Gå til innhold

Hvor lenge holder ferskt drikkevann seg på flaske/dunk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har en hytte hvor vi samler vann fra takrenne i tank til vasking, toalett, dusj, mm. Men for å være på den sikre siden pleier vi å ta med kanner med vann tappet hjemmefra eller kjøpe 5L dunker som brukes til drikke og matlaging siden takrennevannet ikke er filtrert eller behandlet.

Hvis jeg fyller vann på en colaflaske som jeg har i bilen til jobb er det noe psykisk som sier at dette vannet er "dårlig" etter kanskje en uke eller to på flasken. Men flaskevann man får kjøpt har gjerne holdbarhet på flere år. Jeg vet ikke om vannet man kjøper pleier å være sterilisert med UV-behandling eller produsert i et sterilt miljø eller noe slikt som gjør at det får lengre levetid enn tappevann.

Så hvis man åpner en 5L dunk med kjøpevann, hvor lenge kan man ha den? Og vis man fyller opp igjen en 5L oldenvannkanne med vann hjemmefra, hvor lenge kan man ha den? Har det noe å si for bakterievekst om vannet har vært åpnet og slikt? Jeg bryr meg ikke så mye om at vannet får litt kjip plastsmak og slik etterhvert, bare det er trygt å bruke (vanligvis går det jo til mat, kaffe, te osv så man merker det ikke)

Anonymkode: 02ecc...cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...