Jump to content
AnonymBruker

Stebarn og utgifter

Recommended Posts

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dere som tviholder på separat økonomi - hvordan funker det egentlig?  Det må da være veldig upraktisk at den ene har mye dårligere råd enn den andre? 

Pusse opp huset? Nei, mannen har ikke.råd, så det går ikke. Blir jo ikke rettferdig om hun skal betale alt, selv om hun har råd, så nei.

Dra på lang ferie? Kona har råd til det og drar alene med sitt særkullsbarn og fellesbarnet. Mannen må betale halvparen av ferien for fellesbarnet, men har ikke råd til å bli med selv, så han er hjemme med sitt særkullsbarn.

Ut og spise? Kona kjøper forrett, hovedrett og dessert med vin til, mens mannen bestiller en forrett og vann.

Garderoben? Kona har stadig nye flotte antrekk, kvalitetsjakker og nytt turutstyr, mens mannen går i sine gamle, billige klær.

Er det sånn det er? Eller venter dere til pensjonsalderen med å bruke opp "forskjellen"?

Anonymkode: 2ef51...d68

Nå er jeg ikke lenger i forholdet. Men han brukte pengene på forbruk (ferier med egne barn, ekstra bidrag, klær og utstyr til barna), mens jeg betalte på huset (som kun jeg eide) og satte av til sparing. Så i det vanlige opplevde jeg ikke at det var så skjevt, selv om vi hadde separat økonomi og forskjellig forbruk (han hadde også litt høyere lønn). Det hendte jeg betalte våre felles ferier (uten barn), da det ikke var penger igjen fra hans side til det. Men på et tidspunkt ble jeg lei av det... og så ble det heller litt mindre ferie.

Man kan alltid jevne ut ulikhetene med at den ene sparer mer. 

Anonymkode: 38be3...091

Fortsetter under...

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg ikke lenger i forholdet. Men han brukte pengene på forbruk (ferier med egne barn, ekstra bidrag, klær og utstyr til barna), mens jeg betalte på huset (som kun jeg eide) og satte av til sparing. Så i det vanlige opplevde jeg ikke at det var så skjevt, selv om vi hadde separat økonomi og forskjellig forbruk (han hadde også litt høyere lønn). Det hendte jeg betalte våre felles ferier (uten barn), da det ikke var penger igjen fra hans side til det. Men på et tidspunkt ble jeg lei av det... og så ble det heller litt mindre ferie.

Man kan alltid jevne ut ulikhetene med at den ene sparer mer

Takk for et seriøst svar på et litt fleipete formulert spørsmål! 

Men jeg lurer på.- hva gjør man med de sparepengene? Er det bare arv man skal etterlate seg? Hvis den som sparer skal bruke dem på ett eller annet tidspunkt, oppstår jo samme dilemma om man ikke vil dele.

tirben

Herregud for en kjip stefar! Hos oss delte vi på mat og utgifter til ferie,  men jeg sto for klær,  utstyr og fritidsaktiviteter for mine barn.  Egen hylle i kjøleskapet hadde vært helt uaktuelt! 

TS, er moren din fortsatt sammen med ham? Synes det er merkelig at hun fant seg i dette.  

Dævendøtte

Ingen fasit er riktig her, det viktigste må jo være at barna føler seg velkommen og inkludert hos steforeldre. At noen ikke ønsker å stå ansvarlig økonomisk for andres barn, det må man ha forståelse for. Barna har jo gjerne en forelder til, som vanligvis er med å ta den støyten. Men å kjøpe is kun til seg selv og ikke barna, det er smålig. At en steforelder ikke vil være med å betale barnehage eller mobil for andres barn, det er forståelig.

I vårt tilfelle, min mann har to barn, jeg har ingen. Jeg betaler 70 % av alle utgifter og eier også en større del av huset. Vi kunne bodd billigere, reist på færre ferier, hatt en lavere levestandard og delt 50/50. Men siden jeg ønsker dette, så er jeg med og drar den største delen av lasset. Logisk nok. 

Men, hadde jeg ikke hatt råd til å "fø på" barna hans, hadde jeg ikke gjort det heller, med god samvittighet. Synes ikke man skal kritisere et enkelt menneske for å ikke ville bruke pengene sine på andre enn seg selv. Men det er forskjell på å være sparsommelig og det å være gnien og gjerrig. Det viktigste må vel være at barna føler seg velkomne og inkluderte. 

Hr. Aktiv
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke snakk om å klare seg selv, men at man er to voksne i husstanden, og at det da er naturlig å dele utgiftene så lenge det er økonomisk mulig. Går man inn i et forhold med noen med barn, må det forventes at man bidrar økonomisk i forhold til disse

Anonymkode: bc4a7...418

Nå får samboeren ingen støtte ref. bidrag og barnetrygd for disse barna og ennda mener dere at samboeren skal dekke 50%?

Må minne om at mor får her penger for det det koster ekstra med større bolig, klær osv. for barna fra barnefar. 

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for et seriøst svar på et litt fleipete formulert spørsmål! 

Men jeg lurer på.- hva gjør man med de sparepengene? Er det bare arv man skal etterlate seg? Hvis den som sparer skal bruke dem på ett eller annet tidspunkt, oppstår jo samme dilemma om man ikke vil dele.

Jeg sparer for å spare. Det å vite at jeg går i pluss hver måned gjør bare at jeg føler meg bra, og er noe som betyr mye for meg. Og jeg kommer (hvis det fortsetter på samme måte) til å etterlate meg en kjempearv (så dyrebeskyttelsen kan bare glede seg:)). 

Men om forholdet hadde fortsatt hadde jeg gjerne delt (noe) av pengene med samboer på sikt. Dessuten kom det jo han (og barna) til gode at de bodde billig i et stort hus. Men når han prioriterte luksusferier og høyt bidrag til eksen, så holdt jeg på pengene mine. Og det er jeg glad for i dag! (De er nå investert i utleieboliger).

Annonse

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er helt fair at den som har barn betaler mer på ferier etc. Typ, må man ha leilighet med to soverom i stedet for ett pga at den ene har barn, bør den med barna enn den uten. Forelderen må i hovedsak betale middag ute for sine barn med mindre den andre velger å spandere. Men å kjøpe is til seg selv og ikke stebarna er lang over streken - det hadde man jo ikke gjort om nabobarna var på besøk engang!

Hadde vært SÅ uaktuelt å bli sammen med en mann med f.eks. to tenåringsbarn og så bli pålagt å tredoble matutgiftene mine og aldri mer ha råd til ferie på grunn av det. Jeg har nemlig ikke råd til å spandere ferie på andre sine barn, såvidt jeg klarer å skrape sammen til mitt eget.

At man velger å bli sammen med noen betyr ikke at man tar over det økonomiske ansvaret for evt barn de måtte ha, ærlig talt.

Anonymkode: 0093f...43b

Jo, til en viss grad så må man ta med i beregningen at man får mer utgifter om man blir sammen med noen som har barn, gjør man ikke det, så må man heller finne seg en partner uten barn fra før. Eventuelt får man være særboere.

Dessuten er det tilfeller som hos min kompis, hvor mor gikk inn i et forhold med stefar og hadde kompisen min fra før av. Biologisk far var knapt til stede, kompisen min så han vel 2 ganger i året eller noe. Så fikk mor og stefar et barn sammen en del år etter. Skulle mor betalt alt for seg og sitt særkullsbarn, mens stefar kun betalte for sitt biologiske? Jeg synes u hvertfall sånt er rimelig feil.

AnonymBruker
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg vokste opp, møtte min mor en mann et par år etter skilsmissen fra min far. Han var en del år yngre enn henne, og hadde ingen egne barn.

Siden han ikke var vår biologiske får, men bare min mors samboer, så mente han at han ikke skulle betale noen ting for meg og broren min. Alle utgifter skulle deles på 4, ikke 2. Altså at moren min betalte alt for henne selv, meg og broren min, mens stefaren min kun betalte for seg selv.

Dette resulterte i mange rare situasjoner, som at han kjøpte is til seg selv ut en at vi fikk, eller at han hadde en egen hylle i kjøleskapet vårt som vi ikke fikk lov til å nærme oss.

Alle jeg har snakket med om dette, synes dette er helt sykt, jeg hadde kompiser som hadde stefedre som stilte opp for stebarna som de skulle vært deres egne barn, mens min stefar egentlig bare så på oss som en byrde.

Men etter å ha lest en del innlegg angående temaet her på KG, så virker det som om mange mener det er helt greit å ikke ville betale noe for stebarn. Dette synes jeg er veldig spesielt, har man valgt å gå inn i et forhold med et menneske som har barn, så skulle det bare mangle at man var med å forsørge disse barna.

Hva tenker dere om temaet?

Jeg er med å forsørge stebarna. Mye mer før enn etter jeg fikk barn. Feks betaler halve huset med alt (strøm, lån, TV osv) Selv om vi ikke   hadde trengt mer enn halvparten hvis ikke det var for at de også bor her. De får ta is i fryseren på lik linje med alle andre barn som er i huset, men det er ikke jeg som betaler fritid, bhg, SFO, sparing, nye PC eller andre dyre ting. Kjøper gjerne en genser/deo eller sånne ting når jeg er ute å handler, men står ikke for fornyelse av garderoben.. Syns det er helt rett og rimelig. Barna har jo egne foreldre som betaler for dette. Men hadde feks far sagt at han og mor ikke hadde råd til vinterjakke til stebarna, hadde jeg aldri gått å kjøpt nye til mine barn! Hadde jo kjøpt til alle sammen. Lar ikke stebarna være dårlige stilt enn mine egne.. Alle har det de trenger og mer    

Slik som din stefar var har jeg aldri hørt om. Fatter ikke hvorfor moren din kunne like en fyr som var så kjip mot dere!

Anonymkode: 961c9...753

Sunnys

Apropo mat. Synes det er trist når det er min og din mat. 
vi er en familie med kun felles barn. Men all mat vi handler inn er felles til alle. 
det er ikke min brunost og mannen sin yoghurt. Her får barna åpne kjøleskapet og spise det de har lyst på. Herregud, skulle bare mangle. 

AnonymBruker
2 minutter siden, Sunnys skrev:

Apropo mat. Synes det er trist når det er min og din mat. 
vi er en familie med kun felles barn. Men all mat vi handler inn er felles til alle. 
det er ikke min brunost og mannen sin yoghurt. Her får barna åpne kjøleskapet og spise det de har lyst på. Herregud, skulle bare mangle. 

Enig! Vi har også felles mat. Kunne aldri falt meg inn å feks kjøpe inn noe godt BARE til mine barn eller meg selv, og latt stebarna sitte å se på mens vi spiste.. 

Anonymkode: 961c9...753

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at du har hatt stefaren fra helvete. :) Fy... for en virkelig dritt han er. 

Anonymkode: 41718...513

Hyggelig.
Nå var han vel bare kjæresten til moren, ikke stefar...

Anonymkode: 29ad0...4a0

AnonymBruker
3 timer siden, tirben skrev:

Herregud for en kjip stefar! Hos oss delte vi på mat og utgifter til ferie,  men jeg sto for klær,  utstyr og fritidsaktiviteter for mine barn.  Egen hylle i kjøleskapet hadde vært helt uaktuelt! 

TS, er moren din fortsatt sammen med ham? Synes det er merkelig at hun fant seg i dette.  

TS her

Nei, det er 15 år siden det ble slutt mellom de, og pga oppførselen hans så var de særboere de siste 10 årene de var sammen

AnonymBruker

Det kommer an på. Jeg har et stebarn (alenebarn på begge sider) og her betaler min mann mest, vi har ikke felles økonomi. Jeg betaler innimellom for mindre ting, er med på å handle mat etc og det at vi måtte bosette oss i nærheten av hvor mor bor, gjør også at vi har et langt større boliglån enn hvis vi begge var fri og frank og kunne valgt et billigere område i byen.  Men det viktigste er kanskje at samlet har foreldrene opp igjennom åra hatt ca 5-6x min inntekt og begge har foreldre som har gitt de økonomisk støtte til både det ene og det andre (det har jeg ikke). Så jeg har ikke dårlig samvittighet for at de har måttet betale for alt av klær, fritidsaktiviteter (og diverse andre utgifter) uten hjelp fra meg! 

Anonymkode: ae2f2...e95

Annonse