Gå til innhold

Stødig familiebil?


HopelessFear

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en familiebil, men jeg er ganske grønn på området da jeg har personlig aldri eid en bil tidligere. Vi har sett på bl.a. Toyota Avensis og Hyundai Kona. Kona er i overkant for mye i hva vi ønsker å investere i en bil, men det hadde vært fint med en bil som ligner litt på denne i forhold til form og størrelse. Ønsker en bil som er pålitelig, da vi ikke ønsker å skifte bil på en lang stund med mindre noe spesielt skjer. Vi har en hund og har planer om 3 barn, så vi trenger en bil som har plass til bikkja (mellomstor hund), barnevogn og bagasje. Med andre ord en real familiebil. Noen forslag til hvilke biler som kunne passet oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skoda Octavia- stort og flott bagasjerom. Så har du Skoda Superb om du vil ha ennå litt større bagasjerom, den er en anelse lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Octavia er en annen bil vi har vurdert. Takk for tipset.:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett en Kona i levende live? Dette er ikke bil nr 1 om du skal ha hund og 3 barn. Du må nok se på Superb, Passat, Mondeo, Mazda 6, V70 eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, edwardnigma skrev:

Har du sett en Kona i levende live? Dette er ikke bil nr 1 om du skal ha hund og 3 barn. Du må nok se på Superb, Passat, Mondeo, Mazda 6, V70 eller noe slikt.

Ja, jeg har sett Kona i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, HopelessFear skrev:

Ja, jeg har sett Kona i virkeligheten.

Har du også åpnet bagasjelokket på den?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Audiot

Hyundai Kona blir for liten med 3 barn og bikkje. Kan anbefale Skoda Suberb, i den prisklassen er det ingen som matcher bakseteplass og bagasjeplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med SUV? Nissan Qashqai, Mazda CX-5 eller Volkswagen Touareg er middels store, komfortable, god bagasjeplass, rimelige og praktiske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må også tenke på at du også skal ha plass til(kanskje tre) bakovervendte barnestoler i noen år. Mange stasjonsvogner vil komme til kort der, med unntak av bla  Skoda Superb som er nevnt her noen ganger.

Med (tre) barn og hund + bagasje må du muligens se på kategorien flerbruksbil. Ford S Max, Peugeot 5008, VW Sharan, Citoen Grand C4 picasso.

Anonymkode: 31c66...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de tre barna er på planleggingsstadiet hadde jeg ventet med å kjøpe bil som passer alle kriteriene. Den kan jo være oppbrukt innen alle tre ungene er ute, og hunden lever vel heller ikke evig. 

Anonymkode: b048a...3ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, bundaberg skrev:

Hva med SUV? Nissan Qashqai, Mazda CX-5 eller Volkswagen Touareg er middels store, komfortable, god bagasjeplass, rimelige og praktiske. 

Dette er jo trange biler, hvertfall Qashqai og CX-5. Touareg er massivt overpriset. SUVer er generelt et dårlig valg om du skal ha mye plass for pengene. Stasjonsvogn eller MPV som C4 Grand Picasso osv er langt smartere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge de tre barna er på planleggingsstadiet hadde jeg ventet med å kjøpe bil som passer alle kriteriene. Den kan jo være oppbrukt innen alle tre ungene er ute, og hunden lever vel heller ikke evig. 

Anonymkode: b048a...3ec

To er allerede på vei og bikkja er fortsatt ung. En god bil blir ikke oppbrukt på 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, HopelessFear skrev:

To er allerede på vei og bikkja er fortsatt ung. En god bil blir ikke oppbrukt på 3 år.

Tvillinger og bikkje? Da er Kona heeelt uaktuell for deg. Om ikke begge foreldre er veldig små vil nok Superb eller Mondeo være et godt valg, eventuelt en V70. Octavia blir fort trang når man må ha to sittestoler. Og skal du ha tvillingvogn og hundebur må du ha stort bagasjerom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er budsjettet da? Ny eller brukt?

Minivanklassen er jo det fornuftige valget her. Dessverre har bilfabrikkene gått litt vekk fra konseptet og lager heller SUV - som har mindre plass, høyere forbruk, mindre oversiktlig karosseri og dyrere slitedeler (som dekk) til en høyere pris.

Anonymkode: f40a1...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er budsjettet da? Ny eller brukt?

Minivanklassen er jo det fornuftige valget her. Dessverre har bilfabrikkene gått litt vekk fra konseptet og lager heller SUV - som har mindre plass, høyere forbruk, mindre oversiktlig karosseri og dyrere slitedeler (som dekk) til en høyere pris.

Anonymkode: f40a1...16d

Jeg synes også dette er veldig rart. Det blir færre og færre gode stasjonsvogner og minivans på markedet, og flere ubrukelige crossovere. Mazda 5, Mitsubishi Grandis eller Toyota Previa med skyvedører for eksempel er jo geniale familiebiler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er budsjettet da? Ny eller brukt?

Anonymkode: f40a1...16d

Budsjettet er på rundt 100k + -. Så mest sannsynlig bruktbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, HopelessFear skrev:

Budsjettet er på rundt 100k + -. Så mest sannsynlig bruktbil.

Da forstår jeg virkelig ikke hvorfor du har sett på en Kona 🤔

Anonymkode: 6a66f...f50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, for 100k får du jo knallgode biler - eksempelsøk. Vi har hatt det budsjettet flere ganger de siste ti årene, og har ofte kjøpt for 60k, og lagt i 10-20k i diverse reparasjoner, dekk osv.

Bruktbilmarkedet er litt nede for telling enda, så utvalget er noe redusert. Husk å prute hardt, begynn gjerne 25% under annonsert pris. Mange får ikke en gang folk innom.

Gode eksempler:

Liten Hyundai stasjonsvogn, nyere Ford minivan, eller hvis du vil ta sjansen med en bil som ikke har verdens beste rykte, men som er veldig praktisk, en Volkswagen.

@edwardnigma, jeg tror det er fordi folk ikke tenker logisk. En XC90 til millionen med 22 tommers dekk (!) er ikke mer romslig enn en Previa - faktisk mye verre. Men folk kjøper disse i hytt og pine fordi de ser tøffe ut...mens Previaen aldri var den helt store suksessen i Norge.

 

Anonymkode: f40a1...16d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoda Superb stasjonsvogn 

Anonymkode: 83d28...ba3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...