Gå til innhold

Justerte på kostholdet. Takler ikke usunn mat lenger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nå de siste månedene (etter jul) fokusert på å spise sunt og gå ned de ekstra kiloene som jeg bærer på. Har endret kostholdet mye og begynt å bevege meg mer. Teller kalorier og er jevnlig motivert med vektnedgangen. :)

Jeg tenkte at jeg kunne unne meg noe potetgull i kveld, siden jeg ikke har spist dette på ukesvis. Jeg kjøpte en pakke med Pringles paprika og ble kvalm etter bare å ha spist halve pakken. Før jul kunne jeg lett slukt opp en hel slik pakke imens jeg så på TV, null problem.

Jeg spiser aldri godteri nå til dags. Kanskje en sjokoladebit her og der når jeg får lyst på det, men jeg klarer ikke spise like mye som før. Omjusterer kroppen seg virkelig så mye etter å endret kostholdet sitt? 

Det er også andre matvarer jeg ikke klarer å ta en eneste bit av uten om å føle meg dårlig. Takler ikke skikkelig salt eller fet mat som kebab, bestilt pizza, take-away (unntatt asiatisk) osv.. Skjønner nå hvor dårlig den type mat faktisk er over hvordan kroppen min reagerer.

Ble helt overrasket over hvor kvalm jeg følte meg etter potetgullet i dag. Er veldig glad for at jeg synes sunn og frisk mat smaker bedre enn ferdigmat, men det var merkelig at det tok så kort tid. Hadde aldri forventet meg at jeg noen gang kunne gi slipp på potetgull eller melkesjokolade. 

Noen andre som har opplevd noe lignende? Er dette vanlig, noe som de fleste opplever under å endre på kosthold?

Anonymkode: abc4b...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er mer sukkeravhengig enn salt.  Men jeg reagerer også veldig hvis jeg f.eks spiser 200 gr snop hvis det er lenge siden sist.  Får skikkelig vondt i magen.  Aner ikke hvorfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har opplevd det samme. Kroppen justerer seg veldig raskt etter usunn mat etter noen dager, da.....

Anonymkode: e42fe...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme med venninna mi; etter noen måneder så ble hun dårlig av å spise potetgull,sjokolade o.l. 

Hun kan spise en neve potetgull, noen biter sjokolade. Spiser hun en hel is (type sandwich eller kræsj pink), så er det mer en nok.

Så det er jo kjempebra! Jeg var 4 måneder uten sjokolade (liker faktisk ikke potetgull og annet), og smakte en liten Stratos, jeg klarte ikke tenke på noe annet, så jeg MÅTTE ha en liten Stratos, og det var helt jævlig å ha abstinenser etter sjokolade i 2 dager etterpå.

Kan kanskje sammenlignes med røyk? Pappa sluttet å røyke, men så var han på bursdagsfest og røkte en; gikk fint. Før jul var han på fest igjen, og røkte 3-4, klarer ikke tanken av røyk helt fram til nå (han har er visst kurert)

Kroppen er fasinerende..

Anonymkode: 812cf...ffa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del omjusterte kroppen seg. 

Før var jeg sjokoladeavhengig. Og kunne spise en hel grandis, eller en halv pakke potetgull. 

Nå frister ikke slikt, ikke kaker en gang. Men jeg kan ta litt, en sjelden gang er det godt. I så tilfelle snakker vi 2-3 ruter melkesjokolade. Er det chips er det "ca en neve". Spiser jeg for eksempel peppes pizza fører det til magesmerter og ubehag. 

Anonymkode: ec53f...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg prøvde meg på en utskeielse nå i helga. Spiste kinesisk takeaway, blant annet. Slett ikke det mest usunne alternativet, men kroppen min var ikke imponert. Ble stinn, kvalm og fikk halsbrann. Før spiste jeg sånt ofte. Skjønner ikke hvordan det gikk an. 

Anonymkode: 92d03...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...