Gå til innhold

Innledningen om døden i Min kamp 1 av Knausgård


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har akkurat begynt på denne boken, fordi flere har sagt den er så bra, bl a pga den mektige innledningen om døden. Etter å ha kommet til side 70 i påvente av at det skal bli mektig, har jeg bladd tilbake og lest begynnelsen to ganger. Jeg forstår ikke oppstyret. Hva er mektig med dette? Jeg synes tvert i mot innledningen er rotete, i det ene øyeblikket snakkes det om døden, i det neste er han inne på en tv-opplevelse. 

 

Er ikke imponert så langt og lurer på om det er noe vits i å lese mer hvis jeg ikke har likt den så langt.

Anonymkode: 02e48...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mektig innledning om døden? Er det noen som mener det? Har aldri hørt den bli beskrevet sånn. Liker boken jeg, men aldri tenkt at innledningen er mektig eller noe spesielt. 

Anonymkode: 0da5c...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte serien godt men husker ikke engang denne innledningen. Neppe vesentlig å skulle like den.

Anonymkode: 9bcb4...7e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får lese litt til. Liker du det ikke er det lov å legge boken fra seg. Selv likte jeg disse bøkene svært godt. Det jeg likte best var det dypt personlige og ærlige som man av og til kan kjenne seg igjen i. Men alt kan ikke være for alle. Selv har jeg for eksempel aldri greid å lese gjennom Ringenes Herre. Prøvd flere ganger men har måttet gi opp. For kjedelig. Men Min Kamp koste jeg meg altså med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

«For hjertet er livet enkelt: det slår så lenge det kan. Så stopper det». Slik innleder Karl Ove Knausgård romanen «Min kamp».

Dette enkle lille sitatet har brent seg inn på netthinnen, den uunngåelige døden som Knausgård beskriver i det første kapittelet. Det er et oppgjør med det mest naturlig unaturlige. Det tidspunktet der jaget opphører, det vi daglig prøver å unngå, gjemme og til og med glemme.

Døden.

Fra https://filterfilmogtv.no/vi-snakker-sjelden-om-doden-bortsett-fra-nar-den-skjer-pa-film/ 

Det er vel mektig fordi få har klart å beskrive døden på samme måte. 

Anonymkode: 06642...4a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Innledningen er det beste han har skrevet, spør du meg ☺️ 

Anonymkode: 03fd8...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...