up (men er usikker på om jeg gjorde det riktig, ettersom noen sier at korsryggen ikke skal løftes opp, mens andre sier at korsryggen skal løftes opp)

* "Båten"

* Push-up (på kne, ettersom jeg ikke er sterk nok i overkroppen)

* Bein og armløft

Ble med det, fikk ikke til å trene flere områder, ettersom jeg merket at det begynte å "brenne" i mageregionen, så måtte gi meg da og dagen etter var jeg kjempestøl :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trente ved bruk av kroppen/ kroppsvekten min med ulike metoder, der flere muskelgrupper ble trent, samt en liten joggetur (det var joggeturen jeg ble minst støl fra, men er jeg nok mer vant til jogging enn å trene på matte).

Var disse metodene jeg brukte på matte: 

* Sit-up (men er usikker på om jeg gjorde det riktig, ettersom noen sier at korsryggen ikke skal løftes opp, mens andre sier at korsryggen skal løftes opp)

* "Båten"

* Push-up (på kne, ettersom jeg ikke er sterk nok i overkroppen)

* Bein og armløft

Ble med det, fikk ikke til å trene flere områder, ettersom jeg merket at det begynte å "brenne" i mageregionen, så måtte gi meg da og dagen etter var jeg kjempestøl :P 

Ja, da er det nok riktig at du er støl i magen :) om du kjenner det brenner underveis er det god indikasjon på at du trener muskelen, så da er du på rett vei :)

Man merker det etterhvert når man trener mer, det er litt nye følelser å kjenne på om man ikke er vant med det.

Anonymkode: 4223d...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man blir støl av uvant belastning. Tøying påvirker ikke stølhet, men er fint for mobilitet. 

Anonymkode: 9da17...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...