Gå til innhold

Økt uføretrygd eller bostøtte ved flytting?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanskelig å ta 100% eierskap for eget liv når jeg ikke kan velge og vrake i inntekten min som alle andre. Det skjønner sikkert du også.

Anonymkode: beb52...139

Jo, du kan ta eierskap over ditt eget liv hvis du velger å tenke økonomisk. Det er ingen menneskerett å bo på det dyreste strøket i Oslo når man ikke har råd til det.

Anonymkode: b8f19...2db

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er ingen rett for uføretrygdede med ræva inntekt å bo i et av de dyreste strøkene 🙄🤦🏼‍♀️ Så den leiligheten her tror jeg bare du må si bye bye til. Evt slutte å spise.

Anonymkode: f11a6...d26

Jeg tror jeg ville trukket tilbake det jeg skrev der hvis jeg var deg. Sier du rett ut at jeg skal slutte å spise? Det er en helt syk ting å si, og det ville jeg ikke sagt til deg selv om du var i en vanskelig situasjon jeg kanskje ikke forsto 100%.

 Jeg forsøker å løse en litt tidsmessig og økonomisk vanskelig situasjon nå. NAV har mye å gjøre, og jeg forsøker å få utredet hva jeg burde forberede meg på. Noen kommer med veldig gode tilbakemeldinger og tips. Også har vi deg da, som oppfordrer folk til å sulte. GRATULERER med egen oppførsel. Håper moren din er stolt

Anonymkode: beb52...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men inngikk du leieavtale på Frogner uten å vite om du hadde råd til det?

Som flere sier, det er samme støtte uavhengig av hvor man bor.

Da blir det jo sånn, at man må spare inn et annet sted. Som feks på mat. Det er det jo mange som gjør i perioder av livet.

Har blitt mye pasta på meg opp igjennom;-)

Anonymkode: 3a62b...bda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nettopp det. Jeg har litt i dag, men det er jo på en 2-roms på østkanten. 3-roms på vest er vesentlig dyrere. Det er HØL i hodet hvis det ikke er høyere bostøtte på det. Da legger myndigheten virkelig opp til at barna ikke skal kunne bo med foreldrene da. Men sånn er det vel i den siste sovjetstaten hehe..

Anonymkode: beb52...139

Da regner jeg med at du synes det bør være lignende økonomiske kompensasjons-ordninger for oss som faktisk er i full jobb, og som likevel ikke har råd til å bo der vi vil....  Jeg blir noen ganger helt matt av hvor mye mange mener at staten må ta ansvar for.  Jeg skjønner forresten ikke hvorfor ikke du kunne brukt kottet som soverom og latt barnet ha soverommet? Jeg sov på stua i flere år mens barna var små for at jeg skulle få spart opp nok egenandel til å kjøpe meg noe, helt uproblematisk. 

Anonymkode: 8214c...4b8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror jeg ville trukket tilbake det jeg skrev der hvis jeg var deg. Sier du rett ut at jeg skal slutte å spise? Det er en helt syk ting å si, og det ville jeg ikke sagt til deg selv om du var i en vanskelig situasjon jeg kanskje ikke forsto 100%.

 Jeg forsøker å løse en litt tidsmessig og økonomisk vanskelig situasjon nå. NAV har mye å gjøre, og jeg forsøker å få utredet hva jeg burde forberede meg på. Noen kommer med veldig gode tilbakemeldinger og tips. Også har vi deg da, som oppfordrer folk til å sulte. GRATULERER med egen oppførsel. Håper moren din er stolt

Anonymkode: beb52...139

Det kalles sarkasme :ironi: Tror ikke foreldrene dine er spesielt stolte heller, som går aktivt inn for å få en elendig økonomi som påvirker barna dine fordi du bare MÅ bo på Frogner.

Anonymkode: f11a6...d26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Inntektsgrensen for en enslig husholdning i Oslo er 23 342 kr i måneden per dagens dato. Minstesatsen er 20 637 kr per måned. Ergo så er minstesatsen innenfor inntektsgrensen og man har dermed rett på statlig bostøtte.

En husholdning på to personer har en maks på 27 208 kr i måneden, så med barnetillegget så vil man fint ligge under dersom man bor som voksen alene med et barn og har minstesats på uføretrygd. 

Anonymkode: 78ced...713

Det er kun frem til oktober pga korona. Ellers er inntektsgrensen mye lavere. 

Anonymkode: 50287...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Såvidt jeg har forstått reglene er det de som allerede hadde bostøtte i 2015 som fortsatt får bostøtte og det er bare spørsmål om tid før regjeringa kutter overgangsordningen som er nå. Bostøttesatsene er for Oslo som helhet, ikke bydelsvis. Det spiller ingen rolle for de som beregner bostøtte om du bor på Holmlia eller Holmenkollåsen. Søk på nytt og smør deg med tålmodighet...

Anonymkode: fefdf...db3

Overgangsordningen har blitt varig. 

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo helt sykt å ha samme sats på Frogner og på Holmlia. Forskjellen i pris er enorm. Dette trodde jeg virkelig ikke..

men jeg tenker å ringe NAV på mandag og høre om de kan øke uføre noe for å kunne være mer tilpasset familieliv 

Anonymkode: beb52...139

Hvorfor har du bil hvis du har dårlig råd? Du sa at du tjener på at du slipper bompenger hvis du flytter, men trenger du bil når du bor i Oslo? 

Du har større sjanse til å få startlån hvis du søker fra den adressen du bor på nå på grunn av størrelsen, men ikke forvent at du kan kjøpe noe på Frogner. 

Anonymkode: 6d213...8d6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanskelig å ta 100% eierskap for eget liv når jeg ikke kan velge og vrake i inntekten min som alle andre. Det skjønner sikkert du også.

Anonymkode: beb52...139

Hvem i all verden har innbilt deg at "alle andre" kan velge og vrake i inntekt og bolig? Man lever etter evne og tar valg ut fra hva man har råd til. At mor bor på en kant av Oslo og far på en annen er helt uproblematisk, sånn hadde jeg det etter at foreldrene mine skilte seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...