Gå til innhold

Flere med 13-årige jenter her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir snart gal av daglige skyllebøtter, krangling, skriking m.m. Er helt ekstremt. Jeg føler jeg har strekt meg langt, men har behov for ferie, å reise bort bare jeg og mannen min (har ikke reist bort uten barn før, ikke hatt behov for det, men nå derimot).  Hjelper ikke at 13- åringen også er sjalu på alt og alle (inkl mannen min, andre barn etc). Har noen erfaring med lignende? Hva hjalp i  så fall?

Anonymkode: d1f8f...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg blir snart gal av daglige skyllebøtter, krangling, skriking m.m. Er helt ekstremt. Jeg føler jeg har strekt meg langt, men har behov for ferie, å reise bort bare jeg og mannen min (har ikke reist bort uten barn før, ikke hatt behov for det, men nå derimot).  Hjelper ikke at 13- åringen også er sjalu på alt og alle (inkl mannen min, andre barn etc). Har noen erfaring med lignende? Hva hjalp i  så fall?

Anonymkode: d1f8f...861

Er det en «modern family»? At mannen din ikke er pappaen hennes, og at de andre barna ikke delergoteldre? 

Vi har det forresten likt, det er mye hormoner. Vi har derimot ikke problemer med sjalusi, hun prøver seg mef at vi forskjellsbehandler, ttor det mer er grådighet, og selvopptatthet. 

Hun og broren er begge veldig opptatt av at jeg og faren skal gå på «date», gjerne dra bort sammen osv., de vil ikke ha noe av skilsmisse her i gården. De er litt skremt over hva de ser rundt seg.

Jeg har inntrykk av at de generelt er svært selvsentrerte, de ser kun seg selv. Det ser jeg også klart og tydelig på venninnene hennes. 

Anonymkode: 96156...b53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som jenta HAR det vanskelig. Og jeg leser «sinne» mellom linjene fra deg som mor. 
sinne er ikke veien til en god relasjon mellom dere. For å nå inn til henne må du roe helt ned, skape tillitt og trygghet. Være den voksne og den stabile. Ikke skrik tilbake, eller gå ned på hennes nivå. La hun skrike og tømme seg, men ikke reager med samme mynt tilbake. Det sårer henne. 
hun er i en sårbar alder og livet kan være tøft for en 13 åring hormonelt sett. 
regner med det ikke er slik hele tiden? Finn arenaer der dere kan snakke lettere sammen, som en biltur eller når dere går tur? 
skjønner du blir sliten og fortvilt, men her må du vise henne trygget og tillitt. 

Anonymkode: 66aa8...68d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente å si at den egoismen, kan være grunnen til sjalusien. 

Anonymkode: 96156...b53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anbefaler deg å høre podcastene til Hedvig Montgomery om ungdomsårene. 

Anonymkode: 66aa8...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar også til meg fornuftige ord fra den ovenfor, da jeg også reagerer med sinne. Jeg også blir sint, og vet det ikke er bra. Det blir en ond sirkel.

Anonymkode: 96156...b53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det en «modern family»? At mannen din ikke er pappaen hennes, og at de andre barna ikke delergoteldre? 

Vi har det forresten likt, det er mye hormoner. Vi har derimot ikke problemer med sjalusi, hun prøver seg mef at vi forskjellsbehandler, ttor det mer er grådighet, og selvopptatthet. 

Hun og broren er begge veldig opptatt av at jeg og faren skal gå på «date», gjerne dra bort sammen osv., de vil ikke ha noe av skilsmisse her i gården. De er litt skremt over hva de ser rundt seg.

Jeg har inntrykk av at de generelt er svært selvsentrerte, de ser kun seg selv. Det ser jeg også klart og tydelig på venninnene hennes. 

Anonymkode: 96156...b53

Nei, mannen min er faren hennes og vi har et annet felles barn som er tre år yngre, som har er helt annet temperament.

TS

Anonymkode: d1f8f...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som jenta HAR det vanskelig. Og jeg leser «sinne» mellom linjene fra deg som mor. 
sinne er ikke veien til en god relasjon mellom dere. For å nå inn til henne må du roe helt ned, skape tillitt og trygghet. Være den voksne og den stabile. Ikke skrik tilbake, eller gå ned på hennes nivå. La hun skrike og tømme seg, men ikke reager med samme mynt tilbake. Det sårer henne. 
hun er i en sårbar alder og livet kan være tøft for en 13 åring hormonelt sett. 
regner med det ikke er slik hele tiden? Finn arenaer der dere kan snakke lettere sammen, som en biltur eller når dere går tur? 
skjønner du blir sliten og fortvilt, men her må du vise henne trygget og tillitt. 

Anonymkode: 66aa8...68d

Jeg er helt enig, men hun oppfører seg (litt for) eksemplarisk ute og når hun kommer hjem og føler seg trygg, tar hun alt utover oss. Hun har også dyttet meg og lillebroren over ende noen ganger. Da er det ikke så lett å ignorere. 

TS

Anonymkode: d1f8f...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig, men hun oppfører seg (litt for) eksemplarisk ute og når hun kommer hjem og føler seg trygg, tar hun alt utover oss. Hun har også dyttet meg og lillebroren over ende noen ganger. Da er det ikke så lett å ignorere. 

TS

Anonymkode: d1f8f...861

Hun er nok ei som holder maska ute blant venner og slipper det ut hjemme. Det er veldig vanlig. Kanskje føler hun seg ikke inkludert med venner? Venninne greier? 
jeg var også veldig sint i den alderen der og  var mye sint på mamma. Mye fordi hun alltid maset og kjeftet. Hun satte seg aldri ned å snakket med oss, forklarte hva og hvorfor osv. Hun reagerte alltid med sinne og kjefting om vi gjorde noe galt. Jeg skjøv henne fra meg og følte jeg ikke kunne komme til henne med ting, da hun kun ble sur og kjeftete. 
 

Anonymkode: 66aa8...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde ikke du en tråd om 13 år gml jenter tidligere i dag? 🤔 

Anonymkode: 1e136...3ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært selv i den trassalderen når jeg var 13. Foreldrene mine hadde det forferdelig... men trøst deg med at det blir bedre 😂 i en alder av 25 nå er jeg både mer voksen, rolig og har et godt forhold til foreldrene mine den dag i dag. 
mange går igjennom dette. Spesielt med jenter.

Anonymkode: abf97...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at hun dytter overende er alvorlig, og må tas skikkelig tak i. Sett deg ned og snakk med henne, og gjør det klart at vold ikke kan aksepteres. Høres ut som om hun har det tøft på en eller annen måte. Hvis god dialog ikke fungerer, bør du be om hjelp. Snakk med kontaktlærer, og be om hjelp fra PPT.

Anonymkode: a5fef...80f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, men jeg har ei på 14, og hun har aldri oppført seg sånn.

Har du prøvd å snakke med henne når hun IKKE er sint, feks i bilen hvis dere to gjør noe hyggelig sammen osv? Ikke anklagende, men rett og slett undrende til hvordan hun egentlig har det?  Årsaken til oppførselen må jo være viktig å finne ut av her....

Hvis hun er frekk og skjeller deg ut, si rolig at du kan snakke med henne når hun snakker på en normal måte og forlat rommet. Ikke gå i fella om å bli med på diskusjonene eller falle ned på hennes nivå...

At hun faktisk går så langt som til å dytte tyder på MYE frustrasjon innvendig synes jeg. Overhodet ikke akseptabelt uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...