Gå til innhold

Oversetteren betyr mye mer enn jeg trodde. Andre som har samme erfaring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i flere år lest en krimserie som ferielektyre, og har som oftest lånt bøkene på biblioteket. 

Siste (foreløpige) bok i serien var for noen måneder siden hovedbok i en bokklubb jeg er medlem av. Så da bestemte jeg meg for å bla opp 350 for å ha boka til odel og eie. Boka kom i posten, og jeg tok den med på ferie i slutten av februar. 

Historien/plottet var veldig interessant og bra. Men noe skurret. Gjennom mange tidligere bøker i serien, var jeg blitt "kjent" med hovedpersonene. Hvordan de uttrykte seg, humoren, "tonen" i dialogene m.m. Flere steder i boka stusset jeg på veldig på dialogen, det ble brukt ord som jeg ikke var vant med og det føltes som om det var andre personer enn dem jeg "kjente" som snakket. 

Leste ut boka, og følte meg rett og slett skuffet. 

Lurte en stund på hva som hadde skjedd, og om det var bare meg som hadde blitt mer kresen. 

Så tenkte jeg på at det kan være oversettelsen det var noe rart med. Tittet på en av de første sidene, og så navnet på oversetteren. Stakk avgårde til biblioteket, og voila! Alle de andre bøkene i serien var oversatt av en annen. 

Har faktisk aldri tenkt på at oversetteren er så viktig. 

Og finner det litt rart at man bytter oversetter på bøker som er i en serie. Har ihvertfall lært at i fremtiden skal jeg lese nøye navnet på oversetter før jeg bestiller eller leser bøker som er i en serie. 

Flere med lignende erfaringer? 

 

 

Anonymkode: 961a9...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg prøver å unngå oversettere ved å lese på originalspråket, men når det ikke er mulig blir oversetteren viktig, ja. 

Anonymkode: 87d3b...fcc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...