Gå til innhold

Han tok karantene tid fra meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår hva du vil formidle, men jeg skjønner ikke helt hvorfor.

Han vil møte andre, men siden han gjør det kan han ikke møte deg?  Hvorfor det?

Han trenger da ikke å kaste seg om halsen på de han er sammen med, kline med dem, og stå limt oppi dem.  Han kan da følge avstandsreglene som alle andre, og da er det ikke noen stor fare å møte deg etterpå.

Du er i risikogruppen, men slik smittesituasjonen er i Norge i dag er det anbefalt at personer med liten økt risiko lever tilnærmet som normalt, og det innebærer også å omgås kjæresten selv om kjæresten har truffet venner.

Anonymkode: 74e42...16c

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/risikogrupper/

Lett økt risiko Moderat/mye økt risiko

Lev som andre

Du kan stort sett leve som andre i samfunnet, reise, jobbe og gå på arrangementer, men vær særlig nøye med å følge de generelle rådene:

  • Hold anbefalt avstand til andre enn dine nærmeste.
  • Ha god hånd- og hostehygiene.
  • Hold deg hjemme hvis du er syk.

Vurder om du kan følge rådene før du deltar på sosiale aktiviteter.

Lev mer tilbaketrukket

Du kan omgås dine nærmeste som vanlig, reise og ha sosial kontakt med andre, så lenge:

  • Du og dine nære er særlig nøye med å følge generelle råd om avstand og hånd- og hostehygiene.
  • Du begrenser antallet nære kontakter.
  • Du unngår steder der mange samles, f.eks. kollektivtrafikk og kjøpesenter, eller går dit når det er færre personer og mer plass.

Tilrettelegging av arbeidsplassen kan være aktuelt.

Anonymkode: 74e42...16c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du må beskrive hvorfor du er i risikogruppe. Og om han overholder myndighetenes retningslinjer, hva han eventuelt bryter. Ellers er det helt umulig å ha noen formening om hvem som er urimelig her. 

Anonymkode: ce083...b48

Ikke særlig til håndvask, hoster og nyser rett ut. Hadde han tatt hensyn så hadde han holdt seg til å møte de beste vennene,  ikke vært overalt ellers. Og ihvertfall ventet til hva min lege sier til uka.

Anonymkode: 93b7d...944

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde gjort samme tilbake når han var klar

Anonymkode: 82394...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/risikogrupper/

Lett økt risiko Moderat/mye økt risiko

Lev som andre

Du kan stort sett leve som andre i samfunnet, reise, jobbe og gå på arrangementer, men vær særlig nøye med å følge de generelle rådene:

  • Hold anbefalt avstand til andre enn dine nærmeste.
  • Ha god hånd- og hostehygiene.
  • Hold deg hjemme hvis du er syk.

Vurder om du kan følge rådene før du deltar på sosiale aktiviteter.

Lev mer tilbaketrukket

Du kan omgås dine nærmeste som vanlig, reise og ha sosial kontakt med andre, så lenge:

  • Du og dine nære er særlig nøye med å følge generelle råd om avstand og hånd- og hostehygiene.
  • Du begrenser antallet nære kontakter.
  • Du unngår steder der mange samles, f.eks. kollektivtrafikk og kjøpesenter, eller går dit når det er færre personer og mer plass.

Tilrettelegging av arbeidsplassen kan være aktuelt.

Anonymkode: 74e42...16c

Jeg må uansett høre med legen først. Får nok dette under kontroll,  men tar litt tid. Visste ikke selv at jeg var i risiko gruppen før jeg var hos legen for 1 uke siden.

Fikk jo sjokk selv.

 

Anonymkode: 93b7d...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg hadde gjort samme tilbake når han var klar

Anonymkode: 82394...597

Ja. Han er nok mer i risiko gruppen enn meg. Men, jeg er alene med barn og er derfor ekstra forsiktig.  

 

Anonymkode: 93b7d...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 dager må ikke ses som "skrevet på stein" 

dvs. at symptomene forekommer vanligvis 4-5 dager etter smitte, men noen ganger kan ta litt mer tid. 8-10 dager....og som absolutt lengst 14 dager....(med mer enn 99.9% sikkerhet)

som tommelfingerregel det er ikke lurt å holde karantene lengre enn 7 dager...med 90% sannsynlighet...også psykologisk, å holde 14 dager kan være mye mer krevende enn å holde bare 7 dager. 

om han valgte 10 dager, høres ut som veldig fornuftig! 

Endret av Energidronning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han grep nok muligheten til litt pause fra deg. Du høres forferdelig slitsom ut. 

Anonymkode: 48129...48e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må uansett høre med legen først. Får nok dette under kontroll,  men tar litt tid. Visste ikke selv at jeg var i risiko gruppen før jeg var hos legen for 1 uke siden.

Fikk jo sjokk selv.

 

Anonymkode: 93b7d...944

Få hva under kontroll?? 

Anonymkode: 7d645...72a

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må uansett høre med legen først. Får nok dette under kontroll,  men tar litt tid. Visste ikke selv at jeg var i risiko gruppen før jeg var hos legen for 1 uke siden.

Fikk jo sjokk selv.

 

Anonymkode: 93b7d...944

Var det du som fikk vite forrige uke at du har diabetes? 

I så fall forstår jeg godt at du føler deg sviktet av kjæresten.

Du får livet ditt snudd på hodet, og opplever at kjæresten ikke viser forståelse for det.

Men dette har ingenting med covid-19 å gjøre, annet enn at han bruker det som en lettvindt unnskyldning for å slippe å være sammen med deg. For selv om du er i risikogruppen kan dere være sammen selv om han også treffer andre hvis han bare forholder seg til smittevernsreglene.

Anonymkode: 74e42...16c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det du som fikk vite forrige uke at du har diabetes? 

I så fall forstår jeg godt at du føler deg sviktet av kjæresten.

Du får livet ditt snudd på hodet, og opplever at kjæresten ikke viser forståelse for det.

Men dette har ingenting med covid-19 å gjøre, annet enn at han bruker det som en lettvindt unnskyldning for å slippe å være sammen med deg. For selv om du er i risikogruppen kan dere være sammen selv om han også treffer andre hvis han bare forholder seg til smittevernsreglene.

Anonymkode: 74e42...16c

Nettopp det. Ikke diabetes. 

Anonymkode: 93b7d...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han grep nok muligheten til litt pause fra deg. Du høres forferdelig slitsom ut. 

Anonymkode: 48129...48e

Sikker slitsom, men i mitt hode stiller kjærester opp for hverandre. Han var syk for en stund tilbake jeg gjorde selvsagt alt jeg kunne for han. 

 

Anonymkode: 93b7d...944

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det du som fikk vite forrige uke at du har diabetes? 

I så fall forstår jeg godt at du føler deg sviktet av kjæresten.

Du får livet ditt snudd på hodet, og opplever at kjæresten ikke viser forståelse for det.

Men dette har ingenting med covid-19 å gjøre, annet enn at han bruker det som en lettvindt unnskyldning for å slippe å være sammen med deg. For selv om du er i risikogruppen kan dere være sammen selv om han også treffer andre hvis han bare forholder seg til smittevernsreglene.

Anonymkode: 74e42...16c

Og  det smitter uansett ikke via mobilen.

Anonymkode: 93b7d...944

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dette er en helt ny tilstand, du har fått beskjed fra legen om å være forsiktig, så er alt nytt og usikkert. Så ja, da er jeg enig i at han kan roe ned til dere vet mer. 

Med roe ned mener jeg vaske hender og følge alle råd, og også begrense seg litt ekstra med tanke på sosial kontakt til dere vet mer. Men ikke stoppe helt å leve, så ille er ikke risikobildet akkurat nå. 

Anonymkode: ce083...b48

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke særlig til håndvask, hoster og nyser rett ut.

Anonymkode: 93b7d...944

Dette høres småufyselig ut, selv uten korona å ta hensyn til. Og det er ikke mye positivt du har å si om ham sånn generelt heller, så da lurer jeg mest på hvorfor dere er sammen?

Anonymkode: 1442f...0ea

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis dette er en helt ny tilstand, du har fått beskjed fra legen om å være forsiktig, så er alt nytt og usikkert. Så ja, da er jeg enig i at han kan roe ned til dere vet mer. 

Med roe ned mener jeg vaske hender og følge alle råd, og også begrense seg litt ekstra med tanke på sosial kontakt til dere vet mer. Men ikke stoppe helt å leve, så ille er ikke risikobildet akkurat nå. 

Anonymkode: ce083...b48

Er helt nytt ja. Har sagt at han selvfølgelig må møte den vennegjengen, men å være på senteret hver dag i mange timer? Og utesteder?

Anonymkode: 93b7d...944

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette gjaldt visst tlf også. Han må på død og liv overalt, jeg i risiko gruppen er forsiktig. Så valgte da han 10 dager fra hverandre siden han måtte ut. Han måtte også ha igjen sine husnøkler.

Nå  kontaktet  han meg i går og sa at denne karantene var snart over. Dette rett før han skulle ut igjen.

Kommer aldri til å forstå meg på den mannen. 

Hvordan få han til å forstå?

 

Anonymkode: 93b7d...944

Skjønner godt at han vil ut og bort fra deg når du har så store vanskeligheter med å utrykke deg tydelig...... 😂 

Anonymkode: 0b0d8...2e9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er helt nytt ja. Har sagt at han selvfølgelig må møte den vennegjengen, men å være på senteret hver dag i mange timer? Og utesteder?

Anonymkode: 93b7d...944

Men vi skal jo ha covid-19 i all evig fremtid. Og de nye tallene tyder på at vi snakker mulig manglende immunitet. Mener du dere skal leve i «karantene» livet ut? Det er intet som tyder på at det er mer farlig å gå ut på en fest nå enn om 2 år. 

Anonymkode: 5185c...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men vi skal jo ha covid-19 i all evig fremtid. Og de nye tallene tyder på at vi snakker mulig manglende immunitet. Mener du dere skal leve i «karantene» livet ut? Det er intet som tyder på at det er mer farlig å gå ut på en fest nå enn om 2 år. 

Anonymkode: 5185c...eb3

Jeg vil snakke med legen først. Høre hva hun mener og hvor jeg står.

Tror også på at det etterhvert vil komme medisiner på markedet.

 

Anonymkode: 93b7d...944

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil snakke med legen først. Høre hva hun mener og hvor jeg står.

Tror også på at det etterhvert vil komme medisiner på markedet.

 

Anonymkode: 93b7d...944

Det var det mange som sa om HIV på 80tallet også...

Det er bare å vente!

Anonymkode: 9cb89...0be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...