Tule Skrevet 28. juni 2005 #21 Del Skrevet 28. juni 2005 Tja - når situasjonen er den at mor har eneansvar for barnets økonomiske forsørgelse, så er det vel heller ikke så rart at hun ikke sender med barnet ekstra penger på ferie. Kan vel tenkes at hun mener at de pengene kan komme til bedre anvendelse ved at mor også kan ha mulighet for ferie med barnet.... Og noen av oss har hatt så dårlig råd at en hundrelapp her og der har ganske så stor betydning. Tro det eller ei. Dessuten er det et poeng med dagens bidragsregler at det er innført et samværsfradrag nettopp for å dekke utgifter til barnet når det er hos samværsforelder. At den ene sender med barna lommepenger mens andre ikke gjør det - det er vel opp til en selv. Enhver agerer vel ut fra den situasjonen en selv sitter i. hei det er vel ikke snakk om at mor har eneansvar for barnets økonomiske forsørgelse når det er et barnebidrag det er jo for at begge har ansvar og begge har jo og et ansvar vis barnet har behov som koster mer hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violetta Skrevet 28. juni 2005 #22 Del Skrevet 28. juni 2005 hei det er vel ikke snakk om at mor har eneansvar for barnets økonomiske forsørgelse når det er et barnebidrag det er jo for at begge har ansvar og begge har jo og et ansvar vis barnet har behov som koster mer hilsen Ja men i hvert fall i mitt tilfelle reiser begge forelderne på hver sin ferie med barnet. Spørsmålet er da om jeg som har hovedomsorgen for barnet skal sende med barnet feriepenger til ferien hun skal ha med faren, i tillegg til det jeg har gitt henne på ferien med meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tule Skrevet 28. juni 2005 #23 Del Skrevet 28. juni 2005 Ja men i hvert fall i mitt tilfelle reiser begge forelderne på hver sin ferie med barnet. Spørsmålet er da om jeg som har hovedomsorgen for barnet skal sende med barnet feriepenger til ferien hun skal ha med faren, i tillegg til det jeg har gitt henne på ferien med meg. hei jeg vil si at det bør vere faren som skal holde henne med lommepenger på ferien da visa hun ikke har noen penger hun disponerer selv da, nå vet jo jeg ikke den økonomiske situasjonen hos din og hos faren og jeg vet ikke vor gammelt barnet er så det er ikke så lett og si men vis han har en god inntekt og det regner jeg med siden han skal på ferie med henne så syns jeg det er som jeg har sagt, vis du ikke har lyst til og sende med henne penger så syns jeg far skal det jeg syns hun kan spørre han om penger vis hun vil ha det, vis det er ting hun har lyst på på ferien så syns jeg han skal betale det ble det klart nå jeg vil si at svaret over var til sissi og ikke til deg hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violetta Skrevet 28. juni 2005 #24 Del Skrevet 28. juni 2005 Thule - ja jeg skjønte hva du mente. Er enig i at barnet kan ta med egne lommepenger som hun har spart opp om hun vil det, men tviler på jeg sender med penger utenom det. Det er far som ønsker å reise til Syden, han dekker alt og jeg regner med hun får med penger fra besteforeldre, så jeg lander nok på at det får holde. Takk for svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tule Skrevet 28. juni 2005 #25 Del Skrevet 28. juni 2005 Thule - ja jeg skjønte hva du mente. Er enig i at barnet kan ta med egne lommepenger som hun har spart opp om hun vil det, men tviler på jeg sender med penger utenom det. Det er far som ønsker å reise til Syden, han dekker alt og jeg regner med hun får med penger fra besteforeldre, så jeg lander nok på at det får holde. Takk for svar. hei jeg mener at vis han har råd til og ta med seg barnet til syden så har han sikkert råd til lommepenger. jeg tror det sikkert går bra, bare for nysgjerrighet hvorfor skriver du og tule med h? hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violetta Skrevet 28. juni 2005 #26 Del Skrevet 28. juni 2005 hei jeg mener at vis han har råd til og ta med seg barnet til syden så har han sikkert råd til lommepenger. jeg tror det sikkert går bra, bare for nysgjerrighet hvorfor skriver du og tule med h? hilsen Nei det aner jeg faktisk ikke. Har lest Thule med h hele tiden jeg, når jeg har sett nicket ditt. Rart egentlig. Skal ikke gjenta seg, Tule. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tule Skrevet 28. juni 2005 #27 Del Skrevet 28. juni 2005 Nei det aner jeg faktisk ikke. Har lest Thule med h hele tiden jeg, når jeg har sett nicket ditt. Rart egentlig. Skal ikke gjenta seg, Tule. hei det gjør ikke noe, men jeg leser og at du sier hun får med seg penger fra besteforeldrene da syns jeg ikke du skal sende med det må da vere måte på vor mye hun skal bruke opp, jeg må si faren er heldig som har råd til og ta med seg ungen på syden tur jeg har ikke råd til så mye tur i år jeg menn jeg skulle gjerne hatt men jeg for kose meg hjemme jeg tror jeg og du det er flere som har skrevet med h jeg syns bare det var litt merkelig er du oppe sent du og? hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violetta Skrevet 28. juni 2005 #28 Del Skrevet 28. juni 2005 Sendte en pm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest La Guapa i.i Skrevet 29. juni 2005 #29 Del Skrevet 29. juni 2005 Kommer helt an på. Jeg ville latt syvåringen få med seg en hundrelapp av egen lommebok dersom han skulle en ukes tid på ferie sammen med far. Elleveåringen styrer selv med egne midler. Men å sende med såpass med penger at far ikke spanderer annet enn bensin, er totalt uaktuellt. Det er hans unge også. Ikke betaler annet enn bensin...hva med aktiviteter, mat osv....betaler ikke far det da? For vårt vedkommende sier mor alltid at hun og mannen skal pusse opp, så de har ikke råd til noen ferie.Derfor er det vi som ikke prioriterer det som bør gjøres hjemme og drar på ferie med jenta. Neste år er det imidlertid stopp.Da er hun 10 år og har enda ikke vært på orntlig sommerferie med mora.DET er det jo vi som tar oss av.Mesteparten av våre feriepenger går nemmelig til sommerferie for henne hvert år..og JA det koster mer enn bare bensin!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 29. juni 2005 #30 Del Skrevet 29. juni 2005 Det ligger muligens annet under - men hvorfor iall verden så bitter for at barnet ikke reiser på ferie med mor? Er det ikke fint at dere kan gi barnet den typen opplevelser, så får hun noe annet når hun er hos moren? Må ærlig inrømme at jeg ikke skjønner logikken. Blir det da sånn at barnet verken får reise på ferie med mor eller far - fordi mor prioriterer andre ting enn ferie, og far ihvertfall ikke skal ta med barnet på ferie når mor ikke gjør det??? Beklager - men den logikken forsto jeg mindre av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 29. juni 2005 #31 Del Skrevet 29. juni 2005 Rent prinsipielt mener jeg at når en av foreldrene er på ferie med barnet, er vedkommende også ansvarlig for å gi barnet lommepenger. Vil man sende med - kan man jo "spare" sammen med barnet litt i forkant, slik at barnet føler det er egne penger. Tror ikke stesønnen min noen gang har hatt med penger fra moren når vi er på ferie. (Og det er ikke alle foreldre som har anledning til å reise bort på ferie med barna, ref. La Guapa. Tror ikke barn tar skade av å være hjemme når de har fri, det er pause og samvær med foreldre o.a. som er det viktigste. Mye man kan kose seg med i hjemmeområdet også) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ann Forup Skrevet 29. juni 2005 #32 Del Skrevet 29. juni 2005 Sig mig engang er der ingen her inde som tænker på ungen sin, dette bliver igen krig imellem mor/far og det er barnet det går ud over. Selv betaler jeg med mine 3 jenter som bor hos deres far på Island, og han og jeg har ligge i kamp i mange år, fik den besked at hvis jeg ville se ungerne måtte jeg betale fly, som jeg har gjort, først da de blev vanskelige og han ikke orkede at ha dem var han villig til at betale fly bare for at få fred, de havede altid næsten tomme kufferter med, ingen penge havede de med heller for som deres far sagde til dem mor kan betale, men nu var det bare det at mammer her var en fattiglus med næsten ingen penge og de få penge hun fik fløj til island i barnebidrag så hvis ikke min samboer var en engel og rystede op med penge ja da havede jeg ikke haft de mulighedder til at se dem, og da jeg ikke havede mange penge da var der ikke råd til de store udskejelser bio, oslotur mm og det er synd for ungerne synes jeg, at x ville straffe mig er jo bare stupidt for i sidste enden er det jo børnen som det gik ud over. Lidt for jer ander at tænke på, kan det ikke være ligegyldigt om far/mor får masse penge og fradrag tænk på barnet ikke sikkert at barnet nyder godt af det, helt klart jeg ville ha givet barnet mit penge med på en sydentur så han/hun kunne købe sig noget uden at måtte be først. Nu er krigen heldigvis over imellem x- og mig selv men det er de stakkels unger det har gået ud over i alle de år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 29. juni 2005 #33 Del Skrevet 29. juni 2005 Om jeg visste at barnet mitt ikke fikk en eneste is hele sommeren fordi far hadde dårlig råd, villle jeg selvsagt sendt med penger. Men jeg mener det er den forelderen som har barnet som er ansvarlig for at dette har det det trenger, inklusive lommepenger. Ikke for at noen skal gå ut over barnet, men fordi dersom det er forskjell i foreldrenes inntekter, har ikke barnet vondt av å føle litt på konsekvensene av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lenej ikke innlogget Skrevet 29. juni 2005 #34 Del Skrevet 29. juni 2005 Jeg sender med lommepenger når jentene skal på ferie med far. Dette fordi jeg synes de skal slippe å bruke julegave-og bursdagspengene fra hans familie som lommepenger. Gavene synes jeg heller kan spares opp til dyre ting som de ønsker seg, f.eks rulleskøyter. Urettferdige? Kankjse... Men så lenge jentene får artige ferier og har det bra ,er jeg fornøyd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Amona Skrevet 29. juni 2005 #35 Del Skrevet 29. juni 2005 Om jeg visste at barnet mitt ikke fikk en eneste is hele sommeren fordi far hadde dårlig råd' date=' villle jeg selvsagt sendt med penger. [/quote'] Åååh ja, så snilt da, det var jo omteksomt av deg (stakkars unge) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 29. juni 2005 #36 Del Skrevet 29. juni 2005 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tule Skrevet 29. juni 2005 #37 Del Skrevet 29. juni 2005 hei jeg ser at sissan har sagt det til slutt som jeg tenkte og si så da trenger jeg ikke å svare så mye jeg vil bare si at jeg er enig med sissan det kan vere barn på den andre siden og hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tule Skrevet 29. juni 2005 #38 Del Skrevet 29. juni 2005 Det ligger muligens annet under - men hvorfor iall verden så bitter for at barnet ikke reiser på ferie med mor? Er det ikke fint at dere kan gi barnet den typen opplevelser, så får hun noe annet når hun er hos moren? Må ærlig inrømme at jeg ikke skjønner logikken. Blir det da sånn at barnet verken får reise på ferie med mor eller far - fordi mor prioriterer andre ting enn ferie, og far ihvertfall ikke skal ta med barnet på ferie når mor ikke gjør det??? Beklager - men den logikken forsto jeg mindre av. hei det er vel litt drøyt med en som må prioritere oppussing i ti år, jeg tror jeg skjønner dem, de må legge vekk andre ting for og dreise på ferie så ungen kommer på ferie, det er jo ikke riktig og det koster, jeg syns vel mor kan prioritere anderledes og hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestekimmi Skrevet 29. juni 2005 #39 Del Skrevet 29. juni 2005 vi får med (har aldri spurt om) lommepenger til min stesønn. men det brukes kun om han har lyst til å kjøpe seg noe, ikke til is, brus, bensin, overnatting eller slik. syntes det er helt greit, jeg. moren hans forteller oss også hva hun syntes han bør få kjøpe seg..... noen ganger er jeg ikke helt enig i dette, og da får han vente til han er hos sin mor. dette er intet problem tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 29. juni 2005 #40 Del Skrevet 29. juni 2005 Jeg har ikke engang tenkt tanken på at mor skal sende med mine tre stebarn lommepenger når vi er på ferie med dem... Det er da vi som tar dem med?!? At det hender at besteforeldre stikker til dem noen kroner i forkant av ferien får så være, det er jo bare trivelig - men hvis VI drar dem med på ferie, så er det også VI som holder lommepenger, det skulle da bare mangle. Vi har heller aldri sendt med dem lommepenger når de skal på ferie med mamma'n. Tanken har aldri streifet meg, og tviler på at sambo har tenkt over det. Den som har ungene, betaler - sånn funker det ihvertfall hos oss. Når det er sagt, så hender det jo at ungene har spart noen penger fra bursdag osv. som de har lyst til å ta med på ferie, og da får de selvfølgelig det uavhengig av hvem de skal på ferie med - det er jo ungenes penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå