Gå til innhold

Økt uføretrygd eller bostøtte ved flytting?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Og poenget ditt er hva...? At du har mange sentimentale grunner? Ja vel, men om man ikke har råd så har man ikke råd. Det er penger som betaler husleien, ikke følelser. 

Oslo har litt høyere inntektsgrenser og litt høyere maks for boutgifter. En enslige på minstesatsen på uføretrygd vil få statlige bostøtte fra Husbanken da de ligger noen tusen under inntektsgrensen. :) 

Anonymkode: 78ced...713

Dette stemmer ikke for min del. Jeg er enslig med minste sats og tjener omtrent 100 kr for mye i måneden til å få støtte, og sånn er det for alle uføre med minstesats nå, med unntak av noen få som har fått videreført den gamle ordningen. Men kanskje hvis du har barn? 

Anonymkode: 74cdf...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke for min del. Jeg er enslig med minste sats og tjener omtrent 100 kr for mye i måneden til å få støtte, og sånn er det for alle uføre med minstesats nå, med unntak av noen få som har fått videreført den gamle ordningen. Men kanskje hvis du har barn? 

Anonymkode: 74cdf...f3a

Inntektsgrensen for en enslig husholdning i Oslo er 23 342 kr i måneden per dagens dato. Minstesatsen er 20 637 kr per måned. Ergo så er minstesatsen innenfor inntektsgrensen og man har dermed rett på statlig bostøtte.

En husholdning på to personer har en maks på 27 208 kr i måneden, så med barnetillegget så vil man fint ligge under dersom man bor som voksen alene med et barn og har minstesats på uføretrygd. 

Anonymkode: 78ced...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men guttungen hadde kanskje satt mer pris på om dere bodde billigere og du sparte det mellomlegget til den gangen han skal kjøpe seg egen bolig, ta sertifikatet eller lignende?

Anonymkode: f11a6...d26

Det er ikke så lett å spare mens man går ufør, noe du kanskje hadde visst om du satt deg bedre inn i saken. Guttungen trives veldig godt slik vi bor nå, og setter pris på det vi gjør for ham

Anonymkode: beb52...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen. 

Anonymkode: 78ced...713

Hvorfor kommenterte du da, bare for å være frekk? 😕

Anonymkode: beb52...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke for min del. Jeg er enslig med minste sats og tjener omtrent 100 kr for mye i måneden til å få støtte, og sånn er det for alle uføre med minstesats nå, med unntak av noen få som har fått videreført den gamle ordningen. Men kanskje hvis du har barn? 

Anonymkode: 74cdf...f3a

NB! :) Jeg bare lekte meg litt med bostøttekalkulatoren og den sier at en som har minstesats på uføretrygd må ha høyere boutgifter enn 6.280 kr for å få bostøtte. :) 

Anonymkode: 78ced...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kommenterte du da, bare for å være frekk? 😕

Anonymkode: beb52...139

Igjen, så er det kun fakta. Det var ikke svaret du ønsket deg, men det er ingenting frekt ved det. Du får ikke høyere bostøtte eller høyere uføretrygd fordi at du ønsker å bo i sentrum av hovedstaden. 

Anonymkode: 78ced...713

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NB! :) Jeg bare lekte meg litt med bostøttekalkulatoren og den sier at en som har minstesats på uføretrygd må ha høyere boutgifter enn 6.280 kr for å få bostøtte. :) 

Anonymkode: 78ced...713

Jeg har mye høyere enn det, så det skal være innenfor. Har sett litt på det selv, men får så lite i dag, så er redd det ikke øker mye. Men hadde håpet kanskje den kunne kompenseres krone for krone av det overstigende nå pga det med 1 ekstra soverom. Kan jo eventuelt leies ut til pendler i ukedagene, men det blir vel mer en privatsak enn via NAV

Anonymkode: beb52...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mye høyere enn det, så det skal være innenfor. Har sett litt på det selv, men får så lite i dag, så er redd det ikke øker mye. Men hadde håpet kanskje den kunne kompenseres krone for krone av det overstigende nå pga det med 1 ekstra soverom. Kan jo eventuelt leies ut til pendler i ukedagene, men det blir vel mer en privatsak enn via NAV

Anonymkode: beb52...139

Hva har du TS? Du er klar over at maks er 8.958?

Anonymkode: 78ced...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager men du høres utrolig bortskjemt ut. Jeg måtte flytte ut av Oslo med barn, da jeg ble ufør. Ellers måtte jeg sove på stua, og vi ha en liten leilighet. Jeg har og familie og alt i Oslo. Ikke har jeg råd til bil heller, noe der høres ut som du har.

Kan du ikke sove på stua, da du har sønnen din.

Anonymkode: 70125...ba5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Inntektsgrensen for en enslig husholdning i Oslo er 23 342 kr i måneden per dagens dato. Minstesatsen er 20 637 kr per måned. Ergo så er minstesatsen innenfor inntektsgrensen og man har dermed rett på statlig bostøtte.

En husholdning på to personer har en maks på 27 208 kr i måneden, så med barnetillegget så vil man fint ligge under dersom man bor som voksen alene med et barn og har minstesats på uføretrygd. 

Anonymkode: 78ced...713

Nei, det stemmer ikke. Mulig du ser på ung ufør. Og kanskje det er andre regler hvis man har barn, men for enslige uten barn tjener man akkurat litt for mye.

Fra mitt avslagsbrev fra april står det at inntektsgrensen er 20 426 kroner per måned, mens minsstsatsen er 20 637 kroner. Jeg bor i Oslo. 

Anonymkode: 74cdf...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, det stemmer ikke. Mulig du ser på ung ufør. Og kanskje det er andre regler hvis man har barn, men for enslige uten barn tjener man akkurat litt for mye.

Fra mitt avslagsbrev fra april står det at inntektsgrensen er 20 426 kroner per måned, mens minsstsatsen er 20 637 kroner. Jeg bor i Oslo. 

Anonymkode: 74cdf...f3a

Inntektsgrensen for en enslig ung uføre med bostøtte er 25.657 kr. Alt dette står på Husbanken sine hjemmesider. Du kan selv ta en titt. 

https://www.husbanken.no/bostotte/kan-jeg-faa-bostotte/

Anonymkode: 78ced...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har mye høyere enn det, så det skal være innenfor. Har sett litt på det selv, men får så lite i dag, så er redd det ikke øker mye. Men hadde håpet kanskje den kunne kompenseres krone for krone av det overstigende nå pga det med 1 ekstra soverom. Kan jo eventuelt leies ut til pendler i ukedagene, men det blir vel mer en privatsak enn via NAV

Anonymkode: beb52...139

Du får ikke mer i bostøtte utifra antall soverom og hvor i Oslo du bor. Og det går heller ikke igjennom Nav, men Husbanken. Nav har ikke noe med bostøtte å gjøre.

Husbanken har også et maksbeløp/øvre grense de vurderer utifra. I mitt tilfelle var det 7541 kr,selv om husleien min faktisk er 8600 kr. Så kan ikke tenke meg at det at din husleie øker vil gi deg mer penger da de uansett opererer med et maksbeløp. 

Anonymkode: 74cdf...f3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det stemmer ikke. Mulig du ser på ung ufør. Og kanskje det er andre regler hvis man har barn, men for enslige uten barn tjener man akkurat litt for mye.

Fra mitt avslagsbrev fra april står det at inntektsgrensen er 20 426 kroner per måned, mens minsstsatsen er 20 637 kroner. Jeg bor i Oslo. 

Anonymkode: 74cdf...f3a

Når du sier vedtaksbrevet fra april så vil jeg anta at det var vedtaket du fikk 20.4? 

Anonymkode: 78ced...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Når du sier vedtaksbrevet fra april så vil jeg anta at det var vedtaket du fikk 20.4? 

Anonymkode: 78ced...713

Det stemmer, 

Anonymkode: 74cdf...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig de tallene du la frem Anonymkode: 74cdf...f3a er de de opererer med nå i noen mnd pga korona, da det ble gitt økt bevilgning til bostøtte. Dette varer til sept eller okt (husker ikke helt). Men dette er ikke de vanlige satsene, bare i noen mnd. 

Anonymkode: 74cdf...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det stemmer, 

Anonymkode: 74cdf...f3a

Hva sto i vedtaket du fikk 20.5? 
Grunnen til at grensene har økt er på grunn av Corona. Dette ble meldt i vedtaket for april dvs det som kom 20.5 til alle som mottar bostøtte. Jeg forventet å få avslag denne måneden, men endte opp med å få 2.500 kr istedenfor. 

Anonymkode: 78ced...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mulig de tallene du la frem Anonymkode: 74cdf...f3a er de de opererer med nå i noen mnd pga korona, da det ble gitt økt bevilgning til bostøtte. Dette varer til sept eller okt (husker ikke helt). Men dette er ikke de vanlige satsene, bare i noen mnd. 

Anonymkode: 74cdf...f3a

Men er det ikke godt med noen ekstra kroner om det så er bare for noen måneder? 

Anonymkode: 78ced...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så lett å spare mens man går ufør, noe du kanskje hadde visst om du satt deg bedre inn i saken. Guttungen trives veldig godt slik vi bor nå, og setter pris på det vi gjør for ham

Anonymkode: beb52...139

Hvis du ikke klarer å spare når du får uføretrygd må du nesten gå gjennom budsjettet ditt og se hvor du kan spare, for det er mulig! Og så få du finne deg et nytt, billigere bosted! Har du gutten din annenhver helg klarer du fint å sove i stuen med en god sovesofa som seng! Resten av tiden kan du sove på guttens soverom, på den måten kan du spare mye som igjen kan føre til egenandel og eiet bosted etterhvert! Du kan også søke husbanken om huslån!

(og jada, jeg er ufør selv og klarer fint å spare)

Anonymkode: 907f4...263

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men er det ikke godt med noen ekstra kroner om det så er bare for noen måneder? 

Anonymkode: 78ced...713

Jo helt klart, det er mange som virkelig trenger de pengene! Men det er jo ikke noe TS kan basere seg på som en del av budsjettet sitt for den nye boligen sin i fremtiden, det var mer det jeg hadde i tankene. 

Anonymkode: 74cdf...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fy flate! Det er jo mega urettferdig! Hvorfor skal innbyggerne som er ufør i Oslo få mer penger enn resten av landet? Det er høl i hodet det!

Anonymkode: 907f4...263

Nei. Det er dem vel verdt for å bo i det verste stedet i Norge.

Anonymkode: ae6ca...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...