Gå til innhold

Økt uføretrygd eller bostøtte ved flytting?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en sak jeg må ta opp med NAV, men har kviet meg pga de har så mye å gjøre nå med corona, og at de oppgir på nettsidene man ikke må kontakte de hvis det ikke haster osv. Men jeg flytter fra en leilighet på Oslo øst til Frogner i Oslo med virkning allerede 1 juni, så det haster litt.. 
for å gjøre historien kort så har jeg måttet øke fra 2 til 3 roms leilighet pga barn i helger ikke hadde eget soverom, og har nå klart å finne en billig leilighet til å være Frogner,, men 2100 dyrere enn den jeg hadde på Grunerløkka som er et billigere område. Jeg hadde en loftsleilighet med en tilknyttet bod som var skjermet og ikke kald som kunne brukes som soverom for 8-åringen. Vi fikk innredet det veldig fint, men det er ikke noe vinduer eller lignende. Så har fått veldig mye press fra familie og venner på at jeg måtte skaffe en 3-roms. 

Denne 3 romsen gir problemer fordi jeg lå på grensa av hva jeg kunne betale, og nå går over. Jeg har uføretrygd, med veldig lite bostøtte i dag. Vet dere om bydelene behandler bostøtte, eller om det er sentralt? Om kanskje Bydel Frogner har noe mer støtte, pga det er de høyeste boligprisene. 

Hvis noen har erfaring med søknad om bostøtte i Oslo, eller har noen tips til hvordan jeg skal gå frem med NAV så tar jeg i mot hjelp. Jeg tror det er for sent å annullere kontrakten på den nye leiligheten, men jeg kan jo sjekke det opp og heller ha guttungen på loftet i 1 års tid, til jeg får spart opp noe mer. Men som andre uføre her vet, så er det ikke en situasjon der man sitter igjen med mye i slutten av måneden.. 

Takk på forhånd

Anonymkode: beb52...139

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Såvidt jeg har forstått reglene er det de som allerede hadde bostøtte i 2015 som fortsatt får bostøtte og det er bare spørsmål om tid før regjeringa kutter overgangsordningen som er nå. Bostøttesatsene er for Oslo som helhet, ikke bydelsvis. Det spiller ingen rolle for de som beregner bostøtte om du bor på Holmlia eller Holmenkollåsen. Søk på nytt og smør deg med tålmodighet...

Anonymkode: fefdf...db3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det som ble sagt over stemmer. 
Husbanken er den som behandler søknaden om statlig bostøtte og de satsene som er satt gjelder for hele Oslo. 

Anonymkode: 78ced...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det som ble sagt over stemmer. 
Husbanken er den som behandler søknaden om statlig bostøtte og de satsene som er satt gjelder for hele Oslo. 

Anonymkode: 78ced...713

Det er jo helt sykt å ha samme sats på Frogner og på Holmlia. Forskjellen i pris er enorm. Dette trodde jeg virkelig ikke..

men jeg tenker å ringe NAV på mandag og høre om de kan øke uføre noe for å kunne være mer tilpasset familieliv 

Anonymkode: beb52...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er jo helt sykt å ha samme sats på Frogner og på Holmlia. Forskjellen i pris er enorm. Dette trodde jeg virkelig ikke..

men jeg tenker å ringe NAV på mandag og høre om de kan øke uføre noe for å kunne være mer tilpasset familieliv 

Anonymkode: beb52...139

Hvis man ikke har råd til å bo på Frogner, så kan man bo på Holmlia. Verre enn det er det ikke. :) 

Anonymkode: 78ced...713

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man ikke har råd til å bo på Frogner, så kan man bo på Holmlia. Verre enn det er det ikke. :) 

Anonymkode: 78ced...713

Du trenger ikke bli spydig. Det er ikke dette tråden handler om

Anonymkode: beb52...139

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke bli spydig. Det er ikke dette tråden handler om

Anonymkode: beb52...139

Bare informerer om fakta. Det er ikke spydig. :) 

Anonymkode: 78ced...713

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare informerer om fakta. Det er ikke spydig. :) 

Anonymkode: 78ced...713

For noen er det sikkert bra og vel å bo på Holmlia eller i Halden, så ikke misforstå. Men barnemor bor i området, samt hele familien. Så det er uaktuelt å flytte langt ut og senke livskvaliteten til guttungen. Nærhet til sentrum er en gave man kan gi barna, da man kanskje ikke kan gi de alle ting i livet. Dessuten blir bilutgiftene mye lavere om man kun kjører innenfor bomringen.

TS

Anonymkode: beb52...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

For noen er det sikkert bra og vel å bo på Holmlia eller i Halden, så ikke misforstå. Men barnemor bor i området, samt hele familien. Så det er uaktuelt å flytte langt ut og senke livskvaliteten til guttungen. Nærhet til sentrum er en gave man kan gi barna, da man kanskje ikke kan gi de alle ting i livet. Dessuten blir bilutgiftene mye lavere om man kun kjører innenfor bomringen.

TS

Anonymkode: beb52...139

Hvorfor tror du mange, ikke alle, bor på Holmlia? Jo, fordi man ikke har råd til å bo dyrere. Hilsen en som måtte flytte fra en sentrumsnær bydel, til nettopp bydel Søndre Nordstrand fordi jeg ikke hadde råd til prisene der lenger. 

Anonymkode: fefdf...db3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror du mange, ikke alle, bor på Holmlia? Jo, fordi man ikke har råd til å bo dyrere. Hilsen en som måtte flytte fra en sentrumsnær bydel, til nettopp bydel Søndre Nordstrand fordi jeg ikke hadde råd til prisene der lenger. 

Anonymkode: fefdf...db3

Ja, men du leste kanskje mitt forrige innlegg, der jeg skrev litt om det. Alle har en forskjellig situasjon i forhold til økonomi og familie. I forhold til bil er det dyrt med bomringene pga mdg, ap.... men ja.

Anonymkode: beb52...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får vel ikke bostøtte når du er ufør!? Eller har Oslo særregler? Isåfall er det råurettferdig!

Anonymkode: 907f4...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, men du leste kanskje mitt forrige innlegg, der jeg skrev litt om det. Alle har en forskjellig situasjon i forhold til økonomi og familie. I forhold til bil er det dyrt med bomringene pga mdg, ap.... men ja.

Anonymkode: beb52...139

Jeg hadde hele mitt sosiale liv i mitt forrige bydel. Fra å bare gå ut døre og bruke par minutter til stamkafeen, til alt yrende folkelivet, venner som bodde i samme nabolag. Alt det mista jeg pga dårlig råd og endte opp i ghettoen. Det er overraskende ikke så ille her. Enkelte steder har de utsikt over fjorden som er verdt sykt mye. Og nærhet til Hvervenbukta er gull, da.

Anonymkode: fefdf...db3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får vel ikke bostøtte når du er ufør!? Eller har Oslo særregler? Isåfall er det råurettferdig!

Anonymkode: 907f4...263

Det er nettopp det. Jeg har litt i dag, men det er jo på en 2-roms på østkanten. 3-roms på vest er vesentlig dyrere. Det er HØL i hodet hvis det ikke er høyere bostøtte på det. Da legger myndigheten virkelig opp til at barna ikke skal kunne bo med foreldrene da. Men sånn er det vel i den siste sovjetstaten hehe..

Anonymkode: beb52...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noen er det sikkert bra og vel å bo på Holmlia eller i Halden, så ikke misforstå. Men barnemor bor i området, samt hele familien. Så det er uaktuelt å flytte langt ut og senke livskvaliteten til guttungen. Nærhet til sentrum er en gave man kan gi barna, da man kanskje ikke kan gi de alle ting i livet. Dessuten blir bilutgiftene mye lavere om man kun kjører innenfor bomringen.

TS

Anonymkode: beb52...139

Og poenget ditt er hva...? At du har mange sentimentale grunner? Ja vel, men om man ikke har råd så har man ikke råd. Det er penger som betaler husleien, ikke følelser. 

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får vel ikke bostøtte når du er ufør!? Eller har Oslo særregler? Isåfall er det råurettferdig!

Anonymkode: 907f4...263

Oslo har litt høyere inntektsgrenser og litt høyere maks for boutgifter. En enslige på minstesatsen på uføretrygd vil få statlige bostøtte fra Husbanken da de ligger noen tusen under inntektsgrensen. :) 

Anonymkode: 78ced...713

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nettopp det. Jeg har litt i dag, men det er jo på en 2-roms på østkanten. 3-roms på vest er vesentlig dyrere. Det er HØL i hodet hvis det ikke er høyere bostøtte på det. Da legger myndigheten virkelig opp til at barna ikke skal kunne bo med foreldrene da. Men sånn er det vel i den siste sovjetstaten hehe..

Anonymkode: beb52...139

Myndighetene legger opp til at du får litt hjelp, men at du selv må ta ansvar og tilpasse økonomien din. De spanderer ikke ubegrenset. :) 

Anonymkode: 78ced...713

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde hele mitt sosiale liv i mitt forrige bydel. Fra å bare gå ut døre og bruke par minutter til stamkafeen, til alt yrende folkelivet, venner som bodde i samme nabolag. Alt det mista jeg pga dårlig råd og endte opp i ghettoen. Det er overraskende ikke så ille her. Enkelte steder har de utsikt over fjorden som er verdt sykt mye. Og nærhet til Hvervenbukta er gull, da.

Anonymkode: fefdf...db3

Det funker jo garantert for mange, bare ikke for meg. Men jeg håper å kunne løse situasjonen innen dagens rammer med NAV. Har du noe erfaring med det?

Anonymkode: beb52...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nettopp det. Jeg har litt i dag, men det er jo på en 2-roms på østkanten. 3-roms på vest er vesentlig dyrere. Det er HØL i hodet hvis det ikke er høyere bostøtte på det. Da legger myndigheten virkelig opp til at barna ikke skal kunne bo med foreldrene da. Men sånn er det vel i den siste sovjetstaten hehe..

Anonymkode: beb52...139

Fy flate! Det er jo mega urettferdig! Hvorfor skal innbyggerne som er ufør i Oslo få mer penger enn resten av landet? Det er høl i hodet det!

Anonymkode: 907f4...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og poenget ditt er hva...? At du har mange sentimentale grunner? Ja vel, men om man ikke har råd så har man ikke råd. Det er penger som betaler husleien, ikke følelser. 

Oslo har litt høyere inntektsgrenser og litt høyere maks for boutgifter. En enslige på minstesatsen på uføretrygd vil få statlige bostøtte fra Husbanken da de ligger noen tusen under inntektsgrensen. :) 

Anonymkode: 78ced...713

Hvor mener du jeg kan søke om ekstra inntektsgrense på boutgifter? skal jeg ringe kommunen eller NAV? 

Anonymkode: beb52...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker said:

For noen er det sikkert bra og vel å bo på Holmlia eller i Halden, så ikke misforstå. Men barnemor bor i området, samt hele familien. Så det er uaktuelt å flytte langt ut og senke livskvaliteten til guttungen. Nærhet til sentrum er en gave man kan gi barna, da man kanskje ikke kan gi de alle ting i livet. Dessuten blir bilutgiftene mye lavere om man kun kjører innenfor bomringen.

TS

Anonymkode: beb52...139

Men guttungen hadde kanskje satt mer pris på om dere bodde billigere og du sparte det mellomlegget til den gangen han skal kjøpe seg egen bolig, ta sertifikatet eller lignende?

Anonymkode: f11a6...d26

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor mener du jeg kan søke om ekstra inntektsgrense på boutgifter? skal jeg ringe kommunen eller NAV? 

Anonymkode: beb52...139

Det er ingen. 

Anonymkode: 78ced...713

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...